Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2006 Laippojen asennon osoitin puuttuu. Koneessa on siis manuaaliset laipat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2006 Mutta muistatteko mistä syystä tuo sierraviski on 150/mod? (Jaska ei saa vastata) :) //Mika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2006 Mutta muistatteko mistä syystä tuo sierraviski on 150/mod? Muuttui pystypersiistä viistoperäksi, elikkäs Coupéeksi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2006 Muuttui pystypersiistä viistoperäksi, elikkäs Coupéeksi Mutta mistä syystä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 7, 2006 Jaska oli ihan oikeassa, laippavipu on penkkien välissä kuten peruspipertimessä, joten mitään asentoindikaattoria ei tarvita. Muissa vanhoissa C-150-koneissa niitä indikaattoreita oli muistaakseni joko vasemmassa ikkunapylväässä (esim. CEN) tai sitten mittaritaulussa... Pyrstömodifikaatio oli tehty ennen tammikuuta 1970, eikä kukaan silloin maininnut syytä eikä sitä ulospäin huomannut mitenkään, eikä matkanopeus juurikaan eronnut OH-CSV:sta, jossa oli pystyperä. Joten vanha arvaa: Pyrstölle oli sattunut jokin "kaputti" tai siitä vain haluttiin paremman näköinen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 7, 2006 http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,39874.msg419195.html#msg419195 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 7, 2006 Onko Ilkka varma tuosta ainoasta käsilaippaisesta moposta? Minulla on nimittäin mielikuva että taannoin Kiuruveteläisten koneessa kylmiä tyyppejä istuessani olisin ihmeissäni nykinyt käsijarruhantaakista. Tunnusta en muista, nyt rekisteri kertoo heillä olevan OH-CEF. Voihan se kone olla vaihtunutkin tai minulla dalmatiaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 7, 2006 Tunnusta en muista, nyt rekisteri kertoo heillä olevan OH-CEF. Voihan se kone olla vaihtunutkin tai minulla dalmatiaa... Mietin eilen ihan samaa. CEF on kuitenkin vain vuoden uudempi (-65), kuin tuo CSW. Ja on myös vielä pystypyrstöinen, kuten CSW on alunperin ollut... JA onpa pohjoisemmassa Suomessa käsittääkseni myös suoraselkäinen C150 tekeillä, jossa luulisin myös "kässärin" löytyvän... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 7, 2006 Mietin eilen ihan samaa. CEF on kuitenkin vain vuoden uudempi (-65), kuin tuo CSW. Ja on myös vielä pystypyrstöinen, kuten CSW on alunperin ollut... JA onpa pohjoisemmassa Suomessa käsittääkseni myös suoraselkäinen C150 tekeillä, jossa luulisin myös "kässärin" löytyvän... Jep. OH-CCC ollaan pajoittamassa kuntoon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 7, 2006 No, minähän sanoinkin heti kättelyssä, että olen MELKO varma.... Etupäässä malmilaisia C-150-yksilöitä tuli lennettyä, että saattaapi jossain maakunnassa löytyä joku toinenkin vastaava manuaalilaippainen. Jokuhan voi ehkä käydä joutessaan asian varmistamassa. RV-Aviationin toinen vanhahtava C-150, OH-CSV, tuli eteen 26.03.1970. Siinä oli vielä pystypyrstö, mutta mikäli nyt yhtään oikein muistan, niin kuitenkin sähkökäyttöiset laipat. Se yksilö on poistunut rivistä jo kauan sitten, joten ilma-alusrekisteristä sen valmistusnumeroa tai vuosimallia on turha etsiä. OH-CSV oli kuitenkin RV-Aviationin neljästä C-150:stä ainoa, jonka käsikirjassa syöksykierre oli sallittu, kuten olen aikaisemminkin kertonut. Lentopäiväkirja 1, jonka huomautussarake oli sen ajan tyylin mukaisesti ahkerassa käytössä, kertoo siitä asiasta seuraavaa: 29.04.1970 OH-CSV EFHF EFHF oppilaana 40 min 5 syöksykierrettä 3 tynnyriä (Asi) Siirilä, kokonaislentoaika lennon jälkeen 44 h 30 min. Senaikaisista taitolennon ilmailumääräyksistä ei ole hajuakaan, joten en tiedä, tehtiinkö tuossa yhteydessä suurinkin määrä rikoksia vai ei. Joka tapauksessa ex-Ilmavoimat/Finnair-kippari oli opettajana, joten luotin hänen asiantuntemukseensa, niinkuin siihen aikaan tehtiin. Kirjoja ei pahemmin luettu, kuten siinä toisessa ketjussa olen maininnut, vaan oppi periytyi suullisesti kokeneemmalta polvelta nuoremmalle, ei niinkään kuppilassa vaan lentojen aikana. Netistä olen lukenut joskus, että syöksykierteiden hallinnan opettelu oli USA:n lentokoulutúsohjelmassa aika pitkään pakollisena, mutta jonain vuonna poistettiin vaatimuksista - ehkä sen takia, että uudemmat konetyypit suunniteltiin sellaisiksi, että tahattomaan syöksykierteeseen joutumisen riski oli pienempi - tai sitten sen takia, että koulutuksen yhteydessä tuli liikaa onnettomuuksia. Mutta edelleen löytyy lukuisia sivustoja, joissa varoitetaan esim. laskukierroksen niistä kohdista, joissa tahattomasti voidaan joutua sakkaukseen/alkavaan syöksykierteeseen, jonka oikaiseminen on siitä korkeudesta mahdotonta. No, tässä jouduttiin jo niin paljon sivuun alkuperäisestä aiheesta, että Ilkka-sedän on parasta lopettaa löpinät tähän, ottaa dementiapillerinsä ja poistua ketjusta takavasempaan syöksykierteeseen Siitä syöksykierreriskistä muuten voisi aloittaa oman ketjunsa, katsotaan joskus kun on parempi tilaisuus, tai sitten ei. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 7, 2006 Kymysys/ arvuuttelu: Kuinka suuri on CSI:n ( Rauskin seitenkakkonen) maksimi sivutuulikomponentti? Tässä on mukana pieni huumoripläjäys Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla