Janne Saarijärvi

Uusia tuttavuuksia...

18 viestiä aiheessa

Pitkästä aikaa oli aurinkoa, niin piti mennä kentälle. Vaikkakin ilma oli kylmä ja reipas pohjoistuuli vielä auttoi sitä mukavasti...

 

Tämä on minulle ainakin ihan uusi lintu, haki rahtia. Ja haukkukaa sovinistiksi jo haluatte, mutta täytyy sanoa että tässä koneessa oli seksikkäin koskaan kuulemani ilmailuradioääni!!!

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Arvatkaa laitettiinko taakse lastauksen ajaksi tukitanko... ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuo moottori näyttää ihan väärinpäin asennetulta  :)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fokkereista SE-LEB oli myös muistin mukaan uusi tuttavuus:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja pari uutta/uudehkoa ultraa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nikolta tullee vielä parempia, vanha ei oikein jaksa hieroa..  ;D

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuo Metro muuten yksi ahtaimmista koneista sisätiloiltaan, millä mulla on ollut "kunnia" lentää.

 

Sikäli, jos viittaat tuohon Bin Airin koneeseen, niin Airliners.netin mukaan tuo olisi Merlin.  http://www.airliners.net/open.file/0878981/L/

 

Tuollainen "luudanvarsi" lensi aikanaan yöpostia Rovikselta, Kemin ja Oulun kautta Helsinkiin ja samaa reittiä takaisin. Puhuttelin silloin konetta Metroksi, mutta koneen ohjaaja sanoi, että tämä on Merlin. Olin tuohon saakka käsittänyt, että vain se lyhyempi malli on Merlin. Kuitenkin, kun Airliners.netissä katselee kuvia, niin osa on Merlineitä ja osa Metroja ilman ulkoista eroa.

Tietääkö kukaan mikä niitä erottaa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan mikä niitä erottaa ?

The Metro can trace its lineage back to the original Swearingen Merlin I executive transport. From the Merlin I Swearingen developed the turboprop powered II and III which were to form the basis of the new Metro commuter airliner. The Metro was Swearingen's first complete inhouse design and development work began in the late 1960s, resulting in the SA226TC Metro's first flight on August 26 1969. The design was similar in appearance and layout to the earlier Merlins, and featured a pressurised fuselage, TPE331 turboprop engines and double slotted trailing edge flaps. Certification was awarded in June 1970 and the first example entered commercial service in 1973. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

The Metro can trace its lineage back to the original Swearingen Merlin I executive transport. From the Merlin I Swearingen developed the turboprop powered II and III which were to form the basis of the new Metro commuter airliner. The Metro was Swearingen's first complete inhouse design and development work began in the late 1960s, resulting in the SA226TC Metro's first flight on August 26 1969. The design was similar in appearance and layout to the earlier Merlins, and featured a pressurised fuselage, TPE331 turboprop engines and double slotted trailing edge flaps. Certification was awarded in June 1970 and the first example entered commercial service in 1973. :)

 

Kiitos Sami vastauksesta :). Nyt kun vielä ymmärtäisi mitä tuossa lukee :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merlinistä kehitettiin Metro. Sama runko, mutta paineistettuna. Metrossa on turbopropit.

 

Tuon englanninkielinen teksti on melko suurpiirteistä, sillä sekä Metroja että Merlineitä löytyy useita eri versioita. Suomessa lentänyt OH-FCU oli tyyppiä S.A.227AT Merlin IVC. Koko Fairchild-Swearingenin tyyppimerkintäjärjestelmä on lievästi sanottuna sotkuinen. Tarkemmin R.W.Simpson: Airlife's General Aviation.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on minulle ainakin ihan uusi lintu, haki rahtia. Ja haukkukaa sovinistiksi jo haluatte, mutta täytyy sanoa että tässä koneessa oli seksikkäin koskaan kuulemani ilmailuradioääni!!!

 

Ei se saksalaisaksentilla puhuva mies nyt minusta niin seksikkään kuuloinen ollut ....?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se saksalaisaksentilla puhuva mies nyt minusta niin seksikkään kuuloinen ollut ....?  ;D

 

Noh, noh Sami. Annetaan kaikkien kukkien kukkia...  ;)  ;D

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävihän siinä muuten Hornetti myös kentän päällä kääntyilemässä, ilmeisesti sunnuntain paraatia harjoottelemassa.

 

Janne ilmeisesti missasit mädärin kun ei tullu siitä kuvaa?

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edit: jaa uusia tuttavuuksia, pitää lukea paremmin otsikko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merlinistä kehitettiin Metro. Sama runko, mutta paineistettuna. Metrossa on turbopropit.

 

Ok. Nymmää ymmärrän, uudempi versio, danke. Metrossa on todellakin turbopropit, kuten Merlinissäkin ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se saksalaisaksentilla puhuva mies nyt minusta niin seksikkään kuuloinen ollut ....?   ;D

 

Uskaltaisin laittaa aika paljon vetoa että ei muuten ollut mies, vaikka en nähnytkään missään vaiheessa, ja aksenttiakaan en kuullut, ei ainakaan "Zis is Bin Air...". Edes lekalla kasseille ei auttaisi miestä tuohon tasoon... ;D

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hymm, Hienoa että innostusta riittää, mutta joo oikeasti pokkarilla ei tuo zoomi riitä, jotenkin tosiaan epätarkkuus häiritsee. Mutta kun kerran aihe sentään on hyvä niin kyl tosta jokunen piste heruu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa nähdä, että jatkuvasti tulee näitä EFVA-kuvia. SF2000 dissaava F50-friikki diggaa. :) En itse edes ollut tietoinen Merlinin/Metron olemassaolosta, mutta olipa kivan näköinen tuubbi.

 

Ja se paraati muuten ... >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se paraati muuten ... >:(

 

Tarkoitus on mennä se kuvaamaan, luvattu kuvia maanpuolustus- ja veteraaniporukoille. Vihdoinkin täällä tapahtuu jotain Pohjanmaan maanpuolustuksesta kun vastaa about Vaasan sotilassoittokunta... ;) Toivottavasti koneista näkyy jotain ettei käy kuin Ilmavoimien vuosipäivänä jolloin kaksi Hawkia vilahtaa pilvestä sekunnin-pari, onneksi sää tuntuisi olevan nyt HIUKAN parempi, pojat tarkenee marssia täysissä pukeissa...  :laugh: Ilmailukuvia siitä ei varmaankaan montaa irtoa valitettavasti.

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari EFVA kuvaa vielä ketjun jatkoksi (editointi tehty huonolla läppärillä).

 

 

D-CBIN

[ attachment removed ]

 

OH-CVY

[ attachment removed ]

 

OH-HVG

[ attachment removed ]

 

 

Laitan tuonne löpinäryhmään pari ennakkoa paraatista.

 

NP

 

 

edit: vaihdettu HVG hieman parempaan versioon

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja haukkukaa sovinistiksi jo haluatte, mutta täytyy sanoa että tässä koneessa oli seksikkäin koskaan kuulemani ilmailuradioääni!!!

 

Eipä!!! Onnekseni olin töissä :). Vähänkö meinasin tipahtaa ku kuulin neidin/rouvan ääntä ensimmäisen kerran alueen taajuudella. Selvää englantia semmosella ihanan käheällä ja elävällä äänellä. Kovasti koitin kiikaroida jos olisin saanu kyseiseen henkilöön visual contactin heidän seisoessa platalla, mutta en onnistunut tehtävässä... Taisi kaiken lisäksi kippari hoitaa ulkohommat. Heidän poistuessa Vaasan ilmatilasta sanoin jaksolle ne meidän kaikkien osaamat kaksi saksankielistä sanaa...

 

...siis "auf wiedersehen" ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla