Guest JN

Amatöörimäisiä kysymyksiä...

20 viestiä aiheessa

Kokoan vaikka tämän topicin alle kysymykset joita en haulla löytänyt/keksinyt fiksua hakusanaa:

 

1. Miksi liikennelentokoneissa on ohjaamossa ne "lampaanvillapäällysteiset" istuimet?

 

2. Kumpaa käytetään liikennekoneiden navigointijärjestelmänä kotimaan/ulkomaan liikenteessä? GPS:ää vai radiomajakoita?

 

3. Käytetäänkö aina ILS-lähestymistä vai vain huonolla näkyvyydellä?

 

4. Sitten yksi simulaattoriaiheinen kysymys sekaan. Mistä FS002:ssa löytyy ILS, VOR yms. taajuudet?

 

Kiitos vastauksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Miksi liikennelentokoneissa on ohjaamossa ne "lampaanvillapäällysteiset" istuimet?

 

Koska ne on niin in nykyään. Eli tosi viileetä :) (eli ei mitään havaintoa..)

 

2. Kumpaa käytetään liikennekoneiden navigointijärjestelmänä kotimaan/ulkomaan liikenteessä? GPS:ää vai radiomajakoita?

 

Kaikki suunnistus hoituu käytännössä koneen aluesuunnistusjärjestelmän (area navigation, RNAV) kautta, joka saa navigointitietoa GPS:ltä, inertialta (IRS) ja DME/DME-paikannuksena (=kahden tai useamman DME-etäisyysmajakan ristisuuntimana). Riippuen koneen koosta ei välttämättä noita kaikkia ym. laitteita ole käytössä. Mutta periaate on että järjestelmän kautta voidaan navigoida mihin tahansa pisteeseen.

 

3. Käytetäänkö aina ILS-lähestymistä vai vain huonolla näkyvyydellä?

 

Periaatteessa lähes aina normaali mittarilähestyminen. Tietysti ILS:ää ei aina ole kentällä käytettävissä jolloin tehdään vaihtoehtoinen menetelmä kuten VOR/DME tai vaikkapa 2NDB. Toinen vaihtoehto on sitten tosiaan näkölähestyminen, jota tehdään vain paremmalla kelillä. Riippuu aika pitkälti kentästä jolle lennetään ja miehistön kokemuksesta ja lennonjohdon normaaleista menetelmistä että kuinka usein noita näkölähestymisiä tehdään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Miksi liikennelentokoneissa on ohjaamossa ne "lampaanvillapäällysteiset" istuimet?

Koska ne on niin in nykyään. Eli tosi viileetä :) (eli ei mitään havaintoa..)

 

No mutta sehän on nimen omaan se syy. Lampaanvillapäällyset ei hiosta. Ja kun siinä penkissä joutuu useamman tunnin istumaan, niin moista ominaisuutta arvostaa kummasti.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen vaihtoehto on sitten tosiaan näkölähestyminen, jota tehdään vain paremmalla kelillä. Riippuu aika pitkälti kentästä jolle lennetään ja miehistön kokemuksesta ja lennonjohdon normaaleista menetelmistä että kuinka usein noita näkölähestymisiä tehdään.

 

 

Joensuussa tuntuvat käyttävän näkölähestymistä lähes aina, kun pilvet eivät ihan maassa roiku...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lampaanvillapäällyset ei hiosta.

 

Ja tuosta johtopäätöksenä ei myöskään muodosta staattista sähköä koska on luonnonmateriaali.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4. Sitten yksi simulaattoriaiheinen kysymys sekaan. Mistä FS002:ssa löytyy ILS, VOR yms. taajuudet?

 

Kaikki nuo taajuudet löytää simusta kun ottaa sen mapviewin ja painaa esim lentokenttää tai majakkaa, siitä aukeaa ikkuna jossa luetellaan tietoja kohteesta.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4. Sitten yksi simulaattoriaiheinen kysymys sekaan. Mistä FS002:ssa löytyy ILS, VOR yms. taajuudet?

Esimerkiksi joko valikosta World -> Map View tai mittaripaneelista Display Flight Map kuvakkeen takaa. Eteen avautuneesta kartasta sitten haluttua majakkaa tai kenttää klikkaamalla saa tiedot oikeista taajuuksista.

 

...Hannu ehtikin ensin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuosta johtopäätöksenä ei myöskään muodosta staattista sähköä koska on luonnonmateriaali.

 

Mihin perustat tuon? Siis että luonnonmateriaali ei muodosta staattista sähköä. Entäs jos niissä penkeissä olisi kissankarvapääliset? Eikö nekään muodostaisi staattista sähköä? Käsittääkseni "kissantalja" on luonnonmateriaali ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin perustat tuon? Siis että luonnonmateriaali ei muodosta staattista sähköä. Entäs jos niissä penkeissä olisi kissankarvapääliset? Eikö nekään muodostaisi staattista sähköä? Käsittääkseni "kissantalja" on luonnonmateriaali ;D

 

Eikä tuo staattinen sähkö ole ongelma poistaa. Senkun vetää maadoituspiuhat lattiaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa lähes aina normaali mittarilähestyminen. Tietysti ILS:ää ei aina ole kentällä käytettävissä jolloin tehdään vaihtoehtoinen menetelmä kuten VOR/DME tai vaikkapa 2NDB. Toinen vaihtoehto on sitten tosiaan näkölähestyminen, jota tehdään vain paremmalla kelillä.

Nojoo... Omien käytännön kokemuksien pohjalta voisin melkein sanoa että homma menee juuri toisinpäin:) Eli periaatteessa lähes aina näkölähestyminen ja mittarilähestyminen sitten jos ei mitään muuta vaihtoehtoa ole. Yllättävän hyvät säät tällaisessa Suomen kaltaisessa pimeässä ja synkässä maassa kyllä on. Ehkä n. 80% lähestymisistä pystytään tekemään näkölähestymisenä. Varsinkin menetelmäkentillä näkölähestyminen säästää rutkasti aikaa, mutta aika rutiininomaisesti niitä tehdään myös tutkakentille... Nämä ovat siis vaan omia kokemuksiani, jollakin toisella voi olla muunlaisia kokemuksia... Mutta se että tekee näkölähestymisen ei tietenkään estä käyttämästä kaikkia saatavilla olevia suunnistuslaitteita apuna ja näin myös aina tehdään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin perustat tuon? Siis että luonnonmateriaali ei muodosta staattista sähköä. Entäs jos niissä penkeissä olisi kissankarvapääliset? Eikö nekään muodostaisi staattista sähköä? Käsittääkseni "kissantalja" on luonnonmateriaali ;D

 

Tota noin. ::) Eiköhän sen lampaantaljan käyttö perustu ihan mukavuusnäkökohtiin ja työergonomiaan. Lampaanvilla, ja myös talja, ei hiosta ja sen päällä on mukava istua, toisin kuin joku keinokuitupehmuste. Lentäjähän joutuu suurimman osan työurastaan istumaan ja lampaantalja penkillä on miellyttävä.

Minulla oli kotona etelästä tuotu paaaksuuu LOL lampaantalja, ja olisi kait vieläkin pehmikkeenä, mutta avovaimo sanoi, että hyi helvetti, tämähän haisee jne. -> roskikseen. Ei auttanut mikään, sääli hyvää taljaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota noin. ::) Eiköhän sen lampaantaljan käyttö perustu ihan mukavuusnäkökohtiin ja työergonomiaan. Lampaanvilla, ja myös talja, ei hiosta ja sen päällä on mukava istua, toisin kuin joku keinokuitupehmuste. Lentäjähän joutuu suurimman osan työurastaan istumaan ja lampaantalja penkillä on miellyttävä.

 

Enhän minä mitään muuta väittänytkään. Ihmettelin vain, että mihin Jani perustaa väitteensä, että "luonnonmateriaali" ei tuota staattista sähköä... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin perustat tuon? Siis että luonnonmateriaali ei muodosta staattista sähköä.

 

Keinokuidut ym. muodostavat staattista sähköä huomattavasti enemmän kuin villa tai puuvilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keinokuidut ym. muodostavat staattista sähköä huomattavasti enemmän kuin villa tai puuvilla.

 

Omassa autossani (jonka keulalla nököttää tuo himoittu lentomoottori) käytän kesät talvet lampaantupeeta istuimissa. Mitään staattista sähköä en ole raportoinut. Hiukset on kyllä kuin marraskuun sänkipelto, mutta se ei johdu staattisesta sähköstä. Lampaanvuodat ovat kesällä viileät ja talvella lämpimät. Kesällä pitää ladella samat rainat aina kavereille, jotka utelevat: "mitä ihmettä sä teet noilla kesällä".

 

Hesellä ja mäkkärillä kertyneet vauhtiraidat saa helposti pestyä irti ja pesuun-metodilla.

 

Testiryhmä suosittelee!

 

(Toim. huom: Naapurin lampaita ei saa kuoria ilman lupaa!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokoan vaikka tämän topicin alle kysymykset joita en haulla löytänyt/keksinyt fiksua hakusanaa:

 

1. Miksi liikennelentokoneissa on ohjaamossa ne "lampaanvillapäällysteiset" istuimet?

 

 

Moi!

 

Ihmiset jotka ovat eläimille allergisia, niin jostain syystä lammas on ainoa eläin, joka ei useinkaan aiheuta allergisia oireita ko. henkilöille. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä n. 80% lähestymisistä pystytään tekemään näkölähestymisenä.

 

EFHK:lla ja sitä pienemmillä kentillä pystytään vielä antamaan koneille hyvällä säällä näkölähestymisiä ja näin myös tehdään. Siitä kun siirrytään isommille kentille, mennään käytännössä aina ILS:illä hyvälläkin säällä, sillä se helpottaa kummasti koneiden porrastamista toisistaan. Jossain Heathrow'lla kuuden samaan aikaan loppulähestymisessä olevan koneen pitäminen erossa toisistaan näkölähestymisessä olisi varsin vaikea homma. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymykset jatkuu... Taaskaan ei löytynyt haulla sopivaa yhteyttä. Onko jossain lista lentoyhtiöiden käyttämistä lennonnumerotunnuksista. Että mikäkin on minkäkin tyyliin: Finnair=AY, Golden air=DC jne jne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkään taustalla, satunnaisesti, seuranneena on mukava huomata että jossain vaiheessa vallinnut "tärkeily" on vaihtunut suorastaan ystävälliseksi uusien kiinnostuneiden auttamiseksi.

 

Nämä on siis kehut vanhoille tai siis pitkään osallistuneille boardilaiselle ;D

 

Sami

 

ps. Missäs Arttu nykyisin vaikuttaa kun ei niin aktiivisesti osallistu ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ps. Missäs Arttu nykyisin vaikuttaa kun ei niin aktiivisesti osallistu ?

 

Piikittelee pilotteja Mansessa.. :) Eikös näin?

 

..ai niin. welcome on board.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään