Ilkka Mäkelä

SIO:lle tilattu uusi Frasca EC135 FTD helikopterisimulaattori

9 viestiä aiheessa

Löysin Rotor & Wing-lehden kesäkuun numerosta artikkelinpätkän, joka kertoo otsikossa mainitun helikopterisimun tilaamisesta Suomen Ilmailuopiston käyttöön.

 

En löytänyt foorumilta mainintaa haulla, enkä SIO:n nettisivuiltakaan mainintaa asiasta, joten ehkä tämä siis toivottavasti on uutinen.

 

Tässä lyhyesti artikkelin pääkohtia, valitettavasti suuri osa termejä on englanniksi eikä niitä ole helppo kääntää tai edes ymmärtää, joten jätän osan ammattimiesten käännettäviksi:

 

SIO, Pori, Finland, on tilannut Eurocopter EC135 helikopteri-FTD:n (Flight Training Device:n) Frasca Internationalilta.

 

Kyseinen FTD rakennetaan täyttämään seuraavat laatuvaatimukset: JAA FTD 3 ja JAA flight navigation procedures trainer (FNPT) 3 multi-crew cooperation (MCC) device, jotka ovat korkeimmat JAA-vaatimukset molemmissa asioissa.

 

Laitteeseen tulee Frascan TruVision visuaalijärjestelmä, johon tulee yksityiskohtainen database suuresta osasta Suomen aluetta. Sen lisäksi laitteeseen tulee simuloitu electronic flight instrument system (EFIS), vehicle and engine multi-function displayt (VEMD), flight test validation data, blade element modeling, automatic certification testing, exact cockpit replication, electric control loading, multi-channel sound simulation ja vielä night-vision goggle compatibility. (Huh, mikä määrä termejä...)

 

TruVision-näyttöjärjestelmästä tulee monikanavasysteemi, 200 astetta horisontaalinäyttöä ja 60 astetta vertikaalinäyttöä suuriresoluutioprojektoreilla, jotta täytetään JAA FTD 3-vaatimukset.

 

Database tulee sisältämään kaikki tarvittavat lentokentät, rakennukset, tiet, joet jne, joten simuloidut lennot ovat mahdollisia vapaasti koko databasen kattamalla alueella. Kaupunkien tiet ja joet ja metsät tullaan mallintamaan mahdollisimman täydellisesti 3D-muodossa mukaanlukien helipadit, onnettomuustapahtumapaikat, ahtaat laskeutumispaikat, merellä liikkuvat laivat jne.

 

Erikoisefektit sisältävät vielä mm. seuraavaa: visible rotor disk, whiteout/brownout conditions, blowing smoke, blowing snow and power lines.

 

Toimituksen ajankohtaa ei ole mainittu, eikä tarkemmin sitä, kuka tuon Suomen databasen koostaa ja miltä pohjalta.

 

Mielenkiintoista kuitenkin, että näinkin järeän tuntuinen helikopterisimu on tulossa Suomen Ilmailuopistolle käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

Kyllä se uutinen pitää paikkansa. Vastaanotto koelentoja lennetään tammikuussa -07 viimeiset koelennot pitäisi olla helmikuussa -07 jonka jälkeen laite lähetetää tänne Poriin. Toivottavasti Suomen Ilmailuviranomaisen hyväksyntä saadaan maaliskuulla -07 jonka jälkeen HEMS-lentäjien mittarilento, NVG, yms. koulutus voidaan aloittaa.

Suomen Ilmailuopistolla vierailee vuosittain n.300 vierasta joten kyllä se vierailu on mahdollista kiinnostuneille kunhan asiasta sovitaan.

Terveisin Peska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi uusi maininta Frascan simulaattorista ja TruVision-visuaalijärjestelmän päivityksestä, jossa puhutaan myös SIO:lle tehtävästä toimituksesta ja Porin ympäristön tarkasta scenerystä:

 

http://www.verticalmag.com/control/news/templates/?a=5893&z=6

 

Uusi visuaalijärjestelmän versio, TruVision Global, toimitetaan artikkelin mukaan ensimmäiseksi SIO:lle. Porin ympäristön/Etelä-Suomen mallinnus käsittää jopa 275000 rakennusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi uusi maininta Frascan simulaattorista ja TruVision-visuaalijärjestelmän päivityksestä, jossa puhutaan myös SIO:lle tehtävästä toimituksesta ja Porin ympäristön tarkasta scenerystä:

 

http://www.verticalmag.com/control/news/templates/?a=5893&z=6

 

Uusi visuaalijärjestelmän versio, TruVision Global, toimitetaan artikkelin mukaan ensimmäiseksi SIO:lle. Porin ympäristön/Etelä-Suomen mallinnus käsittää jopa 275000 rakennusta.

 

Heips

Ei muuta voi sanoa kuin kateeks käy :D Mutta "oikeiden" simulaattoreiden visuaalijärjestelmät alkavat olla järkyttävän hyviä. Kehitys on ollut valtava. HEKO simussa maiseman tärkeys on korkealla. Liikekoneiden simuissa noita yksityiskohtia harjoituksissa ei paljon näe, siellä on kelit yleensä aina minimeissä, siellä ne ovatkin tyyliin "nice to have" , paitsi asemataso operoinnissa.

Näyttää että näyttötekniikka alkaa olla rajoittava tekijä, mutta laser on jo tulossa ja osin käytössä saksan maalla, sieltä voi sitten ottaa jo screen shotteja postikorteiksi :thmbup:

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään