Ali Hiltunen

Lentäjä hyppäsi koneesta

12 viestiä aiheessa

Purjekoneen siipi katkesi lauantaina(10.6.) Sörmlandissa 900 metrin korkeudessa koneen törmättyä toiseen purjelentokoneeseen. Lentäjä pelastui hyppäämällä koneesta laskuvarjolla.

Toinen kone säilytti ohjattavuutensa ja 81-vuotias lentäjä onnistui laskeutumaan normaalisti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huh huh, näitä uutisia ei onneksi kovin usein kuule.  Hyvä että laskuvarjopakko on purtsikoissa olemassa. Joskus olen muistaakseni kuullut että jossakin päin maailmaa se ei olisi pakollinen, vai onkohan tämä joku huhu? Kertokaa tietävämmät paremmin jos näin on. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huh huh, näitä uutisia ei onneksi kovin usein kuule.  Hyvä että laskuvarjopakko on purtsikoissa olemassa. Joskus olen muistaakseni kuullut että jossakin päin maailmaa se ei olisi pakollinen, vai onkohan tämä joku huhu? Kertokaa tietävämmät paremmin jos näin on. :-\

Pakoista en tiedä, mutta idiootti on se joka lähtee purjekoneeseen ilman laskuvarjoa. Nuo laskuvarjot ei tosiaankaan ole mitään liitovarjoja vaan semmosia armeijan mallinen (mikäsenyton  :-[), eli niillä kyllä murjoo jalkansa, mutta säästyypähän henki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pelastusvarjopa hyvinkin. Mahdollista käyttöä silmälläpitäen, kannattaisi käydä lähimmässä laskuvarjokerhossa vakoilemassa maahantulokoulutusta. Vajoamisnopeus on pelastusvarjolla sitä luokkaa, että ainakin nilkka(t) menee, jos oikea kierähtämistekniikka ei ole hallussa. Ja säästää se kierähtäminen selkääkin. Nim. kokemusta pallovaravarjosta omaava.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ameriikoitten ihmemaassa normaalisti purjelentoa lennettäessä ei käytetä laskuvarjoa. Vain jos lentää "taitolentoa" niin pitää olla varjo. Peruslentokoulutus ja yleisölennätykset lennetään ilman varjoa. Näin ilmailun mallimaassa. Oon itekkin lentänyt tuolla ilman varjoa, tyynyjä tilalle..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pelastusvarjopa hyvinkin. Mahdollista käyttöä silmälläpitäen, kannattaisi käydä lähimmässä laskuvarjokerhossa vakoilemassa maahantulokoulutusta. Vajoamisnopeus on pelastusvarjolla sitä luokkaa, että ainakin nilkka(t) menee, jos oikea kierähtämistekniikka ei ole hallussa. Ja säästää se kierähtäminen selkääkin. Nim. kokemusta pallovaravarjosta omaava.

Omassa purjelento-oppaassa lukee, että tuommoisella laskuvarjolla laskeutuminen vastaa 1,5m hyppy maahan. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Purjelentäjänä minua mietitytti mahdollinen koneesta poistuminen ja varjon käyttö niin paljon että päätin lähteä laskuvarjohyppykurssille. Kokemus oli todella upea mutta loppujen lopuksi siitä ei tullut minulle toista ilmailuharrastusta vaikka hyppäsinkin lähes 20 hyppyä. Suosittelen silti kaikille purjelentäjille - tietääpähän sitten miltä se tuntuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eräs hyvä keino on käyttää "luonnon heittoistuinta", eli antaa keskipakovoiman heittää pihalle. Tämä ns. Fouga-heittoistuin.= kone noussuun, trimmi täysin eteen, pidetään sauvalla kone väkisin vetämällä,kabiinin poisto ja laske sauvasta irti. Keskipakovoiima heittää ulos.

Siksi kait Fougassa oli se V-peräsinkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Räyskälässä (?) on aikoinaan järjestetty ihan purjelentäjille suunnattuja laskuvarjohyppykursseja. Olisikohan moiselle nykyisinkin tilausta?

Hm. Pursikurssin jälkeen 90-luvulla ilmoittauduin juuri tuollaiseen Räyskälän parin hypyn kurssiin. Kurssi kuitenkin peruttiin, koska olin ainoa ilmoittautunut. Jäi siis hyppäämättä....

Eikä muutenkaan tullut tilannetta eteen, jolloin olisi ollut pakko hypätä. Pari kertaa katkesi vintturin pianolanka vinttauksessa, mutta niistä selvittiin ilman vahinkoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Purjelentäjänä minua mietitytti mahdollinen koneesta poistuminen ja varjon käyttö niin paljon että päätin lähteä laskuvarjohyppykurssille. Kokemus oli todella upea mutta loppujen lopuksi siitä ei tullut minulle toista ilmailuharrastusta vaikka hyppäsinkin lähes 20 hyppyä. Suosittelen silti kaikille purjelentäjille - tietääpähän sitten miltä se tuntuu.

Kyllä vain. Minäkin suosittelen vaikka en olekaan hypännyt kuin pari hassua hyppyä ja yhden tandemin. Sitäpaitsi on se laskuvarjon ohjaaminen kenelle tahansa lentokoneen ajajalle ihan perspektiiviä laajentava ja mahdollisesti jopa käsialaa sekä arviointikykyä parantava juttu.

/Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä toimii toisin päinkin. Purtsikkakurssilla opettaja ihmetteli kun lensin ihan ensimmäisillä keikoilla myötätuuliosaa vallitsevasta reippaasta sivutuulesta huolimatta suhteellisen oikein. Laskuvarjolla ohjailtaessa tuo taito korjata tuulisortumaa on enemmän kuin tarpeen, mikäli haluaa päätyä aiotulle alastuloalueelle.

Aivan varmasti toimii. Itse asiassa laskuvarjokokemuksista jäi melkeinpä päällimmäisenä mieleen (purjelentämisellä ilmailu-uransa aloitteneelle) se miten samanlaista arviointia se laskukierroksen (eikun "laskeutumiskuvio"  se taitaa paraslangissa olla?) lentäminen on sillä varjolla.

/Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään