Juho Vastapuu

Lentolupakirja diabeetikolle?


35 viestiä aiheessa

Muistikuvan ja pikaisen nettiselailun perusteella väittäisin ettei diabetes ole ehdottomasti este. Ilmeisesti jopa jonkinlaiset lääkkeet (ei insuliini) sallittaisiin. Kannattaa varmistaa joltain joka asian oikeasti tietää esim laitos tai joku ilmailulääkäri. Mun tietokone on niin hidas, etten nyt voi alkaa selaamaan JAR medikaalivaatimuksia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin muistinkaan, että täällä oli tällainen ketju. Näköjään kaikenlaista hevonpaskaa sitä on täällä kirjoitettu, itsekin.

 

Tiedänpä hyvin erään lennonjohtajan, jolla todettiin 2 vuotta sitten II-tyypin diabetes. Verensokerit pysyvät kurissa suun kautta nautittavalla lääkityksellä, ruokavaliolla ja liikunnalla. Painoa tietysti voisi pudottaa, mutta se on vähän sellainen ikuisuusprojekti monella. Voimassa ovat EASA 2-luokan ja Eurocontroll 3-luokan medikaali eli PPL ja ATCO lupakirjat voimassa. CPL ja ATPL vastaavine medikaaleineen olisivat myös mahdollisia.

 

Eräissä tapauksissa insuliini (joka voi aiheuttaa hypoglykemian) voidaan korvata nykyaikaisilla lääkkeillä kuten Victoza, mikä ei aiheuta tajunnanmenetystä aiheuttavaa verensokerin laskemista ja toimii myös tehokkaana laihdutuslääkkeenä (taiteilija Ploiri tiettävästi käyttää tätä). Englannissa on ensimmäinen lennonjohtaja, jolla on I-tyypin diabetes, saanut duunimedikaalin. Suomessa ei tiettävästi vielä ole tällaista, mutta II-tyyppiä sairastavia on tietääkseni ainakin kolme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, koska esim. rekkaakin saa hyvässä hoitotasapainossa oleva diabeetikko ajaa. Rekalla ajamista ja lentämistä ei toki voi ihan yksi yhteen rinnastaa, erotuksena on mm. se että rekkakuski saa herkemmin pahempaa jälkeä aikaan sivullisille itsensä lisäksi vahingon sattuessa kuin PPL- tai ultrapilotti rysähtäessään koneella tonttiin.

 

Tärkeimpänä tässä on lienee asenne. Jos diabeetikolla on hoitomotivaatio - ja osaaminen ja sitä kautta hoitotasapaino kohdallaan niin pitäisin lentämistä turvallisena myös diabeetikolle. Tiettyjä rajoituksia ja kontrollia diabeetikon lentolupaan toki olisi syytä miettiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiettyjä rajoituksia ja kontrollia diabeetikon lentolupaan toki olisi syytä miettiä.

 

Näin toimitaankin. Tässä täytyy kuitenkin toistaiseksi erottaa toisistaan I- ja II-tyypin diabetekset, jotka voivat olla hoidoltaan hyvin erilaisia. Tavanomaisin rajoitus lienee SIC, eli seuraavassa lääkärintarkastuksessa esitettävä Trafin kirje, jossa yleensä vaaditaan sisätautilääkärin lausunto hoidon toteutumisesta tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, koska esim. rekkaakin saa hyvässä hoitotasapainossa oleva diabeetikko ajaa.

Kyllä ne minulta ottivat ammattiajoluvan pois (ja lykkäsivät ammatilliseen uudelleenkoulutukseen), vaikka on hyvä sokeritasapaino. ;) Olen siis suht tuore ykköstyypin edustaja.  :)

 

Suurimpana eronahan 1 tyypin insuliinihoidon ja 2 tyypin mahdollisen tabelttilääkityksen välillä on sokereiden laskeminen; Insuliinihoito laskee aina verensokereita, kun taas tietynlaiset tablettihoidot vaikuttavat henkilön omaan insuliinin imeytymiseen, eikä näinollen aiheuta hypoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, koska esim. rekkaakin saa hyvässä hoitotasapainossa oleva diabeetikko ajaa. Rekalla ajamista ja lentämistä ei toki voi ihan yksi yhteen rinnastaa, erotuksena on mm. se että rekkakuski saa herkemmin pahempaa jälkeä aikaan sivullisille itsensä lisäksi vahingon sattuessa kuin PPL- tai ultrapilotti rysähtäessään koneella tonttiin.

 

Tärkeimpänä tässä on lienee asenne. Jos diabeetikolla on hoitomotivaatio - ja osaaminen ja sitä kautta hoitotasapaino kohdallaan niin pitäisin lentämistä turvallisena myös diabeetikolle. Tiettyjä rajoituksia ja kontrollia diabeetikon lentolupaan toki olisi syytä miettiä.

No onhan tässäkin myös tuo kääntöpuoli.Ilmassa olet yksin,omin neuvoinesi vastaamassa koneesta,jos ajatellaan sitten äkkinäisen sairaustilan mahdollisuutta,kun taas tienpäällä voit ottaa vaikka pientareelle,kai sitä sen verran voi ennakoida? Mutta kuten todettu,hyvin hoidetussa diabeteksessa ei komplikaation mahdollisuutta oikeastaan olekaan. Eli,tuosta lopusta Mikon kanssa samoilla linjoilla,eli säännöllinen kontrolli koko ajan,joka yleensä diabeetikoilla toimii jo muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne minulta ottivat ammattiajoluvan pois (ja lykkäsivät ammatilliseen uudelleenkoulutukseen), vaikka on hyvä sokeritasapaino. ;) Olen siis suht tuore ykköstyypin edustaja.  :)

 

Suurimpana eronahan 1 tyypin insuliinihoidon ja 2 tyypin mahdollisen tabelttilääkityksen välillä on sokereiden laskeminen; Insuliinihoito laskee aina verensokereita, kun taas tietynlaiset tablettihoidot vaikuttavat henkilön omaan insuliinin imeytymiseen, eikä näinollen aiheuta hypoja.

 

Ok, ei tuo ns 1 tyypin diabeteskaan ehdoton este ole, mutta hyvän hoitotasapainon kriteerit ovat ryhmä 2:n ajokorttiluokissa niin tiukat että käytännössä ammatillinen uudelleenkoulutus on luultavasti ollut järkevämpi vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurempi riski on tuossa liian matalassa sokerissa. Silloin kärjistetysti sanottuna ensin katoaa reaalinen maailma ja kaveri on ihan sekaisin josta seuraa jossain vaiheessa jopa tajuttomuus ja tietty pahimmassa tapauksessa sitten kuolema.

Siis verensokerin laskeminen äkkiäarvaamatta on joissain tilanteissa ihan mahdollinen ja sen takia ainakin itse yritän pitää aina paria palaa sokeria mukana ensiavuksi.

"ensin katoaa reaalinen maailma" Tämä on avainlause. Eli kun reaalimailma katoaa ei diabeetikko enää ymmärrä omaa tilaansa, eikä osaa tehdä korjaavia toimenpiteitä (ottaa niitä sokeripaloja). Ongelmaa lisää se, että diabeetikko tottuu hypoglykemian oireisiin, eikä huomaa niitä ennenkuin on myöhäistä.

 

Vastaus on siis ei. Varmistusohjaajan kanssa ehkä. Kakkostyyppiin en ota kantaa.

 

T. nimimerkki 20 vuotta diabeetikkolasta (ykköstyyppi) hoitanut ja muutaman kerran hypoglykeemisen kanssa paininut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, ei tuo ns 1 tyypin diabeteskaan ehdoton este ole, mutta hyvän hoitotasapainon kriteerit ovat ryhmä 2:n ajokorttiluokissa niin tiukat että käytännössä ammatillinen uudelleenkoulutus on luultavasti ollut järkevämpi vaihtoehto.

Juurikin näin!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään