Guest heiska91

Miten pääsee lentäjäksi?

64 viestiä aiheessa

Maksaapi 10 Bravo-lentotunnin verran eli 1700 euroa - ellei sitten ole PPL:ää tai lentäjänä suoritettua varusmiespalvelusta.

Vataako tuo varusmiespalvelus muka PPl:ää? Sieltähän ei pahveja nimittäin saa, vain tiimaa, jota ei voi hyödyntää missään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkä ikäisenä saa yksityislentäjä lupakirjan?

Muistelin lukeneeni jostain lehdestä ,että jonkun lupakirjan sai jo 15-vuotiaana ???

Purjelentokurssille pääsee samana kesänä kun täyttää 15. Eli, yksinkin pääsee jo lentämään 14-vuotiaana. Varsinaisen lupakirjan saa 15-vuotiaana. Hyvinkäällä kurssi maksaa 1200€.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei nyt sentään loppuelämää vaikka velkarahalla kouluttautuisikin...jos valmistuu työttömäksi ja sellaiseksi jää, ei maksa mitään, jos taas saa työpaikan, ei tuollainen summa ole ongelma. Alussa tosin kannattaa keskittyä velan pois maksamiseen, tekee töitä niin paljon kuin saa....hommaa sen lentojarrun yms. sitten myöhemmin

Tarkoitin vaan että kauan sitä saa maksaa, ei nyt kuitenkaan koko loppuelämää... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkä ikäisenä saa yksityislentäjä lupakirjan?

Muistelin lukeneeni jostain lehdestä ,että jonkun lupakirjan sai jo 15-vuotiaana ???

Yksityislentäjän lupakirjaan (nyk. PPL) tähtäävän kurssin voi aloittaa sinä vuonna, kun täyttää 16v. Lupakirjan alin myöntämisikä on 17v.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vataako tuo varusmiespalvelus muka PPl:ää? Sieltähän ei pahveja nimittäin saa, vain tiimaa, jota ei voi hyödyntää missään...

Juurihan siinä sanottiin, että sitä voi hyödyntää lj-koulutuksessa. Eli se ei vastaa PPL:ää, mutta kelpaa kuittaamaan sen 10h lentämistä, mikä kuuluu lj-koulutukseen.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Purjelentokurssille pääsee samana kesänä kun täyttää 15. Eli, yksinkin pääsee jo lentämään 14-vuotiaana. Varsinaisen lupakirjan saa 15-vuotiaana. Hyvinkäällä kurssi maksaa 1200€.

Muuten oikein, mutta lupakirjaa ei saa ennenkuin on 16

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan kuten Mikko tuossa jo sanoikin niin LJ-koulutuksessa siitä siis on hyötyä. Säästi selvää rahaa ja sai useamman ylimääräisen kesälomaviikon 8). Muutenhan niillä tiimoilla (~20h) tosiaan ei ole "tehnyt mitään".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Korjatkaa jos olen väärässä.

PPL saa jos on täyttäny 16. Jos sulla on ajokortti niin voit saada lentolupakirjan. Ei vaadi super terveyttä. Kunhan ei ole epilepsiaa tai muuta vakavaa sairautta. Se maksaa alle 9000€, riippuen kouluttajasta ja koneesta millä lennetään. Pilot Factoryn Bravot on tietenki kalliita. Jossain näin että olis maksanu vaa 6000€.

Liikelentäjiä koulutetaan Pilot Factoryssa ja Suomenilmailuopistossa (porissa). Ensimmäinen näistä maksaa tietääkseni 76 000€. Jälkimmäinen noin 10 000€ (en oo ihan varma). Täytyy olla täysin terve. Silmälasien maximi korjaus 1.5 , ja ei suurta taitto virhettä.

Lennonjohto koulutus ei tietääkseni maksa mitään. Ne lentotunnit mitä siinä lennetään on ilmasia. Koulutetaan Avia Collegessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis, varusmiespalveluksestahan saa käytännössä PPL:n. Vissiin vaatii siviilissä sitten lisätarkkarin tjsp, jotta saa sen JAR pahvin, että se on kyllä aika kaukana turhasta tiimasta.

Muistaakseni PPL:n raja ainakin ennen oli 17v. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

PPL saa jos on täyttäny 16. Jos sulla on ajokortti niin voit saada lentolupakirjan. Ei vaadi super terveyttä. Kunhan ei ole epilepsiaa tai muuta vakavaa sairautta. Se maksaa alle 9000€, riippuen kouluttajasta ja koneesta millä lennetään. Pilot Factoryn Bravot on tietenki kalliita. Jossain näin että olis maksanu vaa 6000€.

Liikelentäjiä koulutetaan Pilot Factoryssa ja Suomenilmailuopistossa (porissa). Ensimmäinen näistä maksaa tietääkseni 76 000€. Jälkimmäinen noin 10 000€ (en oo ihan varma). Täytyy olla täysin terve. Silmälasien maximi korjaus 1.5 , ja ei suurta taitto virhettä.

Lennonjohto koulutus ei tietääkseni maksa mitään. Ne lentotunnit mitä siinä lennetään on ilmasia. Koulutetaan Avia Collegessa.

Koulutuksen saa aloittaa sinä vuonna kun täyttää 16-vuotta. Lupakirjan saa vasta 17-vuotiaana

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinkuin tuossa aiemmin kerroin, ne lentotunnit EIVÄT ole ilmaisia (pari vuotta sitten vielä olivat, tosin nyt lennetään enemmän). Muuten koulutus on kyllä ilmaista.

Siis, varusmiespalveluksestahan saa käytännössä PPL:n. Vissiin vaatii siviilissä sitten lisätarkkarin tjsp, jotta saa sen JAR pahvin, että se on kyllä aika kaukana turhasta tiimasta.

Ei pidä paikkaansa. Alkaen vuodesta 1999 on varusmiespalvelukseen kuulunut ainoastaan noin 20 lentotuntia, jotka eivät tietysti riitä PPL:ään. Siitä saa siviili-PPL:ään korkeintaan muutaman tunnin hyvitystä, joten voidaan puhua "turhasta" tiimasta. Ennenvanhaan LentoRUK-aikoina lennettiin 45 tuntia ja silloin homma toimi mainitsemallasi tavalla. Tosin sekin kuulemma tiukentui loppuaikoja kohden ja piti lentää tietty määrä siviilitunteja (liekö konetyyppiin tutustumista) ennen lupakirjan saantia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei riitä ajokortti, sillä esim. näkövaatimukset on tiukemmat siviilipahviinkin.

Ammattipahviin raja on 3 normaalisti ja ilmailuopistolla 1,5. Ja näöntarkkuus 1 molemmilla ja 6/9 erikseen. jne.

Muuten terveys pitää olla normaali (esim. ei kannata olla liian lihava, sillä mopocessna on ahdas... Oon nähny muutamia tapauksia, missä olisi vissiin pitänyt köydellä sitoa ovet kiinni ;) )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oon nähny muutamia tapauksia, missä olisi vissiin pitänyt köydellä sitoa ovet kiinni ;) )

No vaikka ovet menisikin kiinni, on kanssa eri juttu miten se kuuman kesäpäivänä tykkää irrota asvaltista jos painoa on paljon.. menee herkästi ylipainolle ja sen huomaa jo vaikka olisi lähellä maksimia jos on lämmin keli..

Toki se mopo on ahdas myös ihan normaalikokoisellekin, mutta voihan sitä lentää koululennot myös esim. Cessna 172:lla tai Piperillä, jotka ovat jo vähän väljempiä.

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aiemmista viestistä poimisin sellaisen asian, että vaikka kuin helppoa se olisi täällä FSN:ssä kysyä jotakin tiettyä asiaa niin ei se kovin vaikeata ole itsekään yrittää selvittää asia. Internetin hakukoneet ovat oiva keino päästä tietojen alkulähteille.

Vähän vaan se vaatii viitseliäisyyttä. Kysymys: "Missä on lentokouluja?" on kovin helppo selvittää esim. googlella ja kysymys: "Miten päästä lentäjäksi?" ei myöskään ole kovin vaikea selvittää.

Kannattaa opetella etsimään itsenäisesti tietoa ja sellaisiin kysymyksiin mihin ei löydä itse kattavaa vastausta voi kysellä täältä lisätietoja. Tietojen itsenäinen löytäminen on palkitsevaa.

Tänään foorumiin on lisätty ohjeistus, se kannattaa ihan ajatuksella lukaista läpi.

Tarkoitukseni ei tietenkään ole estää keskustelua vaan antaa vinkkiä miten saada keskustelu pysymään kohtuullisen korkeatasoisena ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosta koulutuksen hinnasta vielä että, jos ottaa lainaa niin valtio sen useinmiten takaa, että siinä suhteessa ei ole ongelmia etteikö lainaa saisi, mutta mitä enemmän itse laitaa likoon niin sitä pienempi (sitä vähemmän tarvitsee ottaa lainaa) laina+korot+takaisinmaksu on...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän vaan se vaatii viitseliäisyyttä. Kysymys: "Missä on lentokouluja?" on kovin helppo selvittää esim. googlella ja kysymys: "Miten päästä lentäjäksi?" ei myöskään ole kovin vaikea selvittää.

Kannattaa opetella etsimään itsenäisesti tietoa ja sellaisiin kysymyksiin mihin ei löydä itse kattavaa vastausta voi kysellä täältä lisätietoja. Tietojen itsenäinen löytäminen on palkitsevaa.

Aivan totta. Ja nyrkkisääntönä (ja perusvastauksena) voitaneen pitää, että mikäli et onnistu itse (esim. vaikka netistä) selvittämään miten lentäjäksi pääsee, sinusta tuskin sellaista ikinä tulee (ja tuskin sellaiseksi kannata ryhtyäkkään)...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosta koulutuksen hinnasta vielä että, jos ottaa lainaa niin valtio sen useinmiten takaa, että siinä suhteessa ei ole ongelmia etteikö lainaa saisi, mutta mitä enemmän itse laitaa likoon niin sitä pienempi (sitä vähemmän tarvitsee ottaa lainaa) laina+korot+takaisinmaksu on...

Ei käsittääkseni mene noin. Mikään pankki ei anna parikymppiselle opiskelijalle sitä 75 000 enskaa ilman takaajia. Valtion takaamaa opintolainaa saa 200 €/kk yhteensä joku 3000€. Korjaa jos olen väärässä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei käsittääkseni mene noin. Mikään pankki ei anna parikymppiselle opiskelijalle sitä 75 000 enskaa ilman takaajia. Valtion takaamaa opintolainaa saa 200 €/kk yhteensä joku 3000€. Korjaa jos olen väärässä!

Hmmm, mulla tuntuu olevan tuota opintolainaa melkein kuusi isoa enskaa, joten tuo 3000€ ei taida pitää ihan paikkaansa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmm, mulla tuntuu olevan tuota opintolainaa melkein kuusi isoa enskaa, joten tuo 3000€ ei taida pitää ihan paikkaansa...

Siis ideanani oli vain osoittaa, että valtion takaamaa opintolainaa saa hyvin niukasti lentäjäopintoihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarpeeksi hilloa perstaskussa ja kouluun lentokouluun mars ;D

T:Jukka

PS:Mulla ei aika ja rahat riittäis moiseen hömpötykseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielipiteeni on noista raha-asioista se, että vaikka se 70k€ näyttääkin tosi isolta summalta (ja sitähän se onkin), kyseessä on kuitenkin täysin ammatillinen koulutus, eli kun lentäjien työllistymistilanne on kuitenkin erittäin hyvä, niin sitä pääsee kyllä makselemaan takaisin, ei siinä nyt niin kauaa mene.

Ja tosiaan, jos ei tiedä miten lentäjäksi pääsee niin tuskin kukaan tulee pyytämäänkään sinne! ;D Minun täytyisi vain kouluttaa hieman tuota toista silmää näkemään paremmin niin pääsisinkin ehkä! ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielipiteeni on noista raha-asioista se, että vaikka se 70k€ näyttääkin tosi isolta summalta (ja sitähän se onkin), kyseessä on kuitenkin täysin ammatillinen koulutus, eli kun lentäjien työllistymistilanne on kuitenkin erittäin hyvä, niin sitä pääsee kyllä makselemaan takaisin, ei siinä nyt niin kauaa mene.

Ja tosiaan, jos ei tiedä miten lentäjäksi pääsee niin tuskin kukaan tulee pyytämäänkään sinne! ;D Minun täytyisi vain kouluttaa hieman tuota toista silmää näkemään paremmin niin pääsisinkin ehkä! ;)

Kuinka paljon muuten lentäjät tienaa? Onko tienesteillä eroa suurella sinisellä ja muilla lentoyhtiöillä? Palkastahan se riippuu kuinka nopeasti lainat maksaa takaisin..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään