Anssi Malinen

Näkölähestyminen IFR

17 viestiä aiheessa

Moro!

Pari kysymystä jos saisin asiasta heittää:

1. Pitääkö koneella olla kenttä näkyvissä silloin kun aloittaa kyseisen lähestymisen?

2. Muuttuuko koneen plaani VFRräksi vai onko se ihan hyväksytty lähestyminen myös IFRränä?

3. Jos koneelle ei erikseen mainita "maintain own seperation" tms. näkölähestymisen selvityksen yhteydessä, niin onko porrastuksesta vastuussa lennonjohto vaiko lentäjät?

 

Kiitosss....

-Anssi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Pitääkö koneella olla kenttä näkyvissä silloin kun aloittaa kyseisen lähestymisen?

 

Pitää. Näkölähestyminen.. :)

 

2. Muuttuuko koneen plaani VFRräksi vai onko se ihan hyväksytty lähestyminen myös IFRränä?

 

Se on ihan IFR:ää edelleen.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää. Näkölähestyminen.. :)

 

Se on ihan IFR:ää edelleen.

 

//Tuomas

 

 

Jeps, kiitoksia näistä. Lähinnä tuossa pohdinkin että riittäisikö näkölähestymisen aloittamiseen se, että pilotit ovat kartalla ja pystyvät jatkamaan VFR tyyliin karttaa ja maastoa seuraamalla sinne asti että saavat kentänkin näkyviin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, kiitoksia näistä. Lähinnä tuossa pohdinkin että riittäisikö näkölähestymisen aloittamiseen se, että pilotit ovat kartalla ja pystyvät jatkamaan VFR tyyliin karttaa ja maastoa seuraamalla sinne asti että saavat kentänkin näkyviin.

 

Olen kyllä itse luullut että asia on näin: pysty paikantamaan ja jatkamaan lähestymiseen näköreferenssein.

 

Ellei lennon IFR-statusta ole peruttu, käsitellään konetta edelleen porrastuksellisesti IFR-koneena. VMC ja oma porrastus tulee tietääkseni edelleenkin ilma-aluksen aloitteesta, ei lennonjohdon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää. Näkölähestyminen..

 

Eikös se ole, että nimenomaan lentokenttää ei tarvitse nähdä vaan riittää, kun pystyy paikallistamaan itsensä ja pystyy ns. ikkunasta ulos katsomalla löytämään kentälle. Helsinki-Vantaalla kuitenkin on paikallinen poikkeus, että itse kenttä olisi nähtävä (?).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Pari kysymystä jos saisin asiasta heittää:

1. Pitääkö koneella olla kenttä näkyvissä silloin kun aloittaa kyseisen lähestymisen?

 

Ei tarvitse. Riittää kun on maa näkyvissä ja pilvikorkeus on sama tai ylempi kuin alkulähestymiskorkeus. Lentäjä voi myös itse alkulähestymiskorkeudessa tai milloin vaan sen jälkeen ilmoittaa oman harkintansa mukaan, että olosuhteet sallivat nälölähestymisen suorittamisen. Poikkeuksena on kuitenkin se, että jos on tutkayhteys ja halutaan näkölähestyminen, täytyy kiitotien olla näkyvissä.

 

-Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauri tuossa vastasikin jo tyhjentävästi miten homma eroaa tutka- ja tutkattomassa ympäristössä kentän tai kiitotien näkemisen suhteen.

 

3. Jos koneelle ei erikseen mainita "maintain own seperation" tms. näkölähestymisen selvityksen yhteydessä, niin onko porrastuksesta vastuussa lennonjohto vaiko lentäjät?

 

Jos ei mitään mainita niin porrastusvastuu säilyy edelleen lennonjohdolla. Porrastuksesta voidaan luopua lentopaikan läheisyydessä myös jos lähilennonjohto näkee ilma-alukset ja pystyy säilyttämään niiden välit sellaisena ettei yhteentörmäysvaaraa synny.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatketaanpas tuosta, hieman mutkitellen.

 

Onko IFR-kone väistövelvollinen, jos se lentää VMC:ssä lähestymistään ( finaalissa).

 

Tämä tilanne tulee eteen joskus maaseutukentillä, kun paikalle seikkalee VFR-turisti ja Vinnairi sorvaa lähestymistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatketaanpas tuosta, hieman mutkitellen.

 

Onko IFR-kone väistövelvollinen, jos se lentää VMC:ssä lähestymistään ( finaalissa).

 

Tämä tilanne tulee eteen joskus maaseutukentillä, kun paikalle seikkalee VFR-turisti ja Vinnairi sorvaa lähestymistä.

 

1. Ohjaajien on suoritettava ilmatilaluokasta tai lentosäännöistä riippumatta valpasta ilmatilan tarkkailua.

2. Yleisesti noudatetaan väistämissääntöjä, mutta se ei vapauta ilma-aluksen päällikköä toimiasta niin, että yhteentörmäys varmimmin vältetään

Lentosäännöt, luku 3.2 Yhteentörmäysten välttäminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Määrätyissä tilanteissa , raparin paikka.

Eipä tunnu menevän kaikille, IFR-lähestymistä tekeville, perille. Nähty ja kuultu kaikenlaista ;)

 

Ois ny joku muu vastannu  ::)

Anna Jouni olla vain tuo, alla oleva vastauksesi, porukka uskoo paremmin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ois ny joku muu vastannu  ::)

 

Otetaanko pois?

Ei vaan,  tästä tuntuu olevan todella paljon epäselvyyttä. Varsinkin ammattipiireissä, aivan kuten Jaska mainitsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Onko IFR-kone väistövelvollinen, jos se lentää VMC:ssä lähestymistään ( finaalissa).

 

Tämä tilanne tulee eteen joskus maaseutukentillä, kun paikalle seikkalee VFR-turisti ja Vinnairi sorvaa lähestymistä.

 

Ei ole henk.koht tullut vastaan mutta yksi juttu tulee mieleen mikä eivät suoranaisesti alkuperäiseen kysymykseen liity mutta liippaa kuitenkin.

- Mitä se VFR-turisti siellä tekee, eikös siellä pitäisi olla lennonjohto joka hoitaa tilanteen niin ettei ko. tilannetta pitäisi syntyä? Jos kyseessä AFIS niin ei ihme jos Finnairkin toivoo niiden poistamista.

 

Muistutuksena se asia ettei valvomattomassa saa mennä mittarissa laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole henk.koht tullut vastaan mutta yksi juttu tulee mieleen mikä eivät suoranaisesti alkuperäiseen kysymykseen liity mutta liippaa kuitenkin.

- Mitä se VFR-turisti siellä tekee, eikös siellä pitäisi olla lennonjohto joka hoitaa tilanteen niin ettei ko. tilannetta pitäisi syntyä? Jos kyseessä AFIS niin ei ihme jos Finnairkin toivoo niiden poistamista.

 

Muistutuksena se asia ettei valvomattomassa saa mennä mittarissa laskuun.

 

Tiedetään täälläkin toki, ettei IFR:ssä mennä laskuun kentälle, jossa ei ole lennonjohtoa.

Keinot jolla valvomattomalle paikalle mennään silloinkin laskuun ovat tiedossa.

Yksinkertaisesti päätetään IFR-plaani, mutta VMC:ssä.

 

Kyllä noita tilanteita väistöön syntyy ja on syntynyt. Väistövelvollisuudestahan oli vain kyse.

 

Kuten Jouni jo tuossa mainitsi, on IFR-pilotti väistövelvollinen, lentäessään VMC:ssä.

Noita tilanteita syntyy monessa eri ilmatilan osissa.

 

Olimme ILL:n seminaarissa (olen kertonut tän jo aikaisemminkin) ja kyseinen asia tuli esiin.

Joku liikennelentäjä tuohtui ja käytti puheenvuoron, todeten ettei IFR-kone väistä muuta liikennettä, koska sillä on IFR-selvitys. Saipas kyseinen kapteeni aikamoisen hälinän aikaseksi.

 

Kuvastaa vain vieläkin joidenkin (väärää) asennetta tai huonoa lentosääntöjen osaamista.

 

Tästä oli kyse  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaisin itseni huonosti alkuperäisessä viestissäni ja korjataan hieman ettei kenellekään jää väärää mielikuvaa toiminnasta valvomattomalla lentopaikalla.

Valvomattomalle lentopaikalle VOI mennä mittarissa laskuun, mennään vain aukiolopaikojen puitteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaisin itseni huonosti alkuperäisessä viestissäni ja korjataan hieman ettei kenellekään jää väärää mielikuvaa toiminnasta valvomattomalla lentopaikalla.

Valvomattomalle lentopaikalle VOI mennä mittarissa laskuun, mennään vain aukiolopaikojen puitteissa.

 

IFR-selvityksellä menet laskuun vain JOS lennonjohtaja tai AFIS-henkilö on paikalla.

Huom: AFIS-henkilö on työssä valvomattomalla lentopaikalla , = ilmatilassaG+.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole henk.koht tullut vastaan mutta yksi juttu tulee mieleen mikä eivät suoranaisesti alkuperäiseen kysymykseen liity mutta liippaa kuitenkin.

- Mitä se VFR-turisti siellä tekee, eikös siellä pitäisi olla lennonjohto joka hoitaa tilanteen niin ettei ko. tilannetta pitäisi syntyä? Jos kyseessä AFIS niin ei ihme jos Finnairkin toivoo niiden poistamista.

 

Muistutuksena se asia ettei valvomattomassa saa mennä mittarissa laskuun.

 

D-luokan ilmatilassa ei porrasteta keskenään IFR- ja VFR-ilma-aluksia, vaan annetaan liikennetiedotusta. Lennonjohtajalla on tietenkin mahdollisuus selvityksellä vaikuttaa koneen lentoreittiin, mutta väistäminen perustu siihen, että molemmilla koneilla on mahdollisuus havaita toisensa ajoissa (= VMC-minimit). Valvotut lentopaikat ovat suurimmalta osin nimenomaan D-luokan ilmatilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäkin asiassa teoriat on ihan kohdallaan. Käytäntö on vaan joskus vastuunkantomielessä hankalaa.

 

Noin kymmenen vuotta sitten eräs engelsmanni oli tuomassa pariasataa lasta katsomaan lapin taikaa, Finnairin kasikymppinen tuomassa reittimatkustajia samalle kentälle, ilmavoimien Draken ilmoitti ohittavansa kentän samoihin aikoihin ja kaiken huipuksi alueella oli vielä yksi pikkukone.

 

Härdelimäisen (yhteistyö-keskinänen porrastus-kieliongelmat-outo paikka ulkolaiselle)-lähestymisen jälkeen kävin lennontiedottajan kanssa lämminhenkisen keskustelun ja sain kuulla luennon väistämissäännöistä ja kipparin vastuusta. Oli oikein präntättynä paperille. En voinut muuta kuin puistella päätä ihmetellen, kuinka vaaleanpunainen ajatusmaailma AFIS-toiminnasta joillakin sääntönikkareilla on. Eihän toimistossa tarvitse kantaa koneen päällikölle langetettua vastuuta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään