Guest Turvamies

Ilmailu aiheinen junakuva

8 viestiä aiheessa

Boeingin omilta sivuilta löytyy jotain tietoa, osin ehkä Long Beachin osalta jo vanhaa:

 

http://www.boeing.com/commercial/overview/overview5.html

 

Tuossa linkissä annetaan ymmärtää, että 737 valmistetaan Rentonissa, Washingtonin osavaltiossa. Runkojen valmistuspaikkaa ei erikseen mainita. Tuossa kuvassa kuitenkin runkoja on Montanassa, oletettavasti matkalla Rentoniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen vielä, että Boeinghan ulkoisti viime vuonna tehtaat Wichitassa, Kansasissa ja Tulsassa sekä McAlesterissä, Oklahomassa myymällä ne Onex Corporationille, joka investoi niihin ja jatkaa alihankkijana.

 

Boeingin oman tiedotteen mukaan näissä tehdasyksiköissä valmistetaan jopa rungoiksi asti 737, 747, 767, 777 ja 787-konetyyppejä.

 

Siis voisi olettaa, että Kansasista ja/tai Oklahomasta 737-runkoja rahdattaisiin junilla Washingtoniin tai Oregoniin lopullista kokoonpanoa varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen vielä, että Boeinghan ulkoisti viime vuonna tehtaat Wichitassa, Kansasissa ja Tulsassa sekä McAlesterissä, Oklahomassa myymällä ne Onex Corporationille, joka investoi niihin ja jatkaa alihankkijana.

 

Boeingin oman tiedotteen mukaan näissä tehdasyksiköissä valmistetaan jopa rungoiksi asti 737, 747, 767, 777 ja 787-konetyyppejä.

 

Siis voisi olettaa, että Kansasista ja/tai Oklahomasta 737-runkoja rahdattaisiin junilla Washingtoniin tai Oregoniin lopullista kokoonpanoa varten.

 

Herää vain kysymys, miten junalla voidaan käytännössä kuljettaa 737:ää suurempien 747:n tai 777:n runkoja kokonaisina. Kuljetusta ei vaikeuta runkojen paino, vaan niiden koko.

Rautatieliikenteessä tunnetaan termi ATU (aukean tilan ulottuma), jonka mittojen sisään kuormattu lasti sopii kulkemaan tunneleissa, siltojen alta, opastimien ohi, opastin- ja ajolankaportaalien alta jne.

Ainakaan euroopassa, varsinkaan Englannissa, ei moiset kuljetukset ATU:n sisään sopisi.

 

Noo, jömörikka on iso maa, ja isot toleranssit, vai onko sittenkään :ohttp://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=55644

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tietysti, tarkennetaan vielä että tiedotteen sanamuoto on "fuselage and other structural components for 737, etc".

 

http://www.boeing.com/news/releases/2005/q1/nr_050222i.html

 

Siitä tuo tuli mieleen, että Kansasista (etelästä) voisi juna olla menossa pohjoiseen Washingtoniin. Eihän tosiaan iso runko junaan mahdu.

 

Airbuskin toimittaa runkoja ja osia tms laivoilla tai Super Guppyllä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään