Jussi Rantala

Oshkosh Airventure 2006

7 viestiä aiheessa

Tuli eilen varattua lennot heinäkuun lopulla Milwaukeeseen ja tarkoituksena olisi viettää päivä - kaksi Oshkoshin Airventuressa.

 

Foorumilta varmaankin löytyy Oshkoshin kävijöitä ja olisi mukava kuulla vinkkejä, kun itse olen tuonne ensimmäistä kertaa suuntaamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Mistäs löysit vapaata majoitusta? Olen ettinyt kaikkea halvasta kalliiseen eikä missään näytä olevan enää tilaa. Ite olin harkinnut lähtemistä, jos vaan löytyisi joku järkevän hintainen hotelli järkevän matkan päästä Oshkoshia...

 

Tosiaan wanhat kävijät vois suositella majoitusvaihtoehtoja kanssa.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs löysit vapaata majoitusta? Olen ettinyt kaikkea halvasta kalliiseen eikä missään näytä olevan enää tilaa. Ite olin harkinnut lähtemistä, jos vaan löytyisi joku järkevän hintainen hotelli järkevän matkan päästä Oshkoshia...

 

Itse ajattelin yöpyä n. 70 - 80 mailin päässä Oshkoshista.

 

Edit... sain varattua huoneen Fond Du Lacista 25 mailia Oshkoshiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollahan sitä aina on pitänyt käydä, muttei ole koskaan päässyt.

 

Airventuren sivuillahan on erittäin hyvät ohjeet aloittelijoille, ja kun kaivaa tarpeeksi, sieltä löytyy myös linkkejä moniin hotelliketjuihin, jotka mainostavat: "serving Oshkosh"... eli taitavat kaikki olla vähän "keskustaa kauempana",

 

(toisin kuin S-ketjun hotellit Suomessa, jotka mainostavat olevansa aina keskustassa  :-\ )

 

Nythän tulee mieleen, että kun joku Suomesta käsin tuonne asti ehkä kerran elämässään lähtee, niin ehkä kannattaa matkaan sijoittaa pari ylimääräistä taalaa, ja yksi päivä on kuitenkin liian vähän...

 

Jos se yksi päivä sattuu olemaan esim. viikon ainoa sadepäivä, niin varmasti jää harmittamaan.

 

OK, nyt loppuu löpinä tähän. Kateeksi käy kuitenkin lähtijöille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja yksi päivä on kuitenkin liian vähän...

 

Yksi päivä on varmasti liian vähän, mutta tänä vuonna ei lomat oikein anna myöten enempään.  :-\

 

Ensi vuonna sitten pitempään  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airventuren sivuillahan on erittäin hyvät ohjeet aloittelijoille, ja kun kaivaa tarpeeksi, sieltä löytyy myös linkkejä moniin hotelliketjuihin, jotka mainostavat: "serving Oshkosh"... eli taitavat kaikki olla vähän "keskustaa kauempana",

 

Juu, sivut on tulleet tutuiksi, kun liityin tuossa pari kk sitten EAA:hankin ihan Oshkosh mielessä. Vuoden jäsenmaksun saa käytännössä jo takaisin pääsylippurabateissa, jos siis tulee lähdettyä.

 

Nythän tulee mieleen, että kun joku Suomesta käsin tuonne asti ehkä kerran elämässään lähtee, niin ehkä kannattaa matkaan sijoittaa pari ylimääräistä taalaa, ja yksi päivä on kuitenkin liian vähän...

 

Siinäpä se, kun ei tahdo löytyä mistään majoitusta viikoksi. Hajapäiviä on kyllä tarjolla, mutta jos tuonne asti lähden, niin se on sitten lähdettävä kunnolla. Lomakin on tänä vuonna juuri sopivasti tuohon aikaan. Laskinkin, että jos meinaa kaikki pauttiarallaa 10 000 konetta nähdä, niin kahdeksantuntisina "työpäivinä" konetta kohti jää 20s aikaa. Ja tämä siis viikon plaanilla. Nähtävää riittäisi juu. ;D

 

Renossa kävin pari vuotta sitten siten, että asuin South Lake Tahoessa, ehkä noin ~50 mailia Reno Stead-kentältä ja silloin totesin, että majoitus olisi mukava olla lähempänä. En jaksaisi kuluttaa kolmatta tuntia autossa joka päivä näytösmatkoihin, kuten tuolloin. Näyttää Oshkosh olevan sen verran massiivinen tapahtuma, että olisi pitänyt herätä suunnittelemaan reissua aiemmin, mutta kahtellaan, josko tuolta joku peruutuspaikka vielä irtoaisi...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauantaipäivä tuli pyörittyä Oshkoshissa ja täytyy sanoa että on kyllä aikamoiset kinkerit.  :thmbup:

 

Majoitus tosiaan löytyi Fond Du Lacista, Oshkoshin eteläpuolelta josta oli noin 1/2 tunnin ajomatka itse alueelle. Kalifornian ruuhkiin tottuneena, paikalle ei ollut aamuseitsemältä (portit aukeaa) juurikaan jonoja ja liikenne sujui todella joustavasti. Opastus alueelle oli hyvin merkitty ja parkkipaikka löytyi varsin läheltä pääporttia (blue lot).  Alue on _todella_ suuri, joten hyvät kengät on tarpeen. Vaikka Wisconsin onkin aika pohjoisessa, sää näyttää suosivan tapahtumaa. Perjantaina mittari kipusi lähelle 36 C, mutta onneksi lauantaina aamusta ilma oli hieman viilempää - kasaantuipa taivaalle muutamia tummia ukkospilviäkin, mutta onneksi ne pian kaikkosivat ilman ongelmia lentotoiminnalle. Aurinkosuojaa kannatti kuitenkin laittaa, sillä keskipäivästä pilvet hieman rakoilivat - ja ruskettaahan se aurinko myös pilvikerroksen läpi.

 

Alue itsessään on jaettu osastoihin: vintage, warbirds, ultralights, homebuilts, ga, seaplanes, etc. joten kierrettävää riittää. Lisäksi paikalla on lukemattomia näyttelyosastoja: konevalmistajat (Hondahan esitteli oman Hondajetin), avioniikkavalmistajat, varaosakauppiaat yms. Microsoft esitteli omalla standillään Flight Simulator X:ää, joka pitäisi tulla kauppoihin lokakuussa.

 

Uskollisen Nikon 5700:n hajottua parin tunnin kuvaamisen jälkeen jäi kuvien otto vähemmälle, joten osastoja tuli kierrettyä sitäkin tarkemmin. Laitan muutamia kuvia myöhemmin ilmailukuvat palstalle.

 

Ruokapalvelut alueella toimivat myös hyvin.

 

Airventuren vapaa ilmapiiri toimii: koneiden camping alueelle pääsee vapaasti kävelemään (camping alueelta rullaavat koneet kiitotielle yleisön joukossa) ja käytännössä olisi päässyt ihan kiitotien viereen kuvaamaan (ei naru/verkkoaitoja).

 

Kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen tapahtuma, jossa olisi toki vierähtänyt toinenkin päivä. Tällä kertaa tuli lennettyä Milwaukeeseen, mutta tulevaisuudessa ehkä menenkin Chicagoon, josta on vain 89 mailia Milwaukeeseen.

 

Paluumatkalla DFW:ssä tapahtui "hauska" sattuma: AA:n MD-80 jossa istuin lähti portilta ja rullailtiin kovaa vauhtia kohti kiitotietä. Yhtäkkiä koneen vauhti alkoi hidastumaan ja lopulta pysähtyi kokonaan. Pian kippari kuulutti että nyt tapahtui sellaista mitä hänelle ei vielä pitkän uransa aikana ole tapahtunut kertaakaan.... nimittäin koneen nokka on taxiwayllä vastakkain toisen koneen kanssa ja pattitilanteesta ei ole muuta ulospääsyä, kuin että toinen kone hinataan pois AA:n MD-80 tieltä. Kippari veikkasi syyksi vuoronvaihtoa DFW:n ground controllissa, joka sai aikaan potentiaalisen nokka kolari vaaratilanteen. Varttitunnin päästä toinen kone (tyypistä ei tietoa) hinattiin pois alta ja koneemme pääsi jatkamaan matkaa kiitotielle.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään