Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2006 Kävin ensimmäistä kertaa oikein vartavasten spottailemassa koneita kentän laidalla. Tai itse asiassa oli tarkoitus saada kuvia DC-3:sta, vaan kuten arvata saattaa niin eihän siitä mitään tullut. Kaikkea muuta tarttui kortille joten tässäpä teillekin sitten esimerkki Reykjavikin lentoliikenteestä lauantai-iltapäivänä. TF-LIF (Líf on suomeksi elämä), rannikkovartioston kopteri. Minä en ole hyvä näissä tyypeissä, joten joku saa sanoa mikä konetyyppi on kyseessä. [ attachment removed ] Meni sitten matkoihinsa. [ attachment removed ] Ja sitten tuli ensimmäinen lentokone [ attachment removed ] Mikä ihme.... [ attachment removed ] ...ja ajetaanko tätä aina kuomu auki? Minä en tiedä mikä kone on kyseessä... :- [ attachment removed ] Puhuiko joku siitä että Cessna olisi jotenkin suosittu konetyyppi? [ attachment removed ] Ja mikähän tämä mahtaa olla? Hauskaa on kuitenkin... [ attachment removed ] Tämä tuli yllätyksenä, en tiennyt että Air Iceland lentää tällaisella koneella. Näyttäis olevan jostain vuokralla maalauksesta päätellen... [ attachment removed ] [ attachment removed ] ...ja onkin. Rekkari on C-FDAO. [ attachment removed ] ...niin puhuiko joku Cessnoista? Önd on islantia ja tarkoittaa ankkaa, siitä kai TF-OND. [ attachment removed ] Kokerspanieli... [ attachment removed ] Tästä vehkeestä ei sitten millään saanut hyvää kuvaa... :- [ attachment removed ] Tämä ei näytä Cessnalta... [ attachment removed ] ...vaan en minä kyllä tiedä mikä se on. [ attachment removed ] Uuden näköinen SkyHawk [ attachment removed ] Ei, ei, ei, ei.... :'( Fukkeri laskeutuu minne sattuu... väärälle kiitotielle. [ attachment removed ] [ attachment removed ] Landsflugin Dornier sentään osasi tulla oikealle kiitotielle. [ attachment removed ] Osuuko lokki Joonatan kylkeen, osuu, ei osu, osuu, ei osu, ei osu, eikä ollut edes lähellä. [ attachment removed ] Joku mainitsi Cessnan... [ attachment removed ] Eikä ne lopu, taas tulee yksi... [ attachment removed ] [ attachment removed ] ...tai kaksi. [ attachment removed ] Tällaisia. Ensi kerralla sitten niitä fukkereita, olin nyt väärään aikaan liikkellä. Ja se Dc-3 joo... no yritetään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2006 Kopteri näyttäisi Super Pumalta joita myös täällä kotimaisella Rajavartiostollakin on muutama a.net vahvistaa AS332L1 Samainen lähde TF-BCX Yakovlev Yak-52 TF-FUN American Champion 7EC Citabria TF-BCW Yakovlev Yak-18T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2006 Hienot kuvat, Tatu! 8) Tässä vielä lista koneista: TF-LIF Aerospatiale AS-332L1 Super Puma TF-RVM Piper PA-28-181 Archer II TF-BCX Yakovlev Yak-52 TF-ESI Cessna 150 TF-FUN American Champion 7EC Citabria C-FDAO De Havilland Canada DHC-8-102 Dash 8 TF-OND Cessna 152 II TF-KOK Cessna 172 Skyhawk TF-LMB Socata TB-10 Tobago TF-BCW Yakovlev Yak-18T TF-FTO Cessna 172S Skyhawk TF-CSG Dornier 228-202k TF-MID Cessna 152 II TF-JPP Cessna 172M Skyhawk TF-FHE Cessna 152 II Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2006 Kivaa vaihtelua! Valo on kanssa aika mukava noissa, ja noi yakit on aika vinhan oloisia vehkeitä.. Tuommoisen Citabrian voisi huolia.. 8) //Tuomas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2006 Juu, kyllä kai noista monikin kone kelpais. Valo tuli jostain sellaisesta kellertävästä pallosta joka kellui taivaalla, ohut pilvikerros toki hiukan muuttui tuona aikana kun noita kyttäsin ja vaikuttaa kuvien valoon. Kiitos myös listasta, en minä itse jaksaisi noita noin tarkkaan tonkia.... mutta miksipä itse tehdä jotain kun joku toinen tekee sen puolestani. Ei vaan, kiitokset tosiaan. Ja Socata olisi pitänyt muistaa, mutta kun ei niin ei. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 4, 2006 Kivoja kuvia vähän harvinaisimmista koneista. Tuo C-FDAO De Havilland Canada DHC-8-102 Dash 8 on kanadalaisen Air Inuitin kalustoon kuuluva Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 4, 2006 Ja sitten tuli ensimmäinen lentokone [ attachment removed / expired ] Aaaahh. Piperiä. mmmm... lisää Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 4, 2006 Aaaahh. Piperiä. mmmm... lisää Mitä erikoista tuossa Piperissä on? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 4, 2006 Kato tuo ---> http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,53776.0.html Sattuupa olemaan vaan sama malli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 4, 2006 Sinänsä mielenkiintoista, että Jak-koneita on näemmä maan ilma-alusrekisterissä. Sen 52:sen kuomun tosiaan saa kyllä auki lennettäessä, sehän on selvää, jotta esim. taitolentoharjoitusten yhteydessä hätätilanteessa voi hypätä ulos laskuvarjon kera... Ehkä pilotilla oli kuuma, lämmityslaite jumittunut maksimiasentoon, pakokaasuja jostain syystä päässyt ohjaamon puolelle, tai sitten vaan tavallista hurjapäisempi pilotti kyseessä...mistäs minä tiedän. Irtain tavara tai roskat ohjaamossa tuossa voisi saada kyytiä? Kerran olen tuollaisen kyydissä ollut, kaikissa mahdollisissa asennoissa oikein- ja väärinpäin, mutta silloin kyllä oli kuomut tiukasti suljettuina. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 4, 2006 Kerran olen tuollaisen kyydissä ollut, kaikissa mahdollisissa asennoissa oikein- ja väärinpäin, mutta silloin kyllä oli kuomut tiukasti suljettuina. Missäs olet Yakin kyytiin päässyt ja mitä maksoi? Itte haluaisin kans päästä ja jos asiat kohdilleen menee, niin syksyllä vois olla pieni mahdollisuus jossain Pietarin tienoilla. Suomessa noita Yakeja ei taida olla missään? Olis hienoa saada noita molempia pikkujakkeja myös tänne Suomeen noitten Anttonohvien viereen. Ainiin ja Tatu tosi mukavia kuvia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 4, 2006 Suomessa noita Yakeja ei taida olla missään? On, mutta se on yksipaikkainen (YAK-55 siis) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2006 Missäs olet Yakin kyytiin päässyt ja mitä maksoi? Itte haluaisin kans päästä ja jos asiat kohdilleen menee, niin syksyllä vois olla pieni mahdollisuus jossain Pietarin tienoilla. Suomessa noita Yakeja ei taida olla missään? Olis hienoa saada noita molempia pikkujakkeja myös tänne Suomeen noitten Anttonohvien viereen. Eihän se Suomessa tapahtunut, vaikka täällä (Malmilla) on kyllä virolainen Jak-52, ES-PAF, 90-luvulla vieraillut tarkoituksella, että suomalaiset pääsisivät sillä täällä taitolentoharjoittelun makuun, mutta se juttu kaatui erinäisiin ongelmiin. Siksi tuota ihastelin, että Islannissa niitä on maan omassa rekisterissä, kun ymmärtääkseni Suomen viranomaiset eivät - tähän mennessä - ole olleet Suomeen rekisteröinnille suosiollisia...eiväthän Antonovitkaan Suomen rekisterissä ole. Siis, Ruotsissa olin kyydissä Barkarbyn Fly-In-tapahtumassa v. 1992 tai 1993. Sekin kone oli silloin Liettuan rekisterissä, vaikkakin ruotsalaisessa omistuksessa. Hienoa kyytiä tarjosi 250 kruunun hintaan omistajan valtuuttama taitolentäjä Gabbe...eli hinta oli aivan mitätön kokemukseen verrattuna. Siinä lennettiin parikymmentä minuuttia Barkarbyn ilmatilassa yleisön tarkkaillessa alapuolella läpi Gabben harjoittelema taitolento-ohjelma, joka sisälsi lähestulkoon kaiken, mihin 52 pystyy ja G.tä ehkä vähän enemmänkin, kuin mitä olisi valmistajan mukaan ollut yläraja...mutta hauskaa oli totta vie, kun Gabbe kertoi etukäteen, mitä tulee seuraavaksi, ja nimenomaan käski minun tehdä kaksoisohjaimilla samat ohjausliikkeet kuin hänkin, samaan aikaan, joten tuli pysyttyä paremmin hommassa mukana, eikä ne tavallista suuremmat G:t haitanneet yhtään, kun olin itse temppumopolla kasvattanut G-sietokykyä valmiiksi + neljän nurkille. Suosittelen. Jos sattuu kohdalle, niin mene ihmeessä. Vaikkei 52 ihan huippuluokan kone nykystandardeilla ole, niin ihan riittävä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2006 Siksi tuota ihastelin, että Islannissa niitä on maan omassa rekisterissä, kun ymmärtääkseni Suomen viranomaiset eivät - tähän mennessä - ole olleet Suomeen rekisteröinnille suosiollisia...eiväthän Antonovitkaan Suomen rekisterissä ole. Tuskin siinä sen kummemmin on viranomaisen suosiollisuudesta kyse, vaan siitä, että se tietäisi mieletöntä paperirumbaa jo pelkästään koneen omistajalle. Pitäisi tehdä kaikenmaailman maahantulotarkastukset, tyyppihyväksynnät jne jne. Eikä se varmasi olisi myöskään mitään halpaa hommaa... Eli toisinsanoen pääsee huomattavasti vähemmällä vaivalla ja pienemmällä setelikadolla, kun ei edes yritä rekisteröidä Suomeen. Sitä en usko, että se rekisteröiminen ei onnistuisi? EDIT: Mutta mitenkäs nyt, kun ko. laitteita on kuitenkin rekisteröity EU-maihin. Voisiko siitä olla mitään helpotusta tiedossa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla