Kimmo Hasanen

ADIZ vyöhyke?

19 viestiä aiheessa

Viime lauantaina tuli mieleen ajatus lähteä käymään Virolahdella, joka sijaitsee aivan rajan tuntumassa tunnistusvyöhykkeen sisällä. Se oli tiedossa, että lentosuunnitelma pitää jättää tuntia ennen ADIZ-vyöhykkeelle menoa. Mutta se oli epäselvää, miten käytännössä toimitaan.

Tarvitseeko esim. alueelle ilmoittaa radiolla, kun menee vyöhykkeelle tai poistuu sieltä. Asiaan haettiin selvyyttä Malmin briefingistä ja siellä kerrottiin, että asista ei ole mitään selvää ohjetta. Sanottiin vain, että voisi olla hyvä varmuudeksi ilmoittaa alueelle vyöhykkeelle menosta. Näin sitten meneteltiin.

 

Eli kiinnostaisi tietää miten muut ovat toimineet ADIZ-vyöhykkeellä lentäessään? Tai onko joku ohje olemassa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tartte ilmoittaa mitään. Ilmapuolustuksella on tieto sinne menevästä koneesta ja se pystytään yhdistämään tutkan maaliin. Jotta ilmoituksella olisi jotain käytännön merkitystä, täytyisi lennonvarmistuselimeltä mennä tieto ilmavalvontaan ja näin ei oikeasti tapahdu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muista kuitenkin vielä tämä:

ADIZ-vyöhykkeellä lentävän ilma-aluksen, joka ei ole yhteydessä johonkin muuhun ATS-elimeen tulee:

a)  ylläpitää jatkuvaa kuuntelua ao. aluelennonjohdon radiotaajuudella; sekä

b)  ilmoittaa paikka ao. ATS-elimen pyytämällä tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika ihme juttu ettei asia etene lennonjohdosta ilmavalvontaan, kun ilmapuolustuksen tunnistusvyöhykkestä on kyse. Ootko Jouni asiasta aivan varma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika ihme juttu ettei asia etene lennonjohdosta ilmavalvontaan, kun ilmapuolustuksen tunnistusvyöhykkestä on kyse. Ootko Jouni asiasta aivan varma.

 

Jos näin olisi, välittäisi aluelennonjohto suurimman osan ADIZ-vyöhykkeelle lentävien koneiden ilmoituksista ilmavalvontaan. Muistan tehneeni tällaisen tempun pari kertaa 14 vuotisen aluelennonjohtajaurani aikana, ja silloin on ollut kysymys siitä, ettei lentosuunnitelmaa ole pystytty välittämään vaaditun 1 tunnin ennakkoajan puitteissa. Tällöin on tapauskohtaisesti sovittu ilmapuolustuksen kanssa, varmistettu että ko. lennon lentosuunnitelma on heillä ja sitten varmuuden vuoksi pyydetty lentäjää ilmoittamaan vyöhykkeelle meno ilmasta radiolla.

 

Edes silloin kun olin Kruunupyyssä tornissa, en muista välittäneeni ilmavalvonnalle ainuttakaan viestiä ADIZ-vyöhykkeelle menosta, vaikka sieltä oli suoraa liikennettä Ruotsiin. Jos tiedät asiasta toisin, niin kerro toki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounin asiantuntemusta tässä asiassa ei liene kenelläkään syytä kyseenalaistamaan.

 

Viestikeskuksilla tosin lienee ilmailujaksot jossain muotoa kuuntelulla? Ainakin erään vierailun aikana näin oli ja tuli mieleen että että joskus voi pitää suunsa supussa kun isoveli valvoo...

En kyllä tiedä mitä jaksoja kuuntelevat milloinkin, jos edes tekevät sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika vaikeaa sitä on kattavasti kaikkia jaksoja kuunnella, varsinkaan kun osa lennoista lähtee korpikentiltä. Lennot vaan yhdistellään plaanien ja lähtösanomien avulla ja eräissä erityistapauksissa, kuten erityisen koodin (muu kuin 2000) kohdalla kysellään, että mikäs kone tää on.

 

Me tietty autetaan tässä ja koetetaan selvitellä asia, mutta aina ei tule asiaan tätäkään kautta selvyyttä. Viimeksi tänää putkahti Maarianhaminan lähestymisalueelta ulos koodi 5032 ja soitto torniin selvitti, että kyseessä oli SE-LOE, joka oli matkalla Västeråsista Kuresaareen ja sillä oli Tukholman alueen antama koodi. (Tai sitten se oli se saksalainen D-EWPC, joka oli matkalla Kruunuun.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo  kirjoittelin vähän ohi aiheen, ei varmaan ilmoiteta erikseen ilmavalvontaan kun kaveri tekee plaanin adiz:lle. Ilmoitus ilmavalvontaan uskoakseni lähtee jos ei ole plaaniin tehnyt merkintää adiz:lle menosta ja jostain syystä sinne halajaa esim palolento...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo  kirjoittelin vähän ohi aiheen, ei varmaan ilmoiteta erikseen ilmavalvontaan kun kaveri tekee plaanin adiz:lle. Ilmoitus ilmavalvontaan uskoakseni lähtee jos ei ole plaaniin tehnyt merkintää adiz:lle menosta ja jostain syystä sinne halajaa esim palolento...

 

Tottakai. Näitä tilanteita varten järjestetään asiat kuntoon vaikka väkisin reittiä: ilmoitus lennonjohtoon, josta sitten puhelimitse ilmavalvontaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muista kuitenkin vielä tämä:

ADIZ-vyöhykkeellä lentävän ilma-aluksen, joka ei ole yhteydessä johonkin muuhun ATS-elimeen tulee:

a)  ylläpitää jatkuvaa kuuntelua ao. aluelennonjohdon radiotaajuudella

Siellä mitään kuule vaikka yrittäisikin. Ainakaan vähäkään pohjoisemmassa ja matalalla.

b)  ilmoittaa paikka ao. ATS-elimen pyytämällä tavalla.

Kännykällä sitten vissiin, vai? "Mä oon nyt tän vihreen puun alla, tiiäks? :laugh:" Mitäs jos ei oo kenttää, käykö savumerkit?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis samat plaanithan tulee "ilmapuolustukseen" kuin alueeseenkin. Eli plaaneista nähdään meneekö kone ADIZ:lle vaiko ei ja osataan yhdistää sitten ilma-alus lentosuunnitelmaan. Ja jos koneella ei ole plaanissa ilmoitusta menosta ADIZ:lle niin tapana kyllä on että kone ilmoittaa radiolla siitä. Ja "ilmapuolustuksessa" kuuluu ihan samat radiot kuin alueessa/muualla.. HIeman paremminkin...  Jotta semmosta. Ehkä vähän vanhentunut aihe mutta oli pakko kommentoida.. JA muuten hieno sanamuoto tuo ILMAPUOLUSTUKSESSA. :D

Njaa, jos koneella ei ole plaanissa suunnitelmaa ADIZ:lle menosta niin kyllä se vaatii aluelennonjohdolta luvan sinne lentääkseen. Ainakin palolennoilla tuo lupa tulee helposti. Muilla hupilennoilla...epäilen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no se lupahan ei tule alueelta.. Alue pyytää sitä pääjohtokeskukselta..

No, saivarrellaan edelleen...lentokoneelle lupa tulee alueelta...epäilen edelleen tokko alue sitä pääjokelta pyytää,siksi nopeasti lupa alueelta koneelle tulee...palolennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, saivarrellaan edelleen...lentokoneelle lupa tulee alueelta...epäilen edelleen tokko alue sitä pääjokelta pyytää,siksi nopeasti lupa alueelta koneelle tulee...palolennoilla.

 

Saivarrellaan lisää. Kysehän ei ole luvasta, vaan tavasta hoitaa ilmoitus ADIZ-vyöhykkeelle suuntautuvasta lennosta. Ja siinä vaiheessa kun aluelennonjohdossa saadaan tietoa lennon suuntautumisesta, niin kyllä se lennonjohtaja soittaa pääjokeen ja sopii menettelystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni,mites on jos kone lähtee korpikentältä ilman lentosuunnitelmaa ja lentelee lähelle ADIZin reunaa ja esittäisi siitä lentosuunnitelman radiolla alueelle ADIZille menosta niin onnistuisiko tuo ilman tunnin odottelua? Kun esittää kirjallisen suunnitelman niin vastaanottovirkailijat ovat

kovinkin tarkkoja että tunnin ennakkoaika täyttyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni,mites on jos kone lähtee korpikentältä ilman lentosuunnitelmaa ja lentelee lähelle ADIZin reunaa ja esittäisi siitä lentosuunnitelman radiolla alueelle ADIZille menosta niin onnistuisiko tuo ilman tunnin odottelua? Kun esittää kirjallisen suunnitelman niin vastaanottovirkailijat ovat

kovinkin tarkkoja että tunnin ennakkoaika täyttyy.

 

Esitä hyvä syy, niin onnistuu. Esimerkiksi metsäpalon paikantaminen tai jokin muu yleishyödyllinen teko on tällainen.

 

Ideahan tässä on se, että lento voi mennä oitis ADIZille kun ilmapuolustuksella on tieto, niin ettei tarvitse tunnistajaa lähettää perään. Se tunti on varoaika; todennäköisesti suurimmassa osassa tapauksista tieto on perillä jo alle kymmmenen minuutin sisällä. Tällä tunnilla taataan tiedon perille meno.

 

Jos prosessia yritetään nopeuttaa, se tarkoittaa, että aina joudutaan tekemään ekstratyötä tilanteen selvittämiseksi. Hupilentelyllä on ekstratyön tekemistä vaikea perustella, lennonjohtojen pääduuni on kuitenkin hoitaa lennonjohtopalvelua ja muut tehtävät tulevat sitten sen perässä, eli niitä hoidetaan jos on aikaa. Huomautuksena sitten tämä: lentäjä ei sitten pysty radiopuhelinliikenteen määrästä päättelemään, onko lennonjohdossa työkuorma kova vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten tietääkö kukaan millaiset vaatimukset koneella on jotta R28 lupa saadaan. Tod näk liittyy varmaan suunnistusvälineisiin sekä lentäjän kokemukseen.. Tarkentakaa tietävät kiitos!!!

 

Ainakaan itselläni ei ole näitä erikoisvaatimuksia tiedossa. VFR-kartan tuli taata riittävä tarkkuus suunnistamiseen. Ongelma liittyykin siihen, antaako Rajavartiolaitos luvan lentää rajoitusalueelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siitä rajan luvastahan se riippuu. Mutta tuskimpa nyt mitään ihme vermeitä koneessa tarttee olla.. Hyvä kartta ja varalta GPS ni eiköhän niillä selviä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo kannattaa panostaa siihen karttaan ja jättää gps vähemmälle...kesäisin sattuu paljon hasardeja gps suunnistuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään