Antton Rintala

radiokutsut ilmavoimille..

33 viestiä aiheessa

eli, minkälaiset radiokutsut (<---tuli muisti katko.. radiokutsu,, vai mikä se nyt olikaan.. callsing) on suomen ilmavoimilla, jos ja kun ne niitä käyttää.. erityisesti drakenin ja mig:n (kun ne vielä olivat) kutsut kiinnostavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni ainakin Ilmailun VHF-radiopuhelinliikenneoppaan mukaan, tuo "väkivaltakonttorin ilmailuosasto" käyttää Suomessa siviililennonjohdon kanssa toimittaessa kutsua Uniformxxx tai Zuluxxx, ja kansainvälisessä toiminnassa kutsuna on Finnforcexxx, ja osastona toimittaessa osaston johtaja hoitaa radioliikenteen lennonjohdon kanssa, ja antaa sen jälkeen ohjeet osastolleen. Tämä nyt vain omiin muistikuviin liittyen, korjatkoon paremmintietävät asiaa?, Omassa toiminnassaan kalusto varmasti toimiessaan taistelunjohtajan kanssa, käyttää omia kutsujaan, mutta niistä en osaa sen paremmin sanoa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa mitään suoranaista ole. Periaatteessa tuo Finnforce juuri ulkomaille mennessä, sitten löytyy aakkosia joka lähtöön, juuri tuo Zulu esimerkiksi. Tampereella on ainakin kirjaimet P, R ahkerassa käytössä. Noihin tulee tietysti se numero loppuun ja sitten se kirjain sanotaan tietysti ilmailuaakkosin eli P on Papa. Muistaakseni B ja Z on ollut ainakin Jyväskylän koneilla käytössä.

 

Ryhmänä lentäessä taas kutsukoodit on aivan toista luokkaa ja kaikkea kivaa löytyy. Dog, Cat, Shark, Bison, Rust, Silver jne. Kaikissa noissa tietysti myös numero perässä.

 

Käsittääkseni aina ollut kutsukoodit samaa luokkaa, tosin nämä koirat ja kissat taitaa olla uudempaa tuotantoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ZuluXX, RomeoXX, BravoXX jne jos mielikuvitusta löytyy ::) miten milloinkin kenties joku tietää logiikan tuolle ja kansainvälisesti  FinnForceXX kuten jo esille tulikin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kiiitööös jälleen..

 

EDIT. se vielä että jos suomea puhutaan johdon kanssa (ei pelkästään ilmavoimat ja eikö ne vaihtanu pääkieleks enklannin) niin onko ne samat aakkoset bravo, yankee ja mitä niitä on vai nämä bingo jutut: bertta, niilo, gideon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka suomea puhuisivat niin ilmailuaakkosilla (NATO-aakkoset) mennään eli ei mitään niiloja. Toki harvemmin suomea käyttävät ainakaan hävittäjät (tosin joskus), mutta yhteyskoneet saattavat käyttää Suomea. RediGoilla ainakin menee vähän 50-50, Vinkoilla taitaa suomen kieli viedä voiton ja PC:t eivät taida käyttää juurikaan suomea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutua ilmassa...

 

Perinteiset kutsumerkit ovat mikä tahansa kirjain + 2 numeroa. Tietty kirjain vastaa tiettyä konetyyppiä ja niissäkin vaihteluja esiintyy eri joukko-osastojen välillä. Lisäksi tietyin väliajoin kirjaintunnukset vaihtuvat kokonaan. Kieli (Vihtori -> Victor) vaihtui suomesta englantiin muistaakseni 2000. Nyttemmin on tullut näitä NATO-kutsujakin HN- ja HW-kalustolle, ja taivaalla saattaa tavata CATeja ja DOGeja jahtaamassa toisiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

70-80 luvun vaihteessa kun DK:t silloin tälloin tulivat päivystelemään Poriin, niin lähes poikkeuksetta radiokutsu oli "Bertta 01" ja jos oltiin parvella liikenteessä niin 02 03 04 jne.... samoihin aikoihin Fougien kutsuissa oli "helppo" logiikka, jos muistan oikein oli radiokutsusta vähennettävä 612 tjsp niin sai suoraan Fougan tunnuksen... esim radiokutsu "694" oli FM-82, mutta saatan muistaa vähennettävän luvun väärin, periaate kuitenkin tuo... MG:n ammoisia kutsuja en muista mutta loppuaikoina oli suurinpiirtein saman "kaavion" kirjainkutsut käytössä kuin nykyäänkin mutta suomen kielellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietty kirjain vastaa tiettyä konetyyppiä ja niissäkin vaihteluja esiintyy eri joukko-osastojen välillä.

 

Ei minullakaan ole mitään faktaa, mutta tuo menee metsään. Pirkkalassa esim. RediGoilla on kutsuna Papa ja HN myös Papa. Taisivat Hawkitkin käyttää vielä täällä ollessaan Papaa, loppuaikoina taisi olla Sierra kuitenkin. Vinkutkin taitaa kulkea Papalla. HN:llä on tainnut uusi villitys olla Romeo. Joskus voi olla tosiaan kaikki konetyypit eri kirjaimilla ilmassa, joskus taas kaikki samoilla.

 

Numeroissa taas löytyy ennemmin yhtäläisyyksiä, kun muistelee tarkasti. Hornetit on yleensä ollut numeroilla 15-30. Hawkit tais olla 50 ylöspäin. RediGot ja muut pienemmät on yleensä jotain 70 luokkaa. Sitten nämä Fokkerit ja Lörsetit taitaa kulkea todella pienillä numeroilla eli 1 ylöspäin.

 

Joo tosiaan ei ole mitään faktaa, vaan muistin perusteella. Olen itse ollut käsityksessä, että nuo menee vähän sen mukaan miten koneet lähtevät ja kun isoissa numeroissa liikutaan niin taitaa olla maanlaajuisesti jaettu nuo numerot.

 

Toinen huomio minkä olen tehnyt on se, että samat koneet käyttävät usein samaa numeroa koko päivän, kunhan reitti on samaa tyyliä, eli esim lähtö EFTP:ltä ja takaisin samaan paikkaan. Sitten taas jos RediGo lähtisi Hesaan koodilla R71, niin tulisi takaisin todennäköisesti R72 koodilla.

 

Aika pitkälle ajalle noi koodit kai jaetaan, kun jos en väärin muista niin tämä EFTP:n Hornetti soolon treenaaja on ollut koko ajan R17.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla noi tunnukset kuitenkin lentäjien henkilökohtaisia tunnuksia... ;)

 

Ei lentäjäkohtaisia vaan lentue/kurssikohtaisia ja vaihtuvat joka vuosi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä EFJY:llä ainakin vinkamiehet vääntävät lontoota. Samoin kuin helikopteri-pilotit ym. Ja muistaakseni radiosta välillä kuuluu Bravoa ja Zulua kun vinkat "tykittävät" lähtökiitoon :)

 

By the way, senverran epäselvää se niiden englanti on, että eipähän siitä saa edes vihulainen selvää :laugh: (en sano, että itsekään yhtään sen paremmin kyseistä kieltä solkkaisin :P  :-[)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais olla Sahvieterillä lennettäessä; Sakari Faaraoita taivaat täynnä.

Drakenilla tais lentää kaikki Laurit ja MG:llä lensivät kaikki Yrjöt 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No yleisesti käytössä on juuri nämä Romeo, India ja Uniform.. Pääasiallisesti Chieftainilla, Fokkerilla, Redigolla ja Vinkalla lentäessä. Hornetit ja Hawkit sitten lentelee kutsuilla mikkä riippuu tehtävästä. Jos esim Hornetin siirtolento EFRO- EFJY ni kutsuna on joku äskeisistä esim R03 (romeo 03). Mutta jos pojjat taas lähtevät harjotteleen osastona niin koko osastolla on sama kutsu muuten paitsi numero vaihtuu persässä.. kutsuja sitten on monia. Etelässä esim LYNX ja pohjosessa WISENT jne jne..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin ja tuohon "huonoon englantiin" pakko kommentoida. Kyllähän ilmavoimien pojilla englanti sujuu aika mutkattomasti. NE vaan puhuvat niin nopeaa mutta siitä kyllä saa paremmin selvää kuin esim monesta ruottalaisesta tai norskista. Niitten englanti se surkeaa on.. Hävittäjälentjät vaan yleensä joutuvat aika nopsaa lukemaan takaisin selvityksen kun on just parvi lähdössä ja toinen odottaa jo takana..ei siinä voi alkaa hidastelemaan puhetta.. Kuitenkin joku Finski tulossa ja pitäis saaha hornetit lähes yhtäaikaa ilmaan jotta pystyvät yhtä kauan sielä lentelemään (kerosiini)..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps,tarkoitinkin tuota, että puhuvat nopeesti. Harjaantumattomaan korvaan kuulostaa vain "huonolta" englannilta.. Ilmaisin vain asiani väärin :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps,tarkoitinkin tuota, että puhuvat nopeesti. Harjaantumattomaan korvaan kuulostaa vain "huonolta" englannilta.. Ilmaisin vain asiani väärin :-[

 

Tuo on Ville, lento-oppilaillakin hyvin tavallinen ilmiö, kun kuulija ei ymmärrä viestin sisältöä.

 

Yleisin kommentti oppilaillanikin on: tuosta en saa selvää, koska kuuluu niin huonosti.

 

Kuulevat kyllä ihan vitosena, mutta asiasisältö menee "ohitse", silloin "kuullaan" huonosti.

Tuohonkin kuunteluun on harjaannuttava.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi kutsua muistan skannerin kautta kuulleeni joskus,

 

Yksi oli Leari-pari joka käväisi malmilla...Tunnuksina G01 ja 02.

 

Toinen oli Lappeenrannassa Mi-8:an tunnus joka oli N76

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitten englanti se surkeaa on.

Tuskin tässä kenenkään englanti surkeaa on, aksentit vaan niin poikkeavia. Luvalla sanoen tämä jaksoilta kuuluva "finglish" ei kyllä kärkisijoille tässä kamppailussa yllä  :) Suomalaiset saavat suomalaisten englannista helposti selvää, samoin ruotsalaiset omiensa. Venäläisetkin omastaan... (jota joskus ainakin minun on tod. vaikea ymmärtää.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin tässä kenenkään englanti surkeaa on, aksentit vaan niin poikkeavia. Luvalla sanoen tämä jaksoilta kuuluva "finglish" ei kyllä kärkisijoille tässä kamppailussa yllä  :)

 

Rotker. Eiköhän se jo tuossa selvinnytkin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta eikö sitä tässä vasta kehuttu ympäri maailman kuinka hyvää englantia suomalaiset lentäjät puhuvat maailmalla ja kuinka hyvää englantia Suomen lennojohto tarjoaa. Itse voin työnpuolesta kuunnella jatkuvasti radioliikennettä ja voin sanoa että esim norjalaisten englanti on jotenkin puuromaista.. Painottavat vääriä kohtia sanassa/lauseessa. Ei meinaa saada selvää jos esim joku muu taustahäly tai ääni on mukana.. semmosta  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaiset saavat suomalaisten englannista helposti selvää, samoin ruotsalaiset omiensa. Venäläisetkin omastaan... (jota joskus ainakin minun on tod. vaikea ymmärtää.)

Mitä olen kuunnellut eri yhtiöiden pilotteja, niin kyllä noista skandinaaveista ja germaaneista jne ottaa selvää, mutta ranskalaiset tms on hiukan vaikeempia välillä. Tuo itäinen suursuomi on kyllä yleensä vaikea tapaus, onko niillä laitteissa vikaa, kun ei niitä kyllä vitosena kuule, totta kai murrekin on erilaisempaa. Sitten myös nuo japsit puhuu hiukan vaikeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin tässä kenenkään englanti surkeaa on, aksentit vaan niin poikkeavia. Luvalla sanoen tämä jaksoilta kuuluva "finglish" ei kyllä kärkisijoille tässä kamppailussa yllä  :)

 

Tämä on sitten mutua..? Kyllähän radiossa käytettävä tapa lausua englantia on melko lailla erilainen kuin se, miten esimerkiksi keskustelee naamatusten ulkomaalaisen kanssa. Radiokieli on sellaista mikahäkkismäistä, liioitellun selkeää ja kankeita mutta yksinkertaisia fraaseja sisältävää puhetta. Siihen on kyllä syynsä (mm. radiokuuluvuus), ja yleisesti ottaen esim. jenkit kehuvat suomalaista fraseologiaa sen selkeyden ja säntillisyyden ansiosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen ADEX05 pirkkalassa HN:t ja HW:t käytti yleisesti kirjain+nunero,numero kutsua esim. sierra64 tai papa01 jne, nykyään yleisempiä tuntuisi olevan shark01, silver22, steel23, black01 yms. Isojen harjoitusten yhteydessä kuvaan astuu kissat, koirat, hiiret, lehmät yms. Vinkat on vimeaikoina lentäny golf+numerot tunnuksin aika paljon ja redigot+PC:t roomeo+numerot tunnuksin. Hälykoneet starttaa yleensä kirjain+9,numero eli esim q92,r92 jne. Mutta käytänöt ilmeisesti vaihtelee tapauskohtaisesti eikä kovin sitovia käytäntöjä ole määrätty.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään