Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Päätin sitten lähteä kentälle vaikka oli kuuma ilma, otin vielä semmoisen välin että ei pahemmin koneita lentele. kennolle tarttui muutama BF lentojen konetta... sitten tuli Ultraa OH-U439 (nätti kone) lämpö alkoi rassaan ja meinasin lähteä kotiin, mutta ajattelin hetken vielä istua 06 päädyssä. niin ja skannerikaan ei ollut päällä kun oli niin hiljaista, katselin lähinnä perhosten lentelyä mutta kun vilkaisin taivaalle niin tuli pienoinen hätä... Mikäs hitto... Mädäri ?!!.. Täällä ! ja eikun takas aidan taakse vauhdilla. ATR tunkee kuvaan myös OH-BLU:n kanssa Seisoi tuossa platalla hetken ja sitten lähti, ei tehnyt läpäreitä. toki ei ollut skanneriakaan joten en tiedä varmaksi. Tietääkseni tämä kone ei ole käynyt EFTP:llä tai ainakaan sen tulosta ei ollut tietoa.. vai ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 No kyllä mä sitten näköjään oikein näin, että joku MD-8X tai MD-90 oli laskeutumassa Pirkkalaan joskus kahden jälkeen. Toista kertaa en konetta nähnyt, joten ei ilmeisesti jäänyt tekemään läpäreitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Juu näin tuon ysikymppisen parvekkeelta (Pirkkalaan ~20km), taisi olla keskiviikkoiltana. Meni todella matalalta ja ihmettelin kuinka telineet olivat vielä sisällä. Hornetitkin ottavat jo yleensä telineet pihalle viimeistään talomme kohdalla. Komea oli peli! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 On tuo MD kerran aiemminkin jo käynyt ja teki tismalleen samalla lailla. Laskeutui, rullasi vähäksi ajaksi platalle ja poistui. Ei se mädäri niin ihmeellinen ole, tosin tuo 90:n on. Noita Finskin mädäreitä on alkanut käymään. Yhtenä viikkona tuli melkein joka päivä Aeron iltavuoron. Aika usein on Finnair lentänyt MD:llä nyt jonkun Aeron vuoron. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 18, 2006 Just äsken oli taas MD-90 menossa kohti Pirkkalaa tässä Härmälän yläpuolella. Aamulla oli Emppu ilmeisesti läpäreitä tekemässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2006 Komeet kannut tuossa koneessa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2006 Just äsken oli taas MD-90 menossa kohti Pirkkalaa tässä Härmälän yläpuolella. Aamulla oli Emppu ilmeisesti läpäreitä tekemässä. Niin teki, ja oikeen urakalla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2006 Tuo OH-BLU lensi viime viikolla urakalla ympäri suomea ja kävi ainakin keskiviikosta sunnuntaihin joka päivä useamman kerran pirkkalassa, teki full stopin ja lähti hetken päästä kohti toista kaupunkia ja tuli taas jonkun tunnin päästä takaisin ja sama kuvio uudestaan. Hieno kone, mukavaa, että MD:t jatkaa lentämistä suomessa, vaikka finnairin kasikymppiset lopettelee. Tässä uudessa on vaan harmittavan vaisut äänet, mutta nousu on entiseen malliin siistin jyrkkää. Mielenkiintoinen valinta maalata vain moottoripeltien etuosat sinisiksi. Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2006 ... Mielenkiintoinen valinta maalata vain moottoripeltien etuosat sinisiksi. Kai Niin onkin. Siinä on myös hyvätkin puolensa: koneen tunnistaa helpommin, sillä suomessa ei liiemmin ole MD:itä joissa olisi moottori-pellit puoliksi sinisiä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2006 Taisi tänäänkin käydä n. klo 17.20? Ainakin joku MD (≥82) suuntasi kohti Pirkkalaa siihen aikaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2006 Jees vinkit pitivät paikkansa (kiitos niistä), BLU tuli taas tänään iltapäivällä pikavisiitille. Mädärin tunnistaa kyllä valoistaan jo kaaaukaa.... [ attachment removed / expired ] Harmillisesti arska oli justiinsa pilvessä tuolla hetkellä. [ attachment removed / expired ] Koneen nimeäkin kysyttiin tässä taannoin...eli Längelmävesihän se [ attachment removed / expired ] Hiljainen vehje, savu, pauke ja humina puuttui =/ [ attachment removed / expired ] Mädäri meni laskuun, jäi rullaustielle odottelemaan kun kello viiden ryani laskeutui. Jostain syystä ryani veti kuitenkin ylös (!) ja otti laskun uusiksi. Ilta-aurinkoa... [ attachment removed / expired ] Winglettejä...uuh 8) Perhana kun tuo ryani on hankala kuvattava tummansinisen pohjan ansiosta :-/ En ikinä ole tyytyväinen lopputulokseen. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2006 Ryanit tosiaan harrastaa ylösvetoja, ei tosin viimeaikoina tullut enää vastaan niin usein kuin ennen, vuosi sitten eräs ryani teki kaksi ylösvetoa täysin ihanteellisessa säässä, pilvetön taivas ja heikko radan suuntainen tuuli, ei vaan saanut visuaalia sopimaan radalle. Tosin ne kaksi emsimmäistäkin oli noin silmämääräisesti aivan normaaleja lähestymisiä, mutta aivan kynnyksellä veti ylös, olisiko ehkä ollut likaa vauhtia, teki niihin todella lyhyet lähestymiset. Kolmannella kerralla oli puikoissa eri mies ja finaali nälkävuoden pituinen. Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2006 Tuo olisi ollut ihan hieno nähdä, itse kun en ole ikinä nähnyt isomman koneen ylösvetoa EFTP:llä. Muutaman kerran olen nähnyt Hornetin ylösvedon, laskulinja kun oli suoraan siviilipuolen platalle. Tarkemmin mietittynä Avro on tainnut kerran tempaista ylös. Joo RYRrit tulee joskus tosi huimaa vauhtia laskuun, mutta eikai se niin paljon haittaa kuin liian pieni vauhti. Tuossa viikko pari sitten tämä Ryanairin Cable&Wireless teki kyllä huiman laskun. Kone pysähtyi kuin seinään, laski vasta johonkin Hotelin kohdalle tai myöhemmin ja reversit huusi kyllä ihan täysillä ja jarrutkin oli varmaan max. Kyllä se ihan normaalisti pääsi lähtemään, mutta melkein voisi veikata että johonkin checkkiin se myöhemmin joutuu. Osaako joku viisas kertoa mille matkalle tuon 738:n saa pysähtymään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2006 Tuo olisi ollut ihan hieno nähdä, itse kun en ole ikinä nähnyt isomman koneen ylösvetoa EFTP:llä. Muutaman kerran olen nähnyt Hornetin ylösvedon, laskulinja kun oli suoraan siviilipuolen platalle. Tarkemmin mietittynä Avro on tainnut kerran tempaista ylös. Joo RYRrit tulee joskus tosi huimaa vauhtia laskuun, mutta eikai se niin paljon haittaa kuin liian pieni vauhti. Tuossa viikko pari sitten tämä Ryanairin Cable&Wireless teki kyllä huiman laskun. Kone pysähtyi kuin seinään, laski vasta johonkin Hotelin kohdalle tai myöhemmin ja reversit huusi kyllä ihan täysillä ja jarrutkin oli varmaan max. Kyllä se ihan normaalisti pääsi lähtemään, mutta melkein voisi veikata että johonkin checkkiin se myöhemmin joutuu. Osaako joku viisas kertoa mille matkalle tuon 738:n saa pysähtymään? Viime elokuulla kovassa sateessa illalla olin kuvailemassa ryaneita ja silloinkin eka lähestyminen päättyi ylösvetoon myös aivan kynnykseltä 06:lla. Toisella kerralla tuli laskuun ja kosketus oli aika pitkällä ja jarrutti reversseillä aivan radan päähän asti, meni vielä golfista ohi ja jarrutti reversseillä aivan pysähdyksiin asti. Näytti mielenkiintoiselta ja vesi pölisi mallikkaasti. 8) Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2006 Ihan normaalilta vaikutti tosiaan tuokin lähestyminen. OH-BLU odotti tosin Golfilla mutta tuskin se mitään haittasi. Tuli tuosta kuviakin otettua muttei niistä nyt mitään ihmeellistä näy. Aika jännä jättöpyörre tuli muuten illalla Avrosta, en ole ennen kuullutkaan. Kone oli jo kaukana laskeutumassa kun yhtäkkiä kuului ihmeellistä, vihaista, repivää ääntä yläpuolelta. Ihan kun kova myrsky puhaltaisi teräsvaijerin ohi ja riepottelisi sitä oikein kunnolla. Ääni jatkui melko kauan, taisi olla aikamoinen jättöpyörre tjms...lasku tuli videolle mutta harmillisesti kyseinen ilmiö missattiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2006 Joo RYRrit tulee joskus tosi huimaa vauhtia laskuun, mutta eikai se niin paljon haittaa kuin liian pieni vauhti. Saman huomasin itsekin, kun Stanstedillä tultiin alas kovaa ja korkealta. Eipä ole muilla yhtiöllä tullut vastaan yhtä töksähtävää laskua. Paluumatkalla oli hieman pehmeämpi touchdown, mutta vauhtia oli silloinkin perstuntumalla "reilusti". Vaikka mitäs noista stressaa niin kauan kun pääsee kävelemään koneesta omin jaloin pois. 8) Tuon Lassen mainitseman repivän äänen kuulin itsekin viimeksi 06:n päädyssä sen jälkeen kun Ryanair oli laskeutunut. Lemminkäisellä tuo ääni oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus, kun siellä joskus muinoin kävin koneiden laskeutumista ihmettelemässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2006 Noita ääniä tulee aina, mutta ei välttämättä huomaa ollenkaan. Jos 06:lle laskeviakin kuvailee sivukuvien toivossa, niin tuskin mitään kuulee. Jos kuitenkin menee linjalle pohjaniittien sun muiden toivossa, niin aina tulee myöhässä nuo vinkumiset ja ulinat. Hyvällä onnella vielä hiekkaakin nousee mukava määrä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2006 Noita ääniä tulee aina, mutta ei välttämättä huomaa ollenkaan. Jos 06:lle laskeviakin kuvailee sivukuvien toivossa, niin tuskin mitään kuulee. Jos kuitenkin menee linjalle pohjaniittien sun muiden toivossa, niin aina tulee myöhässä nuo vinkumiset ja ulinat. Hyvällä onnella vielä hiekkaakin nousee mukava määrä. Jep, 06 päässä nuo pyörteet kuulee melkein aina lähellä linjaa kuvatessa, koska siellä on niin hiljaista muuten. Avro suhisee erilailla kuin 738. Parhaiten ne kuulee pyörteiden osuessa sopivasti lähellä oleviin pieniin puihin. Vingletit ehkä pienentää 738 suhinoita. Muistelen lukeneeni jostain noiden pyörteiden olevan suurimmillaan kun koneen paino on mahd. suuri ja lentonopeus mahd. pieni eli painavan koneen tehdessä loppulähestymistä. 8) Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2006 Kyllähän se näin on, mitä suurempi koneen massa ja kohtauskulma ja mitä pienempi nopeus, sitä suuremmat jättöpyörteet. Wingletit vähentävät siiven ylä- ja alapinnnan paine-erojen tasoittumista siiven kärjistä, ja näinollen pienentäen koneen vastusta ja jättöpyörteitä. Miettikääs jos pikku Kessnalla lentäisi tuollaiseen suurehkoon jättöpyörteeseen...Voisi olla katollaan! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla