Guest mekdahl

Kummallisimmat/harvinaisimmat "tyypit"

42 viestiä aiheessa

Arttu Lahdenperältä

Pikku potkuriräpistimissä ei juuri ole (onneksi ) tullut istuttua kovin paljoa.

Jotenkin kommentistasi päättelen että sinulla ei ole lainkaan kokemusta ohjaajana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos "kylmät" tyypit lasketaan niin: Fairchild C-123 Provider, Mikojan MiG-21Bis.

Ja Fougaa oon pari kertaa koekäyttänyt  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, en todellakaan omista lupakirjaa. Muutaman kerran on tullut ohjastettua erinäisiä lentolaitteita tarkan valvovan silmän alla 8). Ja muutaman kerran myös pelättyä takapenkillä.

 

Arttu

 

Arttu LahdenperältäJotenkin kommentistasi päättelen että sinulla ei ole lainkaan kokemusta ohjaajana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. sitä, että olet lupakirjan haltija, mutta kyseessä olevassa koneessa olet saanut vain istua pilotin paikalla tai korkeintaan rullata, mutta et lähteä koneella ilmaan kipparina tai oppilaana (siis et ole konetta ohjannut ilmassa).

 

Silloin on saatu "kylmät tyypit" koneeseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuota, ammoin vain purkkaripahvit omanneena en ole lentänyt itse lentänyt kovin kummilla tyypeilla. Vähän tuntui vaikealta arvioida mikä näissä piireissä on kummallista tai harvinaista, kun ihmiset on lentäneet vaikka millä. Ehkä SZD 30 Pirat on lentämistäni harvinaisin. Kyydissä olluista DH Chipmunk ja Auster 6 korjaus: 4 lienevät harvinaisimmasta päästä.

 

Edit: korjasin tyypin oikeaksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuota, ammoin vain purkkaripahvit omanneena en ole lentänyt itse lentänyt kovin kummilla tyypeilla. Vähän tuntui vaikealta arvioida mikä näissä piireissä on kummallista tai harvinaista, kun ihmiset on lentäneet vaikka millä. Ehkä SZD 30 Pirat on lentämistäni harvinaisin. Kyydissä olluista DH Chipmunk ja Auster 6 lienevät harvinaisimmasta päästä.

 

Kaunis kone tuo Pirat  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Kake tuossa tuli maininneeksi Auster 6 oikealla Gipsy Majorilla on melkoinen tyypitettävä. Jo moottorin ryypytys on tapahtuma aikakaudelta, jolloin käytiin lennonvalmistelun yhteydessä juomassa kuppi teetä tai sitten oli varaa palkata mekaanikko tekemään koneen lämmityskäyttö.

 

Tässä kuva päivältä kun lensin ihkaoikeat tyypit Juusteriin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitipä vielä tarkistaa Jounin kirjoituksen jälkeen ja nyt pitää korjata. Se, jossa mukana istuin olikin Auster 4, OH-AUF, kesällä 1972 Lappeenrannassa purjelentokurssilla. Mainitsemani D.H. Chipmunk oli OH-HCF, Lappeenrannan IY:n hinauskoneita sekin.

 

Yksi "harvinaisuus" muistui vielä mieleen: Piper J3C-65 Cub, OH-CPH, jonka kyydissä pääsin Nummelasta Kiikalaan joskus vuonna 1972.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kummoisia tyyppejä, mut oon lentänyt kahdella koneella, jotka on ilmassa sitä ennen törmänneet yhteen...

 

Lienee helppo asiantuntijoille... ;)

 

hannu

 

Tulipa vaan mieleen että jos muisti historian hämäristä pelaa, niin olen myös lentänyt koneella joka on törmännyt ilmassa toiseen, sillä toisella osapuolella en ole lentänyt. Jos joku muistaa niin vahvistakaa, 70-luvulla Pilatus OH-455 ja joku Libelle kolauttivat yhteen? Libellen kilpailutunnus oli muistaakseno 69, rekisteri OH-3??

 

Sillä Pilatuksella olen lentänyt. Rodeoratsu, hei laukkaa ratsu reima.. Kone joka teki pojista miehiä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin pääsin joskus menneinä vuosina OH-AUE:n kyydittäväksi. Oli pienoinen aikakauden muutos, koska olin vain pari kuukautta aikaisemmin kotiutunut LentoRUK:lta Kauhavalta. Villeintä taisi olla se, että tuo irtoaa maasta noin kävelyvauhdissa. =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvinaisin kone, jossa olen kyydissä ollut on kaksipaikkainen OH-XSS, eli Smyth Sidewinder RG kokometallinen experimental.  Itse rakennettu ja ainoa Suomessa (Vaasassa). Kone valittiin vuoden experimental-koneeksi Jämi Fly Innissä 1993. Sisäänvedettävät telineet, kulkee muuten kovaa... ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei mullekaan muuta vaihtoehtoa tullut mieleen. Näin jälkikäteen hyvä sanoa...

Se kaputin tehnyt kone oli ittelläin OH-CPC.

 

Tuolla kyseisellä yksilöllä, OH-CPC,  lensin ensimmäisen yksinlentoni Malmilla, jatkosodan jälkeen, valvontakomission poistuttua Malmilta.

Oliskohan ollut 1958 luvulla. ;);D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista en oo lentäny ensimmäistäkään, ei ees oikeaa tyyppiä ;) ...eikä ole mitään väkisinlentokoneita siitä huolimatta

 

hannu

 

Terve vaan kaikille. Vihdoin ja viimein itsekin liityin ko. foorumiin. Tää Hannun tapaus...heh, aikaa ennen mun syntymää. Kyseessä on K-7 ja Utu. Paikka Vesis -74/75 ? K-7 OH-296 ja Utu varmaan OH-366 tai Niemen Ripan OH-421X ? Tosta Udun tunnuksesta en oo ihan satavarma. Seiskasta tais irrota pätkä vasenta siipeä?

 

RR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa vaan mieleen että jos muisti historian hämäristä pelaa, niin olen myös lentänyt koneella joka on törmännyt ilmassa toiseen, sillä toisella osapuolella en ole lentänyt. Jos joku muistaa niin vahvistakaa, 70-luvulla Pilatus OH-455 ja joku Libelle kolauttivat yhteen? Libellen kilpailutunnus oli muistaakseno 69, rekisteri OH-3??

 

Sillä Pilatuksella olen lentänyt. Rodeoratsu, hei laukkaa ratsu reima.. Kone joka teki pojista miehiä ;)

 

Libelle on Misterin entinen OH-GLA, OH-388. Oli Nummelassa sitten 1975- eteenpäin. Itse törmäyksestä en ole kuullut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve vaan kaikille. Vihdoin ja viimein itsekin liityin ko. foorumiin. Tää Hannun tapaus...heh, aikaa ennen mun syntymää. Kyseessä on K-7 ja Utu. Paikka Vesis -74/75 ? K-7 OH-296 ja Utu varmaan OH-366 tai Niemen Ripan OH-421X ? Tosta Udun tunnuksesta en oo ihan satavarma. Seiskasta tais irrota pätkä vasenta siipeä?

 

RR

 

Tulihan se loppujen lopuksi sieltä. Ja koska olen lentänyt molemmilla, ei voi olla Niemen Ripan Utu ;) [ei mitään sukua nimestä huolimatta] Eli tuo OH-366, joka muuten tuli Islantiin kai ensikeikalla vinrtturista tonttiin :(

 

Seiskasta irtosi pala siiven takareunasta ml. siiveke ja Udusta pehmeni noin metrin pätkä. Kumpikin kuitenkin lennettiin alas, seiska vain vaivoin. Oli joko -75 tai -76, itekään en ole ihan varma, kun tapahtuman sattuessa olin kesätöissä ja muistikin alkaa jo vähän pätkiä. Riippuen kumpana vuonna oli, olen saattanut lentää molemmilla myös ennen tuota tapahtumaa, mutta tästä en ole 100% varma...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään