Jaakko Kuusisto

VFR-minimeistä ja valokuvista (Oli: Lauantaipäivän viettoa..)

68 viestiä aiheessa

SP, huomautus, jatkoa tästä ketjusta.

---------

 

 

Mukavan oloinen reissu tuo oli , mutta mutta mutta,

 

eipäs nuo monet pilvikuvat kuvastaneet oikeata VFR-lentäjän asennetta.

 

Tuosta "tunkee-änkee-pilvien seassa-asenteesta" ollaan vuosikymmenten aikana puitu Malmilla opettajien keskuudessa paljonkin.

Tuo muutama kuvallinen  esitys ei saa multa yhtään plus-pistettä.

 

Huonoa esimerkkiä tuo on uusille lentäjäntaimille.

Säännöt ja määräykset koskevat jokaista.

 

Ei hyvä. >:( >:(>:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan selvyyden vuoksi pitää sanoa kaksi asiaa:

 

  • Pilvikuvat on otettu alle 3000 jalan, jossa on ihan sallittua lentää selvästi erossa pilvistä.
  • Koko ajan oli erittäin hyvin mielessä ja huolehdittu siitä että ei jäädä pilvikerrosten väliin.

 

Noista kuvista välittyy aika kapea kuva kelistä, mitään "toppia" tai broken-layeriä ei ollut missä tungettiin väkisin huonoon keliin, vaan sää oli erittäin hyvä, ja muutamia kumpupulven jämiä oli 1500-2500 jalassa (rukkastuntumalta "scattered") joten tuossa ei oikeasti ollut mitään "tunkemista pilvien sekaan" vaan sää oli erittäin kaunis, hyvä lentosää jossa ei kertakaikkiaan ollut vaaraa jäädä "toppiin" jumiin kelin mennessä kiinni.

 

Aamun kuvissa taas degerissä oli matalaa (SVFR) mutta mentiinkin pilven alla ihan "laillisesti" ja Porvoon/Sipoon kohdalla pilvet loppuivat, oli vain korkeaa kumpiaista siellä täällä yli 2000 jalan (josta nuo kirkkaan siniset pilvikuvat ovat) - se täyskatto mikä tuossa yhdessä kuvassa on, oli muuten Tallinnaan asti 800-1000 jalassa meren päällä mutta loppui kuin veitsellä leikaten meren rantaan.

 

Olen siitä kyllä henkilökohtaisesti erittäin tarkka etten ala urheilla huonossa kelissä, tuossa ei ollut siitä kyse. Oli kauniissa säässä kumpiaisia siellä täällä. Se on ihan eri asia kuin tunkea huonossa kelissä väkisin eteenpäin, joka taas on ihan idioottitouhua vfr-lennolla.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jonkun vuoden lentäneenä nähnyt pilvien kuvia ja määriä, ihan ilmastakin, tuo ei maistunut VFR-lailiselta,

saatika sitten julkaisukelpoiselta esimerkiltä lentosuorituksestanne.

Jätetään tähän, ammattimiehet tietävät mistä puhun.

 

Tuossa joskus mainitsin Selman pölykoneen koetaulun päällystän, siinä oli kukkaruukku.

Maa tai vesi pidettävä aina näkyvissä. Selma näki pilvessäkin aina maata. ;D ;D ;D

 

No, tässä on mun oma sanani tuota vastaan, mun mielestäni maa on tässä tilanteessa ihan näkyvissä, myös vesi..:

 

view_vfr-retki-37

 

Usko nyt, ei tässä ole mitään tarvetta selitellä, mulla ei ole mitään tarvetta alkaa urheilla IMC:n kanssa, eikä tuona päivänä ollut pilviä yli FEW:n kuin siinä alussa DEGER:issä (josta mentiinkin niiden ali kuten kuuluukin, ihan minimikorkeuksia noudattaen) ja sitten Räyskälässä oli sadekuuroja ollut koko päivän, ja pilvet about broken 1500-3000 jalassa, ja siitä mentiinkin pilvien *alla* kunnes se sadekuuroalue oli ohitettu about Vihdin kohdalla ja edessä oli taas sininen taivas. Parin viimeisen pilvenlonkareen yli mentiin sitten koska ei ollut mitään syytä jäädä sinne 1500 jalkaan. Niistä tottakai otettiin kuvia, kauniita kun olivat tuossa ilta-auringossa.

 

Asiasi on ihan hyvä ja tärkeä, sään kanssa ei pidä leikkiä, mutta tällä kertaa ihan oikeasti kohde on väärä :) Ei tuosta saa vastuutonta yhtään mitenkään - tiedän koska olin itse puikoissa ja lensin sitä konetta. Eikä kojelaudalla ole kukkaruukkuja..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä veli-Tuomas.

Selityksen makua.

 

Olen jonkun vuoden lentäneenä nähnyt pilvien kuvia ja määriä, ihan ilmastakin, tuo ei maistunut VFR-lailiselta,

saatika sitten julkaisukelpoiselta esimerkiltä lentosuorituksestanne.

Jätetään tähän, ammattimiehet tietävät mistä puhun.

 

Tuossa joskus mainitsin Selman pölykoneen koetaulun päällystän, siinä oli kukkaruukku.

Maa tai vesi pidettävä aina näkyvissä. Selma näki pilvessäkin aina maata. ;D ;D ;D

 

 

Odotinkin jo että koska joku alkaa valittamaan.

 

Jaska, lopeta nyt se jaskan jauhaminen. Tiedät kyllä itsekkin että kukaan täysjärkinen ei lähde sooloilemaan pilvien päälle ja varsinkaan jos on kaverit mukana.

 

Tuomas kertoikin jo miten asia on ja tässä vielä hieman kuva dokumenttia

 

esim. tuossa täyskatto kuvasta on leikattu vasenreuna pois että näyttää tyylikkäämmältä kun on vain täyskatto näkyvissä. 38sec myöhemmin otin koneen toiselta puolelta tämän  :P Aijai kyllä nyt leikitään hengellä  :laugh:

 

Poistettu

 

siitä otin sitten 17sec päästä tämän josta näet millä korkeudella oltiin. Alettiin ottamaan korkeutta yli 2000ft että päästiin ajamaan loviisan voimalan yli.

 

Poistettu

 

Voin lähettää sulle 380 kuvaa RAW tiedostoina (koko n. 2GB) niin niistä on hyvä tarkistaa mm. kellon ajat yms.

 

Pekka: Joo kyllä se sopii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lopeta Sami itse tuo tölviminen ja puhu asiasta asiallisesti. Sananmuunnoksesi kuvaa hyvin asennettasi, jota ei voi yksikään lennonopettaja parantaa.

 

Enhän mä mitään tiedä......... kunhan jauhan paskaa. ;)

 

No minä yritän opetella kuvaamaa kun en tuota lentämistäkään osaa annan homman hoitaa ne jotka sen osaa. BEC kortin lisäksi on vain ompelukone lupakirja niin enhän minä voi mistään tietää mitään. Kerroin vain ja ainoastaan kuvituksena tapahtumaa.  :P

 

Edit: kirjoitusvirheitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaanpas nyt poijjaat taas ihan väliin vähän henkeä ja rauhoitutaan. Noissa kuvissa on se ongelma että kamera tallentaa kapean siivun maisemaa tietyllä lyhyellä hetkellä, siitä on erittäin vaikea nähdä koko tilannetta, sitä miten on menetelty ja minkälaisia päätöksiä tehty. Tietääkseni olin itse paikalla havainnoimassa säätilaa kun toimin ilma-aluksen päällikkönä osalla lennoista mitä kuvissa on..

 

Sanotaan nyt vielä kerran: Lentosääntöjä ei tuolla reissulla rikottu tietääkseni yhtään. Ei ole tapana urheilla ko. asioilla eikä tarvetta "näyttää".

 

Jos kuvissa näkyy pilviä, niistä toki voidaan sujuvasti siirtyä aiheeseen mikä itsessään on erittäin tärkeä ja mikä on vaatinut ihan liian paljon ihmishenkiä, eli VFR-lennon jatkaminen huononevaan säähän ja IMC-olosuhteisiin ilman mittarilentokelpuutusta. Mutta kuten nyt noista kuvistakin voi nähdä, tuona päivänä vallitsi aivan loistava lentosää ja lennettiin ihan hyvän ilmailutavan mukaisesti.

 

Eiköhän nyt oteta se aamukahvi ja jatketa taas elämää rauhanomaisesti? :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaska,

 

Kuva valehtelee enemmän kuin 1000 sanaa...

 

Harvoin kuvasta saa kokonaisvaltaista kuvaa siitä mikä tilanne on ollut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kuva voi valehdella, mutta Jaska ja myös minä olemme nähneet vuosikymmenten aikana erinäisiä tapauksia, missä ASENNE "lähdimme matkalennolle, erityisVFR pilvet 600 jalkaa, päästiin juuri livahtamaan Degeristä ulos, sää parani Porvoon kohdalla" ja "älä puhu jaskaa" on johtanut ikäviin lopputuloksiin.

 

Saanen hieman tarkentaa että minä lupakirjaton takapenkkiläinen sanoin tuon älä puhu jaskaa stoorin ja vedin herneet pahiten nenään. Tuomas ja toinen pilotti ei ole mitenkään osallinen tähän vaan minä.

 

Laukkasen Jouni taisi kerran mainita, että kaikkea täällä ei kannata kirjoittaa, vaikka kuinka olisi innoissaan onnistuneesta retkestä.

 

Muutenkin koko kuva homma on mennyt yhdeksi saa*anan kyräilyksi ja pilkun nussimiseksi. Ainakaan allekirjoittaneelta ei tarvi enään odottaa kuvia tälle palstalle. Piste. Lähtis tunnuksetkin kävelemään mutta pitää jollain päästä tuonne FISD:n palstalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta kaikkea ei kuitenkaan todellakaan tarvitse julistaa julkisella palstalla kaiken kansan luettavaksi.

 

Mitä ihmeen julistamista tässä nyt on? Nyt taas väen väkisin pitää alkaa tehdä kärpäsestä härkästä tässä asiassa. Ei mitään järkeä.

 

Sen sijaan että yrittäisi tällä julkisella (kyllä) palstalla leimata muita pilotteja pelkkien rajattujen valokuvien perusteella, niin energiansa voisi keskittää johonkin järkevämpään. Ja jos "epäilyksiä" herää, niin niistä voi asianomaiselta pilotilta vaikka kysyä ihan henk.koht naamatusten tai privaattiviestillä.

 

 

Lisään, totta kai asioista saa ja PITÄÄ keskustella. Mutta sen voi tehdä myös järkevästi ja asiallisesti ketään syyttelemättä, puolin tai toisin. Eiks je.  :)  (ja ihan asiallinenhan tuo Ilkan viesti olikin, jota tuossa lainasin....)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkka sanoistasi ja toivotuksistasi.

Olemme nähneet Ilkan kanssa, vuosikymmenten aikana, liian monta "änkee-tunkee" onnettomuutta.

Kavereitammekin ja hyviä ystäviämmekin on  näin poistunut joukostamme.

 

Ilkan asenne ja suuttumus on oikeutettua, sillä sellaisen avulla pidetään turvallisuusasennetta yllä.

Säiden kanssa ei leikitellä ja kikkailla, sään herra voittaa aina loppupelissä.

 

Ilkka muistaa hyvin, kuinka mollasimme usein Malmin kuppilakeskusteluissa kehuneen lentäjäsankarin urotöidensä kertojaa. Näin saimme, pilkan avulla, kertojan uskomaan tehneensä jotain tyhmää.

 

Tuossa toisessa osiossa kertoi onnettomuustutkija E Lähteenmäki pitävänsä hammasharjaa aina tutkimuslaukussaan mukana. Sillä harjalla hän kerää sankarin jäämistöt pieneen muovipussiin. Tuossakin on määrätynlaista ojennusta terveeseen asenteeseen lentämisessä.

 

Otetaan opiksi, kuten Ilkkakin toivoo, eikä solvata arvostelijaa tai tapella turhaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...lähdetään matkalennolle 600 jalan kelissä ilman tietoa siitä, paraneeko vai huononeeko keli tai päästäänkö ylipäätään lävitse, osoittaa huomattavaa harkintakyvyn puutetta...

 

Nyt nyt nyt.. Tätä mä just tarkoitan. Tässä mennään nyt huhujen ja mutu-tiedon perusteella päätelmissä aivan liian pitkälle! Tietääkseni kumpikaan herroista ei ollut mukana suunnittelemassa lentoa eikä koneessa mukana.

 

Tiedän ihan tarkkaan että lensimme kaikkien sääntöjen mukaan oikein ja laillisesti minimejä noudattaen, mutta otetaan nyt vielä kerran pojat rautalangasta vääntäen:

 

  • Sää *oli tutkittu tarkkaan*, tiedettiin että idässä oli CAVOK. Säätä seurattiin jo edellisestä illasta alkaen, oli printattuna SWC-karttaa mukana ja katseltiin kelin kehittymistä koko ajan ennen lähtöä, myös matkan aikana tutkittiin forecan ilmailusääpalvelusta reissun edetessä. Vaikka koskaan ei voi olla täysin varma kelistä, tuossa tilanteessa oli aika hyvä syy uskoa että keli reitillä *oli* hyvä ja sen osalta lennon valmistelut nyt oli tehty niin hyvin kuin ylipäänsä on mahdollista. Myös ennusteet lupasivat hyvää ilmailusäätä. Ja se keli tosiaan *oli* hyvä, ihan erinomainen matkalentosää.
     
  • Malmilla aamulla odottelimme kelin avautumista ja seurasimme atis-viestejä ja katselimme taivaalle. Siellähän on monesti aamusta matalaa pilveä kunnes aurinko alkaa lämmittää ja taivas kirkastuu. Kun sää osoitti selviä "aukeamisen" merkkejä ja pilvikorkeus alkoi nousta ripeää tahtia, päätimme käydä katsomassa keliä Degerissä, koska siinä vaiheessa sää oli laskukierrokseen ja paikallislentoon riittävä. Kun taivas oli sininen heti Degerin ulkopuolella, oli ihan helppo päätös jatkaa matkaa. Jos se matala pilvikatto olisi jatkunut reitilläkin, olisimme ilman muuta tulleet takaisin kierrokseen ja laskuun.

 

Mitä ihmeellistä asennevammaa tuossa nyt oikein oli? Olen myös ihan samaa mieltä siitä että kelin kanssa EI ole pelleilemistä, tuntuu vaan kurjalta tulla leimatuksi täysin syyttä hulttioksi ja vastuuttomaksi ilmailijaksi. Olen itse hyvin tarkka siitä kelin suhteen enkä todellakaan tunge väkisin huonoon säähän. Ei mikään lentoreissu ole niin tärkeä että se on pakko tehdä.

 

Tämä säästä ja lennonvalmistelusta keskustelu on ihan asiaa ja hyvä juttu, mutta toivoisin että tällainen mutu-tiedon ja parin valokuvan pohjalta tehtävä ennakoiva onnettomuustutkintaraportointi voisi jäädä vähemmälle ja keskityttäisiin siinä ihan oikeisiin faktoihin, sopiiko?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkaan lähdettiin johdetun VFR:n eli nykyisen erityisVFR:n mukaisin säännöin. Lähtöpaikan, Malmin ja määräpaikan, Pirkkalan päässä oli molemmissa minimin ylittävät säät. Kone oli IFR-varustettu, pilotti erittäin kokenut ja IFR-kelpuutus taskussa monimoottorisillekin. Matkan aikana pilotti joutui pyytämään plaanin vaihtamista IFR:äksi ja sai IFR-selvityksen ja pääsi perille.

Lupakirja lähti kuitenkin hyllylle. Syy: Puutteellinen lennonvalmistelu.

 

MIK:in pojille täytyy sanoa, että kuvasato oli tosi mukavaa katseltavaa. Innosti meikäläistäkin suunnittelemaan tollasta vähän pitempää keikkaa toisten lupakirjalaisten kanssa. Mutta sori, nyt taitaa mennä vähän OT:ksi.

 

Olisi mielenkiintoista tietää enemmän tästä tapauksesta. Tuntuu jotenkin hassulta hyllyttää lupakirja, jos kaverilla on IFR-kelppari ja vaihtaa IFR-koneella huonon sään takia IFR:ään. Minusta tuo tuntuu loogiselta ja turvalliselta teolta. Ja jos vielä saatavilla olevien säätietojen perusteella lähtöpaikassa ja määränpäässä on ollu minimit ylittävä sää. Onko siinä sitten ollu saatavilla väliltä jotain säätietoja, jotka on jätetty huomioimatta, vai miksi lennonvalmistelu on ollut puutteellinen?

 

Tämä IFR vs VFR kysymys on muuten aika mielenkiintonen juttu välillä. Tuntuu siltä, että joissakin tilanteissa VFR:ssä pääsee alas huonommassa säässä kun IFR:ssä, kun nuo erityis VFR minimit on niin mahdottoman pienet.

 

Viimekesänä oltiin tulossa Lapista Kauhavalle. Säät alko huonontua ja Kalajoella ajattelin, että jos Kruunuun pääsee, niin olis aika hyvä. Soitin sitten sinne torniin ja kyselin säitä. Mietittiin siinä lennonjohtajan kanssa, että kannattaako lähteä vai ei. Päädyttiin sitten siihen tulokseen, että lähden tulemaan ja saan sitten erityis VFR selvityksen. Kun tultiin Kruunun lähialueelle, niin sää huononi niin, että tornin ilmotuksen mukaan näkyvyys oli vaihdellen 3-5km. Lentokoneen nopeus oli noin 85kts. Sellasta oli kyllä se lentäminen siinä säässä, että mukavuus oli siitä kaukana. Tuli siinä sitten mietittyä lennon jälkeen, että millastahan se olisi jos on nopeus max. 140kts, näkyvyys 1,5km ja pilvet niin, että pystyy minimilentokorkeudessa lentämään selvästi erossa pilvestä. Loppumatka Kauhaavlle mentiinkin sitten auton kyydissä.

 

Mutta olipahan opetus meikäläiselle  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pitää ihan kysyä, että puhutaanko täällä tosiaan tämän viestin kuvista, vai mistä?

 

No niistäpä...  sitä minäkin tässä ihmettelen miten ihan hyvin valmistellusta, fiksusti hyvässä lentosäässä lennetystä hienosta korpikenttäkierroksesta saadaan aikaan tällainen polemiikki. Sami poisti omat kuvansa näemmä närästelyn takia. Mielenkiintoista miten ihmeessä tästä saatiin säätä uhmaavien asennevammaisten vfr-lentäjien täysin ilman lennonvalmistelua ja vastuuta suoritettu kuolemaahalveksuva stuntti.. ???  :-\

 

Toki sää on vakava aihe, eikä sen kanssa VOI leikkiä, mutta miksei siitä voi keskustella asiallisesti?

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä pointti arvon palstan nestoreilla on, mutta ihan vilpittömästi voin sanoa, että ei kyllä käynyt mielessäkään mikään riskinotto näitä pilvikuvia katsellessa. Ja kuten reissulaiset tuossa mainitsivat, kuvat eivät kyllä kerro koko totuutta. Itsellä on vaikka kuinka paljon koneesta käsin otettuja kuvia mitkä näyttävät paljon hurjemmilta kuin ovatkaan. SCT- ja FEW-pilvet voivat näyttää aika hurjilta kameralla ikuistettuna, varsinkin jos kuviin hakee sitä tiettyä tyyliä. Ja mahtava setti oli poijjaat ja Samille sen verran että olisi tosi sääli jos et enää upeita kuviasi forumilla enää julkaise :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännä keskustelu ei voi muuta sanoa.

 

Tai no voi oikeastaan. Eli jos lähdetään kahdesta seikasta tässä lennossa ja sitten toisaalta tässä keskustelussa.

 

1. eli taustat lentoa jne ajatellen.

Emme varmasti kukaan halua kiistää Jaskan ja Ilkan kokemuksen ääntä asioissa joita ovat itse kokeneet tai saaneet vaikkapa lopulta onnettomuustutkinnan raporteista valitettavasti lukea. Sekä näkemystä alalta varmaankin jo pitkälti ennen allekirjoittaneen syntymää.

 

Tuomas tuo hyvin mielestäni esiin näissä myöhemmissä kommenteissa sen että lentoa on valmisteltu ja säät tutkittu niin kuin pitääkin. Tämä hyvä

 

Sittenpä menisin tähän ketjuun. Eli 2.

 

Jaska, Ilkka, sekä monet muut lukijat kuten allekirjoittanut tekevät havaintonsa tästä lennosta, valmisteluista suorittamisesta ja kaikeasta muusta,  siitä mitä lennolla mukana olleet ovat itse kirjoittaneet ja kuvin esittäneet.

 

Kuten moni on todennut näyttää kuvat usein vaarallisemmiltakin kuin todellisuus. Tässä ei varmasti auta se että viesteissä ei olla mainittu lennon valmisteluista kuin tyyliin (huom erittäin karrikoidusti) ”varattiin kone ja sit lähdettiin katsomaan josko olis tuurilla jossain parempaa keliä.” Olisiko tällainen ketju vältetty jos olisi jo alku tilanteessa mainittu jotenkin nuo Tuomaksen myöhemmin esiin tuomat valmistelukuviot säätietojen ja muiden tietojen tarkistuksineen. Kuten varmasti pojat ovat järkevinä lentäjinä tehneet.

 

Kuten Puron Sami totesi asioista pitää keskustella ja näin on tehty ,hyvä niin, mutta tosiaan jos joku on ottanut nyt herneen nenään niin muistakaa se että toiset tekevät täällä arvion asioista vain niillä lähtökohdilla joita ovat itse kokeneet tai mitä voivat lukea/katsoa tästä ketjusta. Ehkä aina ei pitäisi kommentoida niin suoraan, mutta eikös kaikki olla sitä mieltä että elävä lentäjä on parempi kuin se toinen tapaus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sitä äminäkin tässä ihmettelen miten ihan hyvin valmistellusta, fiksusti hyvässä lentosäässä lennetystä hienosta korpikenttäkierroksesta saadaan aikaan tällainen polemiikki. Sami poisti omat kuvansa näemmä närästelyn takia. Mielenkiintoista miten ihmeessä tästä saatiin säätä uhmaavien asennevammaisten vfr-lentäjien täysin ilman lennonvalmistelua ja vastuuta suoritettu kuolemaahalveksuva stuntti.. ???  :-\

 

Tekisi mieleni sanoa, että perjantai illalla on osuutta asiaan  ;)

Itse lupakirjottomana en koe pystyväni sanomaan lennon turvaliisuudesta mitään, itse kun olen enemmän tekniikanmiehiä.

Mutta sitä ihmettelen, että kokeneet ilmailijat tekevät johtopäätöksiä parin kuvan ja mutu-tiedon varassa. Sen opin koulussa, että mutu-tuntumalla ja arvauksilla ei ole mitään tekemistä ilmailun kanssa. kaikki pitää perustua tarkkaan tietoon.

 

Ja Sami, älä poistu kokonaan, näitä ylilyöntejä tapahtuu täällä aina silloin tällöin...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tällainen ketju vältetty jos olisi jo alku tilanteessa mainittu jotenkin nuo Tuomaksen myöhemmin esiin tuomat valmistelukuviot säätietojen ja muiden tietojen tarkistuksineen. Kuten varmasti pojat ovat järkevinä lentäjinä tehneet.

 

No enemmänkin tässä ongelma oli se että syyttäviä (ja paikkansa pitämättömiä) väitteitä alkoi sataa tihenevään tahtiin. Toki varmasti perjantai-illalla oli osuutensa asiaan.  ::) Tuollaisessa tilanteessa voisi esim. ihan kysyä siitä kelistä tarkemmin ilman että heti hypätään "TAAS SITÄ ON PUSKETTU HUONOSSA SÄÄSSÄ" -kommentteihin. Tässä tulee mieleen se lastentarhastakin tuttu leikki missä yksi kertoo asian vierustoverilleen joka kertoo sen taas seuraavalle ja lopulta CAVOK muuttuu muotoon 24022G46KT TSRA+ VA OVC003..

 

Lentokertomuksia ja kuvia saa ja pitää lähettää tänne ja avoimuus on hyvä asia koska toistemme virheistä voidaan ottaa opiksi. Ihmiset kyräilevät omissa kerhoissaan itsekseen ihan liikaa, sitten ihmetellään miksei uusia harrastajia löydy mistään..  ???

 

Tiedän myös että liian monta vfr-pilottia on tappanut itsensä huonossa kelissä, olen itsekin ollut kuuntelemassa Lähteenmäen luentoja. Tässä tulee hassu olo kun olen ihan täysin samaa mieltä kaikista näistä asioista ja ihmettelenkin miksi sitten niitä otetaan esiin tämän lentokertomuksen yhteydessä. Kaikki minimit täyttyivät ihan takuulla ja homma hoidettiin mielestäni ihan kunnolla.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se minua enemmän haittasi, että kerrottiin, että lähdettiin 600 ft pilvikorkeudessa matkalennolle katsomaan, miltä keli näyttää ja voidaanko jatkaa. Vaikka nykyiset erityisVFR-säännöt tämän sallisivatkin, niin liian monta kertaa on joku onneton pilotti huomannut, että keli huononee sekä edessä että yllättäen myös takana. Silloin ainoa mahdollisuus on nousta ylöspäin. Siinä taas tulee se pilvikerros heti vastaan ja mittarilentotaitoja tarvitaan. IFR-taitojensa avulla pilotti joko selviää tilanteesta tai sitten ei. Riski on aina olemassa, eivätkä parhaatkaan sääkartat tai ennusteet aina pidä paikkaansa.

 

Juu tottakai. Selvitellään ny sitten vielä: se pilvikerros oli just semmonen Malmille tyypillinen aamulla oleva ohut riekale, sinistä näkyi jo välistä ja sen paksuus oli vain noin 150 jalkaa. Aivan kuten siitä toisesta kuvasta näkyi mikä oli kuvattu merelle päin. Toki siinä olisi voinut myös odottaa vielä puolisen tuntia jolloin se varmaan katosi kokonaan, mutta ei tuossa ollut mitään "pakko päästä matkaan" -mentaliteettia - kriteerihän oli nimenomaan että matkalennolle ei mennä jos se pilvi jatkuu vielä siitä pidempään.

 

Jaska: kyllä me ihan maamerkkejä seurattiin, Porvoon moottoritietä pitkin. Toki nyt paikka on selvillä ilman GPS:ääkin vaikka sellainen on. Älä nyt viitsi hermostua noin. Vaikka meillä onkin simu kerhossa ja treenaan sillä perusmittaritaitojani ja ne varmaan ovatkin ihan siedettävässä kunnossa, en nyt ole niin tyhmä että lähden puskemaan pilven sisään ilman mittarikelpuutusta. Oleellistahan oli se, että HEKAn jälkeen siinä TMA:n rajalla meillä oli jo se 2500ft korkeutta, eikä pilven pilveä alla. Se kuvastaa sitä säätä aika hyvin. Teet aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden kuvan perusteella, joka ei ollut edes matkalennolta.

 

Me ollaan tästä asiasta oikeasti ihan samaa mieltä.

 

//T

 

PS. Mennäänkös kahville tänään kun tää sähköinen kommunikointi on meille välillä vähän haasteellista? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SEKÄ KUVIEN POISTO, JOSSA LENNETÄÄN RIEKALEITTEN SEASSA. NYT KUVASARJA ON KAUNISTETTU, NÄILTÄ OSIN JA LENTO NÄYTTÄÄ NYT PUHTAALTA CAVOKKI-SEIKAILULta. :o

 

Tästä olen samaa mieltä, että nyt asian vasta tässä vaiheessa löytäneet eivät saa todellista kuvaa siitä, mistä koko keskustelu ylipäätään alkoi. Kuvien poisto suutuspäissään ei tässä tapauksessa ollut ehkä paras vaihtoehto...

 

 

 

Olis upeeta , jos täälläkin voisi keskustella ja väitellä asiasta, ilman että menee kinaaamisen ja solvauksen puolelle

 

 

Nimenomaan! Miksi pitää solvata (ja myös kinata toisten esittämiä tosiasiota vastaan)? Minusta nämä seuraavat lauseesi ylittävät jo solvauksen merkit ihan kevyesti:

 

jk. tuossa Klemettisen ja Kuosmasen viesteissä, yleisellä, pisti silmään tuo "perjantaillan huumaa syytös". Onkos teilla pojat jotain huolia kaljoittelunne suhteen.

 

Klemettilälle vielä julkisena, kuten hänkin  sanoi:  "asiasta en mitään tiedä, mutta sanon" 

 

Että siltä pohjalta. Henkilökohtaisuuksiin on ihan turha lähteä. Ja sitä nuo puheet nimenomaan ovat!

 

 

Ja hyvät herrat, jos katsotte, niin tämä ketju on alkanut jo huomattavasti ennen perjantai-iltaa! Tuollaiset "perjantai-illan kuittailut" ovat ihan turhaa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhhuh, mikä threadi. Täytyy nostaa hattua Tuomakselle, jonka kärsivällisyys on maailmanluokkaa. Itelläni olisi vastaavassa tilanteessa jo käämit palaneet...

 

Mitä tulee lentosuorituksen tuomitsemiseen kuvien perusteella, olen eri mieltä siitä, että näytettyjen kuvien perusteella voidaan päällikköä paremmin todeta sää lentopäivänä. Kuvalla voidaan kertoa juuri se, mitä halutaan. Esim. neljä vuotta sitten lähdin Malmilta Hankoon. Hangosta ei saa säätietoja, mutta Turussa ja Malmilla oli CAVOK. Vähän ennen Hankoa tilanne oli tämä:

[ attachment removed ]

 

Tämän kuvan julkaisusta seuraa ilmeisesti vähintäänkin lupakirjan menettäminen...

 

Todellisuudessa vastaan tuli matala pilvikatto, jota ennen käännyin kohti Nummelaa ja otin kääntyessäni kuvan pitkällä zoomilla tuosta pilvestä. Koneen alla (ja takana) oli täysin pilvetöntä. Uskoisinpa, että pelkän tuon kuvan esittämällä olisin samanlaisten syytösten kohteena kuin Tuomas nyt on.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomas, pyhänä olen kentällä.

Eiköhän tämä meidän ystävyytemme kestä tätä pientä väittelyäkin, sinut tuntien. :)

 

Juu ilman muuta :) Katsotaan jos ehdin piipahtaa pyöreässä sunnuntaina.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tällainen ketju vältetty jos olisi jo alku tilanteessa mainittu jotenkin nuo Tuomaksen myöhemmin esiin tuomat valmistelukuviot säätietojen ja muiden tietojen tarkistuksineen. Kuten varmasti pojat ovat järkevinä lentäjinä tehneet.

 

No onko taas järkeä, että täälläki foorumilla pitää ny sit kaikki lentonsa raportoida..? Jos jätkät on lennon valmistellu huolella ja nähtävästi hyvää työtä tehneet ku ovat täällä siitä kertomassa, ni mitä sitä täällä enää todistelemaan? Jos on jotain raportoitavaa, niin pojat varmaan hoitaa homman... Jos jaskasta tuntuu siltä, että nyt on rankasti sitten menty vaarallisen puolelle, niin

http://www.ilmailuhallinto.fi/lentoturvallisuusilmoitus

on oikea osoite... Tuon saa tehdä jokainen, joka havaitsee toiminnoissa jotai vaarallista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ottamatta sen kummemmin kantaa puoleen tai toiseen toteaisin vain, että kyseinen viestiketju tarjoaa jo tämän väittelynkin tiimoilta tiedonhaluiselle ilmailuinnostuneelle arvokasta tietoa säätilojen arvioinnista. Kiitoksia vaan tästä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ihan terve järki kuitenkin sanoo, että tätä palstaa lukevat ja tarkkailevat lukemattomat ulkopuoliset, joilla voi olla esim. kateuden takia jotain hampaankolossa ilmailijoita vastaan ja jotka voisivat yltyä joitain ilmoituksia tekemään. Tai sitten esim. Malmin kentän vastustajia voisi löytyä vierailijoiden joukosta, ns. paha mielessään. Ilmailumääräysten sisältö voi olla heille hyvinkin tarkasti tuttua ja joka tapauksessa tarkistettavissa suoraan netistä parilla klikkauksella. Ei kannata kirjoittaa omista kokemuksistaan mitään sellaista, johon jollain ulkopuolisella olisi asiaa takertua, vaikka asia olisi vähäpätöinenkin.

 

Juuri kun katsoin, niin vierailijoiden määrä on isompi kuin sisäänkirjautuneiden jäsenten määrä. Niin on ollut JOKA kerta, kun olen asian huvikseni tarkastanut. Ja myös viranomainen voi olla tarkkailemassa. Se kannattaisi muistaa, ettei tule mitään yllättäviä selvityspyyntöjä.

Niinkauan kuin tämä ei ole suljettu foorumi, pitäisi miettiä, mitä tänne kirjoittaa, vaikken minäkään sitä aina ikävä kyllä tee, johtuen siitä, että lupakirjani ovat vanhentuneet ja mahdolliset aikoinaan tehdyt rikkomukset myös, joten minulla ei ole siinä suhteessa enää mitään menetettävää, paitsi maine, josta en näin vanhana enää jaksa suuremmin piitata.

 

Siihen viittasin tämän ketjun ensimmäisessä postauksessani, että heti ensimmäisessä viestissä mainittiin matkalennolle lähtö minimit juuri ja juuri täyttävissä säissä. Mielestäni, ottaen huomioon palstan julkisen luonteen, SEN tiedon olisi voinut jättää mainitsematta, syystä että se, minimikeleissä tapahtuva lähtö, ei aina ole turvallista, se herättää ehkä myös ulkopuolisten huomion ihan ilman sitäkin, että toiset palstalaiset asiasta kirjoittavat, eikä tuo myöskään lisäsisältöä - ainakaan paljoa - varsinaiseen matkakertomukseen, joka oli muuten ihan mielenkiintoinen.

 

Kyllähän sen varmaan jokainen tietää tällä palstalla että jos jotain tänne kirjoittaa niin on sama kuin kirjoittais lehteen.

 

Tässä olen koettanut pysyä niin neutraalilla asialinjalla kuin mahdollista, vaikka aikaisemmin kieltämättä suutuin, muistaessani elävästi ne ystäväni, jotka olivat lähteneet väkisin väärään keliin ja joista yksi paloi kuoliaaksi lentolaitteensa syöksyttyä maahan. Myös tämän puolen asiasta toivoisin saavan laajempaa ymmärtämystä.

 

Tottakai tämä on vakava aihe mutta se miten tätä kritiikkiä on tullut vastaa tasoltaan keskustelulta nakkikiskan jonossa aamu 5 aikaan. Eikös onnettomuustutkintakin ensin tutki, kyselee sitten vasta tuomitsee?

 

Jos joku haluaa lähteä foorumilta tämän takia, valitan sitä, koska sillä ei mielestäni meidän vanhempien partojen korostama turvallisuusaspekti yhtään parane, eikä myöskään foorumin taso. Turvallisuutta me haluamme korostaa ja edistää, ja näköjään kirjotamme asiasta, jos jostain syystä näyttäisi olevan aihetta. Voihan hyvinkin olla, että reagoimme joskus väärin, mutta aikaisemmat ikävät kokemuksemme tahtovat joskus väkisinkin pulpahtaa pintaan, ja jos joku ei sitä pidä inhimillisenä, on väärässä.

 

Ei en ole lähdössä täältä mutta kuvien laittoa ei tule ainakaan hetkeen tapahtumaan niin älyttömäksi tämä on mennyt. Enkä tarkoita ainoastaan tätä juttua vaan yleisesti esim. lappis lähti lopullisesti, puranen lopetti, vittuillaan kun vihjasin että joku speciaali on tulossa jne jne

 

Sinähän et ole ilmailuviranomainen niin miksi sinun ja Jaakontäytyy puhua kuin olisitte?

 

Tuomaksella on kuitenkin pitkä pinna. Hyvä niin. Toivon tässä lopuksi, että Tuomakselta jäisi väliin esim. muutama hiuksianostattava tilanne, joissa olen itsekin aikoinaan ollut, sen enempää niitä erittelemättä. Joskus niitä näet tulee vastaan, tahtoi tai ei, vaikka etukäteissuunnittelu olisi inhimillisesti katsoen paras mahdollinen. Tekniikka voi pettää, oman fysiikan rajat tulla yllättäen vastaan, mitä tahansa odottamatonta voi tapahtua. Kaikkeen tähän ei voi mitenkään varautua ennakolta. Tämän luulisi olevan selvää kaikille, kuin myöskin sen, että jos joku turvallisuuteen liittyvä asia nousee pintaan, siihen kannattaa suhtautua vakavasti ja mahdollisuuksien mukaan selvittää se.

 

Se miksi alunperin mulla meni iso pottu nokkaa oli se että Tuomasta vastaan alettiin sotimaan minun sanomien kommenttien takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään