Guest henkka92

Ohjaamokokemuksia!?

57 viestiä aiheessa

Moikka!

 

On varmaan jo aika moneen kertaan nämäkin kysymykset kysytty, mutta otetaanpa nyt taas esille.  ;D

 

1. Minkä kaikkien koneiden ohjaamoissa olette olleet?

2. Mikä on hienoin ohjaamokokemuksenne?

3. Minkä koneen ohjaamosta pidätte eniten?

 

Omat vastaukseni:

 

1. MD-11, B757 ja A320s (ja MD-80!!!)

2. Lentoonlähtö Naritan kentältä

3. MD-11  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt tässä vaiheessa aattoa vielä muistaa, niin listataan ohjaamossa olemisia:

 

Itse kipparoituja: C-150, C-150 Aerobat, C-152, C-172, PA-28 Cherokee (kolmella eri moottoriversiolla), Arrow (kaksi mallia), Aztec (kaksi mallia), Navajo, AA-5 Yankee, BT-12 Beagle Pup, ASK-13, SF-25 Falke

 

Maassaolevissa istuttu kipparin pallilla: DC-3 (moottorit käyden), B-17, DC-9, Aero Commander, Socata Trinidad

 

Apumiehen puolella/kakkosohjaajana istuttu lennon aikana: Rallye Club, Jak-52

 

Jump seatilla istuttu laskun aikana: B-707, DC-9

 

Ohjaamossa vierailtu lennon aikana: DC-3, DC-8, MD-80, B-747, Convair Coronado, Super Caravelle

 

Pilipalisimulaattorissa: Link Trainer

 

Paras ohjaamokokemus? Siinä, missä tuli eniten G-vitamiinia, eli Jak-52:ssa.

 

EDIT: Jotain unohtui, bisneksen platalla kipparin penkillä sveitsiläisten HS-125:ssä, sekä myös apumiehen puolella Schweizer 269:ssä lennolla, ohjaamoksi kai sekin on laskettava.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Toki palstalla liikkuu tyyppejä, joilla on paljon enemmän ohjaamotyyppejä, mutta on tuossa nyt edes jokunen hieman harvinaisempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaans näitä omia, noissa nyt ei mitn erikoista, mutta saattaahan tästä viritä keskustelua joka lienee tarkoituskin.  :)

Vaikee noista on sanoa, liikennekoneissa tuntuu olevan kovin ahtaat ohjaamot. Jumbo varsinkin oli yllätys, eikä noissa haisevissa yseissä/kasikymppisissä mikään hurrattava konttori ole.  (isoiksi koneiksi)

 

C-140                                                                              DC-3

C-150/152                                                                      DC-9

C-172/182                                                                      MD-8x

C-206                                                                              MD-11

C-401/402                                                                      MD-90

                                                                                        DC-10+simu

Maule M6 (kai se oli M6...)                                             

                                                                                        B-747

Shorts Skyvan

 

Fairchild Metro                                                                 

                                                                                        Bae146 & RJ

Aero Commanderit                                                         

                                                                                        Saab340 & 2000

Beech 18

Beech Debonair                                                              J31

 

PA-28:t (+R)                                                                    EMB-110

PA-23                                                                              EMB-145

PA-31

                                                                                        A-300

AN-2

AN-32                                                                              ATR-72

 

TwinOtter                                                                        DHC Q400

 

Bravo

 

AA-5                                                                                MiG-15 (vesiksen museokone)

 

Socata TB:t

 

MU-2

 

Hawker 700&800

 

Challenger (CL600?)

 

 

Tulipa pro:n näköinen lista kun rivit vinossa...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antonov AN-2 ohjaamossa on oltu ja sitten jossain Cessnassa pienempänä ja muistaisin, että olen ollut Beech Bonanzan (ilmailuopisto) ohjaamossa Porin kentän avoimienovien päivänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se Jouni istunut myös Teksasin miehen Mooney 20E:n ohjaamossa, vai muistanko väärin?

 

Saattoi se istua, 100 varmaksi ei muista, ovella ainakin on roikuttu ja ihmetelty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäys:

 

Oli muuten hauska kokemus sitten myöhemmin kun aloitettiin RJAA-EFHK välillä lähestyminen Helsinkiin niin kapteeni pisti -3600 FPM:ää lasiin. Purseri soitti ärtyneeseen äänensävyyn suunnilleen, että mitäs helkkarin peliä siellä pidetään, kun ei taravat meinaa pysyä paikoillaan. 

 

:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäys:

 

Oli muuten hauska kokemus sitten myöhemmin kun aloitettiin RJAA-EFHK välillä lähestyminen Helsinkiin niin kapteeni pisti -3600 FPM:ää lasiin. Purseri soitti ärtyneeseen äänensävyyn suunnilleen, että mitäs helkkarin peliä siellä pidetään, kun ei taravat meinaa pysyä paikoillaan.

 

:laugh:

 

Eihän tuo vielä mitään, Mu-2:lla silloin aikanaan pystyi tulla lähes rutiininomaisesti -4000 fpm, emergency-descentissä pari tonnia vielä lisää  ;)

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä kuvaa ottaessa on ollut tähän mennessä paras fiilis koskaan ilma-aluksen ohjaamossa istuessa: takana liki 600km matkaa, kotiin matkaa jäljellä reilu 36km, höhheliä vajaa 1800m, mahtaako LS6b liitää kotiin?? Reilu vartti tämän kuvan ottamisen jälkeen _onnellinen_ pilotti maistoi kuohujoumaa saavutetun timantin jälkeen!!

[ attachment removed / expired ]

 

Edit: LS4:n ohjaamo on mukavampi; tilaa enemmän ja parempi maata/istua sen seitsemän tuntia, kutonen on istuma-asenoltaan mukavampi, mutta ei ole tilaa liikkua juurikaan. Pärisevissä jenkkihölmöille tehdyt härpäkkeet ovat hyviä, mahtuu siirtämään takamusta välillä, mutta mitään fiilistä niistä ei saa.

 

Ohjaamo on hyvä, jos kaasuhanikka (tahi laippahanikka) on omalle vasemmalle kädelle ja ohjauslaite omalle oikealle kädelle.

 

Edit 2: Noissa on tullut käytyä/istuttua/lennettyäö/tjsp..

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,50761.msg536495.html#msg536495

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olette onnekkaita, kun ootte päässy kaiken maailman ihmekoneiden ohjaamoon. Kyllä mullaki sitte vähän vanhempana tulee se aika... toivottavasti  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

On varmaan jo aika moneen kertaan nämäkin kysymykset kysytty, mutta otetaanpa nyt taas esille.  ;D

 

1. Minkä kaikkien koneiden ohjaamoissa olette olleet?

2. Mikä on hienoin ohjaamokokemuksenne?

3. Minkä koneen ohjaamosta pidätte eniten?

 

 

Sopisko tohon: "4. Miten ihmeessä pääsitte ohjaamoon?"  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole 9/11 jälkeen mikään helppo temppu päästä liikennelentokoneiden ohjaamoon, kaikkien ilmailun ystävien suruksi. Parhaiten pääsee, jos on tuttavia lentoyhtiössä töissä tai sitten puhumalla lentäjien kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieraana:

 

MD-83

MD-11

DC-9

 

757

777

 

A320

 

Partenavia P-68

 

Seneca

 

PIC:

 

C-182

 

PA-38-112

PA-28-140

PA-28-161

PA-28-181

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään istuin legin HEL-CPH MD-87:n ohjaamossa jumpseatilla. Saavuin jokunen minuutti sitten Amsterdamiin.

 

Sanomattakin selvää, että hauskaa oli. Muistikortti täyttyi kuvista; ensimmäinen kerta sekin.

 

Tirehtööri ja kisälli olivat rentoja, ja yhteistä juttuakin löytyi mm. TCAS:ista, eri onnettomuuksista ja lennon aikana kuulluista ATC-hassuuksista.

 

Mielikuvat lentämisestä vahvistuivat. Lentokone ilmaan, kone autopilotille ja lentoemoilta kaffea ja sitten Expresseniä lukemaan. Välillä kone tuodaan kenttään, printataan uusi reititys, lennetään se samaan tyyliin ja sitten jalkaudutaan pääteasemalla farmarimallisen Volvon kuskin pukille ja körötellään kotiin, josta taas sitten uuteen aamuun. Hip heijjaa.

 

Saihan tuosta EuroBonustakin (™)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 90-luvulla tuli käytyä Finnairin MD-11:n ohjaamossa lomalennolla Teneriffalle. Oi niitä vanhoja hyviä aikoja kun vähänkin väljemmillä lennoilla kaikki halukkaat päästettiin käymään ohjaamossa. Lisäksi Finnairin 757:n ja MD-80 ohjaimoissa on tullut vierailtua.

 

Pienemmistä koneista Cessna 172 ja Piper PA-28 on tullut tutuksi. Myös Ikarus C-42:n ohjaamo on tullut tarkasteltua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestulkoon ehkäpä melkein kaikkien suomessa olevien pikkukonetyyppien "ohjaamoissa" sitä on istuskeltu ja jotain siinä sivussa myös tehtykin.

 

Seuraavien kaupallisten tsuihkari tai ropeli koneiden ohjaamossa on tultu oltua joko maassa tai ilmassa:

 

Tährellä merkittyjä koneitä olen koskettanut myös ruuvarilla..... 

 

Md-90*               

Avro 85, 100*     

Dash-8

Saab2000*

ATR72*                 

Chieftain (ehkei niinkään kaupallista puolta...)*

B757*

MD8x*

A300*

DC9*

MD11*

DC10*

Cessna Caravan...(ks. yllä)*

F27

F50

A320 series*

 

Militääripuolelta:

 

Fouga*

Mig21bis

hmm....Saab Safir*

 

Hornetin olen nähnyt läheltä :P

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ole käynyt ohjaamossa kuin viimeksi 1995 ja se oli Malaysia Airlinesin 747-400(lennon aikana). Tulevina kertoina täytyy jättäytyä viimeiseksi lennon jälkeen ja kysyä mahdollisuutta ottaa kuvaa tms. ohjaamosta. Lennon aikana nykyään ei taida helpolla päästä ellei ole suhteita tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opsaamassa A319 OH-LVC Helsinki-Kuusamo ja MD80 OH-LPC Kuusamo-Helsinki ja sitten PICiä AS-202 Bravoilla. Loppusyksystä sitten toivon mukaan listaan liittyy Piper Seneca ja noihin opseihinkin jokunen uusi konetyyppi. Sitten Ultralla pitäisi mennä liihottelemaan tutustumislento jonka sain opiskelukavereilta kolmekymppislahjaksi....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse istunut jumpseatilla b737-200 ja -800 sekä MD-82

 

Hienoin ohjaamokokemus minulle tais olla nousu Helsinki-Vantaalta kohti Rooman Ciampinoa, mutta silti pidän enemmän b737-800:sen ohjaamosta.

Sopisko tohon: "4. Miten ihmeessä pääsitte ohjaamoon?" ;)

Töiden merkeissä.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmassa                                                          Maassa

 

C152(Normaali ja Aerobat)                            DA40

C172(Normaali ja TDI)                                  PA23

P28A(Warrior ja Archer)

P32R

A202

MD81/2/3(SAS, FIN)

MD11

A319

A320

A321

B752

 

Kai noita olisi muitakin muttei nyt vaan muistu mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla vain Finnairin DC-9 aikoinaan lapsena, ja pari "pikku-Cessnaa".

 

Hienoin oli varmasti se DC-9, joka on vaikuttanut lapsen mieleen lähtemättömästi, mutta olipahan myös ainoa kerta ison liikesuihkukoneen ohjaamossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monet on joskus elämänsä aikana, tavalla tai toisella ollut tavallisimpien matkustajakoneiden ohjaamoissa ja Cessnoissa, joten niitä turha lähteä erittelemään, mutta jos nyt pitää mielestäni "sitä jotain muuta" olevia mainita, niin...

 

Itse kipparoituja:

 

Grob 109A/B

 

Maassa:

 

DC-10

DC-9-41

Jetstream 31

IL-76

Falcon 900EX

Falcon 2000

Falcon 2000EX EASy

Falcon 20

Learjet 45

Cessna Citation X

Israel IAI-1125

Shorts SC-7

King Air C90

Piper Cheyenne 400

Cessna Caravan

Turbo Commander 690A

AN-2

Yak-18

 

Jumpparilla:

 

DC-9-51, A319, ATR 72, Saab 340, DC-3, King Air C90, Turbo Commander 690A

 

Rullatessa perämiehen jakkaralla:

 

DC-3, Falcon 900EX, Falcon 20

 

Lennolla:

 

Falcon 20

 

Militääri maassa:

 

HW, HN, DK, MG, MK, MU, FM, VN, RG, FF, LJ, PA, PC, F-16A, F-15E, F-4F, Saab 105, Gripen, C-21, C-130, C-160, VL Humu, ME109, Fokker D.XXI

 

Militääri ilmassa:

 

VN, RG

 

 

Noista varmaankin MG, tässä tapauksessa MiG-21F oli miehekkäin 8)

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jumpparilla DC-6, DC-4 ja C-46 jäänyt parhaiten mieleen.

Kylmät tyypit osastolta kivoja olivat Martin Mars, Constellation, C-97, C-119, Martin 202, C-123, Convair 990, Belfast, A-26, Carvair, Caravelle, Tu-134, Tu-144, Comet, Viscount ja DC-7. Siinäpä muutama "normaalista" poikkeava.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään