Guest steamheads

Lentäjän eläkeikä?

42 viestiä aiheessa

Niin, mikä on se viimeinen ikä jolloin joutuu eläkkeelle? Tottakai voi lääkärinmääräyksestä joutua, mutta meinaankin jos on jannu/mimmi ihan kunnossa. Enkä myöskään tarkoita yksitysilentäjiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopassa tällä hetkellä 65. Yli 60-v vain kahden ohjaajan miehistössä, jossa toinen on alle 60-v. Tämä  on leviämässä maailmalla, esim Intia otti juuri käyttön samanlaisen säännön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidan mainita tähän, että vielä 70-luvun lopulla Finnairin kippareiden eläkeikä oli 52 v.

 

Tosin se ei tainnut olla mikään lääketieteellinen maksimiyläraja, vaan pilottien järjestön ja lentoyhtiön neuvottelema eläkkeelle pääsemisen ikä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

 

Ja sitä eläkeikäähän on nostettu, ymmärtääkseni.

 

Silti, aikoinaan oli varmaankin mukavaa päästä täydelle eläkkeelle 52 vuoden iässä nauttimaan eläkevuosista, joita oli suurella todennäköisyydellä odotettavissa enemmän kuin jäätäessä eläkkeelle 65-vuotiaana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin jenkeissä se on 60 vuotta.

 

Jenkeissä on näköjään useaan otteeseen suunniteltu pakollisen eläkkeellejäämisen ikärajaa nostettavaksi 63 vuoteen tai 65 vuoteen, mutta asia ei ole tainnut edetä mihinkään.

 

Entistä ajankohtaisemmaksi tämän eläkeiän muutoksen tarpeellisuuden on tehnyt 9/11-tapahtumien jälkeinen USA:n lentoyhtiöiden alamäki konkurssioikeuksineen ja eläkesäätiöiden siirtämisineen valtion hoidettaviksi (huomattavasti laskeneella eläketurvalla), mistä syystä useat 60 ikävuotta lähestyvät kipparit sielläpäin ovat joutuneet toteamaan, että pudonneilla eläkkeillä ei tule enää toimeen... ja on pakko yrittää hankkia muuta työtä 60-vuotiaana tullakseen toimeen.

 

60-vuotiaana uuden työpaikan hakuun? Ei kuulosta kovin helpolta  :(

 

Siispä ne, jotka ovat kynnelle kyenneet, lentävät Intiassa tai Aasiassa jne, missä on huutava puute nimenomaan kokeneista kippareista. Uusia pilotintaimiahan sielläpäin maailmaa koulutetaan niin paljon kuin ehditään, mutta kokeneita kippareita ei löydy pystymetsästä. Eräässäkin näkemässäni työpaikkasivustossa haettiin kippareita Arabiemiraatteihin, 60 vuoden ikä "ei este".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CPL-lupakirja ei vanhene ikinä, lento-oikeus on vain täysin kiinni haltijan kelpoisuusluokasta.

 

CPL vaatii medical 1:sen. Tuon saa lentäjä, joka on terve. Ikä ei sitä estä, kuten viime vuonna vielä.

 

jk. koiranleukojen kelpparit

PPL= Piper Pilot Licence,

CPL = Cessna Pilot Licence

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osui silmiin neurologien tekemä tutkimus, jossa on tutkittu 3 vuoden ajan mm. simulaattoreissa yli sataa pilottia, joiden ikähaitari oli 40 - 69 vuotta.

 

Nuoremmat pärjäsivät alussa paremmin, mutta vanhempien pilottien tulosten huononeminen pitemmällä tarkasteluvälillä olikin vähäisempää kuin nuoremmilla piloteilla, mikä käänsi tilanteen vanhempien pilottien eduksi.

 

Syyksi esitetään sellaisia hienolta kalskahtavia ilmauksia kuin vanhempien pilottien "kokemuksen kautta kertyneen tehtäväspesifisen tiedon säilytysmekanismi" ja "kristallisoitunut intelligenssi"  ;) jota on havaittavissa myös esim. vanhemmissa muusikoissa ja shakinpelaajissa.

 

Ehkä tästä voidaan vetää sellainen hatara johtopäätös, että jos lentäjän hommia harrastetaan säännöllisesti ja pitkään, niin asiat sujuvat itsestään selkäytimestä vetäistyinä tjsp.... Oli miten oli, tässä uutinen:

 

http://www.newswise.com/articles/view/527496/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Varsinaisen ansiolentämisen joutuu lopettamaan 6vitosena mutta privaattikonetta ei mikään estä lentämästä.

 

Sekin täydellä palkalla tietysti.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin jenkeissä se on 60 vuotta.

 

Joo, liikennelentajilla saannollisilla reiteilla lentavissa reittikoneissa. Halutessaan voivat viela jatkaa lentamista rahtipuolella, lennonopettajina, simulaattoriopettajina, mahdollisesti corporate pilotteina jne.

 

Lahinna tyon saanti on tyonantajasta kiinni, haluavatko palkata vanhemman pilotin(yli 60v) paitsi siis lentoyhtioissa saannollisessa reittiliikenteessa. Ongelmana tulee eteen myos jossain vaiheessa, etteivat vakuutusyhtiot valttamatta enaa myonna vakuutuksia, kun ikaa alkaa olla enemman ja/tai hinnat ovat taivasta hipovia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Liikennelentäjä ei USA:ssa voi toimia kapteenina (matkustajakoneen) täytettyään 60, ei myöskään muualla maailmassa USA:ssa rekisteröidyssä koneessa. Tämä FAA:n määräys on ollut voimassa vuodesta 1959. Satoja oikeusjuttuja FAA:a vastaan on vuosien mittaan ollut, mutta FAA ei anna periksi (paitsi viimeisimpien tietojen mukaan asia on liikahtamassa!)

Koko muu maailma on seurannut orjallisesti FAA:n pykäliä, kunnes kuutisen vuotta sitten Euroopassa nostettiin ikäraja 65:en.

Finnairissa on eläkeikä vaihdellu, alkanut 50:sta 50-luvulla, sitten 52, ja tänään 55. Eroamisikä, joka on aivan eri asia kuin eläkeikä, on Finnairissa 60 (sekin on noussut 55-58-60)

Taiwanilla, jossa lensin kuusi vuotta, oli kotimaan liikenteessä yläraja 62!

Kyllä tuntui niin väärältä se, että puolivuosittain psykossa todettiin kunto loistavaksi, mutta sitten eräänä päivänä kalenteri sanoo, ettet kelpaa mihinkään!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllahan se fatigue(vasymys/uupumus) vaikuttanee enemman vanhemmissa piloteissa kuin nuorissa/keski-ikaisissa, vaikka terveys, kunto ja taidot ovatkin tallella.

Rankkojen matkojen jalkeen(jetlagit) toipuminen vie mahdollisesti hieman enemman aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllahan se fatigue(vasymys/uupumus) vaikuttanee enemman vanhemmissa piloteissa kuin nuorissa/keski-ikaisissa, vaikka terveys, kunto ja taidot ovatkin tallella.

Rankkojen matkojen jalkeen(jetlagit) toipuminen vie mahdollisesti hieman enemman aikaa.

Minun jetlaginkestämiskykyni on huonontunut vuosi vuodelta. Jos käyn USA:n länsirannikolla vaikkapa parin viikon reissun, vie toipuminen aika tasan aikaerotuntien kappalemäärän verran vuorokausia. Siis 10 päivää menee, että olen normaalikuosissa. Ensimmäiset päivät kotona ovat täyttä helvettiä. Nukahdan kävellessänikin ja saatan nähdä suurin piirtein näkyjä...

 

Suosin jenkkimatkoillani aina mahdollisimman vähäisiä yömääriä perillä eli lyhyitä retkiä. Pyrin elämään koko ajan Suomen ajassa. Menen siis nukkumaan noin kello 23 Suomen aikaa, vaikka kello olisi kohteessa mitä tahansa. Verhot kiinni vaan... Kaikki palaverit ja tapaamiset aina niin ajoissa aamulla kuin mahdollista.

 

Nykissä kun piipahdan, tyypillisin reissuni on viettää vain yksi yö perillä. Takaisin tullessa Finnairissa on kiva ja helppo nukahtaa, etenkin jos sattuu alle vuodeistuin. Yleensä herään tuossa Vaasan korkeudella. Kahvia pari kuppia sekä munakas lärviin ja kohtapa ollaankin laskussa EFHK:lla. Tuo suora lento EFHK-KJFK ja päinvastoin on muuten ihan luksusta Suomen-kaltaiselle "takahikiämaalle"...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllahan se fatigue(vasymys/uupumus) vaikuttanee enemman vanhemmissa piloteissa kuin nuorissa/keski-ikaisissa, vaikka terveys, kunto ja taidot ovatkin tallella.

Rankkojen matkojen jalkeen(jetlagit) toipuminen vie mahdollisesti hieman enemman aikaa.

 

Muutama vuosi sitten Flight Internationalissa oli suhteellisen tyhjentava artikkeli jetlagista ja tekijoista, jotka vaikuttavat helpottavasti (tai painvastoin) "ilmiosta"

toipumiseen. Muistaakseni asiaan vaikuttavia merkittavia tekijoita oli (ei valttamatta, mutta lahes tarkeysjarjestyksessa):

- Fyysinen ja henkinen kunto

- Aikaisempi "nukkumishistoria"

- Aikaisempi "matkustamishistoria" (=aikaeroon voi tottua)

- Siirrytaanko lanteen vai itaan, ja kuinka monen aikavyohykkeen yli (siirtyminen kellon mukana oli muistaakseni helpompaa kuin kelloa vastaan).

  (en muista tarkempia yksityiskohtia artikkelista)

 

Joudun silloin talloin matkustamaan Yhdysvaltojen lansirannikolle tai keskilanteen. Lento lanteen ja totuttelminen paikan paalla on normaalisti kestanyt

paivan tai pari.

 

Takaisin Suomeen - lansirannikolta (tyypillisesti SFO) , kaytannossa 5 vuorokautta ennekuin paakoppa on taysin kunnossa (ihankuin semmoinen

koskaan tapahtuisi...), Denverista Suomeen, n. 3 vuorokautta, Chicagosta Suomeen, paivan verran sekaisin, mutta siina se tavallisesti on...

 

Yksi tekija, joka vaikuttaa takaisin Suomeen palautumisessa on se, etta en osaa nukkua koneessa - jostain syysta - eli valvon, luen ja nautin ilmaisia

drinkkeja lennon aikana (olisiko silla, etta ilmaiset drinkit ovat varma sijoituskohde  :) tammoiselle perushamalaiselle  jotain vaikutusta...    )

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tekija, joka vaikuttaa takaisin Suomeen palautumisessa on se, etta en osaa nukkua koneessa - jostain syysta - eli valvon, luen ja nautin ilmaisia

drinkkeja lennon aikana (olisiko silla, etta ilmaiset drinkit ovat varma sijoituskohde  :) tammoiselle perushamalaiselle  jotain vaikutusta...    )

Minä taas pakotan itseni nukkumaan etenkin silloin kun palaan Suomeen ja jos nukkuminen ajoittuu suomalaiseen yöaikaan. Olen jopa syönyt nukkumisen helpottamiseksi käsikauppatavaralääkkeitä (kenties jotain itämaista blaseboa?). Kunnon istuin (mieluiten vuodeistuin) helpottaa tosi paljon nukkumista. Täpötäyden MD-11:n turistiluokassa nukkuminen on likimain mahdotonta. Jos taas on väljää ja saa vaikka koko rivin itselleen, siinä voi ottaa unet kuin kotisohvalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tekija, joka vaikuttaa takaisin Suomeen palautumisessa on se, etta en osaa nukkua koneessa - jostain syysta - eli valvon, luen ja nautin ilmaisia

drinkkeja lennon aikana (olisiko silla, etta ilmaiset drinkit ovat varma sijoituskohde  :) tammoiselle perushamalaiselle  jotain vaikutusta...    )

 

Mina nyt lahinna tarkoitin koneen miehistoa, jetlagia ja siita toipumista, mutta meneehan se noinkin. ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Fyysinen ja henkinen kunto

- Aikaisempi "nukkumishistoria"

- Aikaisempi "matkustamishistoria" (=aikaeroon voi tottua)

- Siirrytaanko lanteen vai itaan, ja kuinka monen aikavyohykkeen yli (siirtyminen kellon mukana oli muistaakseni helpompaa kuin kelloa vastaan).

 

Meillä pienten lasten vanhemmilla on tuota "nukkumahistoriaa" sen verran että jetlag on ihan tuntematon käsite.  :D

 

Toukokuussa meni saman vuorokauden aikana BKK-HEL-FRA-ORD-SFO ja perillä Friscossa pari kaljaa hotellissa ja unta kuulaan. Aamulla pirteänä uuteen aamuun ja sitä seuraavana aamuna SFO-DFW-FRA-HEL-BKK eikä ongelmia.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen aihe, koska tässä asiassa on paljon yksilöllisiä eroja. Omakohtaisena kohtuullisen pitkään jatkuneena "koejaksona" miehistön jäsenen roolissa olen vakuuttunut, että iällä on jetlagin haittoja lisäävä vaikutus. Kenties pakkovalvominen eli unta vastaan taistelu on helpompaa vanhemmalla mutta tottuminen normaalirytmiin on vastaavasti hankalampaa. Eräs lentoemäntä sanoi osuvasti, että silloin miehetkin tietävät, mitä tarkoittavat kuukautiset: uninen, tokkurainen ja tunteet pinnassa. Omakohtaisesti parhaaksi olen havainnut sen, ettei ota minkäänlaisia paineita koko asiasta, nukkuu kun nukuttaa ja katselee pari yötä vaikka elokuvia, kyllä se siitä tasaantuu.

 

Seppo Kolehmainen 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Omakohtaisesti parhaaksi olen havainnut sen, ettei ota minkäänlaisia paineita koko asiasta, nukkuu kun nukuttaa ja katselee pari yötä vaikka elokuvia, kyllä se siitä tasaantuu.

 

100% samaa mieltä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ollaan hypätty pois aiheesta, joka oli lentäjän eläkeikä , ei jetlag!

Mutta jos jetlagista puhutaan, on sen kestäminen hyvin yksilöllistä. Kyllä sitä vuosien mittaan näki, kuinka jotkut olivat kuin puoliunessa koko ajan, toisiin aikaerot eivät kovin paljoa vaikuttaaneet, ainakaan muutamaan vuoteen. Itselläni aikaerolennot olivat helppoja, elin aina paikallisessa ajassa, aamiaiselle aina puoli kahdeksalta, oltiin misssäpäin maailmaa hyvänsä.

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs esim. Finnairin New Yorkin keikalla miehistöjen suhteen toimitaan? Kauanko vietetään aikaa Isossa Omenassa ja mikä on tavallinen väli seuraavaan lentoon sitten kotimaassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs esim. Finnairin New Yorkin keikalla miehistöjen suhteen toimitaan? Kauanko vietetään aikaa Isossa Omenassa ja mikä on tavallinen väli seuraavaan lentoon sitten kotimaassa?

Finskin ohjaamomiehistö nukkuu Nykissä kaksi yötä. Matkustamoväki yhden yön. Muusta rotaatiosta em mie tiiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä taas pakotan itseni nukkumaan etenkin silloin kun palaan Suomeen ja jos nukkuminen ajoittuu suomalaiseen yöaikaan. Olen jopa syönyt nukkumisen helpottamiseksi käsikauppatavaralääkkeitä (kenties jotain itämaista blaseboa?). Kunnon istuin (mieluiten vuodeistuin) helpottaa tosi paljon nukkumista. Täpötäyden MD-11:n turistiluokassa nukkuminen on likimain mahdotonta. Jos taas on väljää ja saa vaikka koko rivin itselleen, siinä voi ottaa unet kuin kotisohvalla.

 

Olen pari kertaa paassyt nauttimaan tyhjasta penkkirivista Suomeen palatessa ja pystynyt myos nukkumaan. Ongelma taitaa olla istumisasennossa nukkumaan

yrittamisessa. Joku tuttava kehoitti koettamaan Yhdysvalloissa vapaassa kaupassa olevia hormoonituotteita, en muista tuotenimea (jotain paivan valoisuudesta luonostaan  erittyvia, en muista) , mutta ei ne ainakaan minun kanssani toimineet, ja muutenkin koen ennakkoluuloja moisia kohtaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sehan on lahes perusasioita, etta mita vanhemmaksi pilotti tulee, sita superimmaksi han muuttuu. Siksipa onkin kasittamatonta, etta heidat laitetaan elakkeelle vastoin tahtoaan.

 

Mina en ainakaan ala kiistella kenenkaan vanhan liikennelentajan kanssa yhtaan mistaan.

He ovat kylla ihan omaa luokkaansa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sehan on lahes perusasioita, etta mita vanhemmaksi pilotti tulee, sita superimmaksi han muuttuu. Siksipa onkin kasittamatonta, etta heidat laitetaan elakkeelle vastoin tahtoaan.

 

Mina en ainakaan ala kiistella kenenkaan vanhan liikennelentajan kanssa yhtaan mistaan.

He ovat kylla ihan omaa luokkaansa. ;)

 

 

Katso,Maija Poppastakin näkee kuis se sateenvarjo pysyy vielä käsissä?(Courier)

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään