Guest mekdahl

Lentäjäksi omakustanteisesti

38 viestiä aiheessa

Olisko täällä ketään, joka olisi maksanut koulutuksensa itse tai tuntisi jonkun, joka niin on tehnyt? Olisin äärimmäisen kiinnostunut lentäjän ammatista ja olisin valmis maksamaan koulutukseni itse (Patrialla), mutta mistään ei löydy tietoa miten hyvin yksityiskouluista pääsee töihin. Finskillehän on turha hakea alkuun, mutta ottavatko Suomen pienemmätkin lentoyhtiöt pääosan lentäjistään SIOsta? Ja jos joku sattuisi tietämään vielä, että salliiko medical 1 luokka piilokarsastusta? Sotilaslentäjäksi en sen vuoksi voinut päästä, mutta muistaakseni ilmavoimien lekuri sanoi, että siviilipuolelle ei haittaa. Ja lisään vielä tuohon töihin pääsyyn, että oletettavasti asiaan vaikuttaa myös kurssimenestys ja se mitä on elämässään aikaisemmin puuhaillut.

 

Kiitos vastaajille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siskon mies on omakustanteisesti kouluttautunut. Kävi ensin lentokoulun jenkeissä - siellä kustansi murto-osan kotomaan hinnoista monimoottori, liikennelentäjä yms luvat. Toimi siellä samalla koululla valmistumisen jälkeen opettajana tovin. Tuli suomeen ja... jenkkiluvat on vessapaperia suomen lentoyhtiöillä. Otti ison lainan ja kouluttautui uudelleen suomessa. On nykyään sinisellä ykkösellä pilottina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ihan Suomessa ajattelin kouluttautua, jaksa minnekään jenkkeihin lähtee, se paikka on nähty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Aloitin itse Salpauslennossa omakustanteisesti huhtikuussa 2004. Valmistuin koulusta huhtikuussa 2006. Kuukauden lensin ScanWingsillä King Air C90:llä. Toukokuun alussa sain tietää, että olin valittu Finncommille ATR:n tyyppikurssille. Kaksi muuta kurssikaveria pääsi myös samalle tyyppikurssille FC:lle. Patrialta pääsi yksi kurssille. Salpauslento kouluttaa FC:n Ab initio -oppilaat ja myös suurimman osan Aeron uusista lentäjistä. Tietääkseni kaikki Salpauslennon ammattilentäjän opintolinjan käyneet ovat saaneet töitä ilmailualalta. Kaikki eivät ole päässeet suoraan lentoyhtiöihin, mutta moni kerää tiimaa esim. lennonopettajana, minkä jälkeen on hyvät mahdollisuudet hakea lentoyhtiöihin töihin. Voin rehellisesti suositella Salpauslentoa! Ja vielä omasta koulutaustasta niin ihan peruspapereilla (ylppäri ja lukion päästötodistus) pääsin Salpauslentoon ja kurssimenestys oli ihan hyvä...  ;) Onnea vaan hakuihin!

 

-Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanos vielä, mitä tuosta salpauslennon kurssista joutuu pulittamaan ja paljonko kurssilla on keskimäärin oppilaita? Itsellä on jo lentokokemusta purjelennon merkeissä 6 vuotta ja intissä olin ilmavoimissa lennonvarmistuksessa. Haluaisin päästä kurssille mahdollisimman nopeasti ja Patrian kurssi alkanee aikaisemmin kuin SL:n. Olen ajatellut, että kun on tarpeeksi motivoitunut ja tarpeeksi hyvä, ei varmaan ole väliä missä on koulunsa käynyt!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanos vielä, mitä tuosta salpauslennon kurssista joutuu pulittamaan ja paljonko kurssilla on keskimäärin oppilaita? Itsellä on jo lentokokemusta purjelennon merkeissä 6 vuotta ja intissä olin ilmavoimissa lennonvarmistuksessa. Haluaisin päästä kurssille mahdollisimman nopeasti ja Patrian kurssi alkanee aikaisemmin kuin SL:n. Olen ajatellut, että kun on tarpeeksi motivoitunut ja tarpeeksi hyvä, ei varmaan ole väliä missä on koulunsa käynyt!?

 

Kurssi maksaa siinä 80 000€:n paikeilla. Muistaakseni soveltuvuuskoe pitää kuitenkin käväistä ennen kuin kurssille päästetään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen myös päättänyt hankkitua lukion ja armeijan jälkeen lentäjäksi, hinnalla millä hyvänsä. Onko muuten tietoa, miksi Salpauslennon kurssi kestää kaksi vuotta ja Patrian vain puolitoista? Kuuluuko Salpauslennon koulutukseen jokin työharjoittelujakso lentoyhtiössä, joka selittäisi tuon eron?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen myös päättänyt hankkitua lukion ja armeijan jälkeen lentäjäksi, hinnalla millä hyvänsä.

 

Nyt alkoi lentäminen oikeasti pelottamaan.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TERE!

 

Tiedän useita jotka ovat ihan itse(useimmat) lentolupansa maksaneet....Ja mitä minä olen tilannetta seurannut,niin melkein suosittelisin ensin lekurilla käyntiä,että varmasti täyttää 1-medikaalin vaatimukset ja sen jälkeen hankkií PPL:n jostain lentokerhosta ja katselee että miten paljon  homma vielä kiinnostaa.

 

PPL:n jälkeen sitten kun hiukan rutiinia jo,ei ole niin suuri harppaus lähteä vaikkapa Salpalentoon.Siis esimerkiksi sinne.Onhan noita toki paljon muitakin..

 

Työtilanne on kai sellainen juuri nyt että valmistuvista osa pääsee hommiin suoraan ja osa jää joksikin aikaa muihin hommiin.Eli on esim.jonossa Finskille.

 

Loppupeleissähän kuitenkin se oma kurssimenestys merkitsee eniten tuossa prosessissa.

 

Minäkin olen Salpalennosta kuullut ihan hyvää.Joka tapauksessa kannattaa varautua 2 vuoden täyspainoiseen opiskeluun,vaikka suorittaisi lupakirjansa missä tahansa...

 

Onnea vaan!

 

Osaakos kukaan sanoa,että minkä vuoksi jenkkikokemusta ei täällä arvosteta? Kun ajattelee esim sitä kuinka ruuhkaisissa paikoissa siellä lennetään.Vai onko lähinnä kysymys ohjaamokulttuurien ja menetelmien erilaisuuksista??

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin juuri tuossa männä viikonloppuna erään Finnairin MD11 förstin kanssa joka on suorittanut koulutuksensa Jenkkilässä... Kyllä sielläkin suoritetuilla papereilla on arvoa myös Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moips!

 

No olisihan tuo aika kumma,jos ei niillä olisi täälllä arvoa.Ehkäpä onkin enemmän kyse siitä miten sitä timmaa on jenkeissä hankkinut etc.Ja loppupeleissähän henkilöhaastattelut,joissa Finskilläkin pilotteja mukana ratkaisevat aika paljon...

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaakos kukaan sanoa,että minkä vuoksi jenkkikokemusta ei täällä arvosteta? Kun ajattelee esim sitä kuinka ruuhkaisissa paikoissa siellä lennetään.Vai onko lähinnä kysymys ohjaamokulttuurien ja menetelmien erilaisuuksista??

 

Taitaa enemmänkin olla JAR muunnos joka kuulemma nykyisin maksaa keskikokoisen paalin verran rahaa.

 

Ne jotka tietää paremmin niin korjatkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa enemmänkin olla JAR muunnos joka kuulemma nykyisin maksaa keskikokoisen paalin verran rahaa.

 

Ne jotka tietää paremmin niin korjatkoon.

 

Jep, mutta nykyisin saa Ameriikoissa suoritettua suoraan myös JAR:n mukaisen läpyskän. Googlaamalla löytyy infoa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanos vielä, mitä tuosta salpauslennon kurssista joutuu pulittamaan ja paljonko kurssilla on keskimäärin oppilaita?

 

Moi!

 

No hinta pyörii siinä 80000€ hujakoilla. Oppilaita on yleensä ollut kurssilla n.10 paikkeilla. Ennen kuin kurssille pääsee on tietenkin ensin paperikarsinnat, soveltuvuuskokeet ja medical. Salpauslennolla on mielestäni se etu, että saa tyypit King Air C90:een, jos haluaa. Se nimittäin auttaa hieman työnsaannissa. Kurssin kesto on se pari vuotta, eikä niiden kahden vuoden aikana pahemmin mitään lomaa ollut. Modulimuotoisena linjana se vie sen pari vuotta, kun taas Patrialla uskoisin integroidun kurssityypin vähentävän kestoa 1,5 vuoteen. Salpiksella ei ole työharjoittelujaksoa, mutta moni on saanut helposti lentää työkseen Kingillä, jos ei löytynyt heti "oikeaa" työpaikkaa.

 

 

-Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Modulimuotoisena linjana se vie sen pari vuotta, kun taas Patrialla uskoisin integroidun kurssityypin vähentävän kestoa 1,5 vuoteen. Salpiksella ei ole työharjoittelujaksoa, mutta moni on saanut helposti lentää

 

Tuo aikakin on kohtuullisen "about" ... nimimerkillä tasan 2 v PPL:n aloituksesta tyyppikurssin päätökseen. Tuossa on niitä liikkuvia osia kuitenkin aina jonkun verran, alkaen heti lentosäistä.

 

 

suosittelisin ensin lekurilla käyntiä,että varmasti täyttää 1-medikaalin vaatimukset

 

Nuo valintakokeet kyllä tuon medikaalin myös käsittävät.. Eli jos et psykologisesti tai medikaalin takia ole soveltuva, niin sen jo ennen taalojen tiskiin laittamista kyllä saat tietää ... Ja tuo psykologinkin testi on ihan "oppilaan parhaaksi", eli parempihan sekin puoli on testata jo ennen koulunkäyntiä kuin vasta työnhakuvaiheessa ettei tule ikäviä ja kalliita yllätyksiä. Ainakin SL:ään testit ovat yhteneväiset SIO:n vastaavien kanssa ... tai ainakin pari vuotta sitten.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan se soveltuvuuskokeet yhtään samanlaiset, kuin mitä on Avia Collegeen lennonjohtajaksi? Niissä kävin ja nehän oli ihan simppeleitä hommia. Medical 1:seen mulla ei pitäis olla ton piilokarsastuksen lisäksi mitään ja siitäkin ilmailulääkäri sano eilen, ettei sillä ole mitään väliä jos stereonäkö muuten toimii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo aikakin on kohtuullisen "about" ... nimimerkillä tasan 2 v PPL:n aloituksesta tyyppikurssin päätökseen. Tuossa on niitä liikkuvia osia kuitenkin aina jonkun verran, alkaen heti lentosäistä.

 

 

Nuo valintakokeet kyllä tuon medikaalin myös käsittävät.. Eli jos et psykologisesti tai medikaalin takia ole soveltuva, niin sen jo ennen taalojen tiskiin laittamista kyllä saat tietää ... Ja tuo psykologinkin testi on ihan "oppilaan parhaaksi", eli parempihan sekin puoli on testata jo ennen koulunkäyntiä kuin vasta työnhakuvaiheessa ettei tule ikäviä ja kalliita yllätyksiä. Ainakin SL:ään testit ovat yhteneväiset SIO:n vastaavien kanssa ... tai ainakin pari vuotta sitten.

 

 

Pääsitkös Sami SL:lle Aeron haussa vai omakustanteisesti ja siitä sitten Aerolle töihin?Jos saan kysyä? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko täällä ketään, joka olisi maksanut koulutuksensa itse tai tuntisi jonkun, joka niin on tehnyt? Olisin äärimmäisen kiinnostunut lentäjän ammatista ja olisin valmis maksamaan koulutukseni itse (Patrialla), mutta mistään ei löydy tietoa miten hyvin yksityiskouluista pääsee töihin. Finskillehän on turha hakea alkuun, mutta ottavatko Suomen pienemmätkin lentoyhtiöt pääosan lentäjistään SIOsta? Ja jos joku sattuisi tietämään vielä, että salliiko medical 1 luokka piilokarsastusta? Sotilaslentäjäksi en sen vuoksi voinut päästä, mutta muistaakseni ilmavoimien lekuri sanoi, että siviilipuolelle ei haittaa. Ja lisään vielä tuohon töihin pääsyyn, että oletettavasti asiaan vaikuttaa myös kurssimenestys ja se mitä on elämässään aikaisemmin puuhaillut.

 

Kiitos vastaajille!

 

Käyppäs jututtamassa Virtasen Jorea Malmilla. Hän ajelee tällä hetkellä ACN:llä kartoituskuvauksia.

Jore on maksanut itse joka minuutin ja edennyt arvostetuksi liikelentäjäksi.

Hän jos kukaan tietää kuinka noustaan kapteeniksi, omin satsauksin.

Sinnikkyys ja tahto,  lentäjän ammattiin,palkittiin hänen kohdallaan.............ja jatkuu kovalla työllä lentäjän ammatissa.

 

Nordströmin Freytä unohtamatta, hän lensi Caravellenkin tyypit omin rahoin. Nyt ajelee BLOHMIA

( OH-UTI )kartoituskuvauksissa.

Malmilta hänetkin tapaa, ajoittain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinnikkyys ja tahto,  lentäjän ammattiin,palkittiin hänen kohdallaan.............kovalla työllä lentäjän ammatissa.

 

Kannattaa muistaa tässä haaveillessa, että lentäjän työ on ihan oikeeta työtä. Paljon rutiineja, paljon öitä poissa kotoa ja paljon vastuuta. Jotain aivan muuta kuin simulaattorilentäminen tai hauskan pitäminen. Kannattaa myös miettiä, haluaako pilata hyvän harrastuksen ja tehdä siitä työ?

 

Mutta jos todella sinne haluaa, niin kovalla työllä se unelma toteutuu aivan varmasti jos fyysiset ominaisuudet on kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös miettiä, haluaako pilata hyvän harrastuksen ja tehdä siitä työ?

 

Tätä minulta moni kyseli kun varttuneella iällä (33-v) aikoinaan vaihdoin kirjoituspöydän lentävään toimistoon. En totisesti ole katunut, jollainhan ilmailunharrastajankin on leipänsä ja harrastuskulunsa tienattava. Eikä esim. vesilentäminen muutu yhtään tylsemmäksi siitä, että rahat sen harrastamiseen on tienattu liikennekoneen ohjaamossa ;) Eikä harvoin harrastaessa tarvitse ihan kaikkia lentämisen osa-alueita kerrata. ( Sitä paitsi rakentaminen on harrastuksena paljon kivenpaa ilman tulosvastuuta muille kuin itselle  ;D)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös miettiä, haluaako pilata hyvän harrastuksen ja tehdä siitä työ?

 

Tuota samaa minullekin hoettiin aikoinaan. Ainakin omalla kohdallani tuo väite on osoittautunut täydelliseksi hölynpölyksi. Vaikka pitkät poissaolot ja aikaiset aamuherätykset joskus nyppivätkin, niin ei ole olemassa mitään toista työtä (tai nautintoa, josta maksetaan palkkaa) jota tekisin mielummin. Piste.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota samaa minullekin hoettiin aikoinaan. Ainakin omalla kohdallani tuo väite on osoittautunut täydelliseksi hölynpölyksi. Vaikka pitkät poissaolot ja aikaiset aamuheräämiset joskus nyppivät, niin ei ole olemassa mitään toista työtä (tai nautintoa, josta maksetaan palkkaa) jota tekisin mielummin. Piste.

 

Hieno juttu. En tokikaan tarkoittanut, että lentäminen työnä olisi automaattisesti kamalaa. Yritin vain tuoda esiin toistakin näkökantaa jota kannattaa miettiä ennen koulutuksen aloittamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu. En tokikaan tarkoittanut, että lentäminen työnä olisi automaattisesti kamalaa. Yritin vain tuoda esiin toistakin näkökantaa jota kannattaa miettiä ennen koulutuksen aloittamista.

 

Siinä suhteessa olet oikeassa, kaimani. Aivan varmasti kannattaa miettiä, onhan kyseessä melkoisen huima investointi.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitens tuo YO juttu tuossa PPL mielessä?

 

Eli jos käy Ammattiopistossa sieltä vaikka Korkeakouluun ja hommaa YO merkinnän auttaako se? Ainakin oppimismielessä uskon?

 

Mutta onko henkilöitä jotka olisivat hankkineet PPL:n ammattikoulu tutkinnolla?

 

BF-Lento kertoo  että: Ei tarvitse olla YO sun muita mutta tämä saattaa auttaa opiskelussa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitens tuo YO juttu tuossa PPL mielessä?

 

Eli jos käy Ammattiopistossa sieltä vaikka Korkeakouluun ja hommaa YO merkinnän auttaako se? Ainakin oppimismielessä uskon?

 

Mutta onko henkilöitä jotka olisivat hankkineet PPL:n ammattikoulu tutkinnolla?

 

BF-Lento kertoo  että: Ei tarvitse olla YO sun muita mutta tämä saattaa auttaa opiskelussa.

 

Ei PPL:ään tarvitse mitään koulutusta  ;) (paitsi tietty se PPL-koulutus :P)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään