Perttu Karivalo

Ilmavoimien "uusi" F-18D Hornet, HN-468, Air Forces Monthlyssä

70 viestiä aiheessa

Uusin Air Forces Monthly tuli tänään postiluukusta (July 2006) ja lehdessä on iso juttu Ilmavoimien yksipaikkaisesta HN-413:sta joka 8.11.2001 törmäsi HN-430:aan ja nilkutti kotia. Jutussa on hieno kuva Patrian tehtaalta jossa kaksipaikkaisen kanadalaisen F/A-18B Hornetin (sarjanumero 188920) eturunkoa yhdistetään yksipaikkaisen F-18C, HN-413:n takarunkoon. Koneen valmistuttua kahden vuoden päästä saa se uuden tunnuksen eli HN-468 ja Ilmavoimat saa kahdeksannen kaksipaikkaisen Hornetin. Modifikaation hinta on jutun mukaan 15,1 miljoonaa euroa.

 

Projektiryhmä kutsuu jutun mukaan konetta "Frankenplane" nimellä.

 

US Navy on antanut asiasta lehdistötiedotteen 8.5.2006

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä koneiden yhdistäminen ole laatuaan F/A-18 Horneteille ensimmäinen? Muistan vain näin jostakin lukeneeni mutta sinänsä merkittävä jos muualla ei ole tehnyt samaa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä koneiden yhdistäminen ole laatuaan F/A-18 Horneteille ensimmäinen? Muistan vain näin jostakin lukeneeni mutta sinänsä merkittävä jos muualla ei ole tehnyt samaa  :)

 

Koskaan aikaisemmin ei ole tehty. Tämän tyypin herhiläisiähän ei enään tehdä ja 2 paikkaiset on kiven alla. Sopiva nokkaosa kun löytyi niin päättivät rakentaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua ihmetyttää että eikö puolustusvoimat sano mitään kun kuvia laitellaan nettiin?

Tuli vaan siitä mieleen että kun tuli itsekin käytyä katsomassa hornetteja niin valokuvauskielto oli ehdoton, kaipa kuvan ottaja on sitten luvan saanut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua ihmetyttää että eikö puolustusvoimat sano mitään kun kuvia laitellaan nettiin?

Tuli vaan siitä mieleen että kun tuli itsekin käytyä katsomassa hornetteja niin valokuvauskielto oli ehdoton, kaipa kuvan ottaja on sitten luvan saanut.

 

Kuva on otettu Ilmailutoimittajat ry:n vieraillessa Patrialla. Kuvaus oli valvottua ja osittain rajoitettua, mutta esim. tuota Hornetia sai kuvata. Tuon Hornetin kuva on myös Pertun mainitsemassa Air Force Monthlyn artikkelissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua ihmetyttää että eikö puolustusvoimat sano mitään kun kuvia laitellaan nettiin?

Tuli vaan siitä mieleen että kun tuli itsekin käytyä katsomassa hornetteja niin valokuvauskielto oli ehdoton, kaipa kuvan ottaja on sitten luvan saanut.

 

Vastuuhan on kuvan ottajalla, mitä julkaisee.

Mikäpä tuossakaan niin salatiedettä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastuuhan on kuvan ottajalla, mitä julkaisee.

Mikäpä tuossakaan niin salatiedettä on?

 

Eipä varmaan mitään salatiedettä, onhan noita kuvia ohjaamoistakin etc. netti pullollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleekohan tuosta eturungosta täysin identtinen noiden muiden koneiden kanssa, pieniä erojahan niissä taitaa olla, joillakin mailla tunnistusvalonheitin ja joillakin ei... Onkohan tuossa sitä???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleekohan tuosta eturungosta täysin identtinen noiden muiden koneiden kanssa, pieniä erojahan niissä taitaa olla, joillakin mailla tunnistusvalonheitin ja joillakin ei... Onkohan tuossa sitä???

 

Jos oikein ymmärisin modifioidaan eturunko vastaamaan Suomessa käytössä olevia koneita. Aika iso urakka, koska eturunko on muutenkin vanhemman mallisesta koneesta.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, tunnistusvalonheitin löytyy. Se löytyy Suomen ja Kanadan koneiden lisäksi Sveitsin, Kuwaitin ja Malesian koneista.

 

Onhan koneen eturungossa pieniä eroja -D:n vastaavaan verrattuna: esim. -B:n pitot-putket on erilaiset ja EW-varustus poikkeaa mutta nämähän varmasti vaihdetaan vastaamaan -D:tä. Lisäksi -B:ssä on rescue-paneli ainakin toisella puolella konetta nokassa. Lisäksi ohjaamohan ei ole identtinen mutta eiköhän tällekkin jotain tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi ohjaamohan ei ole identtinen mutta eiköhän tällekkin jotain tehdä.

 

Tällä hetkellä siellä roikkuu pari johtoa eli varmaankin tekevät samanlaisen kuin muut suomalaiset 2 paikkaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkähän kuntoon tuo maahan syöksynyt HN mahtoi mennä, täys päreiks? Onks kuvia ja tarkempaa paikannusta, missä ko. kone tuli alas, suohon? Vastatkaa veljet, kiitos Jussi. Eikös niin, että nimenomaan tuo tukikohtaansa palannut yksilö on nyt rempattavana kakkspaikkkaiseksi suurella rahalla, mutta suurta tietotaitoa antavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä varmaan mitään salatiedettä, onhan noita kuvia ohjaamoistakin etc. netti pullollaan.

 

Eipä niissä nappuloissa mitään ihmeellistä ole, mekaanisia kytkimiä vain. Softa se on, joka on sitä salaista. Jenkkipojatkin sanoivat, että kun on virrat pois niin antaa paukkua niin paljon ku suljin ehtii. Poikkeuksena F-15E -takatoosa, jota ei saanut kuvata, katsella kyllä sai. Siellä oli isoja ruutuja ja kaksi joikkaria, jotka eivät taida liittyä koneen lentämiseen hirveästi... 8)

 

Inttiajalta muistuisi, että tuo HN:n kuvauskielto on lähinnä sisätiloissa ja sekin johtuu sopimuksesta ämörikkalaisten kanssa. Tiedä sitten.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patria järjesti 21. syyskuuta HN-468:n Roll Out -tilaisuuden  Jämsän Hallissa.

 

Asiakkaan tiedote: http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=1035

 

Kuvassa juhlinnan kohde HN-468. Puhumassa maksajan edustaja, Puolustusministeriön resurssipoliittisen osaston osastopäällikkö, ylijohtaja Eero Lavonen.

 

"[ attachment removed / expired ]

 

YLE Keski-Suomi:  "Tuunattu Hornet nousee siivilleen"

 

http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2009/09/tuunattu_hornet_nousee_siivilleen_1020007.html

 

Aamulehti: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/156072.shtml

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän nopeasti näitä nykyvehkeitä pystyttäisiin korjaamaan kriisitilanteessa? Nyt olisi ehditty kalistella Jatkosota läpi kahteen kertaan ennenkuin kone saatiin takaisin siivilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän nopeasti näitä nykyvehkeitä pystyttäisiin korjaamaan kriisitilanteessa? Nyt olisi ehditty kalistella Jatkosota läpi kahteen kertaan ennenkuin kone saatiin takaisin siivilleen.

 

Kannattaa muistaa, että nyt kyseessä oli varsin iso muutostyö eikä korjausoperaatio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään