Antti Salo

4 engines 4 short haul - kuvia lennolta

13 viestiä aiheessa

Piti Mannikaisen Ilkan tavoin lähteä aamulla Kuopioon, että voisi kokea A340:n historiallisen ensilennon Finnairin väreissä. Aikataulunmukainen lähtö oli 6.15, mutta vajaa 40 minuuttia koneeseen etsittiin puuttuvia PT-välineitä, joten vähän ennen seitsemää blokkasi "Quebec Alpha" ekan kerran portilta 24.

 

Tässä lennossa oli erikoista se, että en ollut nähnyt koneesta täällä ensimmäistäkään kuvaa Finnairin väreissä ennen kuin lensin sillä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kyllä nuo vanhat A340:set ovat nuhapumpun maineensa ansainneet. Tällä kertaa meillä oli kyydissä noin 30 matkustajaa, ja nousu oli kuin MD-11:ssä täydessä lastissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuopiossa nelimoottoriset koneet ovat vakiotavaraa, mutta tämän kokoiset vähän harvinaisempia.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä mennessä että tullessa oli aikaa kierrellä konetta ja tutkia "uusia" penkkejä. Kone on vielä sisältä täysin Virginin "pornonvärinen", mutta penkinpäällyset tullaan kohta muuttamaan "finnairinsinisiksi"

 

Economyn penkeissä oli jalkatilaa karkeasti arvioiden saman verran kun yhtiön MD-11-koneissakin, mutta vähän tuntuivat kapeammilta. Turistissa on joka penkissä sentään oma PTV, vaikkakin ruutu on vain vähän luottokorttia isompi.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Economyssa penkkijärjestys on 2-4-2

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta jo riittää economy, tässä niitä oikeita penkkejä. ;D Bisneksessä on Virginin lie-flatit. Bisneksen penkeistä kangasosat tullaan muuttamaan sinisiksi, mutta nahkaosat jäävät kuulemma punaisiksi.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Penkit taipuvat tosiaan makuuasentoon, vaikka vähän hitaanpuoleisesti toimivat.

[ attachment removed / expired ]

 

Rivillä 1 tuskin tulee jalkatilaongelmaa...

[ attachment removed / expired ]

 

... Mutta tuskin tälläkään rivillä economyssa (ei muista numeroa) tarvitsee pitkäjalkaisen kärsiä.

[ attachment removed / expired ]

 

Economysta löytyy jopa monopolipöytiä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja niin alkaa laskeutuminen kohti Helsinkiä...

[ attachment removed / expired ]

 

Vaikka OH-LQA on vanhempi yksilö kuin monet yhtiön MD-11:t, konetyypistä jäi positiivinen mielikuva. Kabiini on viihtyisän oloinen ja todella hiljainen lennon joka vaiheessa. Sen lisäksi Finnarin väritys ei näytä lainkaan hassummalta A340:n kyljessä.

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta myönnetään... Noi moottorit on LAHNOJA. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komea kone on. Finnairin värit sopivat A340:lle. Ja kiitti cabin -kuvista. On hyvä nähdä, että järjestys siellä on 2+4+2 eikä 3+3+3. Hmmm... pitää Shanghai - lennot varata kesälle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kysymystä: Kuinka suuri on bisnesluokka ja onko etumatkustamossa myös keskellä käsimatkatavaratilat (hattuhyllyt)? Yleensähän ne puuttuvat useimpien A340-koneiden etuosista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kysymystä: Kuinka suuri on bisnesluokka ja onko etumatkustamossa myös keskellä käsimatkatavaratilat (hattuhyllyt)? Yleensähän ne puuttuvat useimpien A340-koneiden etuosista.

 

36 tuolia eikä keskiosassa käsimatkatavaratiloja. Se tulee myöskin vielä ongelmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

36 tuolia eikä keskiosassa käsimatkatavaratiloja. Se tulee myöskin vielä ongelmaksi.

 

Näiden nykyisten lie flat -istuinten aikaanhan ei saa laittaa mitään jalkatilaan lähdön ja laskun ajaksi. En tiedä, mikä on AY:n käytäntö, mutta ainakin useimmilla lentoyhtiöillä se on kielletty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsotaanko niitä PTV:ä suurennuslasin avulla ?  ;D

 

Olivatkos jo toiminnassa ?

 

Jani

 

Ihan riittävänkokoisiltahan nuo näyttävät... Ja, nyt Finnairilla on enemmän turistiluokan PTV:llä varustettuja koneita kuin Lufthansalla! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näiden nykyisten lie flat -istuinten aikaanhan ei saa laittaa mitään jalkatilaan lähdön ja laskun ajaksi. En tiedä, mikä on AY:n käytäntö, mutta ainakin useimmilla lentoyhtiöillä se on kielletty.

Kyllä on AY:lläkin kielletty.

 

Missä ohjaamokuvat?

Jätin ohjaamokäynnin väliin, kun sinne oli kääntöjen aikana kova ruuhka ja lentäjillä kiire. Ehtii sitä myöhemminkin.

 

Olivatkos jo toiminnassa ?

Turvademot tehtiin "manuaalisesti", ja näytöt olivat muuten pimeänä, mutta yhtä nappia tuolissa painamalla ne sai päälle. Aika paljon tarjontaakin näytti olevan. :P

 

Ihan riittävänkokoisiltahan nuo näyttävät...

Kyllä ne nippa nappa riittäviä ovat, mutta ihan oikeasti vain vähän luottokorttia isommat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi y-luokassa pitää olla noin paljon tyhjää lattiapintaa edessä, vai onkohan tuo vain optinen harha? Tuosta luulisi liikenevän ainakin muutama sentti lisätilaa ainakin osaan y-riveistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla