Mikko Maliniemi

When the fat lady sings (A380 ja muuta Toulousen liikennettä)

11 viestiä aiheessa

Tuli tosiaan pyörähdettyä Toulousessa muutama päivä ja perjantaina oli jopa muutama tunti aikaa käydä kentän laidalla kameroimassakin. Pistetään tähän nyt "vähän" kuvia sellaisista laitteista, joita ei liian usein Suomessa näe...

 

Läskiä lotinaa... jne... alkoi soimaan välittömästi päässä, kun tämän näyn näin saapuessani kuvauspaikalle 32L:n finaalin viereen. F-WXXL lähdössä lennolle ja F-WWOW tulossa...

[ attachment removed / expired ]

 

Melko komiat väreet jättää taakseen tuo 380...

[ attachment removed / expired ]

 

Päivä alkoi ihan mielenkiintoisesti. Heti ekan 380:n startin jälkeen laskuun tuli Beluga, jonka nyt näin itse ensimmäistä kertaa...

[ attachment removed / expired ]

 

Ja mukavasti tuntui myös jatkuvan. Qatar Airwaysin uusiin väreihin maalattu 340 alkoi pyörittämään kompassinkalibrointirundia Airbussin platalla. Harmi vaan, että lämpöväreily oli tähän aikaan, eli heti puolen päivän jälkeen pahimmillaan. Ja tottakai siinä vaiheessa, kun aurinko meni pilveen ja väreily hetkeksi aikaa lieveni, kone oli juuri lopettanut rundin ja ajanut parkkiin. No, kiva livery anyways :)

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten alkoikin totuus paljastua. Kuten minua opastamaan lähtenyt kaveri varoitti, ei tuon päivän aikana muutamaa poikkeusta lukuunottamatta hirveästi mitään erikoisempaa kalustoa olisi liikkeellä. Torstain oltua pyhäpäivä, iso osa porukasta oli ottanut myös perjantain vapaaksi, joten Airbussinkin puolella oli varsin hiljaista. Air Francen kalustoa kyllä silti piisaisi :P

[ attachment removed / expired ]

 

Air Nostrumin CRJ

[ attachment removed / expired ]

 

Terveisiä Tunisiasta...

[ attachment removed / expired ]

 

Välillä kun tuli hiljaisempi hetki, kävin ihmettelemässä ensimmäistä A300:sta...

[ attachment removed / expired ]

 

F-WWOW lähdössä toiselle kierrokselle...

[ attachment removed / expired ]

 

On se jotenkin niin luonnottoman näköistä, kun iso kone starttaa. Näyttää, että se menee niiiiiin hitaasti...

[ attachment removed / expired ]

 

Ahaa, tämä sopii minulle. Tämän koelennon aihe oli näköjään lähestymiset :)

[ attachment removed / expired ]

 

Easyjet näytti olevan Toulousessa lähes yhtä yleinen, kuin AF.

[ attachment removed / expired ]

 

Iberian pojat toistamiseen...

[ attachment removed / expired ]

 

Air Mediterranéen F-GYAN. Tästä olisi toki parempilaatuista kuvaakin, mutta tämä kuvakulma viehätti silmää laatua enemmän tällä kertaa :)

[ attachment removed / expired ]

 

Europe Airpostin albiino 737 tuli seuraavaksi laskuun. Tai seuraavaksi ja seuraavaksi. Varmaan tuossakin välissä oli parit AF:t :P

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä pikkubussi taisi lähteä ensilennolleen. Yleensä tässä vaiheessa kuulemma koneiden pyrstöt ovat jo maalattu, mutta tämän ei, joten tulevasta puljusta ei ole tietoa...

[ attachment removed / expired ]

 

Näitä tosiaan sitten riitti. Yksi tulee, toinen menee...

[ attachment removed / expired ]

 

Myös Privat Air oli minulle uusi tuttavuus.

[ attachment removed / expired ]

 

Flybe aka. British European menee lähes samaan kastiin. Yhden kerran olen tainnut nähdä aiemmin.

[ attachment removed / expired ]

 

BMI Empullaan toi mukavaa vaihtelua lähes loputtomaan bussikantaan...

[ attachment removed / expired ]

 

Joo, tää on varmaan sitä Nikonin vihreää. Typerä kamera vääristi rungon värit ihan pilalle  >:(

[ attachment removed / expired ]

 

Spanskuja kävi myös parit kipaleet, ja yllätys yllätys, bussilla :)

[ attachment removed / expired ]

 

Joku A.netissä valitti kuvatekstissään, että kun "aina hänelle lähettävät saman yksilön, vaikka Nouvelair liikennöikin kahta A321:stä". No, kait minun pitäisi sitten tuntea itseni onnekkaaksi, kun sattui molemmat koneet linssin eteen. Jostain syystä en kuitenkaan tuota onnekkuutta osaa aistia :P

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä oli ihan mielenkiintoinen tuttavuus. Näitä ei vissiin Suomessa liian usein näe, vaikka tänne BA lentääkin. Itselle myös ensimmäinen BA:n 737:

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta mutta, tätähän tuonne lähdettiin oikeasti katsomaan ja ihmettelemään, joten omistetaan loppu viesti Fatsolle. WXXL palaamassa kolmituntiselta lennoltaan...

[ attachment removed / expired ]

 

Puolipilvisen kelin hauskoja puolia. Se aurinkoinen pläntti on tietty aina siinä vaiheessa, kun kone on mennyt jo ohi  :-\

[ attachment removed / expired ]

 

XXL rullaamassa standilleen. Asiana Airlinesille menossa oleva A340 jää taakse piiloon...

[ attachment removed / expired ]

 

F-WWOW on spot light :)

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä se ehti pyöriä varmaan kymmenen kierrosta. Laskuun, rullaus kiitotien alkuun ja taas uusi kierros. Alkoi käymään jo hankalaksi keksiä mitään uutta ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvauksellisesti tuo on muuten varmaan yksi vaikeimmista koneista. Se on kuin mopu. Pitkät siivet suhteessa lyhyen oloiseen runkoon. Yritä siinä nyt sitten saada sopusuhtaisen näköistä kuvaa. Melkoinen "rajaajan painajainen"...

[ attachment removed / expired ]

 

Sivukuvia nyt ottaa kuka vaan mistä vaan :P

[ attachment removed / expired ]

 

Höh, missä Finnair? :P

[ attachment removed / expired ]

 

 

Eipä siinä sen kummempia, toivottavasti ei ollut hirveän tylsää. Paljon olisi lisää kuvia, mutta aiheet on aika yksitoikkoista linjaa, joten eipä niistä sen enempää. Sinällään harmi, että tuolla Airbussin puolella oli sen verran hiljaista, aiemmin mainistusta syystä. Kyllä noita 340:iä jne. olisi ollut kiva nähdä ilmassakin. No, jäi sellainen fiilis, että kyllä tuolla pitää käydä toistekin. Joten, until next time... :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia! Hyvät kuvauspaikat olet näkymä löytänyt tuolta, ja ilmeisesti viranomaiset eivät hätyytelleet.

 

Tuo A320 msn 2778 on tuleva N624VA eli GECAS-vuokrausyhtiön omistama ja Virgin America Airlinesille vuokrattava kone. Ensilento oli 26.4.2006. Tiedot: www.airlinerlist.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa vaihtelua, mutta miksi noin raju pakkaus? Hetken jo luulin että bigma on taas rikki.

 

Eipä kyllä ole tullut kiinnitettyä pakkaukseen edes huomiota. Tosin ei tuo näin jälkikäteen tarkastettuna juuri sen tiukemmalla kyllä ollut, kuin normaalistikkaan. Nuo on vaan hätäisesti käsiteltyjä. Suurin syy, mikä noissa kuitenkin tuota kuvanlaatua heikentää, on lämpöväreily. Se oli oikeasti varsin runsasta. Sitten, kuin lähes kaikki muut koneet, paitsi 380:t laskeentuivat 32R:lle, niin välimatka on jo niin suuri, että sitä väreilyä tulee väliin, vaikka kone olisi vielä korkealla ilmassakin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höh, missä Finnair? :P

[ attachment removed / expired ]

Eipä taitaisi olla kovin käytännöllinen esim. EFHK:lla :laugh: Ja muutenkin voisi olla hiukan liian kallis hankinta Finskille, vaikka kyllähän sinä tämän jo tiesit ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taitaisi olla kovin käytännöllinen esim. EFHK:lla :laugh: Ja muutenkin voisi olla hiukan liian kallis hankinta Finskille, vaikka kyllähän sinä tämän jo tiesit ;)

 

mutta jos alakerrasta tehdään cargo osasto ja yläkerta jätetään matkustamoksi niin saadaan fät mädäri fanit keksimään uusia syitä miksi ne pitäisi säilyttää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta jos alakerrasta tehdään cargo osasto ja yläkerta jätetään matkustamoksi niin saadaan fät mädäri fanit keksimään uusia syitä miksi ne pitäisi säilyttää ;)

Siitä sitten vaan Finnarille postia  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jo on MIkkoa hemmoteltu isoilla Busseilla, luulis ettei tuola nyt kovin tylsäks homma käy kun joku pieni A380 tekee läpilaskuja sun muita kokopäivän... ::) 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla