Tuomas Filppula

Ensimmäiset kuvani EFHK:lta

16 viestiä aiheessa

Moi! Tänään kävin uuttaa kameraa testailemassa lentokonekuvien merkeissä.  :P

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä se lähtee, kovaa harjoittelua vain...

Tuossa setissä oikeastaan ainoat kelvolliset ovat Blue1:n MD-90 ja Avro.

Kannattaa opetella miten kamera tarkentaa. Miten nopea se on, mistä kohtaa kuva-alaa kamera "mittaa" tarkennuksen jne. Moni kuvistasi on nimittäin epätarkkoja.

Sitten rajaukset. Jos tuntuu, että koko kone ei tahdo jäädä ruutuun, väljennä zoomia. Digikuvassa on se hyvä puoli, että sitä voi rajata jälkikäteen. Ei tarvitse tehdä suoraan tiukkaa rajausta, kuten esim. dialle kuvatessa. Kannattaa myös opetella tietämään miten pitkä kameran laukaisuviive on (jos on).

 

Mutta siitä se tosiaan lähtee, ei muuta kuin paljon kuvaamista  :)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TERE TUOMAS!

 

Jos noi olivat Sinun ekat kuvasi kameralla,niin pakko sanoa että ovat hienoja.Eikös sanota,että harjoitus tekee mestarin... ;)

 

Tsemppiä vaan,

 

-Jukka :D

 

Harmi kun et ehtinyt jumboa odottamaan.No joku toinen sunnuntai sitten.Tai Cargoluxia lauantaina,JEEE!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia palautteesta.  :) Osa kuvista todellakin on varsin pehmeitä, johtunneeko siitä, että kamera on tarkentanut itse varsinaisen kohteen eli lentokoneen "ohi"? Jos niin niin pitänee varmaan käyttää asetusta, jossa kameran tarkennusalue on aina kuvan keskellä...

 

EDIT:

 

Näyttääkö tämä kuva yhtään paremmalta?

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jatketaampas. En viitsi muutamaa kuvaa varten tehdä uutta ketjua eli:

 

Tässä kuvassa on mielestäni tunnelmaa  8) :

[ attachment removed / expired ]

 

Ei meinaa zoomi riittää. Tämäkin otettu 24-kertaisella digitaalizoomilla. Ei laatu päätä huimaa. Pääseekö HK:lla kuvaamaan 22R:n rotatea mistään muualta kuin aidan raosta tai kunnon zoomia käyttäen sieltä taaempaa?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja miten oikein saan potkurit pyörimään sujuvasti? Jos käytän esim. valotusaikaa 1/60 ja ISO-arvoa 80 kuvasta tulee liian kirkas. Kirkkaus vain kasvaa jos kasvatan ISO-arvoa. Eli mitä teen?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suttua ja rajaukset päin mäntyä. Ei tästä sen kummempaa voi sanoa.

ööö... Rajauksia ei ole...  ;D Mutta osaatko kenties neuvoa jotain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Digizoomin käyttö harvemmin kannattaa, se ei tee mitään muuta kuin rajaa sitä kuvaa lähemmäs ja tekee siitä kovastipaljon suttuisemman. Saman asian oikeastaan ajaa jos jälkikäteen koneella rajaa kuvaa ja suurentaa sen jälkeen sitä alkuperäisen kokoiseksi.

Avro ja MD olivat meikäläisenkin mielestä parhaat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääseekö HK:lla kuvaamaan 22R:n rotatea mistään muualta kuin aidan raosta tai kunnon zoomia käyttäen sieltä taaempaa?

Tämä on otettu siitä DHL:än pömpelin edestä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suttua ja rajaukset päin mäntyä. Ei tästä sen kummempaa voi sanoa.

 

Kehittävää palautetta...

 

Osa kuvista todellakin on varsin pehmeitä, johtunneeko siitä, että kamera on tarkentanut itse varsinaisen kohteen eli lentokoneen "ohi"? Jos niin niin pitänee varmaan käyttää asetusta, jossa kameran tarkennusalue on aina kuvan keskellä...

 

 

Kamera tarkentaa herkästi taustaan jos käytät kaikkia tarkennuspisteitä. Kannattaa käyttää vain esim: keskimmäistä.

Pikkasen vaikuttaa muutamassa kuvassa pehmeys liikkeen aiheuttamalta eli suljinaika on ollut hivenen liian pitkä. Pitkähköllä suljinajalla saa kyllä taustaan vauhdin tuntua, mutta kohdetta saa seurata aikas huolella.

Alkuun on turvallista pitää suljinajat 1/1000 tai lyhyempinä niin ei tärähtelyt jne. haittaa.

 

Rajauksien kanssa ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa. Hyvällä maulla poikkeuksellisesti rajattu kuva voi olla se hienoin. Useasti ainankin itsestäni tuntuu, että näillä foorumeilla vouhotetaan liikaa "keskitettyihin jne." tai verrataan eri netti gallerioiden hylkäysperusteisiin. Luovuus on valttia ! ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervicko!

 

Itse käytän laskevissa koneissa "ropelien pyörimiseen" 1/320 -vauhtia. Kokeile!

 

Nousussa onkin eri juttu!

 

t.PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Tuosta ropellien pyörimisestä sen verran, että siinä pitää käyttää myös pientä aukkoa, että kuva ei ylivaloitu. Itse käytän aurinkoisella säällä aukkoa F11 ja suljinaikaa 1/125, 1/200. Huonomalla säällä ei sitten tarvitse niin paljon vähentää aukkoa.

 

Tässä kuvassa aukko f11 ja suljinaika 1/125. Käsi vain vähän heilahti kuvanotto hetkellä. :P

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Tuosta ropellien pyörimisestä sen verran, että siinä pitää käyttää myös pientä aukkoa, että kuva ei ylivaloitu. Itse käytän aurinkoisella säällä aukkoa F11 ja suljinaikaa 1/125, 1/200. Huonomalla säällä ei sitten tarvitse niin paljon vähentää aukkoa.

 

Tuli viime maanantaina reenailtua noiden ropelikoneiden kuvaamista. Oli kieltämättä aika hankalaa saada tärähtämätöntä jälkeä pitkillä polttoväleillä ja 1/100 ajoilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla