Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Toukokuu kuivimmillaan , metsä on kuivaa niin kastellahan sitä pitää. Ei muuta kuin agtrukit asialle. Terveisiä piloteille vaan. [ attachment removed / expired ] Johtokoneena OH-AWA pääsi yllättämään takaa puun kätköstä [ attachment removed / expired ] Aamun sarastaessa koneet kuntoon päivää varten [ attachment removed / expired ] Helppo pudottaa kun maahan on maalattu oikein nuoletkin [ attachment removed / expired ] Pudotus käynnissä ja [ attachment removed / expired ] puutkin lähestyy [ attachment removed / expired ] Tarkkana startissa [ attachment removed / expired ] ja porukalla taivaalle [ attachment removed / expired ] Osaa muutkin lentää puljaa, ei ainoastaan ilmavoimat [ attachment removed / expired ] Paripudotus [ attachment removed / expired ] Pudotettaessa on työnnettävä sauvaa ettei nokka nouse painon lähtiessä [ attachment removed / expired ] Johtokonekin laskeutui välillä miehistön vaihtoa varten [ attachment removed / expired ] ja tarkkailijat perässä OH-PTI [ attachment removed / expired ] Sitten alkoi kuulua mahtavaa moottorin jylinää ja sotakone ilmestyi näkyville [ attachment removed / expired ] Agtrukki hyppi kuin mullikka keväällä laitumelle päästessään [ attachment removed / expired ] Lentäminenhän on turvallista , päähän kypärä ja ylle Nomexhaalarit [ attachment removed / expired ] Veden tankkaus käynnissä [ attachment removed / expired ] Jaahas , spottaaja näkyvissä [ attachment removed / expired ] Vettä pudota , kuuluu käsky [ attachment removed / expired ] Voitte vain kuvitella, kuinka kauan meni kameroiden kuivaukseen aikaa, mutta osumatarkkuus oli hyvä [ attachment removed / expired ] Vettä putoaa noin 800L [ attachment removed / expired ] Savun läpikin osumatarkkuus oli hyvä [ attachment removed / expired ] Johtokone kävi kurkkaamassa , onko torni suljettu [ attachment removed / expired ] Lopuksi fiilistelyä [ attachment removed / expired ] Pekka ps. sanokaa, jos tällänen tarinointi on puuduttavaa ja tylsää tai kuvia on liikaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Mahtavaa! Kai otit kaiken irti ja kirmailit niityllä veden kaatuessa niskaan? Oli mukava meininki ja etenkin pidin erityisesti tuosta, missä vedet päästetään alas suoraan (?) yläpuolellasi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Dodiih! Pekka käynyt muuallakin kuvaamassa... Ehdottomasti näitä lisää! Ja hienoja kuvia, muuten! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 No olipahan kuvat! Erittäin mukavaa vaihtelua peruskauraan! http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?action=dlattach;topic=54255.0;id=55333;image[/img] Enemmänkin näyttäis, niinkuin kuskilla olisi tyhjennys käynnissä! -Kähmy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Tervehdys! Mahtavaa nähdä erilaisia "äksön" kuvia! Jotenkin oli helppo päästä kuvien tunnelmaan.... ääntä, bensaa ja tietenkin vettä! -Kari- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Hyviä kuvia ja kiinnostaa!! Tällaisia lisää! Tarinointi syventää hyvin asiaa, eikä mitenkään vie tunnelmaa kuvilta, päinvastoin toimii Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Nousikos nuo vedenpudottaja mäsiinerit rullaustieltä, vai olenko menettänyt näkökykyni lopullisesti( )? Ja miksi ihmeessä ne kastelivat kiitotietä ja rullaustietä? Hienoja kuvia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Sammutuskoneilla tositilanteissa operoidaan myös maantiekentiltä ja harjoituksen vuoksi ohjaajat suorittivat nousut rullaustieltä sekä laskut tehtiin nurmikolle radan viereen. Tankkaus tapahtui rullaustiellä ja painavalla koneella ei tehdä maassa turhia käännöksiä . Pekka Kiitos kommenteista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Hienoja kuvia, tuossa lanta-cessnassa on sitä jotain. Ainoa yksimoottori-cessna jota todella tekisi mieli kokeilla; iso pannu ja kannuspyörä 8) Ja vielä hyvällä asialla, metsäpaloa on aika ilkeä katsella ilmasta, etenkään kun yhteys palokuntaan ei toimi kuin hätäkeskuksen välittämänä.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 metsäpaloa on aika ilkeä katsella ilmasta, etenkään kun yhteys palokuntaan ei toimi kuin hätäkeskuksen välittämänä.. Eikös se yhteys nykyään hoidu VIRVEllä suoraan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Eikös se yhteys nykyään hoidu VIRVEllä suoraan? Silloin kun lensin palolentoja, ei edes kovin montaa vuotta sitten, niin VIRVE oli vain märkä uni Käytössä oli "toimiva" paloradio, paremmin sai viestit välitettyä normaalilla COMmilla hätäkeskuksen kautta. Ja tietysti matalalla lentämällä ja vaaputuksilla opastamalla. Hauskaa vaikka asia oli välillä hyvinkin vakava. Kesämökin sisällä räjähtänyt nestekaasupullo tekee inhottavaa jälkeä.. Onnkeksi kukaan ei kuulemma kuollut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 16, 2006 Silloin kun lensin palolentoja, ei edes kovin montaa vuotta sitten, niin VIRVE oli vain märkä uni Käytössä oli "toimiva" paloradio, paremmin sai viestit välitettyä normaalilla COMmilla hätäkeskuksen kautta. Ja tietysti matalalla lentämällä ja vaaputuksilla opastamalla. Hauskaa vaikka asia oli välillä hyvinkin vakava. Kesämökin sisällä räjähtänyt nestekaasupullo tekee inhottavaa jälkeä.. Onnkeksi kukaan ei kuulemma kuollut Joo, näin se tekniikka menee eteenpäin ja systeemit muuttuu. Kylläpä tuon VIRVEn kanssa taitaa vieläkin olla vähän sellasia alkuaikojen ongelmia. Mutta aikanaan nekin varmaan ovat taaksejäänyttä elämää, kun tekniikka paranee ja koulutusta/kokemusta karttuu. Mutta silti pitäis pitää yllä myös vanhojen "varmojen" systeemien hallitsemista siltä varalta, että tekniikka pettää. Vähän sama kun suunnistuksessakin pitää pitää taidot yllä, vaikka olis kuinka keepeeässää sun muuta härveliä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 17, 2006 Kiitos, Pekka, mukavista kuvista. Melkein taas tuntee savun ja mualimaa nähneen kabiinin hajun nokassaan. Noiden vuodesta -97 epäsäännöllisen säännöllisesti pidettyjen "harjoitusten" päätarkiotuksena on kouluttaa kurssille valittuja palopäällikköjä lentosammutuksen operatiivisiin johtotehtäviin. Uskollisen lentosammutuspäälliköiden ydinjoukon lisäksi mukana on aina uusia tulokkaita, Vesikselläkin kiitettävän monia. Kastelun tehoa on tutkittu runsaasti esim nopeuden, korkeuden, sivutuulikulkeuman, lisäaineistuksen, maaston...funktiona mutta joka kerta joku haluaa itse nähdä pudotuksen tosta vierestä. "Maksavina asiakkaina" heidän toiveensa tietysti pyritään täyttämään. Kuskit sitten fundeeraa mikä on mahdollista, mikä ei. Paloviranomaisten lisäksi kurssit ovat tietysti lentäjille ratkaisevan tärkeitä. Kokeneet, arvostetut puskalentäjät siirtävät massiivista viisauttaan seuraavalle sukupolvelle. Kovin harvassa ovat enää tilaisuudet käskyttää lantakoneiden ohjaksia laidasta laitaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 21, 2006 Onpa mahtavia kuvia Pekka! Muistan hyvin kun vuosi sitten tein juttua lentosammutusharjoituksesta Kannuksessa. Harjoitus oli tavattoman hyvin järjestetty ja johtokoneen kyydissä oli UPEA olla ja sain siitä hyviä valokuvia taivaalla kurvaillessamme. Tähystäjän ilme kertoi menon ihanuudesta! Kutsuin sinua silloin Pudasjärvelle harjoittelemaan, mutta en tiennyt että teen sinne kansainvälistä lentorallia Sunny Nights Rally 3.-9.7.2006. Olisipa todella hieno ollut saada sinut ja koneesi paikalle näyttämään toivon mukaan tuhatpäiselle yleisölle miten homma hoituu kun on tekijät asialla! [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2006 Missäs nämä kuvvat on otettu? OH-AWAhan on rovaniemellä.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2006 Missäs nämä kuvvat on otettu? Vesivehmaalla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla