Pentti Hyvärinen

Hylkypaikkoja etsimään

151 viestiä aiheessa

Nyt täytyy nostella :)

Kun tuonne Vienan-Karjalaan on suhteita, muttei oikeen hylkypaikkojen tietäjiä sieltä tunnu löytyvän, niin yritänpä täältä...

Kesäkuussa olisin taas menossa tuonne Tiiksjärven, Ontrosenvaaran seudulle ja siellähän näitä meidänkin koneita on käpsähdellyt useita maastoon.

Mutta paikat ovat hakusessa, eli löytyykö venäjän puolelta mitään tietoa kyseisistä paikoista?

Mistä ja miten osaan kysellä?

Ja jos tietoa, tahtoa ja halua yöpyä laavulla tuolla Pieningänsalolla löytyy, niin mukaan pääsee kohtuu kustannuksilla!

Reittinä Kostamus-Ontrosenvaara-Tahkokoski- ym. 

Ja mihin kohtaan se Tiiksjärven kenttä Kostamuksesta oikeen sitten sijoittuu? Karttalinkkiä?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mihin kohtaan se Tiiksjärven kenttä Kostamuksesta oikeen sitten sijoittuu? Karttalinkkiä?

 

http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/wartime_airfields/  ;)

 

Lauri Pekurihan ampui muutaman koneen alas ennen BW-372:n putoamista järveen. Järven sijainti tunnetaan joten varmaan siitä lähistöltä löytyy jonkinlaista hylkyä? Sota-arkistosta varmaan löytyy suomalaisten koneiden paikoista enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entisajan hylynetsintää (T-19294/26).

 

29.1.1943

Kenttälentovarikko 3

Koskee: Kers. Virkkalan komennuskuntaa

 

Kersantti Virkkalan komennuskunta on ajalla 7.1 . - 18.1.43 suorittanut talvisodassa viholliselta alasammuttujen kahden SB ja I-15 -koneiden evakuoinnin:

 

Toinen SB oli tehnyt pakkolaskun Syskyjärveltä vähän etelään suon reunaan. Pommikuorman räjähtäessä: Runko ja tasot tuhoutuneet, jotka kuitenkin romun arvon vuoksi on evakuoitu. Samoin moottorit vaurioituneet. Jäljempänä luottelo evakuoidusta materiaalista.

 

Toisen SB jäljellä olevat rungon osat, jotka sijaitsevat Syskyjärven Tsajunmäen tienoilla, evakuoitiin. Moottorit, tasot, pyrstöosat ja varusteet olivat evakuoitu aikaisemmin.

 

I-15 oli syöksynyt silminnäkijöitten kertoman mukaan palavana ja sijaitsi Lemetin Rapinsuon ja Vuortananjärven välimaastossa. Kone kokonaisuudessaan tuhoutunut palossa paitsi potkuri, joka näytti melko ehjältä.

 

Luettelo Syskyjärven ja Lemetin välisessä maastossa evakouoidusta kahden SB ja yhden I-15 koneiden osista:

 

2 kpl. V-mallisia vesijääh. moottoreita (ruhjoutuneet)

2 kpl. Vesijäähdyttäjiä (toinen melko hyvässä kunnossa)

2 kpl. Potkurin keskiöitä ulosvetäjineen

6 kpl. Potkurin lapoja (yksi sahattu poikki)

4 kpl. Potkurin keskiöihin kuuluvia sidelevyjä

6 kpl. Sidelevyjen pultteja muttereineen

12 kpl. Potkurin painelaakerin puolikasta

6 kpl. Laakerien teräks. aluslevyjä

6 kpl. Potkurin lavan säätörenkaita sekä joukko säätölaitteiden osia

1 kpl. Cyclone moottori (palanut)

1 kpl. 2-lapainen metallipotkuri

 

Kahden SB-koneen runkoromua

Yhden I-15-koneen runkoromua

 

4 kpl. Hävittäjän kk:ta (palaneita)

 

Yllämerkitty materiaali on KLe.V 3:n romuvarastossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lähdössä kesälomareissuun Kainuuseen ja majapaikka on Ristijärvellä. Kuulin lähisukulaiselta, että siellä olisi Kalliokosken sillan kupeessa paikka, johon olisi sodan aikana tipahtanut venäläinen tai saksalainen kone. Nyt paikalla olisi jonkinnäköinen muistomerkki.

 

Onko tuosta koneesta tarkempaa tietoa? Muutenkin ravaan jonkun aikaa Ristijärvi Hyrynsalmi välillä, joten jos sielläpäin olisi jotakin mielenkiintoista, niin kertokaapahan.

 

~MS~

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

E/Le.R 5:n sotapäiväkirja ajalta 1.1.43 - 10.10.44. SPK 18008. Kansallisarkiston Sörnäisten toimipiste.

 

8.1.43 klo 13.00. Joutui IT-18 ohjaajana luutn. Paltila tekemään pakkolaskun jäälle n. 3 km Tiurinsaaresta lounaaseen. Kone vajosi jäihin eikä ohjaajasta saatu muuta ilmoitusta kuin IT-20:n ohjaajan kers. Jänkävaaran. Sen mukaan luutn. Paltila oli laskun tehtyään ollut seisomassa ohjaamossa ja senjälkeen yrittänyt tasoa pitkin päästä jäälle. Jää oli yönvanhaa ja niin ohutta, ettei todennäköisesti kestänyt miehen painoa.

          klo 16.00. Ilmoitti maj. Luukkanen, ettei etsintää suorittanut IT- ja BW-koneet havainneet mitään.

          klo 17.00. Ilmoitti Tiurinsaaresta lähtenyt partio, ettei se päässyt pakkolaskupaikalle, koska jää oli lisäksi liikkeellä. Partio oli palannut pimeän takia.

 

9.1.43 klo 12.00. Ilmoitti Tiurinsaaresta lähtenyt partio, että pakkolaskupaikalla ei ollut mitän havaittavissa. Avanto oli jäätynyt umpeen. Luutnantti Paltilassa, joka toveripiirissä tunnettiin nimellä Korppu, menetti Rykmentti yhden perusjäsenistään ja touhukkaan lentueenpäällikön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelin tuossa Wikipediasta artikkelia Hyvinkään kentästä:

"Kentän rakennuksen yhteydessä paikalle suunniteltiin myös ilmapuolustusta. Tarinan mukaan ilmapuolustus osui muun muassa neuvostoliittolaiseen pommikoneeseen, joka syöksyi lähellä sijaitsevaan Rutikka-nimiseen lampeen, jonka pohjassa kone edelleen makaa."

 

Onkohan kenelläkään tietoa tuon tarinan todenperäisyydestä, vai onko tämä eräänlainen ilmailun urbaanilegenda, että jokaisen kentän lähellä on venäläinen pommikone järvessä (samaa meille aikanaan kerrottiin Padasjoen palokuntaleirillä siitä lammesta, mikä sen vanhan kiitotien päässä on).

 

Itse en ole tätä väitettä Hyvinkään hylystä ennen kuullut, ja mietinkin pitääkö ensi kesänä poistua sukelluskamojen kanssa Rutikalle  ;D

 

(Ihan oikeasti en ole niin hullu, että pommikoneen hylylle lähtisin sukeltamaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkään kentän pohjoispuoli vaikuttaakin monipuoliselta hylkyjen suhteen. Varsinkin jos tarina Rutikasta on tosipohjainen.

Tunnetumpi paikka lienee on Osmo Meriluodon turma PY-3 koneella kesäkuussa 1941. Ko. kone putosi Liinalammen kaakkoisreunan ja ohi kulkevan tien välille lähelle nykyisin kai suota olevan lammen reunamille. Paikalla on havaittavissa selvä kuoppa , jonka vierellä pieni muistomerkkikivi.

Toinen, varmasti tapahtunut kaputti on Sampon, Ju 52 OH-LAK, laskuyrityksessä sattunut täystuho lokakuussa 1945. Tämä paikka on nykyään unohduksen piilossa ja olisikin aikamoinen ilmailuteko, jos sen joku löytäisi. Paikka saattaa olla Rauhanummen hautausmaan pohjoispuolella metsässä. Jos se on siellä, teettää varmaan työtä metallinilmaisimien kanssa. Varmasti paikalla on jotakin. Niin suuren koneen jätteet eivät tule, varsinkin tulipalon jälkeen, kerättyä kaikki pois paikalta. Tämä olettaen, että paikka ei ole jäänyt Rauhanummen maanrakennuksen alle.

Itse kentällä on myös tapahtunut useampikin vakava tapaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin uutena foorumilaisena  tämän  "hylkusaitin" täällä foorumilla. Menee hiukan ohi otsikon "Hylkypaikkoja etsimään". Tuskin  tämä nyt on enää mikään salaisuus, vaikka esim. tuo ei käsittääkseni tunne  tätä hylkyä.  http://koti.phnet.fi/junkers/germanplanes.htm  . No onhan niitä varmasti muitakin lähteitä.

 

Nämä kuvat on reprottu digikameralla tuolta  vuoden 1974 kala- ja vaellusreissun kuvista Vetsikkojoelle  ja Vetsikon ylängölle  tuonne Utsjoen itäisille tuntureille.

Silloin oli myynnissä vaan Suomen Taloudellista Karttaa v 1931 mittakaavaan  1:100 000. Puollustusvoimien Topografikunta kartoitti  silloin Lappia, kun Maanmittaushallitus teki muun Suomen karttoja.  Saimme ostaa  Topografikunnalta Katajanokalta silloin ilmakuvista tehtyjen ensimmäisten käsin piirrettyjen luonnosten kopioita niin Utjoelta  kuin Sevetin ympäristöstä. Palvelu oli todella ystävällistä. "Haluatteko korkeuskäyrien kanssa vai ilman ?" jne... No sieltä löytyi kaikenlaista mielenkiintoista  esim. lentokonehylkyjä.

Maasto on uunikkia: palsasoita, satoja järviä sekä lampia  ja kilometreittäin hiekkaharjanteita.

 

Mustavalko-kuvat on aikanaan kokeeksi kopioitu värinegatiiveista.  Hylystä oli tietysti viety aseet, laskutelineet/pyörät sekä siiven kärkiosat siististi leikkaamalla. Olisiko ilmavoimat käyneet hakemassa  helikopterilla ?  Konekiväärin "täysiä" patruunavöitä löytyi vielä silloin ilman etsimättä. No niitä ei matkamuistoksi otettu, vaan pala panssarilasia, tyhjä tykin hylsy ja koneen huoltopäiväkirjan ? sivun riekale.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos  tiedosta.

Ajattelinkin, että täytyy olla tämä hylky tiedossa, kirjoissa ja kansissa.

Missä tuosta hylystä on lisää juttua ?

 

On muuten loistavat ja tarkat kartat nykyään.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapaus löytyy Hannu Valtosen kirjasta Lapin lentokoneenhylyt s. 200-201. Kirjassa on kuva koneesta 1960-luvun lopulta, jolloin siinä oli vielä moottoripellit tallella. Kone on Messerschmitt Bf 109E-7 WNr 3285, musta 12, joka kuului 4./JG5:n kalustoon.

 

Kone starttasi yhtenä 3 koneen ketteä 19.2.42 ohjaajanaan Obgfr. Gerhard Seibt. Kette kohtasi 6 MiG-3 konetta, joiden kanssa syntyi n. 10 minuuttia kestänyt ilmataistelu. Ketten johtaja Lt. Ehler antoi yhden koneen ammuttuaan kokoontumiskäskyn, jolloin Seibtilta ei tullut vastausta. Koneesta löytyi 12,7 mm kk reikiä (MiG-3:n pääase). Moottorin jäähdyttäjän kidukset olivat auki, mikä viittaisi jäähdytysnesteen puuttumiseen. Koneen takarungossa olevaan emäkompassiin oli myös osuttu, mikä olisi voinut aiheuttaa eksymisen. Koneen on tiettävästi tuhonnut Rajavartiosto (!) polttamalla, lisäksi ihmiset ovat napsineet hylystä osia mukaansa. Jäännökset ovat Keski-Suomen Ilmailumuseossa ja maastossa on tätänykyä enää vain palopaikka.

 

Njahkajärven maastosta 22 km päässä hylkypaikalta 16.7.91 tavattu lentäjän ruumis saattaa olla Seibtin ruumis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitos  Jounille  nopeasta vastaamisesta ja  tiedoista.  :thmbup:

 

Ne reijät moottorin lohkossa ovat sitten ehkä aidot, eikä jälkeenpäin ammuttuja  ::)

 

Täytyy joskus käydä Tikkakoskella katsomassa, jos siellä päin satun kulkemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lähdössä kesälomareissuun Kainuuseen ja majapaikka on Ristijärvellä. Kuulin lähisukulaiselta, että siellä olisi Kalliokosken sillan kupeessa paikka, johon olisi sodan aikana tipahtanut venäläinen tai saksalainen kone. Nyt paikalla olisi jonkinnäköinen muistomerkki.

 

Onko tuosta koneesta tarkempaa tietoa? Muutenkin ravaan jonkun aikaa Ristijärvi Hyrynsalmi välillä, joten jos sielläpäin olisi jotakin mielenkiintoista, niin kertokaapahan.

 

~MS~

 

Osuin sattumalta ilmeisesti juuri tuolle paikalle:

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Tuntematon+lent%C3%A4j%C3%A4&y=7164277&x=3564137〈=FI

 

Auttaisiko tuo päivämäärä 16.2.1940 yksilöimään tapauksen?

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

 

 

 

 

. No niitä ei matkamuistoksi otettu, vaan pala panssarilasia, tyhjä tykin hylsy ja koneen huoltopäiväkirjan ? sivun riekale.

 

Tervehdys.

Tähän koneeseen on saatu uutta tietoa  jotka ovat ristiriidassa aikaisempien kanssa.

Olisiko  se huoltopäiväkirjan sivun riekale vielä tallessa ?

 

                   Terv Vesa

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osuin sattumalta ilmeisesti juuri tuolle paikalle:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Tuntematon+lent%C3%A4j%C3%A4&y=7164277&x=3564137〈=FI

Auttaisiko tuo päivämäärä 16.2.1940 yksilöimään tapauksen?

 

Paikka on juuri samainen ja tapauksesta on nyt tullut lisää tarkampaa tietoa. Tarkkaan ottaen lentäjän tarkka henkilöllisyys ja jopa kaputin tehneen koneen sarjanumero ja lentotehtävä tuolla nimenomaisella lennolla.

 

Päivämäärä on muuten 26.2.1940. 16 pv. ei itänaapuri lentänyt olenkaan tuolla alueella ja 26. pv tapahtumien neuvostoliittolainen selostus on yhtäpitävä suomalaisten havaintojen kanssa.

 

Kyseessä on syksypommitustehtävää suorittanut Polikarpov I-153, joka räjähti lennossa tuleen ja syöksyi maahan.

 

Asiasta toisaalla: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,80190.0.html

 

~Matti~

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
MG-120 aika tarkalleen tuossa maantienojassa. 30.9.1986, moottori sammui kesken koelennon. Putosi melkein pystyssä kaverin kotipihan viereen lentäjän poistuttua onnistuneesti heittoistuimella. Koneesta ei varmasti ole mitään enää jäljellä, semmoinen monttu siihen kaivettiin ja romut ajettiin pois.

 

MG-120:n putoamispaikka tänään. Tosiaankaan mitään romuja ei paikalla enää ole. Äärimmäisellä vasemmalla kaivamisen jäljet vielä näkyvät reilun parinkymmenen vuoden jälkeen, vaikka paikka jo leppää pukkaakin. Lähin talo on kuvassa suoraan lentoreitillä tien oikealla puolella, mutta lyhyeksi jäi... Kuvan suunta etelään-kaakkoon.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja viime viikolla tuli sivuttua MG-63:n putoamispaikkaa, joten onnistunut "hylkyloma"  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään tietoa minkä koneen jäännökset ovat konneveden eteläpäässä? On kuulemma talviyönä ollut palaamassa pommituslennolta ja jostain syystä tuhoutui jäälle..Mantereelta lännen suunnasta tuli, katkoi Hännänniemestä pari puuta ja levisi vastarannalle asti.. Romua löytyy vieläkin,laskuteline,pleksiä yms on erään mökin pihalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo voisi olla 2.7.-41 kl.17.10 pudonnut DB 14.

Kyseessä oli korkeusnousukoe ,7500m kone joutui syöksykierteeseen.ohjaaja ja mekanikko saivat surmansa tähystäjä pelastui laskuvarjolla.

Tapaus 92 Kohtalokkaat lennot -39-44.Jaakko Hyvönen.

Kone lienee DB-3 M tai DF

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään tietoa minkä koneen jäännökset ovat konneveden eteläpäässä? On kuulemma talviyönä ollut palaamassa pommituslennolta ja jostain syystä tuhoutui jäälle..Mantereelta lännen suunnasta tuli, katkoi Hännänniemestä pari puuta ja levisi vastarannalle asti.. Romua löytyy vieläkin,laskuteline,pleksiä yms on erään mökin pihalla.

Tuo voisi olla 2.7.-41 kl.17.10 pudonnut DB 14.

Kyseessä oli korkeusnousukoe ,7500m kone joutui syöksykierteeseen.ohjaaja ja mekanikko saivat surmansa tähystäjä pelastui laskuvarjolla. Tapaus 92 Kohtalokkaat lennot -39-44.Jaakko Hyvönen.

Bristol Blenheim Mk I BL-110 1.12.1939, yksityiskohdat ja paikka täsmää. Arnen mainitsemassa kirjassa tapaus numero 3. DB-3M VP-14 tuli 2.7.1941 lattakierteessä alas veteen.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bristol Blenheim Mk I BL-110 1.12.1939, yksityiskohdat ja paikka täsmää. Arnen mainitsemassa kirjassa tapaus numero 3. DB-3M VP-14 tuli 2.7.1941 lattakierteessä alas veteen.

 

Terv,

 

Kössi

 

 

Löytyykö siitä kirjasta myös tämä konneveden tapaus? Luonetjärvelle kone käsittääkseni pyrki?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö siitä kirjasta myös tämä konneveden tapaus? Luonetjärvelle kone käsittääkseni pyrki?

 

Mitä tarkoitat? Molemmat koneet päätyivät Konneveteen Rautalammilla. BL-110 tuli mäkeen about tässä. VP-14:n putoamispaikka on kertomuksen mukaan jossakin Konnevedessä Rautalammella. Koneen tähystäjä hyppäsi laskuvarjolla "Rautalampeen, Lokkisaaren ja Honkasaaren väliin", mutta en moista paikkaa pystynyt paikantamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat? Molemmat koneet päätyivät Konneveteen Rautalammilla. BL-110 tuli mäkeen about tässä. VP-14:n putoamispaikka on kertomuksen mukaan jossakin Konnevedessä Rautalammella. Koneen tähystäjä hyppäsi laskuvarjolla "Rautalampeen, Lokkisaaren ja Honkasaaren väliin", mutta en moista paikkaa pystynyt paikantamaan.

 

Konneveden ihan etelä pohjukassa,länsirannalla on Hännänniemi josta kone katkoi puut ja tuhoutui konneveden jäälle.

En saanut Jounin linkkiä auki..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konneveden ihan etelä pohjukassa,länsirannalla on Hännänniemi josta kone katkoi puut ja tuhoutui konneveden jäälle.

En saanut Jounin linkkiä auki..

 

VP-14:n tähtäri putosi taas tähän. En sitä itse löytänyt, mutta Matti Pohja kyllä. Korjasin tuon BL-110 linkin, aika typerän virheen tein siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VP-14:n tähtäri putosi taas tähän. En sitä itse löytänyt, mutta Matti Pohja kyllä. Korjasin tuon BL-110 linkin, aika typerän virheen tein siihen.

 

Eli kyseessä siis BL-110..löytyykö tämä tapaus siitä kirjasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään