Guest mitch83

lentokonebongauspaikat Suomessa

115 viestiä aiheessa

Joo tässä olisi eilisen pikavisitiin jälkeen ulkomuistista piirretty kartta:

[ Attachment removed / expired ]

Pohjana käytin tuota edellistä karttaa.

Mittasuhteet on tuossa päin prinkkalaa sitten

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tässä olisi eilisen pikavisitiin jälkeen ulkomuistista piirretty kartta:

[ Attachment removed / expired ]

Pohjana käytin tuota edellistä karttaa.

Mittasuhteet on tuossa päin prinkkalaa sitten

Tuossahan voisi käyttää fs:sää apuna...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo ei ole tarpeeksi tarkka koska monien teiden linjaukset eivät täsmää todellisuudessa. Muutenhan tuo ois tosi hyvä, mutta eikö jollain ollut EFOU:n scenery projekti vaiheessa joten jos siihen saisi tiet kohdilleen. Katsotaan kunhan saan piirrettyä kunnon kartan :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro.

Tuollaisena yleisenä huomiona ja toivomuksena....... Ei riitä että siihen karttaan läiskästään joku numero jos ei selosteta miten siihen kohteeseen pääsee.

Olen itse joskus viettänyt ylimääräsiä tunteja mm. Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja on käynyt mielessä, että jospa kävelisin Lemminkäiselle ja takaisin, vaikka joku kuvakin tarttuisi kameralle. Siitä vaan ei tule mitään kun nuo ohjeet on tehty hesalaisia varten, ei niistä mitään hyötyä ole sellaiselle joka ei jo valmiiksi tiedä minne menee. Niin tai sitten ole valmis kahlaamaan lumihangessa ympärikentää, ei kiitos. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro.

Tuollaisena yleisenä huomiona ja toivomuksena....... Ei riitä että siihen karttaan läiskästään joku numero jos ei selosteta miten siihen kohteeseen pääsee.

Olen itse joskus viettänyt ylimääräsiä tunteja mm. Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja on käynyt mielessä, että jospa kävelisin Lemminkäiselle ja takaisin, vaikka joku kuvakin tarttuisi kameralle. Siitä vaan ei tule mitään kun nuo ohjeet on tehty hesalaisia varten, ei niistä mitään hyötyä ole sellaiselle joka ei jo valmiiksi tiedä minne menee. Niin tai sitten ole valmis kahlaamaan lumihangessa ympärikentää, ei kiitos. ;D

Mä olen kans samaa mieltä. Nuo paikat pitäisi merkitä oikeaan karttaan, mistä näkyy sitten tiet ja kaikki, mitä pitkin niille numeroiduille paikoille pääsee. Tässä se sitten punnitaan, että ketkä ovat tämän homman kanssa tosissaan ja ketkä eivät. Nimittäin kenenkään ei kannata vedota siihen, että ei ole karttaa mihin tehdä noita merkintöjä. Kyllä semmoiset saa vaikka kysymällä lentoasemalta tai sitten esimerkiksi vaikka paikalliselta tekniseltä toimistolta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo pekalla on hyvä pointti.

Samoin, yrittäkää tehdä niin että niitä sivuja voi selata esim. gprs-kännykällä, usein tarve tulee juuri silloin kun on siellä kentän vieressä ja miettii miten sinne paikalle pääsikään. Tässä tapauksessa esim. framet ei ole hirveän hyvä asia. Samoin kuvien pitää olla kompakteja ja vaikkapa linkitetty isompiin versioihin, että itse sivu latautuu nopeasti.

Stylesheeteillä tietty tuohon voi helposti tehdä kevyen version mobiilikäyttöön.

Tietty huumorimielessä tuostahan voisi tehdä SAP-kartan ;D

EFHK SAP Chart ARR RWY 22L eli Spotter Approach Chart kiitotien 22L saapuvalle liikenteelle ;D Tekee noista PDF:iä mitä voi tulostaa esim A5-kokoon joka menee taskuun kätevästi jos lähtee oudolle kentälle spottailmaan ;)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla ois jo beta versio EFOU:n kartasta. Mutta teen sen kunnolla polkuineen, teineen jopa mittoineen ettei tule epäselvyyksiä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

====================clip========================

Tietty huumorimielessä tuostahan voisi tehdä SAP-kartan ;D

EFHK SAP Chart ARR RWY 22L eli Spotter Approach Chart kiitotien 22L saapuvalle liikenteelle ;D Tekee noista PDF:iä mitä voi tulostaa esim A5-kokoon joka menee taskuun kätevästi jos lähtee oudolle kentälle spottailmaan ;)

//Tuomas

Miten niin huumorimielellä. LOL Ajatelkaas nyt, viiden vuoden päästä joku keskieuroppalainen spotteri tulee lentämällä Helsinki-Vantaalle, marsii infoon ja kysyy, että mistä niitä karttakirjasia Spotting in Finland saa ostaa. Tyttö väläyttä hymyn ja toteaa, että vaikka tästä, mutta mikäli haluatte kävellä lentoasemalla sen saa myös kaikista kioskeista ja briefingistä. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tuo Pekan maininta ihan hyvä, ymmärrän yskän... Itse lupasin tässä jo käydä ottamassa kuvia ja tehdä karttoja, mutta kun ei koulun ja duunin takia pahus vie kerkeä :-\

Tooosin... Tässä ensi viikolla saan uuden digijärkkärin, niin ehkä sitä liikenisi sen verran aikaa, että kerkeäisi käydä vähän "kameraa kokeilemassa" ;D

Eli meinasin että voin ottaa tien päältä vaikka ennen mooottoritien liittymää kuvan, numeroida sen ja vastaava numero sitten kartalle. Sekä jos onnistun, niin semmoinen hiirellä pyöriteltävä 360 asteen panoraama muutamasta kohtaa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, kamera on siis hankittu :) Eli koitan tässä käydä ottamassa vähän kuvia jossain vaiheessa kunhan kerkiän töiden puolesta.

Itse olen menossa Miamiin kesällä, ja lähdin googlen kautta etsimään Miami intl. spottailuohjeita, ja heti osui silmään tämmöinen: http://www.anniebees.com/Photos/SpottingMIA.htm

Eli tuossa on hyvä, kun on suht yksinkertaiseen karttaan merkattu spottipaikat, ja juuri kun näkee käytetyt millimäärät jokaisessa samplekuvassa mitä tuolla alhaalla on. Eli jo tämmöisestä yksinkertaisestakin olisi jo apua :) Mutta jos pyritään siihen, että tehdään semmoinen karttaläpyskä, jossa on eri spottailupaikkoja, ja spottauspaikkaa klikkaamalla saa vaikka lisäinfoa kuvilla tuettuna (kyseisestä paikasta)?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sorry on pakko nostaa tätä keskustelua pikkaisen, siis todella pikkaisen ylöspäin.

Olen tekemässä kevään aikana erään tuotantofirman alaisuudessa dokumenttia ja muutama kohtauksista tulisi kuvata jossakin päin Helsinki-vantaan lentoaseman lähellä olevia spottauspaikkoja.

Tarkoituksen olisi siis kuvata nousevia ja laskevia koneita. Yritin päästä http://koti.mbnet.fi/mkuja/ sivuille joka on esiintynyt tässä keskustelussa muutaman kerran, mutta sivu näyttää muuttaneen luonnetta.

Olisin kiitollinen kaikesta avusta/vinkeistä.

kiitos ja kumarrus:

ps. Anteeksi jos on toinenkin keskustelu käynnissä jossakin päin foorumia, mutta tämä keskustelu tärppäsi kun käytin etsintä työkalua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sorry on pakko nostaa tätä keskustelua pikkaisen, siis todella pikkaisen ylöspäin.

Olen tekemässä kevään aikana erään tuotantofirman alaisuudessa dokumenttia ja muutama kohtauksista tulisi kuvata jossakin päin Helsinki-vantaan lentoaseman lähellä olevia spottauspaikkoja.

Tarkoituksen olisi siis kuvata nousevia ja laskevia koneita. Yritin päästä http://koti.mbnet.fi/mkuja/ sivuille joka on esiintynyt tässä keskustelussa muutaman kerran, mutta sivu näyttää muuttaneen luonnetta.

Olisin kiitollinen kaikesta avusta/vinkeistä.

kiitos ja kumarrus:

ps. Anteeksi jos on toinenkin keskustelu käynnissä jossakin päin foorumia, mutta tämä keskustelu tärppäsi kun käytin etsintä työkalua.

Riippuu ihan siitä, mikä kiitotie on käytössä. Mutta veikkaisin että Lemminkäisen kalliolta saa parhaiten jos 22L on laskeville kiitotienä, sinne pääset kun menet Tuusulantietä Helsingistä ulospäin ja käännyt Korson liittymästä, ja heti vasemmalle T-risteyksestä (eli siltaa pitkin itse sen moottoritien yli).

Nousevia varmaan saat parhaiten Katariinantieltä uuden kiitotien pohjoispuolelta, eli Kehäkolmoselta Nuolitielle, siitä T-risteyksestä vasempaan ja kiitotievalojen jälkeen T-risteys oikealle, siinä kiitotietä on oikealla pitkä pätkä, kannattaa käydä ihmettelemässä etukäteen niin saa vähän ideaa mistä koneet menevät ja miten valo on mihinkin aikaan. Katariinantie ja lemminkäisen kalliot molemmat toimivat hyvin ilta-auringossa.

Paikkoja on muitakin mutta se riippuu paljon siitä mikä kiitotie on käytössä ja mistä päin valo tulee.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään