Guest OldCrow

Messerschmitt Bf 109G-6 ( 21 kuvaa )

30 viestiä aiheessa

Meine herren und damen!

 

Legenda ilman legendaa ( valkoista putkea )  ;).

 

Messerschmitt Bf 109G-6

 

Heritage Flightin kaverit pistävät mersua valmiiksi lauantain sooloon.

[ attachment removed ]

 

Fouga-varjo Waltherille.

[ attachment removed ]

 

Ohjaamoon nouse!

[ attachment removed ]

 

Alarm start!

[ attachment removed ]

 

Ja sitten hanaa.

[ attachment removed ]

 

Nousussa.

[ attachment removed ]

 

Cerny 1944  ???.

[ attachment removed ]

 

Achtung Pierre!

[ attachment removed ]

 

Cropaten rajusti....

[ attachment removed ]

 

Saa jotain puristettua.

[ attachment removed ]

 

Aurinko alkoi olla jo pahasti sivusta.

[ attachment removed ]

 

Teki tiukkaa 300mm:lle zoomille nämä ilmakuvat.

[ attachment removed ]

 

Ja laskussa.

[ attachment removed ]

 

Rullaten takaisin parkkiin. Sunnuntain lasku meni nätisti. Lauantaina tuli pompaten alas.

[ attachment removed ]

 

Mikrofoonimies ei voinut missata tätä soundia. Ei tarvinnut tässä vaiheessa hyssytellä kovaäänisille ranskalaisille. Itsekkin piti ottaa korvatulpat poies  ;D.

[ attachment removed ]

 

Kun saisi ne soundit vielä mukaan näihin kuviin.

[ attachment removed ]

 

Mersulle purtavaa.

[ attachment removed ]

 

Purtavaa meinasi tulla Cessna L-19:stä, joka joutui Waltherin ilmavirtauksiin rullatessaan ärjyvän 109:n takaa. Tässä Walther kuittaa mekaanikon merkin, ottaa kaasu poies  ::).

[ attachment removed ]

 

Danke Schön!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa nykyajan koneet nopeampia mutta niistä puuttuu se joka teki tuon ajan tunnetuimmista koneista kuolemattomia, PERSOONALLISUUS. Nykyajan koneet ovat persoonatonta sarjatuotantoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas hyvät kuvat. Kyllä noita vanhoja koneita jaksaa aina katsoa varsinkin, kun kuvatkin ovat tosi hienot ja koneetkin lentokuntoisia ja taivaalla.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se hienoa että Jukka harrastaa tuota warbird-matkailua. Saadaan me muutkin nähdä edes kuvia... Tuo mersuair1-1 on hieeeeno!

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Achtung achtung....

 

No nyt kuuluu ( ja näkyy ) asiaa. DB moottorisia mersuja ei mitenkään liikaa vastaan tule G-6 on tietenkin SE oikea mersu.... ;D

Hienot kuvat kerta kaikkiaan ja se äänilinkki vaan puuttuu.... tarvii vaan vissiin taas laittaa romppuasemaan Checkflight Gustav. Taas kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bitte Sehr und Vielen Dank!!

 

Onko tässä kyseessä se Gustav, joka teki kaputin pari vuotta sitten ja kunnostettu uudelleen?

 

//Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oioioi, se on kaunis.  :'( :)

 

Pitäisivät nyt vielä vaikka vuosikymmenen lentokuntoisena, niin voisi olla rahaa päästä katsomaan moista. Voipi olla muuten lentäjällä aina vähän tavallista jännempi lasku, tuota kun ei parane hajottaa, ja useimmiten on yleisöä katsomassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bitte Sehr und Vielen Dank!!

 

Onko tässä kyseessä se Gustav, joka teki kaputin pari vuotta sitten ja kunnostettu uudelleen?

//Mika

 

Ensinnäkin kaimalle KIITOS hienoista kuvista. :) Toiseksi tämä Mersu G-6 on eri kone, joka teki kaputin viime vuonna, se oli G-4 (D-FWME) ja taitaa olla vielä remontissa. Alla juttua siitä:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,41224.msg429739.html#msg429739

 

Tässä alla olevassa linkissä lisää tietoa Jukan kuvissa olevasta G-6 koneesta, se on alkujaan Hispano-Mersu:

 

http://mitglied.lycos.de/thomas_genth/id5.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bitte Sehr und Vielen Dank!!

 

Onko tässä kyseessä se Gustav, joka teki kaputin pari vuotta sitten ja kunnostettu uudelleen?

 

//Mika

 

 

Näissä kuvissa on eri kone.

Kaputtikone oli Bf109 G-4 D-FWME "Rote 7" (*), joka on yksityisen porukan omistuksessa. Kone vaurioitui 24.7.2005 ja sitä ollaan kaiketi kunnostamassa.

Linkki tässä.

 

*) toisten mielestä modifiotu Buchon eli Hispano Aviacion H.A. 1112 M-1-L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näissä kuvissa on eri kone.

Kaputtikone oli Bf109 G-4 D-FWME "Rote 7" (*), joka on yksityisen porukan omistuksessa. Kone vaurioitui 24.7.2005 ja sitä ollaan kaiketi kunnostamassa.

Linkki tässä.

 

*) toisten mielestä modifiotu Buchon eli Hispano Aviacion H.A. 1112 M-1-L.

 

Tuota samaa "yritin" kertoa juuri edellä olevassa vastauksessani. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota samaa "yritin" kertoa juuri edellä olevassa vastauksessani. ;)

 

Jukka

 

Niinpä  :P olisi tietenkin pitänyt lukea ketju loppuun saakka  :-[ . Hyviä kuvia anyway  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota samaa "yritin" kertoa juuri edellä olevassa vastauksessani. ;)

 

Jukka

 

Minun mielestäni meni vellit sekaisin. G-6, jonka omistaa Messerschmitt-Stiftung, on Buchon DB-moottorilla.

 

Kaputin tehnyt G-4, oliko Buchon vai ei ?

 

EDIT: ei tarvitsekaan vastata. Molemmat, Stiftungin ja MACin Mersut ovat Buchoneita.

 

MACin kaputtikoneen korjaukseen arvioidaan menevän ehkä vielä 2 vuotta lisää, kerrotaan asianharrastajan palstalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni meni vellit sekaisin. G-6, jonka omistaa Messerschmitt-Stiftung, on Buchon DB-moottorilla.

 

Kaputin tehnyt G-4, oliko Buchon vai ei ?

 

No kerrataanpa... Tarkoitin, ettei näissä Juutilaisen kuvissa oleva "G-6" ole se kaputin tehnyt. Se oli "G-4", jonka taustaa selvitin aiemmassa "threadissa" sen kaputin jälkeen seuraavasti:

 

"Nyt täytyy hieman korjata tuota "Messerchmitt 109 G4"-nimeä, tämä yksilö tunnuksella D-FWME "Red 7" on alunperin Espanjassa rakennettu Hispano HA-1112 Buchon-versio, joka oli varustettu ennen Merlin-moottorilla. Kone oli "starring" eli pääosassa vuonna 1969 "The Battle of Britain"-elokuvassa. Koneeseen on nyt jälkeenpäin laitettu Daimler-Benz DB605 V-12, ja siitä on "tehty" Mersun G-4  versio. Hieno kone, muttei ihan alkuperäinen "Mersu", mutta eihän sillä niin väliä ole, nythän se näyttää ja kuulostaa oikealta."

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,41224.msg429739.html#msg429739

 

Selvisikö?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, korjasin jo yläpuolelle, että heti löytyi googlella tieto, että molemmat näistä mainituista ovat Buchoneita.

 

Olisi pitänyt googlata, ennenkuin vastaa. Jäi vain asia ensin epäselväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätäänpäs vielä, että myös Jukan kuvissa oleva D-FMBB on tehnyt kaputin. Sikäli kun saksalaissivuihin on luottamista, vuonna 1983 sekä myös Berliinin ILA-näyttelyssä 2002.

(2002 ilmeisesti moottorista tuli mäntä pihalle, en saanut selville kuinka vakava tilanne se oli muuten).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätäänpäs vielä, että myös Jukan kuvissa oleva D-FMBB on tehnyt kaputin. Sikäli kun saksalaissivuihin on luottamista, vuonna 1983 sekä myös Berliinin ILA-näyttelyssä 2002.

(2002 ilmeisesti moottorista tuli mäntä pihalle, en saanut selville kuinka vakava tilanne se oli muuten).

 

Totta, löysin myös linkin, jossa mainitaan kaputeista:

 

http://www.adlertag.de/heute/fliegend.htm

 

Löysin myös listan lentokuntoisista "Mersuista". Kaikki ovat kyllä Espanjassa tehtyjä Hispano-lisenssikoneita alunperin, yhtään aitoa Messerchmittiä ei tiettävästi ole lentokunnossa Euroopassa. Tietääkö joku, onko edes tulossa? EDIT: No Kanadasta löytyi tämä oikea lentävä Mersu, E-malli sarjanumerolla 3579: (ja on tiettävästi muutama E- ja F-malli Englannissa ja USA:ssa työn alla lentokuntoiseksi)

 

"4./JG 77 Privately owned by the Russel group based at St-Catharines, Ontario. Prieviously with Museum of Flying Santa Monica, Airworthy. Built as E-1 and later modified to E-7." 

 

Kuva: E 7

 

 

Tässä "airworthy" statuksella olevat 109:t: (en tiedä milloin lista on päivitetty. EDIT: Ainakin G-BOML tuhoutui 1999, Mark Hanna kuoli, joten lista ei ole ihan tuore)

 

Bf.109 G-6 D-FMBB DASA, Ingolstadt, Germany (=Hispano 1112 Buchon)

Bf.109 G-10 D-FEHD Hans Dittes, Mannheim, Germany (=Hispano 1112 Buchon) Telinevaurio 17.4.2003, KORJATTAVANA, pitäisi lentää vuonna 2006.

HA-1112 N109ME CAF, Midland, USA

HA-1112 G-BOML OFMC, Duxford, UK   tuhoutui 1999

C4K-122/N109J HA-1112 M1L (Bf.109E) V.Raburn/B. Redding, Champlin Fighter Museum, Arizona, USA 

HA-1112 OO-MAF Eric Vormeseele, Brasschaat, Belgium

HA-1112 N109GU Cavanaugh, Flight Museum, USA

HA-1112 NX700E Planes of Fame Air Museum, California, USA

 

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/9378/survbf109.html

 

Tässä ajan tasalla (5.6.2006) oleva linkki. Messerchmittit ja Hispano-Mersut  löytyy myös täältä.

 

http://www.preservedaxisaircraft.com/

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thanks Jukalle selvityksestä!

 

Pari ranskalaista ilmailualan julkaisua tuli ostettua mukaan ja le fana de l'Aviation mukaan "Musta 2" eli juuri toi G-10 D-FEHD piti myös tulla la Ferte-Alaisin peijaisiin...mutta eipä vielä siellä näkynyt. Jahka sitten tulisi Duxfordiin 262:n ( D-IMTT ) kera  ;). Samalla sivulla on kuvat Horst Philippin ohjastamasta Me 262:sta ja Old Flying Machine Companyn Buchonista C4K-154, joka on maalattu ässäpilotti Werner Schroerin kaavioon "Punainen 1".

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa vaan mieleen, että kun nuo Espanjassa lisenssillä tehdyt Hispano-ja Merlin-Mersut HA-1109/1110/1111/1112 perustuivat 200 koneen lisenssisopimukseen Mersu 109 G-2 versiosta, joka eroaa kyllä selvästi G-6:sta sileämpänä ilman "patteja" konepeitossa ja siivissä (G-2:ssa oli ohuemmat pyörät, ei kuhmuja siiven yläpinnalla), niin hyvin on saatu tästä koneesta G-6 version näköinen oikeine moottoreineen rakennettua.

 

Tämä "Mersu G-6"  on lähteitten mukaan siis alunperin "Buchon" sarjaa HA-1112, joka oli viimeisin kehitysversio eli hävittäjä-pommittaja 1400 hv:n Merlin-moottorilla varustettuna.  Se erosi HA-1109-K1L-M1L-versiosta siten, että siipiin voitiin ripustaa tuplamäärä Oerlikon-raketteja ja siinä oli 20mm:n Hispano HS404 siipitykit, joilla korvattiin aikaisemmissa versioissa olleet konekiväärit. Viimeiset koneet valmistuivat niinkin myöhään, kuin 1956 vuoden loppupuolella.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa kuva korjattavasta kaputin tehneestä Punaisesta Seiskasta tältä kuulta. Hieman on vielä hommia jäljellä:

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kompataampas hyvää ketjua kun sattui olemaan muutama kuva tuosta Suomen Ilmailumuseon U niinkuin Untersee mallin mersusta.....

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Kovin paljoa muutahan tuosta ei tainnut ollakaan jäljellä kuin nuo "rautaisemmat" osat. 

 

Oliko Jukka tuo Eemeli E-3 kun ei tuota spinneriä näköjään ollut matkassa?

 

EDIT: Eiku..... Tuossahan näkyikin W.Nr 1190 ja Mikael Olrog ja Les Butler tiesi loput..... 8)

 

Elikkäs E-3 / E-4N

 

http://www.lesbutler.ip3.co.uk/jg26/white4_peter.htm

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla