Chris Sutter

Skyguide Controller murhattiin Zürichissä!

22 viestiä aiheessa

Minun täyty töihin ,sentakia en voi paljon kirjoita.

 

Lue ennemmän siinä:

www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/1421742/

 

Jos on venälaisesta kyse,älä te virhe?

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama juttu myös Helsinginsanomissa:

www.helsinginsanomat.fi

 

ZURICH. Etelä-Saksan yläpuolella kesäkuussa 2002 törmänneiden venäläisen charter-koneen ja rahtikoneen turman aikana töissä ollut lennonjohtaja on puukotettu kuoliaaksi kotonaan tiistaina.

Sveitsin poliisi etsii puukotuksesta saksaa puhunutta, 50–55-vuotiasta miestä. Epäilty oli tullut tiistai-iltana lennonjohtajan asunnolle, ja puukottanut hänet hengiltä lyhyen keskustelun jälkeen.

 

Lennonjohtaja oli Tanskan kansalainen. Hän oli asunut ja työskennellyt useita vuosia Sveitsin Klotenissa. Poliisi tutkii onko puukotuksella yhteyttä lento-onnettomuuteen.

Espanjaan matkalla olleen venäläisen matkustajakoneen ja DHL-yhtiön rahtikoneen yhteentörmäyksessä kuoli 71 ihmistä, joista suurin osa venäläisiä lapsia.

 

Törmäys sattui Saksan ilmatilassa vain hetki sen jälkeen venäläiskone oli siirtynyt Sveitsin lennonjohdon valvontaan.

Törmäyshetkellä lennonjohtaja oli töissä yksin. Onnettomuuden syynä on pidetty lennonjohdon virheellisiä tai liian myöhään lentäjille antamia ohjeita.

 

AP–HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei helkkari. Toivottavasti tuo mies saadaan kiinni ja pistetään hirteen tai vähintään sähkötuoliin. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei helkkari. Toivottavasti tuo mies saadaan kiinni ja pistetään hirteen tai vähintään sähkötuoliin. :-\

 

Pysytään nyt kuitenkin asiassa, ei ruveta nostattamaan mitään lynkkausmielialaa. Kuollut mikä kuollut, sitä ei takaisin enää saa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pysytään nyt kuitenkin asiassa, ei ruveta nostattamaan mitään lynkkausmielialaa. Kuollut mikä kuollut, sitä ei takaisin enää saa.

 

Onhan se näinkin, vaikkei tämä lynkkausmieli ala täällä paljoa vaikuta asioihin :)

 

Oletteko muuten kuulleet, että DHL:n kuriireille olisi tuon koneet yhteen tapahtuman jälkeen huudeltu lasten murhaajat etc nimityksiä täällä Helsingissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Oletteko muuten kuulleet, että DHL:n kuriireille olisi tuon koneet yhteen tapahtuman jälkeen huudeltu lasten murhaajat etc nimityksiä täällä Helsingissä?

 

Jos näin on tapahtunut, niin ottaisivat ensiksi asioista selvää ennen kuin lausuvat typeryyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Jos näin on tapahtunut, niin ottaisivat ensiksi asioista selvää ennen kuin lausuvat typeryyksiä.

 

Sanoppa muuta. Sitä vain tarkoitin tuolla, että aivan yhtä älytöntä on mennä murhaamaan lennonjohtaja, joka on tilanteessa ollut ehkä syypää. :-\ Näin muuten on tapahtunut. Kuulin kuriireilta itseltään.

 

EDIT: Eipä sitä nyt kaikki ole kokenut, mutta muutama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Sanoppa muuta. Sitä vain tarkoitin tuolla, että aivan yhtä älytöntä on mennä murhaamaan lennonjohtaja, joka on tilanteessa ollut ehkä syypää. Näin muuten on tapahtunut. Kuulin kuriireilta itseltään.

 

Juu, kummalliseksi on maailma mennyt. :(

 

Tänään vanhat papparaiset puhuivat Töölöön uimahallin pukuhuoneessa, että väkivallan laatu on lisääntynyt eli raakuus ja varmaan huumeiden syytä pääosin.

 

Ja offtopic...

 

"Järkevästi" esim. lopettivat huumevieroitushoidon pääkaupunkiseudulla (vai oliko jopa koko Suomessa). Aika vaikea yhtälö ja jokainen varmaan tajuaa mihin tämä johtaa, kun apua haluavat eivät sitä saa = lisää raakuutta ja rikollisuutta. Niin, itsehän olen 100 % huumeita vastaan, mutta ei nyt ihan nöin hölmöä menettelyä uskoisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan mieletöntä! Ainakin minulle jäänyt sitäpaitsi ko. tapauksesta semmoinen kuva että vaikka vikaa on lennonjohdossa ollutkin, niin ei se kuitenkaan mitenkään tuon yksittäisen lennonjohtajan syytä ollut... Siis se onnettomuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Murhaja saatin kiini tänään!

 

Hänen Vaimo,tyttö ja Poikka kuoli siinä onnetomuudessa!

 

Draama on kyllä kauhea!!!

 

Treveiset Zürichistä¨

Chris

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän arvelinkin, että tämmöitä voi olla taustalla.

 

Surullista, että joku tuntee katkeruutta noin paljon, että on valmis ottamaan murhan harteilleen, saadakseen hyvitystä tahattomasta, mutta monille kohtalokkaasta virheestä.

 

Toisaalta, tuon kaltaisen reaktion ymmärtää, vaikkei sitä missään nimessä hyväksy.

Helppo täällä on pähkäillä, kun en ole ikinä ollut samankaltaisessa tilanteessa. Ja toivottavasti en joudukkaan.

Mutta nyt on menettäneitä ja surevia taas enemmän, tähän onnettomuuteen littyen :(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella ikävä tapaus tosiaan. Harmillista, että kyseinen lennonjohtaja joutui maksamaan virheestään näinkin kovan hinnan varsinkin, kun, ainakin omasta mielestäni, pahiten kämmäiltiin venäläiskoneen ohjaamossa. On varmasti todella rankkaa jäädä ainoana tapahtumiin osallisena henkiin tuollaisesta onnettomuudesta kantamaan syyllisyyden taakkaa harteillaan. Käsittääkseni kyseinen lennonjohtaja kärsi tapahtuman jälkeen pahemmanlaatuisista mielenterveydellisistä ongelmista ja hän joutui käymään läpi myös raskaita oikeusprosesseja. Ja nyt sitten tämä... Sairasta, vaikka kyllä valitettavasti tuon puukottajankin näkökulma on helppo ymmärtää. Täytyy vain toivoa, ettei ikinä joudu tuollaiseen tilanteeseen itse. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Järkevästi" esim. lopettivat huumevieroitushoidon pääkaupunkiseudulla (vai oliko jopa koko Suomessa).

 

Tuohan ei nyt kylla pida paikkaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin mukaan asiantuntijat sanoivat törmäyksen syyn löytyneen lehdestä, vaikka tuota virallista onnettomuusraporttia ei vielä olekaan tehty. Mutta eikös suurin syy ollutkin se, että venäläisten ohjeena oli noudattaa lennonjohdon komentoja, kun taas DHL:n ohjeissa käskettiin toimia törmäysvaroittimen mukaan. Miksi näin erilaisia mietteitä? Luulisi, että asian pitäisi olla kohtuullisen selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se kuitenkin ole niin että ensisijaisesti homman hoitaa lennonjohtaja, nuo varoittimet ovat se viimeinen vara kun muu on pettänyt.

 

En hyväksy omankädenoikeutta missään tapauksessa enkä missään oloissa, mutta ...........tuo törmäyshän oli ko. lennonjohtajan moka. Mitä siitä pitäisi saada. Vissiin punaisen ristin ryhmä taputtelemaan olalle, että satuuhan sitä.

 

Lentäjä ja lennonjohtaja kuitaavat melko kivan tilin säännöllisesti, ei sitä tyhjästä makseta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se kuitenkin ole niin että ensisijaisesti homman hoitaa lennonjohtaja, nuo varoittimet ovat se viimeinen vara kun muu on pettänyt.

 

Ei, vaan aina jos TCAS antaa väistökäskyn niin sitä totellaan ja piste. Vasta kun ollaan selvillä vesillä uhkaavasta liikenteestä, niin palataan takaisin alkuperäisen selvityksen mukaiselle suunnalle/korkeudelle. ...Ja tietysti TCAS-väistön alkaessa kerrotaan lennonjohtajalle "tcas climb / tcas descent", ja myös takaisin selvitykseen palaaminen ja sen saavuttaminen kerrotaan tuossa. ..Nuo ohjeet ovat samat kaikilla yhtiöillä ja siihen on kiinnitetty aika paljon huomiota tuon kolhun jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se kuitenkin ole niin että ensisijaisesti homman hoitaa lennonjohtaja, nuo varoittimet ovat se viimeinen vara kun muu on pettänyt.

 

Ainakin silloin onnettomuuden aikohin täällä monet sanoivat, että ainut mitä uskotaan tuossa vaiheessa on TCAS. Lennonjohtajan juttuja ei uskota, koska kone on aina oikeassa tjst.

 

EDIT: Sami tuossa kerkesikin jo antamaan perusteellisen vastauksen.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ei. Tarkoitan että sitä tacas väistökomentoa ei pitäisi tulla lainkaan. Kone aina oikeassa, höpö höpö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin mukaan asiantuntijat sanoivat törmäyksen syyn löytyneen lehdestä, vaikka tuota virallista onnettomuusraporttia ei vielä olekaan tehty. Mutta eikös suurin syy ollutkin se, että venäläisten ohjeena oli noudattaa lennonjohdon komentoja, kun taas DHL:n ohjeissa käskettiin toimia törmäysvaroittimen mukaan. Miksi näin erilaisia mietteitä? Luulisi, että asian pitäisi olla kohtuullisen selvä.

 

No... Törmäykseenhän oli oikeastaan kolme syytä. Toinen oli se, että lennonjohtaja päästi tilanteen kehittymään niin pitkälle, että koneiden piti turvautua väistöön (TCAS) ja toinen syy oli se, että toinen kone totteli lennonjohtajaa ja toinen TCASia. Kolmas syys oli se, että lennonjohtaja yritti antaa koneille liian myöhään uusia ohjeita kun oltiin jo TCAS-väistössä.

 

Eli perimmäinen syy oli kyllä lennonjohtajassa. TCAS vain yrittää viime tipassa vielä pelastaa koneet kun lennonjohtaja on jo mokannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma mutunäkemykseni tapahtuneeseen on seuraava:

 

 

Normaalia vähemmän johtajia töissä, jokin pieni tekninen ongelma lennonjohtopuolella. Kolmen eri aluelennonjohdon mutkittelevat rajat lähellä tapahtumapaikkaa. Lennot eri jaksoilla ja eri lennonjohtajilla tilanteen kehittyessä, toinen aloittamassa juuri liukua alaspäin. Toisen koneen lentäjät eivät reagoi ohjeistuksiin välittömästi. Lopulta tilanne kehittynyt niin pitkälle, että TCAS tarjoilee resolution advisorya. Kiihkeää kommunikointia lennonjohtajan kanssa - toisen koneen lentäjät noudattavat TCAS:n ohjeita, kun taas toisen koneen lentäjät kuuntelevat, mitä panikoiva lennonjohtaja sanoo virheellisesti. Lopulta molemmat koneet liukuvat alaspäin ja törmäävät toisiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuo törmäyshän oli ko. lennonjohtajan moka. Mitä siitä pitäisi saada. Vissiin punaisen ristin ryhmä taputtelemaan olalle, että satuuhan sitä.

 

Lentäjä ja lennonjohtaja kuitaavat melko kivan tilin säännöllisesti, ei sitä tyhjästä makseta.

 

Ei makseta tyhjasta, mutta kenenkaan vahingosta, oli vahinko sitten suuri tahi pieni, ei soisi koituvan ylitsepaasemattomia seurauksia, oli ne sitten taloudellisia, vankeutta tahi niin kuin tassa, hengenvaaraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään