Ilkka Mannikainen

Kysymys Finnairin lennosta (PVG)

46 viestiä aiheessa

Tottakai niitä halvalla saa, kun (melkein)kaikki suurimmat MD-11 lentoyhtiöt on jo luopuneet kyseisen konetyypin käytöstä. Tässä on nyt taas se the last trijet kysymys ainakin minun mielessä. Uskon ja toivon, että Finnair ei enää satsaa "uusiin" MD-11 koneisiin...sen verran on nyt vähän ajan sisällä tapahtunut, että luottamus alkaa mennä...valitettavasti :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai niitä halvalla saa, kun (melkein)kaikki suurimmat MD-11 lentoyhtiöt on jo luopuneet kyseisen konetyypin käytöstä.

 

Ainut vaan että jäljelle jäävät MD-11:set menevät kuin kuumille kiville, rahtikoneenahan se on vailla vertaa. Finnairin kannalta tilanne on ikävä, kun vapailla markkinoilla ei juuri ole MD-11:sia, ja jos on niin väärillä moottoreilla. Selvästi tarvetta kuitenkin olisi lisäkoneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja jos on niin väärillä moottoreilla.

 

Onko se pakko olla sama merkkiä? Olisiko se sitten liian suuri "etikettivirhe" ottaa eri moottorimerkillä varustettu yksilö? Vai tuleeko sen jälkeen kysymykseen varaosa-, huolto- yms. muut jutut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finnair kärsii kyllä nykyisin kovin usein kaukoliikenteen kasvukierteessä olevan pienen lentoyhtiön ongelmista, aina kun johonkin laajarunkokoneeseen tulee joku vika tms, menee helposti useampikin lento solmuun ja vaikutukset kertautuvat. Eiköhön sielä Mojavesta tms vielä pikapuoliin kaiveta 7. kolmimoottorinen, halvalla kun nyt saa...

 

 

 

Ööö...millä yhtiöllä sitten seisoo kentän laidassa laajarunkokone odottamassa vain varakoneena? Tai kysytään, että kenellä sellaiseen on varaa?

Mitäs se 7. konekaan auttaisi, samalla lailla sekin on oltava taivaalla mahdollismman paljon kun eivät nuo koneet maissa tuota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs muuten yksi MD-11 on kun Nycin lento piti peruuttaa?

Kun koneita on tulossa Pekingistä, yksi Pekingissä, yksi Singaporessa, yksi tulossa Tokiosta. Tokiosta ja Pekingistä tulevat lähtevät iltapäivällä takaisin Osakaan ja Pekingiin ja 23.50 Bangkokiin lähtee yksi niin missä on yksi kone? Huollossako?

 

Taitaa tosiaan joku noista olla huollossa. Kuulemma yli talven on koko ajan yksi kone huollossa ilmeisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne nytten talven aikana uusi myös ne Bisnesluokan tuolit niihin mukaviin uusiin tuoleihin? Kuten Ilkka Mannikainen sanoin tai mainitsee tossa muutama viesti sitten, ei oikein pienemmällä yhtiöllä ole oikein varaa pitää ylimääräisiä koneita kentänlaidalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne nytten talven aikana uusi myös ne Bisnesluokan tuolit niihin mukaviin uusiin tuoleihin?

 

Finnair vaihtaa MD-11:n Businekseen vuodetuolit ja uudet PTV:t 2005 lopulla.

 

Harmi sinänsä, kun MD-11 viat jokavuotisia, mutta kaukoliikenteen peruutettujen/myöhästyneiden lähtöjen prosenttiosuus on kai alhainen... mitähän muilla yhtiöillä vastaava on? Esim SK, BA, LH, IB.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair vaihtaa MD-11:n Businekseen vuodetuolit ja uudet PTV:t 2005 lopulla.

 

Harmi sinänsä, kun MD-11 viat jokavuotisia, mutta kaukoliikenteen peruutettujen/myöhästyneiden lähtöjen prosenttiosuus on kai alhainen... mitähän muilla yhtiöillä vastaava on? Esim SK, BA, LH, IB.

 

Finnairin kaukolentoja peruutetaan kokonaan todella harvoin. Myöhässä saattavat lähteä mutta totaalisia peruutuksia esim. Bangkokin reitillä muistan lähimmältä viideltä vuodelta yhden. Silloin oli kaksi ykstoistasta samaan aikaan kanntuvei.

Nycin lento peruutettiin pari vuotta sitten samalla lailla kun tänään, kun Tokyossa tuli moottorivika yhteen koneista.

Ja tietenkin 9/11:n jälkeen oli pari päivää liikenne Kennedylle seis mutta siihenkin oli syyt muualla kun Finnairissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja varmaan helpompaa perua nykin lento kun saa helpommin sumplittua porukat muiden firmojen koneisiin kun Eurooppa<->USA välillä on kapasiteettia hieman enemmän kuitenkin kuin Eurooppa<->Aasia välillä, ainakin kysyntään nähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja varmaan helpompaa perua nykin lento ... kuin Eurooppa<->Aasia välillä, ainakin kysyntään nähden.

 

Näin on. Ja Finskin kysyntä ja kate perustuu juuri Aasian reiteille ja sen tehokkuuteen esim. aikataulujen, Helsinki-Vantaan sijainnin ja koneenvaihtojen myötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan varmasti näin, jollakulla varmaan on tilastoa miten paljon finnairin MD11:t km. lentävät per vrk, jotakin kovasta käyttöasteesta kertonee sekin että sesonkiaikaan niitä käytetään kaukolentojen välissä myös esim. lapin lennoilla, muistan sellaisenkin tapauksen että Aasian matka alkoi hotelliyöllä kun jossakin lapissa oli kuorma-auto/tankkausrekka törmännyt toiseen siipimoottoriin tms ja korvaavaa konetta ei ollut saapuvilla.

 

Ja tossa joku aika sitten Bangkokista aamulla tullut kone kävi päivällä Malagassa, tuli kymmenen aikaan illalla ja lähti taas sitten Bangkokkiin yötä myöten jurnuttamaan. Ja olikohan noita MD-11:n Malagalaisia joku pari viikossa?

 

Että kyllähän ne aika tiukkaa päivää paahtavat nuo Finskin vehkeet... Ei ihme että välillä joku pannu siellä ratkee, koneet kokoajan ilmassa niin milloinkas niitä muka huoltaa silloin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tossa joku aika sitten Bangkokista aamulla tullut kone kävi päivällä Malagassa, tuli kymmenen aikaan illalla ja lähti taas sitten Bangkokkiin yötä myöten jurnuttamaan. Ja olikohan noita MD-11:n Malagalaisia joku pari viikossa?

 

Että kyllähän ne aika tiukkaa päivää paahtavat nuo Finskin vehkeet... Ei ihme että välillä joku pannu siellä ratkee, koneet kokoajan ilmassa niin milloinkas niitä muka huoltaa silloin?

 

Sunnuntaisin ja torstaisin oli syyskuussa Malagan reitillä MD-11. Talvellahan aikataulut ovat väljemmät kun ei ole joka päivä kaikille koneille kaukolähtöjä (kait nillä kuitenkin jotain töitä on), mutta kesällä suurimman osan viikosta oli kaikkiin kohteisiin lentoja niin, että ei ollut yhtään konetta seisomassa tyhjänpanttina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että kyllähän ne aika tiukkaa päivää paahtavat nuo Finskin vehkeet... Ei ihme että välillä joku pannu siellä ratkee, koneet kokoajan ilmassa niin milloinkas niitä muka huoltaa silloin?

Onko siis ajan kysymys kun jotain vakavampaa sattuu. Luulisi sitä lentoyhtiöiden kuitenkin sen verran koneita maassa pitävän, että ehtivät niitä huoltamaan. Tälläisessä asiassa ei kuitenkaan jälkiviisas kannata olla. Saatikka liikaa ahnehtia lentotunteja...

 

No juu, tätä nyt aivan tosissani kirjottainut, mutta lukiessani tuon Anssin kommentin niin tuli ensimmäisenä tuo mieleen. Toivottavasti vaan kukaan lentoyhtiön väestä tuollain ajattelisi, että "ei ihme että välillä joku pannu siellä ratkee". Joku vähemmän kaunis päivä sieltä sitten ratkee jotain kriittisempää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu, tätä nyt aivan tosissani kirjottainut, mutta lukiessani tuon Anssin kommentin niin tuli ensimmäisenä tuo mieleen.

 

Anssi tuskin tarkoitti isompia vikoja, vaan juuri sellaisia joilla voi vielä lentää ja sitten vaativat välilaskun jos jotain muutakin sattuu. Tämäkään ei olisi vaatinut mitään erikoisia toimenpiteitä jos ensimmäinen autopilotti olisi korjattu ennen lentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainut vaan että jäljelle jäävät MD-11:set menevät kuin kuumille kiville, rahtikoneenahan se on vailla vertaa. Finnairin kannalta tilanne on ikävä, kun vapailla markkinoilla ei juuri ole MD-11:sia, ja jos on niin väärillä moottoreilla. Selvästi tarvetta kuitenkin olisi lisäkoneille.

 

Aeroflot muuten vaihtaa ensi vuoden mittaan

kaikki rahtikymppinsä rahtiykstoistasiin joten

sinnekin uppoaa muutama kone.

 

Swissin vanhojakin on kai muutamia muutettu

jo rahtiversioiksi.

 

Olisipa Finnairilla charterpuolella jotain pidemmälle

lentäviä koneita joissa vielä olisi valmiina joku

charterPLUS-luokka eli charterkäytössä paremmat

penkit mutta sama tarjoilu koko koneessa ja jos

ykstoistanen laukeaa pidemmäksi aikaa arkena

jolloin charterkoneilla on huonommin keikkaa

niin tuollaisenhan voisi hätätapauksessa laittaa

keikalle. Ja jos lehmät lentäisi niin... :D

 

Mitäs 757:jen tilalle on tulossa

 

Muutama kai on lähdössä pois ?

Meneekö pari Air Scandicille kun

siellä olleet bussit menee Turkkiin.?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä vähänväliä ollut noissa Finskin md11:sa jotain vikaa ??? Ei oo aikaakaan kun kuopiossa pysähtyi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaukolennot ja lomalennot ja niissä tapahuvat myöhästymiset ym. poikkeavuudet ovat niitä jotka pääsevät medioihin. Siksi saattaa näytäää, että MD-11:t ovat usein rikki.

Ei esim. Pariisin tai Budapestin vuorojen viivästyksistä tai peruutuksista koskaan missään uutisoida vaikka niitäkin tapahtuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa odotetaan ja toivotaan täälläkin - jotain Economy plussaa lomalentovehkeisiin. Yksi kokemus B757 ahtaudessa välimerelle siirsi minut lomamatkoillakin pelkäksi reittimatkustajaksi... Mieluusti maksaisin himppa enemmän ihmisen kokoisesta jalkatilasta. Nykyiset on tarkoitettu lähinnä pygmeille. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään