Tuomas Määttä

EFOU - Finnair A340:n ensimmäinen vierailu - 19.06.2006

16 viestiä aiheessa

"Pääsy vain tornin luvalla. Jatkuva radiopuhelinyhteys." :)

[ attachment removed ]

Touchdown

[ attachment removed ]

OH-LQA:lla on oma ständi

[ attachment removed ]

On siellä jotain isompaa tekeillä

[ attachment removed ]

Rullaa

[ attachment removed ]

Lähikuvassa (verkkoaita halus kans kuvaan)

[ attachment removed / expired ]

Takaapäin

[ attachment removed ]

Uutukaista oli tullut seuraamaan kourallinen muitakin spottereita :)

Tunnistautukaa foorumilaiset :)

Itse olin se silmälasipäinen leukapartainen, musta t-paita + farkut joka pyöri Caanonin 350D ja kittirimpulan kanssa :)

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Edit: Päivitetty 6. kuva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tunnistautukaa foorumilaiset :)

Oisit vaan tullu kysymään että onkos täällä kukaan muu FSNordicista/Flighforum.fi:ltä... :P

No enivei, oon tuo jolla oli sini/musta/valkonen paita...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat, mutta käännä horisontit suoraan, aika selkeästi kaikki kenollaan vasemmalle :)

//T

Hmm, no tuossa yhessä spotterikuvassa on kyllä kallellaan, mutta ei muissa mielestäni. Perspektiivi ja pinnan kuviothan nuissa hämää (puuraja, kiitorata) kun ei ole otettu suoraan kohti linjoja kuvaa ja nehän ei ole horisontti vaan se joka siintää kaukana :) Pystylinjoistahan sen näkee onko suorassa vai ei.

Edit: Paria kuvaa kääntämällä kyllä saa ehkä paremman optisen tasapainon, vaan ei jaksa nuita enää säätää. Ens kerralla sitte :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm, no tuossa yhessä spotterikuvassa on kyllä kallellaan, mutta ei muissa mielestäni. Perspektiivi ja pinnan kuviothan nuissa hämää (puuraja, kiitorata) kun ei ole otettu suoraan kohti linjoja kuvaa ja nehän ei ole horisontti vaan se joka siintää kaukana :) Pystylinjoistahan sen näkee onko suorassa vai ei.

Kyllä sun täytyy nyt tarkistaa vatupassi. Minustakin näyttää olevan melkein kaikki vinossa.

Edit:

1. kuva 1,4ast

2. kuva 0,1ast

3. kuva 0,4ast

4. kuva 0,2ast

5. kuva 0,5ast

6. kuva 1,2ast

7. kuva 0,9ast

8. kuva suora

9. kuva 0,9ast

ja viimeinen 1,0ast

Edit2: Vaikka tämä ei ole todellakaan mikään a/jp.net ole niin kokeile selittää tuo sama screenereille. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, esim tuota ykköskuvaa jos kääntää 1,4 astetta niin tuo kiitorata on toki suorassa, mutta horisontti ei, koska tuo kuva ei ole otettu suoraan sivusta, vaan viistosta. Ja tuo liikennemerkki alkaa kaatua. Siihen on hyvä verrata horisonttia.

Edit: Joo ja nää kuvat ei oo menossa a./j.nettiin vaan ihan omiin arkistoihin kun tulee harrastettua muutenkin valokuvausta ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, esim tuota ykköskuvaa jos kääntää 1,4 astetta niin tuo kiitorata on toki suorassa, mutta horisontti ei, koska tuo kuva ei ole otettu suoraan sivusta, vaan viistosta. Ja tuo liikennemerkki alkaa kaatua. Siihen on hyvä verrata horisonttia.

Edit: Joo ja nää kuvat ei oo menossa a./j.nettiin vaan ihan omiin arkistoihin kun tulee harrastettua muutenkin valokuvausta ;)

No itse ainakin luotan tuohon ruohon ja puun rajaan jolloin kuva tulee suoraan ja edelleen tuo rullaus tie kulkee alaviistoon.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse yleensä mittaan kuvat suoraan esim. rakennusten kyljestä tms näkyvästä reunasta, myös kaikenlaiset tolpat sun muut pystysuorat objektit käy joihin perspektiivi ei vaikuta. toki tolpat voivat olla joskus vinossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse yleensä mittaan kuvat suoraan esim. rakennusten kyljestä tms näkyvästä reunasta, myös kaikenlaiset tolpat sun muut pystysuorat objektit käy joihin perspektiivi ei vaikuta. toki tolpat voivat olla joskus vinossa.

Sama homma, tuossa Samin kääntämässä versiossa tuo tolppa alkaa kaatumaan, vaikka se on oikeasti suorassa. Jos tuossa etualalla olis pystysuoria objekteja, esim. puuta jne. Ne olis tuossa muokatussa kuvassa aika pahasti kallellaan. Tuo kuva on otettu aika jyrkästi viistoon niin tuo kiitoradan muoto hämää.

6. kuva oli kyllä vino kun tarkemmin kattelin. Sen päivitin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama homma, tuossa Samin kääntämässä versiossa tuo tolppa alkaa kaatumaan, vaikka se on oikeasti suorassa. Jos tuossa etualalla olis pystysuoria objekteja, esim. puuta jne. Ne olis tuossa muokatussa kuvassa aika pahasti kallellaan. Tuo kuva on otettu aika jyrkästi viistoon niin tuo kiitoradan muoto hämää.

6. kuva oli kyllä vino kun tarkemmin kattelin. Sen päivitin :)

Niin no se on miten kukin asian ottaa. Itse luotan enemmän kuvan kokonaisvaltaiseen vinouteen kuin yksittäisiin tolppiin joka voi hyvinkin olla vinossa kun ei ihan tuoreelta tolpalta näytä olevan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ottais kuvan kadulta vastaavasti viistoon ja kohteena ois tien suuntaisesti oleva kerrostalo ja kääntäs sen tien kuvassa suoraan niin menis aikalailla kallelleen se talo :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ottais kuvan kadulta vastaavasti viistoon ja kohteena ois tien suuntaisesti oleva kerrostalo ja kääntäs sen tien kuvassa suoraan niin menis aikalailla kallelleen se talo :)

En minä nyt tien mukaan sitä käännä vaan talon koska se on todennäköisesti hallitseva elementti kuvassa ja vaikuttaa eniten kokonaisvaltaiseen vinouteen.

Edit: Kun katsot tuota ykkös kuvaa niin mitä hallisevia suuntaviivoja näet? Minä ainakin näen ensimmäisenä keskeltä kuvaa menevän poikittaisen viivan joka on vinossa en tuota tolppaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla