Guest arttula

Melkein törmäsimme. Vai törmäsimmekö sittenkään ?

4 viestiä aiheessa

Terve

 

Lentelin tuossa loppuviikosta Munchenista Helsinkiin. Hetken lennettyämme, vielä nousussa pinnalle, huomioni kiinnittyi vasemmalta tulevaan koneeseen, joka lähestyi meitä 90 asteen kulmassa. Tässä vaiheessa meillä lentopinta läpi n. FL200. Olimme edelleen nousussa. Sen huomasin perstuntumalla ja toisaalta matkustamonäytön kasvavista numeroista. Lopulta alitimme risteävän koneen arviolta alle 1000 jalkaa alapuolelta. Jäihän siihen toki marginaalia, mutta hieman ihmetytti lennonjohtajan kylmähermoisuus, kun antoi meidän nousta, eikä hetkeksikään pysäyttänyt nousua.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtaja saattoi käyttää esim. pystynopeussäätelyä, ts. ylempänä olevalle koneelle suurempi tai yhtäsuuri pystynopeus kuin alempana olevalle, kunhan korkeusporrastusta oli lähtötilanteessa vähintään porrastusminimin määrä, eli 1000 ft.

 

Varsinkin korkealla lennettäessä ja pitkäkestoisen nousun ajan tuo porrastuslaji on tosin hiukan riskialtis, jos pelataan pienillä mariginaalella: vaikka ilma-aluksen tuleekin ilmoittaa hyvissä ajoin, mikäli se ei voi rajoitusta noudattaa, saattaa se käytännössä "alkaa hyytymään" ja tällöin porrasminimi olla lähellä alittumista. Viisas ja kauaskatseinen lj toki ennakoi tällaiset tilanteet ja estää niitä syntymästä...  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, tuossa vaan kiinnitti huomiota se, että lähestyvä kone tuntui kasvavan suorastaan silmissä. Mutta eipä minulla ollut hetkeäkään epäilystä, etteikö tilanne olisi ollut koko aikaa hallinnassa. Kunhan vaan lämpimikseni täällä kirjoittelen... :P

 

Arttu

 

Lennonjohtaja saattoi käyttää esim. pystynopeussäätelyä, ts. ylempänä olevalle koneelle suurempi tai yhtäsuuri pystynopeus kuin alempana olevalle, kunhan korkeusporrastusta oli lähtötilanteessa vähintään porrastusminimin määrä, eli 1000 ft.

 

Varsinkin korkealla lennettäessä ja pitkäkestoisen nousun ajan tuo porrastuslaji on tosin hiukan riskialtis, jos pelataan pienillä mariginaalella: vaikka ilma-aluksen tuleekin ilmoittaa hyvissä ajoin, mikäli se ei voi rajoitusta noudattaa, saattaa se käytännössä "alkaa hyytymään" ja tällöin porrasminimi olla lähellä alittumista. Viisas ja kauaskatseinen lj toki ennakoi tällaiset tilanteet ja estää niitä syntymästä...  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, tuossa vaan kiinnitti huomiota se, että lähestyvä kone tuntui kasvavan suorastaan silmissä

 

Kyllä kuulemma näyttää melko hurjalta, kun lentää korkealla ja esim. 747 lentää suoraan vastapalloon tuhannen jalan korkeusporrastuksella... näkö nääs tekee tepposet, ensin näyttää että vastaantuleva on alapuolella, hetken päästä samalla korkeudella ja vasta ihan lopuksi yläpuolella. Sen takiakin sitä lennetään IFR:ää...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään