Petri Koivisto

Karva kamerassa... mutta missä??

64 viestiä aiheessa

Moi!

Niin eli, joku hel**tin karva näkyy kuvien yläkulmassa.. on koitettu puhdistaa vähän joka koloa mutta ei lähde niin ei lähde..

Ei edes näy mitään ihmeempiä siellä kameran sisällä.. ja onko tuo edes karva vai.. ? Millä ja mistä sitä voisi vielä koittaa ottaa pois vai pitäiskö viedä liikkeeseen?

tässä kuva siitä..

http://img138.imageshack.us/img138/1732/karva2yv.jpg

prkl..  >:(

Jos joku osais auttaa niin ois tosi jees..  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on kennolla. Aukaiseppas se manuaali ja tutkaile kennonpuhdistusosiota tai vastaavaa. Tuollainen karva lähtee kyllä puhaltamalla...

EDIT: Jottet mene tekemään mitään radikaalia, niin tarkoitan tietenkin, että sellaisella käsipuhaltimella tupsuttamalla, EI hönkimällä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on kennolla. Aukaiseppas se manuaali ja tutkaile kennon puhdistus osiota tai vastaavaa. Tuollainen karva lähtee kyllä puhaltamalla...

EDIT: Jottet mene tekemään mitään radikaalia, niin tarkoitan tietenkin, että sellaisella käsipuhaltimella tupsuttamalla, EI hönkimällä ;)

Juu kiitos! Täytyypi kokeilla. Eipä tullut mieleen avata manuskaa..  :-[:laugh: Muuten on kyllä puhalleltu ja "suurennuslasilla" kyylätty näkyykö mitään, mutta ei  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ettei vaan olis naarmu kennolla, voi olla silmällä täysin huomaamaton. :-\

Kai

Hyvin mahdollista koska ei siellä kyllä mitään näy  :-\ Mutta täytyy ostaa sellanen puhallin ja kokeilla sillä nyt ensin.. jos ei auta niin kamera vaan vaihtoon.. uutta tilalle.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ettei vaan olis naarmu kennolla, voi olla silmällä täysin huomaamaton. :-\

Kyllä tuo mun mielestä päivänselvä karva on. Tuollainen karvakin kun voi olla sellainen, että sitä ei välttämättä silmällä näe, kun se on noin laidassa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo mun mielestä päivänselvä karva on. Tuollainen karvakin kun voi olla sellainen, että sitä ei välttämättä silmällä näe, kun se on noin laidassa...

Toivotaan että se on karva! Ei se kyllä noin tuolla kulmassa ole, aika keskellä kuvaa mutta kumminkin ihan tuossa yläreunassa.(kroppasin kuvasta turhat pois  ;D )

tässä vielä toinen kuva..

http://img159.imageshack.us/img159/5899/ylbaw4eu.jpg

aika ilkee kun pitää aina kropata se pois.. no.. onneksi ei ole sentään ihan keskellä kuvaa  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivotaan että se on karva! Ei se kyllä noin tuolla kulmassa ole, aika keskellä kuvaa mutta kumminkin ihan tuossa yläreunassa.(kroppasin kuvasta turhat pois  ;D )

Just. Mutta silti sanoisin, että karva se on. Ellet sitten ole mennyt hölmöyksissäsi millään terävällä sitä kennoa sorkkimaan? :P

EDIT: Nyt vasta huomasin tuon suurennuslasijutun. Jos et silläkään sitä näe, herää kysymys, että katsotko peiliä, vai kennoa? Eli olethan ottanut valikosta sen "Mirror lockup", tai jonkun puhdistusmoodin, jolla peili lukitaan yläasentoon? Muuten et itse kennoa edes näe...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Just. Mutta silti sanoisin, että karva se on. Ellet sitten ole mennyt hölmöyksissäsi millään terävällä sitä kennoa sorkkimaan? :P

Juu mitä nyt vähän pinseteillä raaputin... noei en ole  ;D Pehmeällä "linssinpuhdistus liinalla" koitettu pyyhkiä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

aika ilkee kun pitää aina kropata se pois.. no.. onneksi ei ole sentään ihan keskellä kuvaa  :P

Miksi se pitäisi kropata pois? Tuollainen lähtee kloonaamalla 20:ssa sekunnissa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Auts  :'(

siis mit.. siinähän on se peili heti ekana ja siellä ylhäällä on sitte se "kenno" ? vai?  sitä peiliä pyyhittiin..

Manuskoissa on tuosta puhdistuksesta.. täytyy kokeilla..

Se "mirror lockup" ja joku "dust ref photo".. kokeilen noita.  :P

Ja jos se on naarmu niin saahan tuon vielä palauttaa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

siis mit.. siinähän on se peili heti ekana ja siellä ylhäällä on sitte se "kenno" ? vai?  sitä peiliä pyyhittiin..

Manuskoissa on tuosta puhdistuksesta.. täytyy kokeilla..

Se "mirror lockup" ja joku "dust ref photo".. kokeilen noita.  :P

Ja jos se on naarmu niin saahan tuon vielä palauttaa..

Se kenno jossa tuo perskarva on löytyy sen peilin takana. Peilistä vain heijastetaan näkymä sinne ylös etsimelle. Ensin pitää nostaa peili ylös "Mirror lockup:lla" ja sitten puhallat (ei suulla) niin karva lähtee.

Edit: Dust ref photo on taas ihan eri juttu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se kenno jossa tuo perskarva on sen peilin takana. Peilistä vain heijastetaan näkymä sinne ylös etsimelle. Ensin pitää nostaa peili ylös "Mirror lockup:lla" ja sitten puhallat (ei suulla) niin karva lähtee.

HUH!  ;D Minä jo säikähdin.. vähän ajattelinkin että puhutaankohan edes samasta asiasta Mikon kanssa..  :-[;D Siis en mitään kennoa ole millään törkkinyt, en oo koskenutkaan sinne!  :laugh: Peiliä ja sitä etsintä vaan.

Fööni ei vissiin kelpaa puhaltimeksi? Pitää ostaa se kunnon oikea puhallin?  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuoksi puhaltimeksi kelpaa melkein mikä vain mistä vain ilmaa tulee. Itse on tullut joskus puhallettua kennolta roskia pois, jonkun 10 vuotta vanhan lelun mukana tulleen jalkapumpun avulla. Eli käsipelillä painettava pumppu on paras, mutta ei saisi sisältää mitään öljyä jne.

EDIT:Eikä mitään koneen tekemää ilmaa kannata puhaltaa, esim. lämpö ei ole hyväksi kennolle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuoksi puhaltimeksi kelpaa melkein mikä vain mistä vain ilmaa tulee. Itse on tullut joskus puhallettua kennolta roskia pois, jonkun 10 vuotta vanhan lelun mukana tulleen jalkapumpun avulla. Eli käsipelillä painettava pumppu on paras, mutta ei saisi sisältää mitään öljyä jne.

EDIT:Eikä mitään koneen tekemää ilmaa kannata puhaltaa, esim. lämpö ei ole hyväksi kennolle.

Noh.. föönistähän tulee kuumaa ilmaa.. ostamaan siis kunnon puhallin!  :P

Manuskassa puhutaan "Low-pass suodattimen" puhdistuksesta.. eli peili ylös ja sieltä puhaltimella sitten.. ???

suositellaan kuitenkin viemään Nikon-huoltoon.. "mutta jos kumminkin haluat puhdistaa suodattimen itse.."

Juu, stadin stokkalla myydään tota Giottosin sukkulaa..  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kannattaa varoa kuitenkin huonolaatuisia "tupsutimia", onnistuin hankkimaan sellaisen joka räki pientä kumisilppua joka sitten jämähti mielellään kennon pintaan... eli kannattaa "harjoitella" vaikka peilin kanssa että saa pienen tuntuman tuleeko muutakin kuin ilmaa...

(ei kameran peilin!!!)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HUH!  ;D Minä jo säikähdin.. vähän ajattelinkin että puhutaankohan edes samasta asiasta Mikon kanssa..  :-[;D Siis en mitään kennoa ole millään törkkinyt, en oo koskenutkaan sinne!  :laugh: Peiliä ja sitä etsintä vaan.

Fööni ei vissiin kelpaa puhaltimeksi? Pitää ostaa se kunnon oikea puhallin?  :P

Sitä peilin sorkkimistakin pitää välttää koska kyse on kuitenkin melkoisesta hienomekaniikka vehkeestä.

Itse tilasin pari viikkoa sitten digitarvike.fi:stä.

PEC PAD liinoja

ECLIPSE Optic Cleaner:n puhdistusnestettä

Giottos Optic Paper set:n linssien puhdistukseen kentän varteen.

Hintaa tuli kaiken kaikkiaan jotain 40e. (suolaiset postikulut)

Näyttää tuolla olevan Mikon mainitsema "Giottos Rocket Blower" käsipuhallinkin.

Enään tarvis vain saada aikaiseksi puhdistaa kenno.

Edit: Sinun Petri tuskin tarvii vielä litkuilla puhdistaa kennoa kun on sen verran uus kamera ja tuolla pelkällä puhaltimella pärjää aika hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se perskarva  ;D sieltä näillä neuvoilla lähde! Kiitos vaan kaikille! Pistän sitte jonkun kuvan tähän kun saan sen pois sieltä.. jos saan..  :laugh: Ensin vain puhallin ostamaan..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Manuskassa puhutaan "Low-pass suodattimen" puhdistuksesta.. eli peili ylös ja sieltä puhaltimella sitten.. ???

Ja lue sitten TARKKAAN ne ohjeet, ennenkuin alat huhkimaan. Esim. jos et voi käyttää verkkovirtaa (kameran mukana ei tule sopivaa piuhaa/adapteria), pidä huoli, että akut ovat täysiä ennen operaatiota. Jos se peili napsahtaa kiinni kun sulla on se puhallin siellä holessa, se on tod näk entinen peli sen jälkeen. Äläkä myöskään työnnä missään nimessä sitä puhaltimen suutinta kiinni kennoon, vaan pidä se "hyvän matkan päässä"...

Ja tosiaan kun sulla tuntuu olevan koko homma vielä uutta, etsi tietoa puhdistamisesta myös netistä ja lue ne kirjoitukset HUOLELLA, ennenkuin aloitat tekemään yhtään mitään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu täytyy ettiä netistä jos löytyy jotain. Koko ajan luen noita kameran manuskoja tossa siitä puhdistuksesta.. ei kyllä kovin paljon ole mitään siitä laitettu.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kukaan ei ole vielä muistanut viisastella tänne, että itseasiassa kyse ei ole

kennon puhdistuksesta, vaan kennon päällä olevan suodinlasin puhdistuksesta.

Eli vaikka kuvassa ei näkyisikään karva vaan naarmu, niin edessä olisi sen suodinlasin

vaihto, jonka ainakin luulisi olevan halvempaa kuin kennon vaihto.

Älkää nyt järkyttykö, mutta voin tunnustaa että olen putsannut kennoa puhaltamalla

itse, pumpulipuikolla(tää ei oikein toiminut :) ), mikrokuituliinalla ja muutaman kerran käyttänyt

kerttisveitsestä tehtyä lastaa jonka päälle olen laittanut liinan ja hinkannut sillä.

Tästäkin asiasta saa vaikean jos niin haluaa, mutta kyllä mulla on toistaiseksi "kenno"

pysynyt aina puhdistuksen jälkeen pari kuukautta hyvin puhtaana. Kamera on tosin

vaan 300d, joka taitaa nykykriteereillä jo tehdä muutenkin niin surkeeta jälkeä ettei

sitä huomaa vaikka siellä kennon edessä parin sentin multakerros olisikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään