Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Reissun päällä on tulut sohittua kameralla, ja oteltua semmoisia sun tämmöisiä kuvia. Kun nuo neuvostoliittolaiset koneet kumminkin kiinnostaa ihmisiä täällä, niin tässä tämmöisiä. Belavian An-24RV EW-46483 Riikassa [ attachment removed / expired ] RAF Avian An-26B YL-RAC samassa paikassa [ attachment removed / expired ] Sama paikka ja sama yhtiö, An-74TK-100 [ attachment removed / expired ] Kroatian sotaväen Mi-8 H-210 Dubrovnikissa [ attachment removed / expired ] Kuten edellä, mutta tunnus H-251 [ attachment removed / expired ] Ilmeisesti maailman viimeinen lentävä Lisunov Li-2 HA-LIX ansainnee kaksikin kuvaa... [ attachment removed / expired ] ...molemmat otettu Budapestissä [ attachment removed / expired ] Kaukainen vieras Pulkovon Helikopterinkorjauskombinaatilla (vai mikä sen nimi onkaan?), Perun sotaväen Mi-8 no. 610 [ attachment removed / expired ] Paikallinen kalibrointikone An-24B RA-46395 työnsä ääressä, Pulkovon 10R:n ILS:ä mittaamassa [ attachment removed / expired ] Pulkovon Tu-134A RA-65042 kotikentällään [ attachment removed / expired ] Tu-134A RA-65110 lähestymässä kotikenttäänsä, hiukka suttuinen lasin läpi otettu kuva [ attachment removed / expired ] Pulkovon Tu-154M RA-85171 myös kotonaan... [ attachment removed / expired ] ..samoin kuin Tu-154B-2 RA-85542.. [ attachment removed / expired ] ...ja Tu-154B-2 RA-85579 [ attachment removed / expired ] Aviaenergon Tu-134A RA-65962 Kemerovossa [ attachment removed / expired ] Tomsk Avian An-24RV:tä RA-46679 käynnistellään Tomskissa, etualalla olevan auton lavalla on GPU [ attachment removed / expired ] Aeroflotilta Tomskiin unohtunut L-410UVP CCCP-67317 [ attachment removed / expired ] Tomsk Avian An-26B-100 RA-26039 kotikentällään [ attachment removed / expired ] Rossijan Tu-154M RA-85659 laskussa Tomskiin [ attachment removed / expired ] Sotshin kenttä kuvattuna kiitotien 06 loppuosalta, hyvin näkee miksi ratoja 06 ja 02 käytetään vain laskeutumiseen ja 20 ja 24 vain lentoonlähtöihin. [ attachment removed / expired ] Bulgarian Air Charterin Tu-154M Sotshissa [ attachment removed / expired ] Muutama sotilaskopteri Sotshissa, tyypi lienee Mi-24, numero kyljessä vaihtuu, ensin 32 [ attachment removed / expired ] sitten #35 [ attachment removed / expired ] #42 [ attachment removed / expired ] ja #54 [ attachment removed / expired ] Jak-42D RA-42402, Sotshissa myös [ attachment removed / expired ] Rossijan Tu-134A RA-65553 [ attachment removed / expired ] Atlant-Soyuzin Tu-154M RA-85709 [ attachment removed / expired ] Mi-8 RF-25135 [ attachment removed / expired ] ja lopuksi Boeing 737-500, yhtiö lienee Siberia Airlines, vai mikä tuo S7 oikein on? Kaikki viimeiset siis Sotshissa otettuja. [ attachment removed / expired ] Eiköhän nämä riitä tällä kertaa, lisääkin löytyy, jos joku haluaa moisia räpsyjä katsella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 ja lopuksi Boeing 737-500, yhtiö lienee Siberia Airlines, vai mikä tuo S7 oikein on? Kaikki viimeiset siis Sotshissa otettuja. Tuo S7 Airlines on entiseltä nimeltään Siberia Airlines (tai Sibir). Mainio pläjäys itärautaa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Hienoja rautoja, hyviä kuvia, mutta tulipa mieleen mitäs jos tulee ylösveto huonolla kelillä noilta radoilta 06 ja02? Kuvasta päätellen ohjelmassa on tiukka oikea kaarto vai kuinka? 8) Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Tahtoo lisää itärautaa... Kylläpäs kaima on joutunut/päässyt reissaamaan Siperiasta Sotshiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Hienoja rautoja, hyviä kuvia, mutta tulipa mieleen mitäs jos tulee ylösveto huonolla kelillä noilta radoilta 06 ja02? Kuvasta päätellen ohjelmassa on tiukka oikea kaarto vai kuinka? 8) Kai Eipä sen tiukempi kuin muillakaan kentillä, mutta minimi on reilusti korkeampi, muistaakseni 600 jalan luokkaa ILS-lähestymisesä, kun se ns normaalikentillä CAT I:ssä on 200 jalkaa. Ei tosin huvita yhtään viivytellä kaarron kanssa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 EIkös tuota Li-2 käytetty Helsingin yöpommituksissa? Siis tuota konetyyppiä? Mitä nyt IL2 pelissä on ammuttu niitä alas. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Mielestäni taas lentokoneita, ISOLLA ÄLLÄLLÄ!!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 EIkös tuota Li-2 käytetty Helsingin yöpommituksissa? Siis tuota konetyyppiä? Kyllä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Hieno pläjäys jälleen. Tuo Pulkovon helikopteri verstas taitaa olla se SPARKin pulju. Joskus tuli muutaman metri niiden plattaa käveltyä ennen kuin tuli lähtö Tuo kuva Perulaisesta Mi-8:ta traktorin vetämänä on hauska. Jatka vaan sohimista kamerallasi sillä monet noista neuvostoajan koneista on muutaman vuoden päästä historiaa kaluston länsimaalaistuessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2006 Makeeta kalustoa, rokkenroll-kuvia Tulipahan vaan jostakin mieleeni seikka, sen enempää ketään moralisoimatta, kun katselin ilmasta otettua kuvaa. Tulipa siinä sitten mieleen myös monet muut, lähinnä matkustajakoneen kabiinista otetut kuvat Venäjän ilmatilasta. Venäjän AIP:ssa taidetaan mainita, että kameroiden tulee olla kassissa piilossa, etteivät edistyksellinen neuvostoteknolookia ja sotilaalliset salaisuudet pääse karkuun Syyllistyykö sitä ihminen rikokseen, jos niitä kuvia napsii ja jos, millaiseen? Tosiaankaan tarkoitus ei ole moralisoida, vaan noita kuvia katselisi ihan mielellään vaikka millä mitalla. Kunhan kunmastelen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2006 Tulipahan vaan jostakin mieleeni seikka, sen enempää ketään moralisoimatta, kun katselin ilmasta otettua kuvaa. Tulipa siinä sitten mieleen myös monet muut, lähinnä matkustajakoneen kabiinista otetut kuvat Venäjän ilmatilasta. Venäjän AIP:ssa taidetaan mainita, että kameroiden tulee olla kassissa piilossa, etteivät edistyksellinen neuvostoteknolookia ja sotilaalliset salaisuudet pääse karkuun Syyllistyykö sitä ihminen rikokseen, jos niitä kuvia napsii ja jos, millaiseen? Tosiaankaan tarkoitus ei ole moralisoida, vaan noita kuvia katselisi ihan mielellään vaikka millä mitalla. Kunhan kunmastelen... Varmaan syyllistyy. Kerran joku aika sitten nappasin kuvan muistaakseni Habarovskin kentästä. Jumpseatilla istunut venäläinen navigaattori totesi, että "valokuvasit juuri yhden Venäjän Federaation tarkimmin varjelluista salaisuuksista". Ja nauroi räkäisesti päälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2006 Miten muuten vielä yleisemmin on tuon kuvaamisen kanssa noilla kentillä ollessa myös maassa. Oletko koskaan joutunut hankaluuksiin kuvatessasi noilla kentillä tai kenttien lähellä? Onko se nykyään minkä verran riskialtista puuhaa? Olen katsellut ottamiasi hyviä kuvia foorumilla myös monista eksoottisista paikoista. Vieläkin sillon tällön törmää uutisiin jopa läntisen euroopan alueelta ihmisistä, jotka ovat saaneet vakoilusyytteitä kentän reunalla kuvauksesta. Voisi kuvitella kuvaamisen edelleen olevan aika riskialtista puuhaa itämaissa vai kuinka? Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2006 Miten muuten vielä yleisemmin on tuon kuvaamisen kanssa noilla kentillä ollessa myös maassa. Oletko koskaan joutunut hankaluuksiin kuvatessasi noilla kentillä tai kenttien lähellä? Onko se nykyään minkä verran riskialtista puuhaa? Kai Olen kulkenut entisen Neuvostoliiton alueella vuodesta 1981 enemmän tai vähemmän jatkuvasti, nykyään enemmän. Tänä aikana muutaman kerran joku on tullut huomauttamaan, kun on nähnyt minulla kameran, mutta eiköhän sormet riitä ne kerrat laskemaan. Tähän vaikuttaa tietysti se, että liikun bisnesjetillä virkapuku päällä, ja toisaalta en juurikaan oman koneen välittömästä läheisyydestä poistu (mikä näkyy kuvien laadussakin tietty). Uskon myös, että kameraa ja ulkomaalaisia kohtaan tunnettu epäluuloisuuskin on aikalailla häviämään päin idässä. Niinä kertoina, kun on huomautettu, olen pannut kameran kiltisti pois. Muutoin olen samaa mieltä kuin Saarelan Eero tuossa kommentissaan aiemmin (kiitos siitä), että nämä neuvostoliittolaiset koneet ovat katoava luonnonvara, ja eipä aikaakaan kun kuvat niistä ovat samalla lailla nostalgisia kuin Caravellen ja DC-kasien kuvat nyt, siksipä noita kuvia räpsin, kun tilaisuus on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2006 Reissun päällä on tulut sohittua kameralla, ja oteltua semmoisia sun tämmöisiä kuvia. Kun nuo neuvostoliittolaiset koneet kumminkin kiinnostaa ihmisiä täällä, niin tässä tämmöisiä. Ilmeisesti maailman viimeinen lentävä Lisunov Li-2 HA-LIX ansainnee kaksikin kuvaa... Aeroflotilta Tomskiin unohtunut L-410UVP CCCP-67317 [ attachment removed / expired ] Nämä ovat kyllä tosi positiivista vaihtelua. Mistähän mun päässäni pyörii jokin muistipätkä että olisi ihan vuoden-parin sisällä lukenut jostain Lisun entisöintiprojektin ensilennosta, taisi olla jossain puola, tsekki, tms akselilla.. Tomskin hallissa pilkottaa pari An-2:sta? Kiitos kulttuurityöstä! Janne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2006 Nämä ovat kyllä tosi positiivista vaihtelua. Mistähän mun päässäni pyörii jokin muistipätkä että olisi ihan vuoden-parin sisällä lukenut jostain Lisun entisöintiprojektin ensilennosta, taisi olla jossain puola, tsekki, tms akselilla.. Ainakin venäläisten ainoa lentokuntoinen Li-2 putosi jokunen vuosi taaksepäin :'(. Mikähän mahtaa olla Kiinan Li-2 tilanne, löytyneekö lentokuntoisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla