Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Hurja tilanne: SAS-plan tappade motor på hög höjd Publicerad 30 maj 2006 - 13:15 Uppdaterad 30 maj 2006 - 14:35 Ett SAS-plan på väg från Paris till Köpenhamn tappade ena motorn på 10.000 meters höjd. De 145 passagerarna ombord greps av panik när planet började kränga och tappa höjd. Planet lyckades dock nödlanda utan problem på Amsterdams internationella flygplats Schipol, skriver den danska tidningen B.T. i dag. Incidenten inträffade i söndags en kvart efter start. Flera passagerare berättar att delar av motorn flög ut ur sitt turbinrör och föll mot marken. Efter landningen erbjöds passagerarna krishjälp. Flygplanet var av den vanliga SAS-typen MD-80. Efter en kvarts lugn flygning hördes ett oväntat brak i kabinen. Piloten förklarade snart att han skulle bli tvungen att nödlanda och passagerarna var efter den lyckade landningen mycket nöjda med hur piloten och SAS-personalen hade hanterat situationen, enligt tidningen. http://www.expressen.se/index.jsp?a=598565 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Ei nyt ihan noin paha tilanne sentään...toisesta moottorista irtosi osia ja kone teki hallitun pakkolaskun AMS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Ei nyt ihan noin paha tilanne sentään...toisesta moottorista irtosi osia ja kone teki hallitun pakkolaskun AMS Tuskimpa nyt ihan pakkolasku kuitenkaan kun ei sieltä kovin pakolla tulla alas vielä vaikka yks motti oiskin pois pelistä...mut emergency-keissi kuitenki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Tuskimpa nyt ihan pakkolasku kuitenkaan kun ei sieltä kovin pakolla tulla alas vielä vaikka yks motti oiskin pois pelistä...mut emergency-keissi kuitenki. Hyvä on , olkoon hätälasku. Noi termit on hauskoja, ihan siitä riippuen kuka uutisoi tilanteista. Samastakin tapauksesta käytetään eri termejä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Iltasanomissa ja -lehdessä kaikki laskut on hätälaskuja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Noi termit on hauskoja, ihan siitä riippuen kuka uutisoi tilanteista. Samastakin tapauksesta käytetään eri termejä. Juu, kiinnitin huomiota lähinnä siksi kun tiedän että lehtien toimittajat lukee tätä palstaa... Itse näkisin niin että hätälasku on semmoinen että on joku hätätilanne päällä ja on suotavaa laskeutua ASAP mutta sieltä ei tulla alas pakolla. Pakkolaskussa taas sitten sieltä tullaan alas vaikka mikä olis kun muutakaan ei voida, esim. kaikki motit hajonnu tmv. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 http://www.ilmailutoimittajat.fi/seli/emergency.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 http://www.ilmailutoimittajat.fi/seli/emergency.html Tuohon SASn tapaukseen sopii ahtaasti ajatellen oikeastaan myös termi poikkeama... On tää hauskaa tää ilmailuterminogia... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 när planet började kränga och tappa höjd. --- Flera passagerare berättar att delar av motorn flög ut ur sitt turbinrör och föll mot marken. Tämä tarina kuulostaa kyllä vähän omituiselta. Ei matkustajakone rupea heittelehtimään edes nousussa, vaikka yksi moottori hajoaisi. Saati sitten menettämään korkeutta. Lisäksi MD-80:sessä voi olla hieman vaikeata nähdä moottorista mitään muuta, kuin sen totaalisen irtoamisen. Etummaiset lavat eivät pyöri, ja takaa pääsee auringonvaloa läpi vaikka se olisi ehjä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Moi. Kertokaas joku viisaampi pyöriikö se md-80:n moottorin säleikkö aina. Muutama kuukausi sitten lensin cph-hel legin kyseisellä tyypillä, kattelin jo silloin että onpas outoa että ei lavat pyöri. Tosin voin olla väärässä siinä vaiheessa oli jo matkaa tehty 15+ tuntia. ja ne ikkunat eivät olleet mitenkään erityisen puhtaat. Vaikuttaako siihen vaikuttava keli? Kone oli ollu köpiksen putkella koko yön ja muistutti enemmän lumiukkoa kuin lentokonetta. // Valtteri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Kertokaas joku viisaampi pyöriikö se md-80:n moottorin säleikkö aina. Muutama kuukausi sitten lensin cph-hel legin kyseisellä tyypillä, kattelin jo silloin että onpas outoa että ei lavat pyöri. MD-80:n (ts JT8-moottorin) etummaiset "siivet" eivät pyöri. Ne ovat kiinteät johdesiivistöt joiden tehtävä on ohjata ilmaa ahtimen ensimmäiselle vyöhykkeelle. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Kiitos Juha selventävästa vastauksesta. Tulipahan tuokin selväksi. // Valtteri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Moi. Kertokaas joku viisaampi pyöriikö se md-80:n moottorin säleikkö aina. Muutama kuukausi sitten lensin cph-hel legin kyseisellä tyypillä, kattelin jo silloin että onpas outoa että ei lavat pyöri. Tosin voin olla väärässä siinä vaiheessa oli jo matkaa tehty 15+ tuntia. ja ne ikkunat eivät olleet mitenkään erityisen puhtaat. Vaikuttaako siihen vaikuttava keli? Kone oli ollu köpiksen putkella koko yön ja muistutti enemmän lumiukkoa kuin lentokonetta. // Valtteri Onko MD80 koneen range yli 15h? :o ja että cph:sta stadiin yli 15h, mahto olla hidas mädäri! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Just, Mikko rupes sitten nuuskimaan pilkkua. En ota hernettä nenääni. Mitenköhän sait tuostakin väännettyä tuon vastauksen, noh siis lähinnä viittaus väsyneeseen tilaan pitkän reissun loppuosalla. No aina ei voi lentää suurella kotimaisella. Takana oli siis sas:in longhaul ja venailua köpiksessä siihen päälle. // Valtteri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Just, Mikko rupes sitten nuuskimaan pilkkua. En ota hernettä nenääni. Mitenköhän sait tuostakin väännettyä tuon vastauksen, noh siis lähinnä viittaus väsyneeseen tilaan pitkän reissun loppuosalla. No aina ei voi lentää suurella kotimaisella. Takana oli siis sas:in longhaul ja venailua köpiksessä siihen päälle. // Valtteri En nuuskinut enkä nussinut pilkkua, lähinnä vitsailin, koska tiesin ylläolevan mahdottomaksi, mutta unohdin sen, että tällä saitilla vitsailuhan on mahdoton käsite koska se otetaan aina vittuiluna tai pilkun nussimisena. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Kuten tossa sanoin, en todellakaan ota hernettä nenääni. Omasta mielestäni pientä vitsailua voi harrastaa, mutta eri asia jos etsimällä etitään kuittailu paikkoja. Alkaa menemään maku siitäkin hommasta. Ei tehdä tästä ongelmaa. // Valtteri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 , mutta unohdin sen, että tällä saitilla vitsailuhan on mahdoton käsite koska se otetaan aina vittuiluna tai pilkun nussimisena. Siten makaa kuin petaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Aika hurjaa jos toinen moottori putoaa.Kyllä muakin ois jännittänyt jos olisin ollut koneessa matkustajana.Onneks mitään pahempaa ei tapahtunut.Jäiköhän siitä kenellekkään traumoja? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Aika hurjaa jos toinen moottori putoaa.Kyllä muakin ois jännittänyt jos olisin ollut koneessa matkustajana.Onneks mitään pahempaa ei tapahtunut.Jäiköhän siitä kenellekkään traumoja? Ei se moottori kokonaan pudonnut, osia vaan. (kts. yllä linkki) Tuskin traumoja on tuosta kenellekään jäänyt, ellei sitten todella pelkää lentämistä (tai ole muuten herkkä ihminen). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Tuskin traumoja on tuosta kenellekään jäänyt, ellei sitten todella pelkää lentämistä (tai ole muuten herkkä ihminen). Yksi perhe valitsi automatkan (vuokra-autolla) lentämisen sijaan. SAS piffasi auton. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2006 Joo aika guru jos tosiaan MD-80:n "turbiiniputken" näkee matkustamosta käsin. Aftonbladet: Enligt uppgifter till den danska tidningen B.T. såg passagerare också hur något flög ut ur motorns turbinrör. ja toinen helmi Piloten hade med sig en stor metallbit från motorn, som han hade tittat på efter ladningen. Han sa att motorn var helt söndertrasad och han trodde att det kunde bero på att den på något sätt börjat snurra åt fel håll. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2006 Tuolla "turbinrör"-sanalla matkustajat, eli ei-asiantuntijat, tarkoittivat ilmeisesti moottoria ja sen kuoria, jonka sisuskalut ovat heidän mielestään "turbiiniputki". Eiväthän tavalliset matkustajat ymmärrä suihkumoottorin rakennetta. Kävin eilen katsomassa tanskalaisen B.T. nettilehden uutissivulla sitä ilmeisesti alkuperäistä juttua. B.T. vaikuttaa sensaatioaviisilta. Siellä on erillinen klikkausmahdollisuus esim. kriminaaliuutisiin, jos haluaa mässäillä vain rikosjutuilla. "B.T.:n haastattelemat matkustajat" (pari ihan nimeltäkin mainittua) olivat "nähneet", että moottori tai moottorin sisukset tulivat taaksepäin kuoresta pihalle ja putosivat maahan päin. Yksi haastateltu sanoi, että "kapteeni kertoi minulle, että moottorin koko turbiini oli tullut kuoresta ulos". Sensaatiolehden juttuunhan ei ole aina luottamista, mutta Aftonbladet on tainnut vielä lisätä omiaan. http://www.bt.dk/nyheder/ ja sieltä täytyy selata kohtaan "sidste nyt" ja klikata "se alle nyheder" josta taaksepäin sivulla 3 tällä hetkellä tuo alkuperäinen juttu löytyy. Jos nyt joku haluaa sanamuodot tarkistaa. Omasta mielestäni tarpeetonta, mutta tulipa siellä äsken taas käytyä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla