Guest MikaPohjo

Onko Suomen ja Ruotsin välillä oikeaa vihaa?

22 viestiä aiheessa

Monet pitävät minua ihan hulluna, koska tykkään ruotsin kielestä ja maasta itsestään, mutta silti itsekin sorrun monenlaiseen Ruotsin pilkkaan yms. Monesti olen miettinyt onko tämä homoiksi haukkuminen ynnä muu "vihanpito" ruotsalaisia kohtaan todellista? Itse pidän ruotsalaisia hyvin mukavina ihmisinä, sillä heidän kanssa on helppo tulla toimeen. Pisimmän ajan Ruotsissa vietin viime talvena, kun kävin siellä lukiota kolme viikkoa. Se oli hyvä kokemus ja käsitykseni maan kansalaisia kohtaan muuttui. Olen kuullut myös puhuttavan ruotsalaisten vihasta suomalaisia kohtaan. Tällaista en huomannut. Onko se vain "huhupuhetta" vai ihan totta? Kertokaapas mielipiteitänne  ;) Onkos foorumilla ketään muuta tällaista "maan petturia", joka ei suhtaudu alentavasti rakkaaseen länsinaapuriimme?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enimmäkseen se on leikkimielistä naapurin kanssa kisailua. Varmasti kuka vaan vähänkään järjissään oleva myöntää, että Ruotsi on meitä edellä useimmissa asioissa. Tietynasteinen kansallisylpeys on ihan tervettä, ja sen takia sekä ruotsalaiset että suomalaiset katsovat olevansa parempia joissain asioissa. Ja sitten kummastakin kansasta löytyy pimeitä yltiöisänmaallisia, joiden päässä ei liiku mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja sitten kummastakin kansasta löytyy pimeitä yltiöisänmaallisia, joiden päässä ei liiku mitään.

Ruotsissa nämä vaan tuntuvat olevan enemmän esillä.

Ja minä vihaan ruotsalaisia aidosti sydämeni pohjasta vain yhdessä tilanteessa, jääkiekkomatsien jälkeen..  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja minä vihaan ruotsalaisia aidosti sydämeni pohjasta vain yhdessä tilanteessa, jääkiekkomatsien jälkeen..  :P

Minkäs sille voin kun Ruåtsalaiset on parempia  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, hieman aiheesta poiketen, mikä Turussa on vikana?

No ei mikään, hyvin viihdyin 25 ensimmäistä vuotta ja edelleen käyn siellä töissä, vaikka naapurikunnassa asun. Kateelliset pilkkaa, niinhän se aina on ollut ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan sama miten lätkässä pärjäävät, mutta mulla on toi tunne futismatsien jälkeen! Ei vaan VOI olla mahdollista tollanen mäihä, et tehdään niitä maaleja jollakin 89. peliminuutilla. Joskin eilinen Ljungbergin osuma oli ihan tyylikäs, myönnetään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kai tässä Ruotsia, eikä ruotsalaisia vastaan mitään sen erikoisempaa ole, mutta se pakkoruåtti!  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus oli Hesarin kuukausiliitteessä tutkittu väittämää ruotsalaisten homoudesta. Se kääntyi siinä "tutkimuksessa" niinpäin, että Suomessa on suhteessa enemmän homoja kun Ruotsissa. Sitä en muista/tiedä miten oli asiaa tutkittu.

Ruotsalaisten homo-tarinat suomalaisten jutuissa tulee kait jostain sikäläisten homojen aktivoitumisesta ja järjestäytymistestä joskus muinoin ja siitä suomalaiset ovat saaneet ivan aihetta Ruotsiin päin ja siitä pohjautuen kaikki ruotsalaiset ovat sitten suomalaisten mielestä homoja.

Ruotsin kieli on hienoa kuunneltavaa harmi vain kun ei itse kaikkea ymmärrä. Kouluissa opittu taito unohtuu kun ei tarvitse missään, nyt olisi taas ruotsalaisten kollegoiden kanssa asioidessa tarvetta kielelle.

Parasta aikaa muuten kuuntelen Tukholmasta kanavaa Lunga Favoriter jossa on erittäin asiallisen kuuloisia juontajia ja heidän puhettaan on kiva kuunnella, todella kaunista.

Ja Ruotsista tulee muuten Euroopan kauneimmat naiset. :P  On hienoa lähteä dallailemaan Stokikseen ja katsella vain "maisemia".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Homous ei ole kansallista, homoseksuaaleja on jokaisessa kansassa sama prosenttimäärä. Tietenkin rajanveto on vaikeaa, kuka on hetero, kuka bi, kuka homo. Mutta epäilemättä myytti ruotsalaisten homoudesta juontaa siitä, että Ruotsi oli meitä vuosikymmeniä edellä homojen hyväksymisessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruotsi, tuo rakas naapurimaamme. Eihän tää mitään vihanpitoa ole todellakaan, päinvastoin. :) Olemme pohjimmiltaan "ikuisia ystäviä", toisin kuin esim. Kreikka ja Turkki, jossa on ihan oikeasti syvä viha. Pakkoruotsi on tosiaan se ainoo. Eniten vihaan suomenruotsia, se kuulostaa niin dorkalta, siis tää "muumipuhe". Riikinruotsia sen olla pitää. Mutta lapsihan on terve, kun se leikkii. :) Niin ja juu, 3. päivä ens kuuta Tukholmaan, täytyykin muistaa tsekkailla maisemia hyvin huolella.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo.. Tämä tästä puuttuikin.

Aikovat panostaa enemmän ruotsin kieleen kouluissa.

Lähtevät jopa rahoittamaan hanketta.

Smör kål

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä muuten hiukka nakersi olla Ruotsissa sillon ku hävittiin talviolympialaisissa  :laugh: Oli ihana mennä maanantaina kouluun  ;D Nå, tittade du på matchen igår?  :P

Ruotsi, tuo rakas naapurimaamme. Eihän tää mitään vihanpitoa ole todellakaan, päinvastoin.  Olemme pohjimmiltaan "ikuisia ystäviä", toisin kuin esim. Kreikka ja Turkki, jossa on ihan oikeasti syvä viha. Pakkoruotsi on tosiaan se ainoo. Eniten vihaan suomenruotsia, se kuulostaa niin dorkalta, siis tää "muumipuhe". Riikinruotsia sen olla pitää. Mutta lapsihan on terve, kun se leikkii.  Niin ja juu, 3. päivä ens kuuta Tukholmaan, täytyykin muistaa tsekkailla maisemia hyvin huolella.

Täysin samaa mieltä :) Se murre tarttuu kyllä tosi helposti, kunhan sitä puhuu, mutta ymmärtäminen on vaikeaa mitä etelämmäksi mennään  :laugh: Tukholmassa ei mitään ongelmaa kaupoissa yms. itse ainakin huoletta kyselin jos vähänki apua tarvitsi :D. Katsoin tässä vähän aikaa sitten esim. SVT:n euroviisut ja ymmärsin 95%  ::) (ajattelin ainakin että siellä varmaan puhutaan Tukholman murretta)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se murre tarttuu kyllä tosi helposti, kunhan sitä puhuu, mutta ymmärtäminen on vaikeaa mitä etelämmäksi mennään

Pari viikkoa Skånessa teki kaksi vuotta sitten hyvää tulevia YO-kokeiden kuullun ymmärtämisiä varten. Sen mongerruksen jälkeen laivalla kuultu suomenruotsi kuullosti todellakin toiselta kotimaiselta..  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Armeijassa ollessani kaverit kyselivät typeriä kun kuulivat että olen Vaasasta. "Eikö siellä ole enemmän ruotsinkielisiä?" "Pärjääkö siellä pelkällä suomenkielellä?" jne jne...

Oottekos huomanneet että  ruotsalaiset puhuvat hampaat yhdessä? Tämä siis lähinnä niiden uutisia katsoessa huomattu, siksi se muuttu semmoseksi mongerrukseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kai tässä Ruotsia, eikä ruotsalaisia vastaan mitään sen erikoisempaa ole, mutta se pakkoruåtti!  :P

Mulla on Ruotsi äidinkielenä...mutta silti en ole Ruotsalainen...minulla ei ole Ruotsin passia eikä minulla ole Ruotsalaisia sukulaisia...(paitsi avioliiton kautta)  :P

Jotenkin tuntuu välillä että Suomalaiset sekoittavat Suomenruotsalaiset ja Ruotsalaiset keskenään ja luulevat meidän olevan Ruotsista  :D vaikka asia ei näin ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä voiko sitä oikein vihaksi kutsua. Ehkäpä suomalaisia ottaa pannuun se, että Ruotsalaiset pitävät meitä niin sanotusti vähempiarvoisina ja yrittävät holhota meikäläisiä(isoveli vs pikkuveli asetelma) Toisena esimerkkinä voisin pitää sitä, että jos suomessa joku vakavasti pohtii ruotsin kielen aseman heikentämistä eli niin sanottua pakkoruotsia niin heti aletaan Tukholmassa itkeä asiasta ja uhkailla suomalaisia. Samaan aikaan itse naapurilla on ongelmia hoitaa suomalaisvähemmistön asioita eli syrjintää esintyy kuulema aika rankastikkin.

Eli kyllä sitä vihaa löytyy. Varsinkin jos ottaa ton jääkiekon ja erään lattiapallon huomioon myös.

Mielellään näkisin, että Suomi ja Ruotsi istuisivat samassa neuvottelupöydässä keskustelemassa asiat halki ja poikki. Kun sopu niin sanottuihin vähemmistökysymyksiin ruotsissa on saatu ratkaisu eli suomalaisia ei syrjittäisiin esim valtion tarjoamissa palveluissa niin mun Ruotsia kohtaan oleva viha tippuu aika mukavasti lähelle nollatasoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutamia hajamietteitä:

Joskus aikoinaan hakkapeliitat tappelivat Ruotsin kunnian ja menestyksen puolesta.

Sitten pantiin pellot pakettiin ja mentiin Ruotsiin töihin.

Lieveilmiöinä olivat kuuluisat Slussenin sissit/ en finnjävel igen...

Lapsena Koskelantiellä samassa talossa asui 1 suomenruotsalainen poika. Kaikki haukkuivat häntä hurriksi...

V. 1969 minulla oli suomenruotsalainen tyttökaveri, Harriet eli Haje. Hänen isälleen tuli peräpukamia. Isän kaveri tuli käymään, kuuli peräpukamista ja kysyi heti: "Har du varit i Sverige?"  :laugh:

Lapsena näin myös jonkin kuuluisan italialaisen ohjaajan mustavalkoisen filmin. Sankari kysyi toiselta: "Miksi kävelet alasti yössä kuin ruotsalaiset?"  :P

Ja niitä vitsejä, joissa esiintyy suomalainen, ruotsalainen, norjalainen ja/tai venäläinen, löytyy ihan tarpeeksi.

No, edes vuonna 1995 Ruotsin lätkäjoukkue sai turpiinsa, jos se nyt yhtään lohduttaa.

Kuka muuten nykyisin johtaa TeliaSoneraa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

V. 1969 minulla oli suomenruotsalainen tyttökaveri, Harriet eli Haje. Hänen isälleen tuli peräpukamia. Isän kaveri tuli käymään, kuuli peräpukamista ja kysyi heti: "Har du varit i Sverige?"  :laugh:

Minun entisessä koulussani on opettaja nimeltä Harriet, kutsutaan Haijeksi...voisi olla noin sinun ikäinen, ...pari vuotta ehkä nuorempi, vaaleahko tukka. Ettei olisi sama?  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voipa hyvinkin olla.

Tosin ilmeisesti Harriet tyypillisesti väännetään Haijeksi. Juu, vaalea tukka, ammatinvalinnasta ei ole tietoa, kun ei ole pidetty yhteyttä 70-luvun jälkeen, ja sukunimi Eklund on voinut muuttua avioliiton myötä. Ja on pari vuotta nuorempi kuin minä.

Hassumpiakin sattumia on tapahtunut, ei siinä mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään