Mikko Suomela

Potkurit

36 viestiä aiheessa

Jep, kai niissä on kuitenkin maksimi päässä 16, sillä saa jo potkurit pyörimään. En kyllä tiedä omasta pokkaristakaan kuinka pieneksi menee...

Tarkoitin sitä, että jokainen on varmasti tietoinen vallitsevan valon voimakkuudesta, ja sen tiedon mukaan käyttää A tai S asentoa. Ei pimeys täällä tule sekunnissa, vaan on täysin ennakoitavissa.

Olen filmille käyttänyt S asentoa niin kauan kun mulla on automaatti valotteinen kamera ollut (-82) eikä ole vielä himmennin aukot loppuneet vahingossa.

Edit: Pokkareissa on yleensä ISO 50, joten se 8 riittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pokkareissakin saa pienempää aukkoa hankkimalla filttereitä. Esim. polaroid-filtteri jo itsessään on yleensä -1EV vähintään. Hommatkaa semmoinen -4EV neutraali harmaafiltteri niin alkaa kummasti suljinajat toimia potkureiden kanssa. Luukkasen Mikko joskus tuota harrasti ja jälki oli ihan asiallista.

Osaava kuvaa vaikka camera obscuralla jos niikseen tulee :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, mulla on kyllä aukko sivistyksessä pokkarien osalta. Mä oon käyttänyt niitä vaan pokkari kuvauksissa. oliskohan promillesta prosenttiin otettujen kuvien määrästä :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta olen selannut käyttöohjeet läpikotaisin mutta suljinaikojen vaihtamisesta ei puhuttu lähes mitään?

Mutta minun Nikonini ohjeissa ei sanota mitään?

Mikä nikoni käytössä?

Jos vastaat ensin tuohon Samin kysymykseen Nikonisi mallista, niin apua on helpompi tarjota.  Yksi mahdollisuus on, että Nikonillasi ei pysty kuvamaan aukko- tai aika-automatiikalla.

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta olen selannut käyttöohjeet läpikotaisin mutta suljinaikojen vaihtamisesta ei puhuttu lähes mitään?

Johtuen siitä, että Coolpix 4800:ssa ei ole aika- eikä aukkoa-automatiikkaa... :( Et siis pysty itse määrittämään valotusaikaa.

EDIT:

Kokeile eri kuvausohjelmia (tai -moodeja tai mitä ne onkaan) johonkin liikkuvaan kohteeseen. Yritä löytää vaikka pöytätuuletin ja kuvaa sitä. Sitten vain vertailet mikä ohjelmista näyttää antavan "pyörivimmän" tuulettimen ja käytä sitä, kun kuvaat potkurikoneita.  Ei täydellistä, mutta hiukan parempaan suuntaan kuitenkin...

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo ja siis.. Jos tavoitteena on sopivasti pidentää valotusaikaa että saadaan liikettä kuvaan, se harmaafiltteri toimii ihan kaikissa kameroissa. Muistakaa myös se, että kauhean pienellä aukolla (iso f-numero) kuvaan tulee muutenkin sitten jo suttuisuutta sen pienen aukon takia. Joten voisin kuvitella että se harmaafiltteri on oikeasti paras vaihtoehto, kunhan se on laadukasta lasia.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, jos semmoisen nyt ylipäätään saa siihen kameraan kiinni ;)

Oliskohan tuommoisesta apua?

http://www.cokin.com/magneticholder.html

EDIT: Ei näköjään: Coolpix 4800 -> Not compatible  :'(

EDIT2: http://www.cokin.com/shoeholder.html  <- Tuosta voisikin olla jo apua.  Melkoiseksi kikkailuksi toki menee, mutta kyllä tuohonkin kameraan tuon harmaasuotimen saa.  Ongelmaksi tässä konstruktiossa voi toki muodostua valonmittaus ja filtterin taakse paistava aurinko/valo heijastuksineen..

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä niitä saa ihan hyvin kiinni melkein mihin vain. Käsin pitelemälläkin linssin edessä homma toimii pokkarilla jo ihan siedettävästi. Melkein kaikkiin pokkareihin saa jonkun sortin sovittimia millä niitä saa kiinteämminkin.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään