Jukka Mäcklin

DC9 Euroopassa?

7 viestiä aiheessa

Moro!

Pystyiskös joku viiisas kertomaan lentääkö mikään yhtiö vielä aktiivisesti DC9:llä euroopassaja kyllä tuo itä-naapurikin kelpaa, eikö joku noista Finnairin DC9:stä mennyt Ukrainaan voin muistaa väärin?

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Pystyiskös joku viiisas kertomaan lentääkö mikään yhtiö vielä aktiivisesti DC9:llä euroopassaja kyllä tuo itä-naapurikin kelpaa, eikö joku noista Finnairin DC9:stä mennyt Ukrainaan voin muistaa väärin?

 

jukka

 

UM Airille meni ainakin neljä Finnairin vanhaa ysiä. (LYW, LYP, LYR ja LYS) Muiden määränpää taisi olla mm. Etelä-Amerikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ukrainaan meni LYX:kin, mutta menikö noita tosiaan noin monta?

Meni... Lisätään nyt listaan vielä Khorsille (Ukraina) mennyt -LYV, jota tosin operoi UM Air. Tuo -LYX on liisattuna Aero Asialle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meni... Lisätään nyt listaan vielä Khorsille (Ukraina) mennyt -LYV, jota tosin operoi UM Air. Tuo -LYX on liisattuna Aero Asialle.

 

Ookoo, kiitos. LYX jäi ikuiseksi favorite-koneeksi, koska pääsin sillä ensimmäistä kertaa ilmaan 19.2.1983. Samaiseen retkeen sisältyi vielä ohjaamovisiitti, ja kaikki tämä johti aikain saatossa jonnii sortin friikkautumiseen sekä harraste- ja uravalintoihin. LYX:n kyydillä lentelin aika monta kertaa sen jälkeenkin ja pääsin sen kanssa olemaan tekemisissä muutenkin. Koneen ohjaamokirjasto on sitten palkkioksi arkistoituna hallussani.

 

Ensimmäisen lennon kuriositeetteihin kuuluu kaikkea jännää. Ensinnäkään en tietystikään pikkunassena voinut millään tapaa olla tietoinen koneista, sen paremmin kuin niiden rekistereistä. Muutaman kuukauden väliaikana, joka ensireissustani oli seuraavaan, ehdin opiskella asiaa jo melko lailla. Kuinka ollakaan, LYX sattui koneeksi sillekin retkelle mennen tullen, joten se jäi sitä kautta suosikkikoneeksi jo ennen kuin 20 vuotta kestäneen tutkimisen jälkeen pääsin käsiksi viiteen pahvilaatikolliseen vanhoja Ysien logeja. Sieltäpä se sitten varmistui muutaman tunnin pölykeuhkoamisen jälkeen... Ja se hassuin kuriositeetti oli semmoinen, että lennätin parikymmentä vuotta myöhemmin kessnalla tämän ensimmäisen lentoretkeni kipparin lapsenlapsia heidän ensilennollaan. Aika hassun pieni maailma  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnairikin yseistä luopunut osin myös joidenkin EU:n melusäännösten takia...? Tuosta syystä niitä ei varmasti hirveästi enää vanhalla mantereella reittiliikenteessä pyöri, voisi kuvitella.

 

 

 

ei kait?! niihinhän asennettiin huskitit muutama vuosi sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ilman niitä hushkittejä ysit olisi pitänyt melun takia poistaa jo aiemmin, mutta niiden kanssa menevät normeihin vielä, eikös se näin mennyt? Ja varmasti myös jälleenmyyntiarvo nousi  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään