Jaakko Rissanen

Miten alas APP saa selvittää?

3 viestiä aiheessa

Tänä aamuna DHL:n 757 tuntui liittyvän ILS:ään (EFHK, 04L) tavallista, lähestymiskartoista löytyvää 2300 jalan korkeutta, reilusti matalammalla. Tällaista näkee/kuulee silloin tällöin, 1500 ft kyseiselle kiitotielle ei tunnu olevan mitenkään erityisen epätavallinenkaan - parhaimmillaan muistelisin erään Kelmin saaneen selvityksen jopa 1000 jalkaan, kun pienen sählingin jälkeen ohjailtiin ruuhkassa visuaaliin 04L:lle, kohtuu lähelle kynnystä. Mutta sitten itse kysymykseen, eli kuinka alas lähestymislennonjohto saa ilma-aluksen selvittää? Mistä tuo tieto mahtaa löytyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan pysytään valvotussa ilmatilassa niin 1000ft 3NM säteellä olevan korkeimman esteen yläpuolelle. Poikkeus on jos suoritetaan pilvenläpäisyä - silloin voidaan selvittää 6NM säteellä tutka-antennista 500ft 3NM säteellä olevan korkeimman esteen yläpuolelle. Lentoaseman läheisyydessä olevat korkeat esteet pitää olla merkittyinä tutkakartalle jos niihin halutaan porrastaa, muuten joudutaan käyttämään ns. sektorikorkeuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin APP voi selvittää koneen vaikka laskuun saakka, jos asia on koordinoitu lähilennonjohdon kanssa, mutta kysymys koskenee selvittämistä tulovaiheen aikana.

 

Tuo Pontuksen vastaus koskee siis tutkaympäristöä, josta minä en vannoutuneena - ja ylpeänä - menetelmäkulina tunnusta tietäväni tuon taivaallista.

 

Menetelmäpuolella APP saa selvittää alkulähestymiskorkeuteen (selvitysrajan holding-korkeus). Maastoa tai muita esteitä ei sen kummemmin tarvitse miettiä, koska lentäjällä on velvollisuus huolehtia moisesta. Karrikoiden sanoen Mount Everestä ylittävä Ouluun saapuva kone voidaan selvittää DCT TP ja laskeutumaan 1700 FT EFOU QNH:lla. Ilma-aluksen sen hetkisessä sijainnissa kyseinen korkeus saa siis olla aika tiukastikin kiven alla. Hyvää palvelua tietysti on antaa ohjaajalle tuollaisessa tapauksessa mahdollisuus optimoida lentoprofiilinsa ja antaa selvitys muodossa "kun valmista laskeudu..." =)

 

Mistäkö tieto sitten löytyy? No turvallinen vaihtoehto kaikkeen mikä liittyy lennonjohtamiseen on ICAOn Doc 4444. Yleisten naisten ja kulkutautien ministeriön suurviskaali suomensi moisen teoksen mukaellen joskus viime vuosituhannella ja pamautti nimeksi "lennonjohtajan käsikirja". Sieltä siis pääperiaatteet ja AIP:sta loput; sektorikorkeudet, lähiesteet, holdingkorkeudet ja tarvittaessa muutkin korkeudet sikäli kun joku niitä sattuu tarvitsemaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään