Harri Koskinen

OH-ABB ja Wäinö Bremer

24 viestiä aiheessa

Sain äskettäin airliners.netin kautta Australiasta kyselyn OH-ABB:n omistajasta. Kysyjällä on kokoelmissaan omistuskirjoituksella varustettu postikortti/kuva ja hän halusi tietää kenen signeeraama se on. Kyllä tuossa ylhäällä ihan selvästi lukee W. Bremer.

[ attachment removed / expired ]

Tässä toisessa kuvassa Wäinö Bremer puistonpenkillä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mikä paikkakunta tuossa tekstissä on (Den första flygmaskin i ???jok 24-27/4 31)? Joku Lapin paikka?

 

Enpä huomannutkaan aluksi tuota valkoista tekstiä. Siinähän lukee norjaksi(?) "Den förste flyvemaskin i Karasjok".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karasjok on paikkakunta Norjassa, muutama kilometri Suomen rajalta Angelin korkeudella.

 

Taitaa olla Wäinö laskenut Junkersinsa joen jäälle, ainakin kuvasta voisi näin arvuutella. Laskupaikkoja näyttää kartan mukaan olevan niukasti:

 

kuvalähde: www.desamiskesamlinger.no

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

EDIT: Niin, hieno ja todella harvinainen valokuva Bremerin Junnusta nimikirjoituksineen. Näitä ilmestyy esille aina silloin tällöin, mukava katsella. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Junkersin kyljessä näkyy kirjaimia. Todennäköisesti siinä lukee SHELL, joka oli Wäinö Bremerin työnantaja. Alla olevassa linkissä on juttua Bremeristä ja siinä tulee ilmi tuo "kytkentä" SHELL-yhtiöön. ;)

 

Turun Sanomat/Bremer

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on koko kuvasarjassa mielenkiintoisinta, on tuo paikkakunta. Vai kuka tunnustaa omaavansa kirjahyllyssänsä teoksen, jossa Bremer vetelee Norjan Lapissa. Kapkaupungit sun muut on kyllä käyty, mutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Junkersin kyljessä näkyy kirjaimia. Todennäköisesti siinä lukee SHELL, joka oli Wäinö Bremerin työnantaja. Alla olevassa linkissä on juttua Bremeristä ja siinä tulee ilmi tuo "kytkentä" SHELL-yhtiöön. ;)

 

Hakusanoilla Junkers ja Karasjok löytyi lisää faktaa tuosta reissusta (=kuva, jossa SHELL näkyy vielä selvemmin)

http://www.endringsagentene.com/gidsken/fotogalleri.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai oli Wäinökin käynyt siellä. Minä kun luulin että Ville Leppäsellä oli yksinoikeus Gidskeniin, kun tiettävästi heillä oli vispilänkauppaa keskenään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai oli Wäinökin käynyt siellä. Minä kun luulin että Ville Leppäsellä oli yksinoikeus Gidskeniin, kun tiettävästi heillä oli vispilänkauppaa keskenään.

 

Wäinö lenteli myös Ruotsissa samoihin aikoihin, kuin Gidskeniä Norjassa tapaili... ;)

 

Bremer hankki Junkers A.50 Junior-koneensa helmikuussa 1931, ja SIH-lehdessä1/2002 olevassa Ritarannan Eikan jutussa mainitaan, että toukokuussa 1931 hän osallistui Ruotsin ympärilentokilpailuun voittaen oman luokkansa. Tämä Karasjoen kuva on kuitenkin jo aikaisemmin otettu eli 24-27.4.31, joten enpä ole varma liittyykö se tähän Ruotsin kilpailuun. Samassa lehdessä on kuva Junnusta ilman SHELL-tunnusta 27.5.31, kun kone on tulossa Ruotsin kilpailureissulta Tukholmasta Helsinkiin 27.5.1931. Tunnus on siis poistettu tässä välissä. Luultavasti tuo Karasjoen reissu oli oma reissunsa...Bremer teki nämä lennot siis ennen Euroopan ympärimatkaa, jolloin hän kävi 11:ssa maassa ja lensi 7000 km. Sen jälkeen hän varusti koneensa kellukkein ja meni Petsamo-laivan mukana etsimään sillliparvia Islannin pohjoispuolisille merialueille.

 

Kapkaupungin reissu alkoi sitten näiden lentojen jälkeen maaliskuun 21 päivänä 1932. Ja maailmanympärilento 10.3.1933.

 

Wäinö Bremer toimi SHELL-yhtiön osastopäällikkönä vuosina 1932-34.

 

Jukka

 

edit: lisäyksiä ja täsmennyksiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu kun tuli esiin tuo Junnun Karasjok kuva. Enpä enää muistanutkaan, että tuo -ABB-rekisteri muodostuikin hänen vaimonsa Astrid Bremerin nimen pohjalle. Täytynee pyyhkiä taas pölyt OH-ABB-kirjasta ja lukea läpi. Mutta kysytäänpä tässä yhteydessä minun ottamastani kuvasta, notta missä ja milloin Junnua (ehkä viimeksi) ulkoilutettiin tuossa kuvassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän lisää tietoa aiheeseen liittyen lähdeaineistona kirja Lapin Ilmailuhistoria I (Jaakko Alakulppi, Lapin maakunta-museon julkaisuja 9, Vaasa, 1999, ISBN 951-98439-0-6, s. 97):

 

"3.16. Kapteeni Bremerin ja lentäjätär Jacobsenin ennätyslento Helsingistä Ivaloon - filmausmatka Norjaan

 

Saksalaisen UFA-filmiyhtiön toimeksiannosta kapteeni Väinö Bremer ja norjalainen naislentäjä Gidsken Jacobsen lensivät torstaina 23.4.1931 Bremerin Junkers Junior-koneella, OH-ABB, filmausmatkalle Helsingistä Ivaloon ja edelleen Norjan

Karasjoelle. Lentomatka Helsingistä Ivaloon kesti 8 tuntia 5 minuuttia, mikä oli tuon ajan ennätys. Kapteeni Bremer

toi tullessaan mm. päivän lehdet ja lausui nopeasta lennostaan: "Nopeata kulkua. Aamulla Helsingissä, illalla Ivalossa!"

Lentäjätär Gidsken Jacobsenin Sääski-kone oli juuri huollossa Helsingissä eikä voinut osallistua filmauslentoihin. Jacobsen harjoitti lentotoimintaa Pohjois-Norjassa. Hänen kotipaikkansa oli Narvik.

Perjantaina 24.4. lentäjät jatkoivat Ivalosta Norjan Karasjoelle, jossa he lentokoneineen viikonvaihteessa osallistuivat

erään lappalaisaiheisen elokuvan filmaustöihin. Paluumatkallaan (27.4.) Bremer ja Jacobsen poikkesivat vielä Petsamossa sekä jatkoivat sitten Ivalon ja Sodankylän kautta Rovaniemelle, jossa antoivat mm. haastatteluja Hotelli

Lipposessa (Hotelli Kotka). Yöpymisen jälkeen lentäjät jatkoivat matkaansa Helsinkiin."

 

Näin siis tuossa kirjassa ja lisäksi sivulla 97 on kuva Ivalossa 23.4.1931, jossa Bremer ja Jacobsen poseeraavat OH-ABB luona.

 

Tietääkö kukaan onko kirjalle ilmestynyt jatko-osia?

 

OMASTA PUOLESTANI HYVÄÄ JUSSIA KAIKILLE!

 

terveisin repe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla "Kysymysketju"-aiheessa kyllä mainitaan useammankin kerran, että Lapin Ilmailuhistoria II on ilmestynyt ja kuulemma kannattaa ostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla "Kysymysketju"-aiheessa kyllä mainitaan useammankin kerran, että Lapin Ilmailuhistoria II on ilmestynyt ja kuulemma kannattaa ostaa.

 

Ehdottomasti. Jos jotakin ilmailukirjaa nyt tohtisin suositella, niin ehdottomasti tämä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu kun tuli esiin tuo Junnun Karasjok kuva. Enpä enää muistanutkaan, että tuo -ABB-rekisteri muodostuikin hänen vaimonsa Astrid Bremerin nimen pohjalle. Täytynee pyyhkiä taas pölyt OH-ABB-kirjasta ja lukea läpi. Mutta kysytäänpä tässä yhteydessä minun ottamastani kuvasta, notta missä ja milloin Junnua (ehkä viimeksi) ulkoilutettiin tuossa kuvassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tämä Ilmailu-Jenkki purukumikuva on keräilyalbumistani vuodelta 1974. Olisiko samasta tapahtumasta, ehkä-70-luvun alkupuolelta?

Kuva on skannatessa vähän suurennettu, alkuperäinen on noin 8 cm leveä. (kuva: Juha Ritarannan luvalla)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti kyseessä on Hki-Vantaan (silloin) uuden lentoasemarakennuksen vihkiäislentonäytös, muistaakseni vuonna 1969. Siellä Kaskian Jaska taisi tehdä Pikku-Junnun viimeisen lennon ennen museointia. Muistinvaraista tietoa, ehkä joku osaa varmistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

missä ja milloin Junnua (ehkä viimeksi) ulkoilutettiin tuossa kuvassa.

 

 

Kyseessä Helsinki-Vantaan lentoaseman uuden terminaalin avajaiset 8.9.1969. Jaakko Kaskia lensi Junnulla vihkiäislentonäytöksen avauslennon. Seuraavana päivänä hän lensi Junnun Malmille. Se oli Junnun toistaiseksi viimeinen lento.

 

:-)  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri noin, Helsingin lentoaseman uuden terminaalin vihkiäisjuhlalentonäytös oli kyseessä. Esalla jälleen täsmälliset tiedot. Hyvä kun varmistui nuo Junnun viimeiset lennot. Kuvaa lähettäessä olin jo mainita, että tuolloin sillä lennettiinkin. Aloin kuitenkin epäillä muistiani, että oliko se lentävä historic plane sittenkin Klemm? Muistanko väärin, että Kaskia tuli sammutetulla moottorilla laskuun?

 

Keihäsen Kalevi ei tuolloin ollut vielä opettanut kaikkia härmäläisiä lentämään ja siksi "isot" matkustajakoneet kiinnostivat yleisöä. Finnairin DC8:n (kuvan oikeassa yläkulmassa 3 DO:ta suorittaa ylilentoa)

[ attachment removed / expired ]

 

ja LOT:n Tu134:en läpimarssiin oli koko ajan pitkät jonot.

[ attachment removed / expired ]

Myös Hansa Brandenburg oli kentällä, ei kuitenkaan käynyt omassa elementissään kuten Junnu.

 

[ attachment removed / expired ]

Ilmavoimat panosti lentonäytökseen. Välillä taivas oli kiiltävänä Fougista, joita oli muodostelmassa 18 kpl.

 

[ attachment removed / expired ]

Gnat GN-104 lensi soolonäytöksen ja oli myös maassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, täytyy kyllä nostaa hattua tämän porukan tietämiselle! Ja upeat kuvat, näemmä joskus aikaisemmin on vähän panostettu eri tavalla näytöksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tähän palstaan laitetaan kovin usein juttuja missä lukee  (Attachment not found-or removed) :thmbdn:  >:(

 

Ei niitä varsinaisesti laiteta, vaan viesteissä liitetiedostoina olevat kuvat poistetaan tietyn ajan kuluttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla