Jaakko Kuusisto

VFR-minimeistä ja valokuvista (Oli: Lauantaipäivän viettoa..)

68 viestiä aiheessa

Tuo Nebulan mainos on ihan kauhia, kun siinä lukee "Ylinopeus sallittu!". Jokuhan voi ottaa oppia siitä?

 

Eiköhän Ilkan tarina ollut nyt sellaisessa muodossa, että ei siitä kukaan ota oppia. Se, joka ottaa on sitten niin tyhmä, ettei pitäisi lupakirjaa olla ollenkaan.

 

No kerro sitten, että miten noista poikien reissukuvista voi ottaa esimerkkiä? Kun täällä on ollut semmoinen käsitys, että kaikki tuoreet lupakirjan haltijat lähtee veteleen VFR:ää topissa ja väisteleen pilviä, kun siitä saa niin hienoja kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kerro sitten, että miten noista poikien reissukuvista voi ottaa esimerkkiä? Kun täällä on ollut semmoinen käsitys, että kaikki tuoreet lupakirjan haltijat lähtee veteleen VFR:ää topissa ja väisteleen pilviä, kun siitä saa niin hienoja kuvia.

Nyt en kyllä ymmärtänyt pointtiasi, enhän minä noihin kuviin ole ottanut kantaa. En niitä poistettuja versioita ole nähnytkään..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu, että tämä ketju alkaa taas mennä todella kauas sivuraiteille siitä alkuperäisestä aiheesta; lentoturvallisuudesta, VFR-minimeistä ja lentosäästä.

 

Nyt aletaan sitten etsiä itse kunkin sanomisista jotain asetta jolla piestä ja mollata jokaista joka vaan uskaltaa avata sanaisen arkkunsa. Ja tämähän ei palvele kenenkään etuja. Minun mielestä tällä linjalla voisi jatkaa sitten privassa...

 

Sen verran ottamatta kantaa itse aiheeseen, minusta nämä foorumilta poistumis-uhittelut (Kuusisto-Virkkula -akseli) eivät osoita mitään kypsän ihmisen toimintaa. Kummankaan herran foorumilta poistuminen ei jälleen kerran, edistä oikein kenenkään asiaa. Virkkula ottaa yksiä tämän foorumin parhaita ilmailuvalokuvia ja Kuusistoa sen paremmin tuntematta, muiden kirjoitusten perusteella, kyseessä on varsin pitkän linjan pilotti ja lennonopettaja, jonka sanomisia kannattaa jokaisen kuunnella. Molemmilla on  paljon annettavaa tälle palstalle ja toivonkin että arvon herroja täällä vielä nähdään.

 

Jos minä olisin mode niin harkitsisin tämän ketjun lukitsemista, tuntuu, että kaikki sanottava on jo sanottu ja nyt enää kiukutellaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään tähän ketjuun on vaikea kirjoittaa mitään yhtään mistään, koska asia tuntuu olevan niin arka niin monelle.

 

Jokainen nuori tai vanha, joka tätä palstaa lukee, tajuaa kyllä, että Ilkka-setä kertoi tehneensä aikoinaan tietämättömyydestä, kokemattomuuttaan ja osoittaen suurta harkintakyvyn puutetta sellaisen lennon, jolle ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA olisi tullut lähteä.

 

Ja jokainen lukija ymmärtää varmasti, että Ilkka-setä oli erittäin onnekas selvittyään kyseisestä lennosta hengissä, ja haluaa esimerkillään omasta elämästään varoittaa muita tekemästä tai yrittämästä samaa tai vastaavaa.

 

Valitan suuresti, jos sinulle tuli käsitys, että haluan jotenkin kehuskella lentäneeni huonossa säässä. Siinä ei ole todellakaan mitään kehumista. Siihen vain jouduin, koska en ymmärtänyt asiaa paremmin silloin, kun tuolle lennolle lähdin,

 

ja kuten on juuri tyypillistä, niin sää huononi matkan puolessavälissä sekä edessä että takana, joten muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa junarataa pitkin ei ollut.

 

Nyt, noin 35 vuotta myöhemmin, olen erinäisiä kokemuksia viisaampi ja siksi yritän sitä ihan konkreettisin esimerkein valaista, mitä EI saa eikä pidä tehdä.

 

Toivottavasti asia on nyt selvempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LENTÄKÄÄ TURVALLISESTI

 

Kun olin merillä, niin kesälomalla 1967 suoritin yksityislentäjän lupakirjan Lentohuollossa. Nuorena miehenä 30 tunnin kokemuksella itsevarmuuteni oli suunnaton. Rotterdamissa onnistuin vuokraamaan Cessnan ja keräsin tiimaa lennättämällä laivatovereitani. Edes karttaa ei ollut mukanani. Suoritukseni on esimerkki väärästä itseluottamuksesta, enkä ole ylpeä siitä. Vasta, kun lentokokemukseni karttui ja sain ansiolentäjän lupakirjan vuonna 1969 varovaisuuteni alkoi lisääntyä.

 

Älkää hyvät ihmiset toistako minun virheitäni. Lentäkää turvallisesti ja nauttikaa siitä!

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sen verran ottamatta kantaa itse aiheeseen, minusta nämä foorumilta poistumis-uhittelut (Kuusisto-Virkkula -akseli) eivät osoita mitään kypsän ihmisen toimintaa. Kummankaan herran foorumilta poistuminen ei jälleen kerran, edistä oikein kenenkään asiaa. Virkkula ottaa yksiä tämän foorumin parhaita ilmailuvalokuvia ja

 

Kiitos tunnustuksesta, mutta edelleen sanon että en ole poistumassa vaikka välillä se tuntuikin oikealta ratkaisulta. Kuvien laitossakin tulee tapahtumaan kohta lipsumista (lue: n. puolen tunnin päästä) ;D mutta varmasti tulee enemmän syynättyä mitä laittaa ja mitä ei. Suutus päissään tulee sanottua kaikenlaista. Kuten joku tuossa aikaisemmin sanoi niin Tuomas oli ainoa joka kesti homman kuin mies.

 

Tosiaan keskustelu alkaa olemaan puikoissa eikä tuskin kellään ole mitään sanottavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä, että Samilla huumori pitää. Oikein.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Haluaisin vielä muistuttaa/kertoa sen, miten suuri ero yksityislentäjän lupakirjakoulutuksessa on vuoden 1970 ja vuoden 2006 koulutusvaatimusten ja tason välillä. Se selventää esim. Härmälän lento-asiaa huomattavasti.

 

Vuonna 1970 ei tarvittu radiosuunnistuskoulutusta lainkaan. Keskityttiin pelkkään peruslentämiseen, joka kyllä opetettiin huolellisesti. Siis edes ADF-vastaanottimen käyttöä ei opetettu, vaikka useissa koneissa sellainen olikin. VOR-vastaanottimen käyttöä ei opetettu, vaikka useissa koneissa sellainen olikin. Joku ILS tai DME oli täysin tuntematon käsite, eikä niitä koulukoneista löytynyt. Transponderista ei oltu kuultukaan. Hyvä, kun edes tiedettiin hätäjakso 121.5. No, QDM:ää opetettiin pyytämään, jos eksyy, ja kyllä niitä suuntia joskus myös kysyttiin.

 

Yksi lyhyt matkalento Räyskälään tehtiin summittaisesti opettajan kanssa VFR-kartan avulla, mutta edes karttanavigointia ja plotterin käyttöä ei opetettu, kun ei tarvinnut. Mitään yksinmatkalentoja ei tehty, koska niitä ei vaadittu.

 

Sääoppi (meteorologiaksi sitä ei voi kutsua) oli hyvin suppea aihe. Meteossa ei käyty KERTAAKAAN tutustumassa sääkarttoihin eikä mihinkään muihinkaan saatavilla silloin oleviin säätietoihin. Sääminimit käytiin hyvin suppeasti läpi, niistä ei jäänyt juuri mitään mieleen, muuta kuin että "torni kyllä kertoo, saatko lähteä". Siksi esim. käsite "johdettu VFR" oli täysin tuntematon asia. Se nyt tehtiin selväksi, että pilven sisään tai yläpuolelle meno on kielletty. Ja parilta kaveriltani lähtikin lupakirja, kun joutuivat pilven yläpuolelle ja pyytämään Vantaalta apua, kaipa siellä oli vielä primääritutka silloin, ehkä nykyisinkin, minä en ole asioista niin perillä.

 

Lentosuunnitelmaa eli plaania ei tarvinnut KERTAAKAAN täyttää itse kurssin aikana. Koululentojen plaanit (kierrokseen tai Malmin harjoitusalueille) soitti lennonopettaja tai lentokoulun omistaja etukäteen puhelimitse suoraan torniin ilman, että oppilas edes niitä puhelinsoittoja oli kuuntelemassa.

 

Koneen ulkopuolista tarkastusta tai polttoaineen määrän tarkastusta ei tarvinnut tehdä, koska oletettiin, että koneen omistaja on huolehtinut siitä, että kone on kaikin puolin lentokelpoisessa kunnossa ja asianmukaisesti tankattu.

 

Koneen asiapapereita ei tarvinnut tarkastaa ennen lentoa, eikä koneen päiväkirjaan tehnyt lentäjä itse mitään merkintöjä, vaan ainoastaan koneen omistaja.

 

Paino- ja massakeskipistelaskelmia ei opetettu eikä tehty, koska ei tarvittu.

 

Kaikesta tästä huolimatta VFR-lentotoimintaan oikeuttavan yksityislentäjän lupakirjan sai kouraan, kunhan oli kokonaislentoaikaa 35 h ja läpäisi tarkastuslennon, joka tehtiin tietysti vain kierroksessa ja harjoitusalueella ja sisälsi vain tavalliset lentämiseen kuuluvat perusasiat: sakkaukset, jyrkät kaarrot, kompassikaarrot, kierroksessa lentämisen ja läpilaskut jne.

 

Kaikki mahdollinen jatko-opiskelu piti tehdä itse.

 

Onko siis ihmeellistä, jos 70-luvun pilotit eksyivät tai joutuivat huonoihin keleihin tahtomattaan tai tietämättään? Silloin oppi tuli kantapään kautta, jos oli tullakseen, tai sitten ystävällisinä kirjallisina huomautuksina tai rangaistuksina viranomaisen taholta.

 

Tuolle mainitulle Malmi-Härmälä-lennolle kyllä tehtiin plaani, MUTTA sen täytti briefingin työntekijä, ja tarvittiin vain pilotin allekirjoitus.

 

Siirrytään sitten vuoden 2006 PPL-koulutukseen. Kaikki edellämainitut osa-alueet kuuluvat pakollisina ja lisättyinä määrinä koulutusohjelmaan ja vaatimuksiin, ja ellei niitä tyydyttävästi läpäise, ei kertakaikkiaan PÄÄSE itse lentämään ja erittäin hyvä, että niin on. Täten koulutuksen vaatimustaso on nykyisin aivan toista luokkaa kuin silloin armon vuonna 1970.

 

Toivottavasti nyt tämä vertailu selittää tarpeeksi hyvin sen, että Ilkka - se 35 vuotta nuorempi versio - lähti sille lennolle talvella 70/71 siltä pohjalta, että torni päästi matkaan "johdetussa VFR:ssä", josta Ilkka ei ollut koskaan kuullutkaan, ja joka olisi voinut päättyä huonosti, mutta onneksi niin ei käynyt.

 

Mitään enempää en nyt tähän hätään keksi lisätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle riitti nuo lukuisat yllä olevat solvaukset ja  sanan kääntelyt selvässä asiassa.Poistun joukostanne,

 

Heippa Jaska, selkeät kannanottosi parantavat lentoturvallisuutta. Tuen niitä koko sydämestäni. Älä jätä tätä joukkoa.

 

ystäväsi

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heippa Jaska, selkeät kannanottosi parantavat lentoturvallisuutta. Tuen niitä koko sydämestäni. Älä jätä tätä joukkoa.

 

ystäväsi

 

Esa

 

Kiitos Esa ja kaikki muutkin ystäväni,

 

ihan piruuttani en poistukkaan.

 

En voi  ( enkä haluaisi) poistua lukiessani nyt noita, ylläolevia viestejä.

Täällähän on ystäviä :) jopa ympäri maailmaa.

 

Tuomas ja Tuomelan Anttikin  kävi kentällä asti jututtamassa ja Tuomas otti kuvan kun nousin Mopolla, pilvet taustalla kierrokseen, Tattarisuon ympäriajoihin.

 

 

 

Kiitos kaikki ystävät, täällä viihtyy taas. :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että lopulta jäljelle jää hyvä mieli ja paljon lisää turvallisuusaiheista mietittävää. Pienistä sivuraiteista huolimatta tämä keskustelu käytiin (käydään) todella tärkeästä aiheesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Ilma-aluksen päällikkö tekee viime kädessä päätöksen, lentääkö vai ei. 8)

2. Kohta täällä foorumilla kukaan ei uskalla sanoa mitään, eikä lähettää kuvia. :-\

3. Koko asian paisuttelu on mennyt liian pitkälle. >:(

4. Itse ainakin olen oppinut tästä threadista, mitä sää lentäjälle merkitsee(vaikka lupakirjaa minulla ei vielä olekaan,ja olen      jäävi mitään sanomaan).

5. Kokeneita "konamiehiä" kannattaa aina kuunnella(olen tehnyt sen esim. töissä, ja tulos on aina parempi).

6. Esan ja Jaakon mielipiteet ovat oikeita, niinkuin myös Tuomaksen ja muiden keskusteluun osallistuneiden.

7. Maailma muuttuu, ja on siltikin vain yritettävä elää(koskee kaikkia).

8. Tämä on tuonut sääkeskustelun uudelle tasolle, ja luultavasti jokainen "lentäjän taimi" muistaa kyseisen threadin

    suunnitellessaan lentoa säähän, jossa riskejä on.

9. "onneksi" meillä on kasvihuoneilmiö ja kelit lämpenevät, ja säät paranevat :laugh:

 

Rempsakalla huumorilla pääsee pitkälle, ja välillähän asioista on keskusteltava vakavamminkin, kun aihetta on. Toivottavasti kukaan EI poistu foorumilta kyseisten "solvausten" takia, sillä jokaisen poistuvan jäsenen mukana poistuu tarinoita, mielipiteitä ja kokemuksia, joista on hyötyä kaikille.Hyvä Esa että otit kantaa asiaan. Ainakin itse arvostan sinua ja luen kirjoittamasi kommenit tarkkaan ja harkiten. Ja niin tekevät monet muutkin ;)

 

Ja "nykynuorison" ja aiemmin syntyneiden välillä on ns. normaalielämässäkin monesti erimielisyyksia...Mutta nekin yleensä ratkeavat aikanaan.

 

Toivon totisesti, ettei täältä kukaan lähde pois, ja että kertomuksia ja kuvia edelleenkin laitettaisiin :)

 

Edit: kirjoitusvirheitä korjattu

 

Vili-Vilperi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Kohta täällä foorumilla kukaan ei uskalla sanoa mitään, eikä lähettää kuvia. :-\

 

Miten niin? Kyllä mä ainakin aion aiheuttaa polemiikkia ja pahennusta myös vastaisuudessa, näistä oppii hyödyllisiä asioita  ;D

 

4. Itse ainakin olen oppinut tästä threadista, mitä sää lentäjälle merkitsee(vaikka lupakirjaa minulla ei vielä olekaan,ja olen      jäävi mitään sanomaan).

 

Jep, siksi tästä(kin) oli hyötyä. Välillä roiskuu kun rapataan, mutta siistitään sitten ;)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..., näistä oppii hyödyllisiä asioita  ;D

 

Täällä oppii kaikenlaista lentämisestä ja vähän muustakin . Sanotaanhan sitä että elämä on jatkuvaa oppimista.

 

Rauha on siis palannut ja päästään normaaliin päiväjärjestykseen hyvä niin.

 

t:marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, isoin ongelma välillä tuntuu olevan se, että hyvä ja kiinnostava "rähinä" jonkun kanssa häiriintyy kun kaikki ulkopuoliset yrittävät puhua asianosaisten puolesta ja puolustelevat kiistakumppaneita. Ei se ole sitten ihme sekään että homma menee kokkeliksi :) Ei se pieni rähinä mitään haittaa, joskus asiat vaativat suoria sanoja että viesti menee perille.

 

Mä tulen Jaskan kanssa toimeen ihan hyvin, ja jokaisen joka kaveria ei tunne, kannattaisi käydä morjestamassa Malmilla, muuttuu näet kuva henkilöstä aika radikaalisti.. SkyMen:in koppi on siinä pyöreän terminaalin sisällä.

 

Näistä tulee sitäpaitsi opittua paljon, joten ei kannata pelästyä sitä jos joku asia herättää kovasti tunteita - yritetään vaan pitä asiat asioina ja ihmiset ihmisinä.. ;) Opittavaahan siinä meillä riittää, mutta kannattaa yrittää.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huimaa keskusteluapa tämä reissu sai aikaan  ;) Kiva, että pojat selvisivät hengissä henkeäsalpaavalta reissultaan  :laugh:

 

Nyt on ihan välttämätön pakko kuitenkin puuttua yhteen asiaan. Vaikka arvostankin kokemusta ylen kaiken - enkä missään tapauksessa kohdista tätä kommenttia kehenkään yksittäiseen henkilöön tai instanssiin - silti tahtoo välillä käydä sillä tapaa, että se kokemuksen syvä rintaääni kääntyy itseään vastaan. Sadan tunnin syndrooma on tuttu asia suurimmalle osalle lentäjäjoukkoa, sitten viisaus kenties karttuu, mutta välillä tahtoo aina tulla taantumia (eläkä, Jaska, vedä hernettä nokkaan. Tämä ei tosiaankaan ole sinua koskevaa tekstiä, vaan yleistä löpinää  ;) )

 

Nykyaikana tuo koulutus on, kuten joku aiemmin mainitsikin, melko lailla laajamittaisempaa, kuin männä vuosina.  Asennekasvatus on kantanut huomattavaa hedelmää eikä uusien pilottien tarvitse enää itse tehdä kaikkia niitä tyhmyyksiä, joita vanhemmat polvet kenties ovat tehneet (elleivät sitten ole kaltaisiani puupäitä, joille ei mene perille kuin oma kohellus). Internet tuo järjettömän määrän tietoa jokaisen kiinnostuneen ulottuville. Ongelma on lähinnä runsaudenpula ja mukana liikkuvan epäasiallisen aineksen suodattaminen. Se tietomäärä, mitä minä olen saanut viime vuosina lähinnä sfnet.harrastus.ilmailusta, tältä foorumilta, ilmailu.orgin foorumilta ja muutamalta irc-kanavalta, on aika huikea. Se tieto tulee enimmäkseen kokemuksen kautta, mutta aika paljon tuoreemmillakin piloteilla on näkemyksiä asioihin. Ennen kaikkea huikea oppimisen halu!

 

Tätä kokemuksen rintaääntä kommentoidakseni tulee mieleen pari juttua. Olin lukion jälkeen viettämässä välivuotta ja kun kaverin kanssa tavattiin rassailla autoja, päätimme mennä aikuiskoulutuskeskuksen kurssille aikaa tappamaan. Hyvää oppiakin sieltä sai sivussa sovellettavaksi lentokonesmaailmaankin. Eräs opettaja sitten opetti muistaakseni työturvallisuutta tjsp. Valtaosa tarinoista alkoi: "Mies oli ollu autoalalla jo vuodesta viisikymmentäkahdeksan, mutta niinpä vain kävi hänellekin..."  :D

 

Toinen oli sitten aiemmasta työelämästä, kun pääsin ensimmäistä kertaa DC-9:n kimppuun. Oli siinä työohjetta tarjolla ja innolla sitä lukemaan ja kertomaan opastavalle hahmolle, mistä on kyse. Kommentti oli luokkaa "mä oon poika tehny näitä 20 vuotta"... Taustakommenttina "ja edelleen v***iks" Tämä jälkimmäinen on ilmailualalla osoittautunut valitettavan usein käytetyksi kommentiksi ja niiden esittäjien ammattitaidossa on asiaa tarkemmin pällisteltynä äärimmäisen usein ollut joku aika pahasti pielessä - ihan asenteesta lähtien...

 

Minulla oli suuri ilo ja kunnia kipparoida konetta juuri ennen tätä poikain retkeä. Paluumatkalla Turusta Tuomas istuin "perämiehen pallilla" ja asenne eritoten säähän paistoi erittäin terveenä kaiken aikaa. Noustiin toppiin Turun TMA:lla, navigointi toimi varmistettuna kaiken aikaa, pällistelimme tilannetta niin kauan, kun paluu pilven alle oli varmuudella mahdollista. Vaikka olisimme päässeet Helsingin päässä alas komeassa Cavokissa, emme lähteneet täyskaton päälle asian kanssa leikkimään, vaan tulimme alas, jossa sitten oli vastassa sadekuuroista, matalaa, joskin lennettävää keliä. Vaan alkoi huima tilannekartoitus, säätietoja sateli oikealle penkille erinäisiä kanavia pitkin ja yhteistuumin navigoitiin sitten melkoinen lenkki pohjoisen kautta tuon sinällään lennettävän kelin ympäri. Siinä istuskellessa tuli tosiaan oikein vakuuttunut olo siitä, ettei keliä jätetä yhtään arpomisen varaan, vaan mennään sieltä, missä tilaa on reilusti. Hyvin vakaassa uskossa uskon kyseisellä retkellä olleen samat metodit ja sama, terve, asenne matkassa.

 

Hyvää alkanutta kesäkuuta & lennokkaita kelejä itse kullekin!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi voi joku tekee kuvien perusteella omia johtopäätöksiään vfr lennon minimien alittamisesta .No käykääpäs vaikka suomi 24 ufo sivulla siellä vasta kuva matskua löytyy vaikka mihin lähtöön.Siis tarkoituksenani on vaan demostroida sitä miten kuvat eivät aina kerro  oikeata totuutta .Vanha viisaus on se että "totuus on katsojan silmässä" (vai oliko se kauneus no sinne päin).

Sää on mitä on ja onneksi sitä aina on edes jonkinlaista .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään