Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Jaahas jaahas, eli kun kerta lomalla tuolla kyseisellä saarella oltiin niin kyllähän sitä omaa konetta odotellessa sopii vähän osoittaa vieraanvaraisuutta ja kohteliaisuutta kuvata muitakin kuin finskejä :-). Mukana oli ikävä kyllä vain tuo "matkaputki" stigma, joten kuvien laatu ei päätä huimaa. Tarkoitus on tässä setissä pikemminkin tuoda esille muitakin kuin finskin busseja ja sitä, miten lähellä ihmiset oikeasti asuvat tuota kenttää. Mahtaa olla mielyttävä fiilis ottaa brunaa terassilla kun esim. finskin 757 laskeutuu ja jarruttaa pirukseen päästäen aivan järjettömän metelin :-). 1. "Lauda" pikkuhiljaa valmistautumassa lähtöön. (btw. onkohan tää mahdollisesti sen Niki Laudan omistaman yhtiön koneita vai mikäs perkele tää on ?) 2. Ja tässä se sitten yrittää nousta epätoivoisesti ennenkuin kiitorata loppuu. (knoppitieto: madeiran kiitorataa jatkettiin eu-rahoituksella meren päälle, jotta isommatkin koneet voisivat nousta tuolta kentältä) 3. ja sitää omaa finskiä odotellessa taivaalta tuli alas myös tämmöinen vekotin . 4. Ja thomas cookin pääsi kuin pääsi ilmaan :-). Kun tuonne horisonttiin katsastaa niin tässä kuvassa näkee hyvin sen, minkälaiseen paikkaan tuo kenttä on rakennettu ja kuinka paljon asutusta ja jyrkkyyseroja sen vieressä on. 5. Ja tämä excel (mistä lie saanut nimensä ja minkä maalainen edes on tuo yhtiö ? 6. ja tottahan toki portugalin oman lentoyhtiön kaunis edustaja piti saada myös kuviin. 7. ja onkos tämä pga myös portugalilainen ? 8. Ja kun tarpeeksi kauan odotti niin tulihan se oma finskikin sieltä 25 min myöhässä :-). tän tyypin mä jopa tiedän :-) 757 ja rekkari OH-LBR. Joku jos kerkiäsi niin voisi jeesailla noiden muiden kuin ton finskin konetyyppien tunnistamisessa. Tack ! Tämmöistä tällä kertaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 1. "Lauda" pikkuhiljaa valmistautumassa lähtöön. (btw. onkohan tää mahdollisesti sen Niki Laudan omistaman yhtiön koneita vai mikäs ***kele tää on ?) Niki Laudan perustama yhtiö, mutta ei omista sitä enää. Perusti myöhemmin FlyNikin ja omistaa sen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Pyysit tunnistusapua: 1. kuvan kone on Boeing 737 2. tämä on luonnollisesti sama kuin 1. kuvan kone . Tuttavallisemmin Putte 3. Boeing 757 4. tämäkin on varmaankin 757 5. Boeing 737, eli Putte 6. Airbus A320 7. Fokker 70 100 Siinähän nuo, toivottavasti meni kaikki oikein EDIT_ oho, ei tuo ollutkaan Fokker 70, vaan 100. Kiitokset Juha-Matille korjauksest Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Laudan kone on Boeing 737-800 Thomsonflyn kone on Boeing 757-200 Thomas Cook on Boeing 757-200 Excel Airways on Iso-Britanniasta, mutta kone on Islannin rekisterissä. Tap:n kone on Airbus A320 PGA on myös Portugalista ja konetyyppi on Fokker 100 Kuvat olivat hienoja. Ei siellä Austrianin Boeing 777-200:sta näkynyt, kun lentävät sillä sinne? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Ei voi kuin hämmästellä sitä, kuinka nopeasti nää vastaukset konetyypeistä tuli :-). Lenkille just lähdössä ja lenkkareita sitoessa tuli jo vastaukset :-). Ootte te aikamoisia guruja. Kiitoksia. Ei näkynyt 777:aa, eiks toi ole aikamoisen kokoinen vehje ? Ja juuri noita varten tuota kiitorataa jouduttiinkin jatkamaan. Aikamoinen trafiikki muuten kävi tolla kentällä vaikka pieni onkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Lauda Airin omistaa nykyään Austrian, taitaa toimia Austrian charter-yhtiönä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 ??? Yksi unohtui joukosta. paska kuva, tärähtänyt ja muutenkin ihan basic sideshot, mutta kiinnostais tietää minkämaalainen lentoyhtiö on kyseessä ja onko toi konetyyppi myös 757 ? ja toinen kyssäri vielä tuosta laudan vekottimesta, että kun noi siiven päät on tolleet hauskasti käyrät niin mitä lisäetua se antaa ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 ja toinen kyssäri vielä tuosta laudan vekottimesta, että kun noi siiven päät on tolleet hauskasti käyrät niin mitä lisäetua se antaa ? Kun kone lentää maan maangneettikentässä siipien väliin indusoituu jännitettä, joka synntyttää vastusta. ( Ilmiö on siis vähän samanlainen kuin staattisen sähkön syntyminen, joka nostaa vaikkapa hiukset pystyyn kammatessa). Tästä syntyy vastusta, joka moottereiden pitää voittaa. Wingletit vähäntävät tätä jännitettä ja siten myös polttoaineen kulutusta, mutta vaikutus kulutukseen on sangen vähäinen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 ??? Yksi unohtui joukosta. paska kuva, tärähtänyt ja muutenkin ihan basic sideshot, mutta kiinnostais tietää minkämaalainen lentoyhtiö on kyseessä ja onko toi konetyyppi myös 757 ? First Choice on myös brittiläinen yhtiö, joka lentää charterlentoja. Kuvassa näkyvä yksilö on B757. Yhtiö tunnettiin ennen nimellä Air2000. FCA lentää myös talvisin joulu-chartereita Lappiin. ja toinen kyssäri vielä tuosta laudan vekottimesta, että kun noi siiven päät on tolleet hauskasti käyrät niin mitä lisäetua se antaa ? Wingletit vähentää polttoaineen kulutusta ja pienentää jättöpyörteitä. Ja saa näyttämään jopa puten paremman näköiseltä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Kun kone lentää maan maangneettikentässä siipien väliin indusoituu jännitettä, joka synntyttää vastusta. ( Ilmiö on siis vähän samanlainen kuin staattisen sähkön syntyminen, joka nostaa vaikkapa hiukset pystyyn kammatessa). Tästä syntyy vastusta, joka moottereiden pitää voittaa. Wingletit vähäntävät tätä jännitettä ja siten myös polttoaineen kulutusta, mutta vaikutus kulutukseen on sangen vähäinen. Oukkei kiitoksia selvityksestä. Eikös tuossa finskin uudessa embrayerissakin ole vastaavat, mutta pienemmät ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Oukkei kiitoksia selvityksestä. Eikös tuossa finskin uudessa embrayerissakin ole vastaavat, mutta pienemmät ? On siinä. Myös Airbusseissa on pienet wingletit, jotka jatkuvat hieman siipiprofiilin alapuolelle. Myös MD-11:sta löytyy wingletit. 737:aan ja 757:aan wingletit saa asennettua myös jälkikäteen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Kun kone lentää maan maangneettikentässä siipien väliin indusoituu jännitettä, joka synntyttää vastusta. Siiven indusoitu vastus johtuu kyllä ihan muista asioista, kuin magneettikentästä... http://fi.wikipedia.org/wiki/Nostovoima#Indusoitu_vastus http://en.wikipedia.org/wiki/Winglet EDIT: Hyviä kuvia Sami. Madeira on hieno paikka. MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Wingletit vähentää polttoaineen kulutusta ja pienentää jättöpyörteitä. Ja saa näyttämään jopa puten paremman näköiseltä. Helpompi tapa sanoa sama asia. Siiven indusoitu vastus johtuu kyllä ihan muista asioista, kuin magneettikentästä... http://fi.wikipedia.org/wiki/Nostovoima#Indusoitu_vastus http://en.wikipedia.org/wiki/Winglet MikkO Fysiikan lukion oppikirjasta ammennettu omat tietoni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Fysiikan lukion oppikirjasta ammennettu omat tietoni. Niihin on siis saatu tuupattua vielä pahempaa kukkufjullaa, kuin se ainainen "Näin siipi toimii"... (tää osuu kyllä samaan aiheeseen...) MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Hienot on kuvat! Todellakin tervettä vaihtelua ja hienoja maisemia 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Onpa itekki tullu tuolla Madeiralla käytyä ja oli kyllä mukava paikka. Oli mukava itekkin päästä kokemaan tuo rwy 5 lähestyminen. Ja hyvät kuvat kaiken lisäksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Jees, hieno on paikka ja mukava poikkeus sinänsä esim. vantaan lentoasemaan, että ei tarvitse pusikoissa ja kivikasojen päällä aitojen takana nöyristellä vaan voi siitä ihan vaan räpsiä menemään hyvältä etäisyydeltä :-). Niinkuin jo mainitsinkin niin mulla oli vaan toi stigma 18-200mm putki mukana ja sillä pärjäsi melkein jopa hyvin. Ainut missä olisi kaivannut lisää millejä oli nuo kohteet, jossa olisi halunnut ottaa kuvia siinä vaiheessa kun koneet tekevät jo käännöstä nousun jälkeen. Niinkuin alla näkyy, niin olisi ollut mukava saada lisää millejä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Kun kone lentää maan maangneettikentässä siipien väliin indusoituu jännitettä, joka synntyttää vastusta. ( Ilmiö on siis vähän samanlainen kuin staattisen sähkön syntyminen, joka nostaa vaikkapa hiukset pystyyn kammatessa). Tästä syntyy vastusta, joka moottereiden pitää voittaa. Wingletit vähäntävät tätä jännitettä ja siten myös polttoaineen kulutusta, mutta vaikutus kulutukseen on sangen vähäinen. :o Toi on kyllä parhain kuulemani selitys!! Indusoitu vastus = siiven nostovoiman tuottamisesta väistämättä syntyvä vastus. Osa indusoidusta vastuksesta (joka on siis ilmanvastusta, ei magneettista...) johtuu siitä, että siiven alapuolella oleva ylipaine "karkaa" siiven kärjen "ympäri" siiven yläpuolelle (jossa on alipaine). Wingletit vähentävät tätä vastusta, eli siivenkärkiin syntyvää pyörteilyä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2006 Indusoitu vastus = siiven nostovoiman tuottamisesta väistämättä syntyvä vastus. Osa indusoidusta vastuksesta (joka on siis ilmanvastusta, ei magneettista...) johtuu siitä, että siiven alapuolella oleva ylipaine "karkaa" siiven kärjen "ympäri" siiven yläpuolelle (jossa on alipaine). Wingletit vähentävät tätä vastusta, eli siivenkärkiin syntyvää pyörteilyä. Noinhan se menee kuten Mika kirjoitti. Ei siinä taida maan magneettikentillä olla mitään tekemistä asian kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla