Vesa Nieminen

EFHK 1506 - > Potkurin voimaa

9 viestiä aiheessa

Tässäpä minun ensimmäiset kuvat..

 

OH-ATA

[ attachment removed / expired ]

 

 

SE-LSR

[ attachment removed / expired ]

 

 

OY-NCS

[ attachment removed / expired ]

 

 

ES-KRD

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja ovat ekoiksi, varsinkin toi eka on todella hieno! Itse pistäisin ehkä hieman unsharp maskia (lisää), varsinkin toi Dornier on hieman pehmeä, mutta muuten on kyllä asiat hyvin hallussa!  8)

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sen raaka-aineen pitää olla gutaa, ei sitä pelasteta photarilla etc...mun mielestä noi oli oikein hyviä kuvia. Erikoista että muilta ei ole tullut kommenttia, hyvin herkästi tulee "horisontti vinossa", "palaa puhki" etc...peruskauraahan kohteen puolesta kuvissa oli, mutta jos ne on foorumin ekat, niin kannattaa kommentoida rakentavasti.

 

Potkurikoneissa kieltämättä hienoa on se, että kuva on terävä ja silti potkuri pyörii. Ehkä noissa sivukuvissa ne ei olisi juuri pyörineet (oliko automaattiasetuksilla? En jaksa katsoa EXIFiä) ...Mr. KammioMieli (aka MM"bop"aliniemi) taisi jotain aikojakin heittää joskus, olikos jotain 1/100 maksimi, missä potkurit vielä pyörii?

 

EDIT: niin unohtui, mikä kamera, mikä softa?

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, tietty raaka-aine pitää olla kohtuullista tai mieluummin hyvää. Mä valitsin kuvista vain potkurikoneet kun niitä busseja jne.. on täällä koko ajan.. :) Juu, kritiikkiä ja neuvoja otetaan vastaan.. Kantapään kautta uuden oppiminen on kovin työlästä..

 

Kamerana minulla on Canon 350D 200mm putkella.

Asetukset olivat manuaalilla. Tuli testailtua eri säätöjä ;)

Soft: Adobe CS2 ja raw plug-in

 

 

Ensimmäinen ja toinen kuva:

Aika 1/250 s

Aukko 11

                             

Kolmas kuva

Aika 1/100 s

Aukko 22

 

Ja viimeinen kuva:                   

Aika 1/400 s

Aukko 13

                             

-vesku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja ovat ekoiksi, varsinkin toi eka on todella hieno! Itse pistäisin ehkä hieman unsharp maskia (lisää), varsinkin toi Dornier on hieman pehmeä, mutta muuten on kyllä asiat hyvin hallussa!  8)

 

Jep, hyvää kuvasettiä kyllä. Dornier on tärähtänyt hieman, joten unsharppaaminen ei siinä varmaan kyllä kovin paljon auta. Sääli, se on muuten varsin hieno kuva. Ainahan tuo on tuota, tasapainoilua halutun liike-epäterävyyden ja tärähtäneiden kuvien välillä...

 

Tuon lapojen pyörimisen voi myös laskea, jos kaksilapainen huiska pyörii esim. noin 2800rpm (nousutehoilla varmaan suht lähellä varsinkin säätölapaisilla mäntäkoneilla (turbopropeista en tiedä sen tarkemmin, tosin tuosta kuvastahan sen voi käänteisesti todeta tällä samalla idealla..) - Joka tapauksessa se on noin 46 kierrosta sekunnissa. Eli yksi kierros kestää silloin noin 1/50s, pyöristäen sopivaan tasalukuun. Koska lapoja on kaksi, tässä tapauksessa "täysi kaari" kuvaan saadaan siis 1/100s valotusajalla. Kolmilapaisella huiskalla riittää 1/50s x 3 eli noin 1/160. Ja yleensä tuommoinen "puoli kiekkoa" on ihan hyvän näköinen nousukuvassa, eli vielä kerrotaan se kahdella, eli kolmilapainen räppänä nousutehoilla voisi tallentua kennolle vielä ihan kivasti 1/320s valotusajalla. Säätölapaiset onneksi pitävät laskussakin isot kierrokset käytössä mutta kiinteät potkurit pyörivät jo hitaammin lähestymisen aikana, joten siinä saa sitten soveltaa tuota hitaampaan suuntaan..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain olen kuuluut tai lukenut että potkurin kärjen nopeus ei saa ylittää äänen nopeutta. Tämä rajoittaa käytettävää kierrosnopeutta..

Viisaammat voivat kertoa asiasta enemmän..    ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu näin on. Potkurin lapa toimii ilmeisesti paremmin "alisoonisella" nopeudella. Ei se nyt siitä yliäänestä varmaankaan räjähdä kappaleiksi tietenkään, mutta meteliä varmasti tulee ja hyötysuhde kärsii.

 

Mitä isompi huiska, sitä nopeammin kärki liikkuu, siksi isoissa potkureissa yleensä on monta lapaa, enemmän "kauhoja" saa aikaan saman työntövoiman hitaammalla pyörimisnopeudella :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon lapojen pyörimisen voi myös laskea, jos kaksilapainen huiska pyörii esim. noin 2800rpm (nousutehoilla varmaan suht lähellä varsinkin säätölapaisilla mäntäkoneilla (turbopropeista en tiedä sen tarkemmin, tosin tuosta kuvastahan sen voi käänteisesti todeta tällä samalla idealla..) - Joka tapauksessa se on noin 46 kierrosta sekunnissa. Eli yksi kierros kestää silloin noin 1/50s, pyöristäen sopivaan tasalukuun. Koska lapoja on kaksi, tässä tapauksessa "täysi kaari" kuvaan saadaan siis 1/100s valotusajalla. Kolmilapaisella huiskalla riittää 1/50s x 3 eli noin 1/160. Ja yleensä tuommoinen "puoli kiekkoa" on ihan hyvän näköinen nousukuvassa, eli vielä kerrotaan se kahdella, eli kolmilapainen räppänä nousutehoilla voisi tallentua kennolle vielä ihan kivasti 1/320s valotusajalla. Säätölapaiset onneksi pitävät laskussakin isot kierrokset käytössä mutta kiinteät potkurit pyörivät jo hitaammin lähestymisen aikana, joten siinä saa sitten soveltaa tuota hitaampaan suuntaan..

 

//Tuomas

 

 

Laskin joskus tämän kaavankin muodossa. Näin helppo se on:

 

Jos potkurilavan haluttu liike-epäterävyys asteina on B (blur angle), suljinajan numeroarvo on RPM x 6 / B.

 

RPM eli potkurikierrosluku riippuu lähinnä potkurin läpimitasta. Kaikkein pienimmissä ylittyy lentoonlähdössä 3000 rpm, normaali pikkukoneissa joku 2700..2800 rpm on tavallista, ja liikennekoneissa isot turbopropit pyörivät vain noin 1100..1200 rpm. (Onneksi ovat monilapaisia, jolloin hyvä blurri saadaan nopeammallakin suljinajalla).

 

Esimerkiksi jos kierrosluku on 2500 ja halutaan 45 asteen kaari, suljinajaksi tulee 1/333 s.

 

Potkurikierrosluvun yläraja on yleensä suunnilleen niin että lavan kärkinopeus pysyy Mach 0,85..0,9 alapuolella, muuten alkaa melu olla häiritsevän kovaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla