Guest heiska91

Miten pääsee lentäjäksi?

64 viestiä aiheessa

No on tuo 70 000 euroa aika iso summa ihan rahana ottamatta kantaa sen enempää lentokoulutuksesta noin suuren summan maksamisen mielekkyyteen, lähinnä pohdin tässä takaisinmaksua ja sitä voisi laskea vaikkapa annuiteettilainana esimerkin vuoksi.

Lainasumma 70 000 euroa

ajatuksena maksaa lainaa 500 euroa kuukaudessa, asuntolainan yms. lisäksi.

laina-aika vaikkapa 7% korolla 24 vuotta.

 

Tuntuu aika pitkältä ajalta.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten aikaisemmin totesin, tämän suuruusluokan opintolainat kannattaa hoitaa jaloista pois ennen kuin aloittaa "elämän", lentäjän alkupalkoista irronnee 1500-2000€/kk ellei ole muita velvoitteita kuin kerätä tiimaa ;). Parilla tonnilla maksuaika putoaakin jo neljän vuoden paikkeille, verrattuna 500€/kk=24v ei paljon tartte miettiä miten kannattaa ura aloittaa.

 

Toisaalta taas, ainahan ei voi valita missä vaiheessa lentojarru osuu kohdalle, niin tuo 500 kuukaudessa pois pilotin tileistä ei ole paha, eikä varsinkaan alkuvuosien jälkeen tunnu missään kunhan ura on vähän edennyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

================clip, clip==============================

 

Toisaalta taas, ainahan ei voi valita missä vaiheessa lentojarru osuu kohdalle, niin tuo 500 kuukaudessa pois pilotin tileistä ei ole paha, eikä varsinkaan alkuvuosien jälkeen tunnu missään kunhan ura on vähän edennyt.

 

Niinkö ? Tuo oli minulle täysin uutta ja tuntematonta. HEH HEH HEH

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten aikaisemmin totesin, tämän suuruusluokan opintolainat kannattaa hoitaa jaloista pois ennen kuin aloittaa "elämän", lentäjän alkupalkoista irronnee 1500-2000€/kk ellei ole muita velvoitteita kuin kerätä tiimaa ;).

 

Uskaltaisinpa väittää ettei noin paljoa irtoa edes suuren sinisen alkupalkoista :). Saatikka sitten muista yhtiöistä! Kuitenkin, Finnairin palkkataso on kuulemma "selvästi parempi" kuin muiden suomalaisten lentoyhtiöiden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskaltaisinpa väittää ettei noin paljoa irtoa edes suuren sinisen alkupalkoista :).

 

Riippuu tietenkin mitä aikoo tuona aikana syödä... ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelin jostakin SAS:n jutuista, että virkaiän 30 omaava kippari saa päälle 8000 e kuussa... Siihen mennessä on jo kertynyt mukavat korot 70 000 lainalle, jos ei aikaisemmin ole maksanut ;D, mutta tuo on jo kova palkka. Tosin ovathan varmasti kaikki siitä lainasta selvinneet :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten aikaisemmin totesin, tämän suuruusluokan opintolainat kannattaa hoitaa jaloista pois ennen kuin aloittaa "elämän", lentäjän alkupalkoista irronnee 1500-2000€/kk ellei ole muita velvoitteita kuin kerätä tiimaa ;). Parilla tonnilla maksuaika putoaakin jo neljän vuoden paikkeille

 

Joo. Paitsi että etpä taida tehdä tuollaisia summia aloittavana perämiehenä. Eli se 500€/kk on aika realistinen. Sillä jäänee käteen kuussa yhtiöstä riippuen toiset 500 - 1000... Näin siis ihan suurpiirteisesti laskeskellen.

Ne 8000 - 10000 €/kk liksat on pitkän linjan kippareille ja niistä pääsee nauttimaan sitten myöhemmin.

Tosin jos tuosta rahoituksesta puhutaan, niin ei tuo sinänsä niin kamalan kallis koulutus ole, jos vertaa esim. ulkomaisiin yliopistokoulutuksiin, tms. Meillä täällä suomessa sattuu olemaan se etu, että saamme muut koulutukset (paitsi lentäjän) kohtalaisen halvalla verrattuna muun maailman tasoon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Paitsi että etpä taida tehdä tuollaisia summia aloittavana perämiehenä. Eli se 500€/kk on aika realistinen. Sillä jäänee käteen kuussa yhtiöstä riippuen toiset 500 - 1000... Näin siis ihan suurpiirteisesti laskeskellen.

 

En tosin tiedä aloittavan perämiehen palkkauksesta mitään, mutta käteen 1000-1500€ kuussa ei voi pitää paikkaansa, tuohon haarukkaan pääsee jo kaupan osa-aikainen myyjä. Lindin Kimmon esittämä n.2400 käpälään kuulostaa oikeammalta.

 

Tuosta summasta nuoren miehen on täysin mahdollista maksaa 1500-2000 lainaa, onhan se hirmuisen kova summa, mutta tämähän riippuu täysin muista elinkustannuksista. Älkääkä sanoko että minä olen ainoa joka nuoruusvuodet on ollut hyyryläisenä naisten nurkissa, mukavan jännää elämää kun keskellä yötä pakkaa hammasharjan ja lähtee etsimään seuraavaa pesää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika suurehko kysymys. Onhan noita reittejä vaikka kuinka paljon, ilmavoimat, yksityiset lentokoulut (esim. Pilot Factory), ilmailuopisto jne. Mutta todellisuudessa vaikka vielä 14 vuotiaana haluat lentäjäksi niin voi olla epävarmaa että haluaako enään 20 v. Mullahan tuo oli vielä tarkotuksena päästä lentämään, mutta kun tyrkkäs tuon epilepsia tuohon väliin. No pitää keksiä jotain muuta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo aika mielenkiintonen aihe.. Mulla itellä lähestyy noi valinnat, ja pitäs hieman ajatella minne sitä menis inttiin(tai minne sitä sanois haluavansa eniten jne. Netistä on tullu luettua jo vaikka mitä..) eli lentäjäkoulutukseen olis mukava päästä, se ensimmäinen vaihe, jos ei sinne niin sitten joko tekniselle puolelle tai lennonvalvontaan.. eihän se varmaa ole että pääsee mutta yrittää voi aina. Ainakin terveys ja koulutodistukset voisivat olla sitä luokkaa että pääsisi.. Mutta tuo jatko on sitten epäselvää. Haluaako sitä jatkaa armeijan leivissä vaiko siirtyä sitten liikennelentäjäksi. Tuo jälkimmäinen ainakin kiinnostaisi.. Mutta kun ei tuo raha kasva puussa.. Aika isoja summia, ja tuo takaisinmaksuaika on aika pitkä.. Olisi kiva kuulla mielipitetitä niiltä jotka ovat tuon jälkimmäisen suorittaneet.. Mutta myös niiltä jotka ovat jäänet ilmavoimiin. Ruusuja ja risuja.. Kävi tuossa viimevuonna koulussa luennoimassa yksi joka oli valinnut jäädä armeijaan. kehuskeli sitä kovin, tietenkin.. Ja ei sekään varmaan loppujen lopuksi huono valinta olisi.. Mutta tuo liikennelentäjän ura olisi kyllä mun mieleen enemmän.. Eli te jotka tiedätte, ootte kuullu jotain, pistäkää ihmeessä kertomuksia, mietteitä jne...

Kiitos

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, minua kiinnostaisi myös kuulla tuosta taistelunjohtajankoulutuksesta ilmavoimissa (tarkoitan siis sotilaslennonjohtajaa ;D tais olla toi taistelunjohtaja se virallinen nimitys). Minkälaista on onko kokemuksia, tietoja???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh heh... No Tikkakosken "ilmailukerhollahan" noi taistelunjohtajat koulutetaan. Se on ilmeisesti todella Ok hommaa. Mutta myos suosituin linja. Kannattaa mosa kaudella panostaa ettei joudu IV puolelle. ;D Itte en IlmavVK:sta juuri perustanut.

 

Ei se IV puolikaan huono ole, jos korttisa oikein osaa pelata. Siellä kun hommat hoitaa fiksusti, niin voipi olla tiedossa Redigo/Fokker/Chieftain/Piper/jne. kyytejä kotia (helsinkiin) vaikka joka viikko... Nimim. melkein joka viikko koneella kotia :)

Tosin se kyllä täytyy sanoa niille, jotka kitisevät Finnairin palvelusta, että kokeilkaapa puolustusvoimien koneita ja kitiskää vasta sitten... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaiset terveysvaatimukset tarvii olla esim liikennelentäjällä? pitääkö olla terve on kuin pukki? ::)

 

 

Tiedäkkös,että mulla itsellä on diabetes eli sokeritauti.Monesta paikasta olen todisteita saanut,että diabeetikko ei saa lentää.Vaikka kuinka haluais,nii ei :'( :-[:(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään