Guest Maza

Air Finlandin istuintilat

34 viestiä aiheessa

Matkustin Air Finlandin (B757) lennolla Mallorcalle ja takaisin. Olen melko pitkä 192 cm ja olen tottunut siihen, että istuintilat ovat yleensä ahtaat. Nyt oli kuitenkin tila niin lyhyt, että istuminen oli silkkaa kärsimystä ja esim. edes pöytätasoa ei saanut laskettua vaaka-asentoon. Polvet olivat aivan kiinni edessä istuvan penkissä ja kipeytyivät pahemman kerran 4 h lennolla. Istuin käytävän puolella ja yritin pitää toista jalkaa välillä käytävällä, mutta kärryjen ja muun liikenteen takia se oli mahdollista vain ajoittain.

Säästämisessä ja istuinpaikkojen maksimoimisessa on menty jo liiallisuuksiin.

Tulkoon vielä mainittua, että koneen check-in Mallorcalla kesti yli tunnin, vaikka tiskejä oli käytössä 4 kpl. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaaha taidettiin olla samalla lennolla? Eilen tultiin takaisin. Hienosti oli kyllä järjestetty hommat joo... Finnmatkojen bussi hotellilta lähti niin aikaisin, että lähtöselvitystiskit eivät olleet vielä edes auki ja odoteltiin pelkästään sitä puolisen tuntia.  :P Istuintilat minulle kyllä riittivät (175cm) mutta ei siihenkään paljon enää väliin jäänyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Me oltiin omatoimimatkalla ja tultiin taksilla kentälle. Check-inin hässäkän suurin syy oli se junttiporukka, joka alkoi etuilla, vaikka neljä jonoa oli jo siististi valmiina. Mutta kyllä se toiminta tiskeillä silti mateli etanan vauhdilla.

Laitoin Air Finlandille sähköpostilla nootin. Saa nähdä, vastaavatko mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jonkin matkatoimiston bussin lähtöaika kentälle lienee matkatoimiston asia, eikä lentoyhtiön.

Samoin lähtöselvityksen tukkeutuminen jossain ulkomailla ei yleensä johdu lentoyhtiöstä.

Tietysti ikävä asia, jos lomamatkasta jää paha maku suuhun, mutta kaikesta ei voi syyttää lentoyhtiötä.

Itse olen ollut lomalla sekä Air Finlandin B-757:llä että Finnairin B-757:llä. Koska olen vain 175 cm pitkä, ei kummallakaan lennolla ollut valittamista, ja palvelukin toimi kohtuullisesti, Air Finlandilla sillä kertaa jopa Finnairia paremmin.

Kuitenkin, jos netistä katsoo, Air Finland väittää, että heidän 757-koneissaan on 219 penkkiä. Finnair väittää, että heidän 757-koneissaan on 227 penkkiä eli vielä 8 penkkiä enemmän, joten penkkien välit Finnairilla ovat siis vielä Air Finlandiakin pienemmät?

Näin se vain, ikävä kyllä, taitaa mennä. Vaikka ihmisten keskipituus on kasvanut, penkkien välit eivät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ko. lennolle annettiin paikkalippuja riveille 38 ja 39, joita koneessa ei ollut ollenkaan. Kaikille löytyi silti lopulta paikka. Aika kummallista sekin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä Air Finlandin vastaus reklamaatiooni:

"Arvoisa matkustaja,

Kiitämme yhteydenotostanne ja Air Finlandin lentoa koskevasta palautteesta. Olemme pahoillamme, että olette kokeneet lentomatkanne epämukavaksi.

Air Finland käyttää tilauslentokäyttöön varusteltuja Boeing 757- 200 sarjan lentokoneita, joiden istuinväli on 75-78cm. Kaikissa koneissamme on 219 istuinpaikkaa, kun taas Suomen tilauslentomarkkinoilla käytössä olevissa saman konetyypin koneissa istuinpaikkoja on 227- 235.

On kuitenkin luonnollista, että pitkillä lentomatkoilla kone saattaa tuntua ahtaalta. Matkustajalla on toki mahdollisuus jaloitella koneen käytävällä lennon aikana. Tämä on erityisen suotavaa varsinkin pitkillä lentomatkoilla.

Toivotamme Teidät kaikesta huolimatta lämpimästi tervetulleeksi Air Finlandin lennoille myös tulevaisuudessa."

Pari kommenttia:

- Onko se muka joku peruste tilanpuutteelle, jos jollain muulla on vielä ahtaampaa?

- Koneen käytävällä jaloitteleminen on naurettava ehdotus. Kasvaako se istumatila kävelyn ansiosta?

Onneksi sitä voi valita lentoyhtiönsä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen 203 cm pitkä ja Finnairin 757:aan on turha edes yrittää normaalipaikalle. Pari viime kertaa mut on chekattu normaalipaikalle, mutta koneeseen tullessani olen sanonut, että tuossa paikassa en voi istua ja saman ovat todenneet myös stuertit ja lentoemot ja välillä jopa pakottaneet lyhyitä exit-paikalla olevia ihmisiä vaihtamaan kanssani paikkaa.

Air Finlandin normaali istumapaikka on myös testattu, sekään ei ole tilava, mutta siihen sentään jotenkin mahtuu ja exit ei ole ihan välttämätön pakko - ainakaan lyhyemmällä (=Välimeren) lennolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän kommenttia tuosta saamastasi palautteesta, vaikkakin yhtiöön laittamasi palautteen/reklamaation sisältöä en tiedäkkään.

Tässä Air Finlandin vastaus reklamaatiooni:

"Arvoisa matkustaja,

Kiitämme yhteydenotostanne ja Air Finlandin lentoa koskevasta palautteesta. Olemme pahoillamme, että olette kokeneet lentomatkanne epämukavaksi.

Air Finland käyttää tilauslentokäyttöön varusteltuja Boeing 757- 200 sarjan lentokoneita, joiden istuinväli on 75-78cm. Kaikissa koneissamme on 219 istuinpaikkaa, kun taas Suomen tilauslentomarkkinoilla käytössä olevissa saman konetyypin koneissa istuinpaikkoja on 227- 235.

On kuitenkin luonnollista, että pitkillä lentomatkoilla kone saattaa tuntua ahtaalta. Matkustajalla on toki mahdollisuus jaloitella koneen käytävällä lennon aikana. Tämä on erityisen suotavaa varsinkin pitkillä lentomatkoilla.

Toivotamme Teidät kaikesta huolimatta lämpimästi tervetulleeksi Air Finlandin lennoille myös tulevaisuudessa."

Pari kommenttia:

- Onko se muka joku peruste tilanpuutteelle, jos jollain muulla on vielä ahtaampaa?

- Koneen käytävällä jaloitteleminen on naurettava ehdotus. Kasvaako se istumatila kävelyn ansiosta?

Et tainnut olla ensimmäinen, joka samasta asiasta on laittanut kirjelmää päätellen tuosta aloituksesta "Arvoisa matkustaja"? Vaikkakin vastine on yleinen, niin ei lentoyhtiö ehkä voi alkaa sen kummemmin kommentoimaankaan ja selittämään, puhumattakaan, että lupaisi yhtään mitään? Jos näissä mitään lupaisi, niin sekin olisi ehkä yleistä tyyliin "...olemme välittäneet palautteesi cabin design -osastollemme, jotta voisimme parantaa matkustamomme viihtyvyyttä tulevaisuudessa..." (ja ihan vedin vaan omasta päästäni sen kummemmin ajattelematta.  Pliis, älkää kommentoiko...  :D)

Tilanpuute on varmaan ko. luokassa B757 -koneissa kaikilla yhtiöillä. Itse olen 184cm, ja pärjään nippanappa reittikoneissa. En uskalla edes ajatella lomalennoille tarkoitettuja one class -koneita... Mutta, jos meinaa aurinkoon päästä, kai tuokin on joskus koettava. En tiedä milloin... Eikä tartte olla pitkäkään lentomatka, jos se on alussa ahdas, niin on koko ajan. Kiinnostava on tämä Finnmatkojen 747, jossa ois sitä "parempaa jalkatilaluokkaa"...

Jos muilla on ahtaampaa, se on tietysti tässä tapauksessa positiivista yhtiön kannalta, mutta 165 senttiselle kai 75-78 cm on riittävä? Kaikkia ei voi miellyttää. Yleisesti ottaen, onko se rahastusta, jos voi ostaa itselleen tilavamman paikan, kuten joissakin yhtiöissä on mahdollista? Palvelu ei kai parane ollenkaan?

Onneksi todellakin yhtiön voi valita!

-Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos FIF:in jalkatilat tuntuvat mielestäsi ahtaalta, kannattaa tehdä seuraavat etelänmatkat reittikoneilla. Lomalentoyhtiöt aika harvoin välittävät siitä, kuinka paljon tilaa matkustajilla on. Tärkeää on saada koneet mahdollisimman täyteen ihmisiä... Miksi? Koska mitä enemmän maksavia matkustajia on samassa konessa, sitä enemmän voittoa se tietää lentoyhtiölle, ja keskimääräistä chartermatkustajaa ei pahemmin kiinnosta kuinka paljon jalkatilaa koneessa on. Tärkeintä on, että päästään vehreitten palmujen alle, ehjänä ja ajoissa. Yllättävän moni chartermatkustaja ei edes tiedä millä lentoyhtiöllä on lentämässä ennen kuin pääsee koneeseen... Jos silloinkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos olisi matka Kos:ille, Kreetalle tai Rhodokselle tms. niin saisi aika halvat reittilennot olla että jaksaisi lähteä jostain kiertämään yhdellä tai kahdella vaihdolla. Kyllä niissä sillipurkeissa sen 3-4 h istuu kummasti.

Sitten nämä Thaimaan, Intian, Vietnamin, Malesian ja Karibian lennot ovat asia erikseen. Kanariakin on siinä ja siinä marsuhäkillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Talvella tuli matkustettua Egyptiin Air Finlandilla. Vaikka olen vain 177cm niin silti oli ahdasta, vatsan kohdalta ;D Siis tosiaan piti vetää vatsaa sisään, että sai laskettua pöytätason alas.

Mutta toisaalta pitää kyllä kehua Air Finlandia yhdestä melko yksinkertaisesta mutta sitäkin nerokkaammasta järjestelystä; ruuat tarjoillaan ensin lapsille ja vasta sen jälkeen aikuisille. Pienten lapsien kanssa matkustaville tällainen järjestely on suuri helpotus koska ipanoiden ruokkiminen onnistuu sen suuremmin sähläämättä kun kaikki pöydät ei ole täynnä ruokaa. Lentokoneessa syöminen on oma taiteenlajinsa, lasten kanssa syöminen on tästä taiteenlajista astetta vaikeampi variaatio 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lomalentoyhtiön jalkatilasta, tai sen olemattomuudesta, valittaminen on mielestäni samassa kastissa vaikkapa härmän korkean verotuksen moittimisen kanssa. Sitä saa, mitä tilaa.

Samaa mieltä. Voi olla joko lähtemättä tai ostaa business paikan. Eikös se kone kuitenkin ole siirtymistä vareten, ei lomanviettoa. :)

Itse olen lentänyt TU-154 koneella Sofiasta Bangkokiin ja hyvin se matka taittui, kun kerran halvalla pääsi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä. Voi olla joko lähtemättä tai ostaa business paikan. Eikös se kone kuitenkin ole siirtymistä vareten, ei lomanviettoa. :)

Itse olen lentänyt TU-154 koneella Sofiasta Bangkokiin ja hyvin se matka taittui, kun kerran halvalla pääsi!

Mainostaahan Finnmatkat lentojaankin otsikolla "Loma alkaa jo lennosta". Kyllä minä itse ainakin odotan lentomatkaakin siinä loman ohella, joskus hieman liikaakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari kommenttia:

Tämä on minun mielestäni ongelma vähän kaikkialla.  Kauppoihin tulee mauttomia vihanneksia ja hedelmiä, jotka sattuvat olemaan isompia.  Toreilla myydään mansikkalaatuja, joista tulee isompi (halvempi) sato, mutta eivät ole yhtä hyviä.

Kuluttajilla on tosiaan mahdollisuus valita, mutta harmillisesti ihmismassat tuntuvat aina valitsevan väärin.  Ja 10e halvempi lento sillipurkissa voittaa...

Mutta, jos meinaa aurinkoon päästä, kai tuokin on joskus koettava. En tiedä milloin... Eikä tartte olla pitkäkään lentomatka, jos se on alussa ahdas, niin on koko ajan. Kiinnostava on tämä Finnmatkojen 747, jossa ois sitä "parempaa jalkatilaluokkaa"...

Ei tarvitse kokea.  Itse en enää osta lomalentoja kuin Aurinkomatkoilta, jotka yrittävät käyttää mahdollisuuksien mukaan Finnairin reittilentoja.  Ensikin Helmikuussa minut on taas viemässä Bangkokiin MD-11, eikä 757.  Kahden vuoden päästä toivon, että ottaisivat Malesian mukaan, niin olisi hyvä syy käydä sielläkin.

Charter-757:lla en kyllä suostu lentämään minnekään pidemmälle.  Jouduin sellaisen kyytiin Finnairilla tuossa pari kuukautta sitten, ja jalkatilaa huomattavasti pahemmaksi ongelmaksi muodostui selkänojan muoto.  Se on suoraan sanoen niin perseelleen suunniteltu, että selkä ja niska olivat ihan paskana vain neljän tunnin lennon jälkeen.  Kotimatka MD-83:ssa oli suorastaan juhlaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta toisaalta pitää kyllä kehua Air Finlandia yhdestä melko yksinkertaisesta mutta sitäkin nerokkaammasta järjestelystä; ruuat tarjoillaan ensin lapsille ja vasta sen jälkeen aikuisille.

Sama käytäntö näytti olevan Finskillä 23:05 lähteneellä lomalennolla. En tiedä, onko tämä vain yölentojen käytäntö, koska menolennolla kaikille jaettiin ruuat samaan aikaan, kun kone lähti 14:35.

Omalle kohdalle on nyt kahtena kesänä osunut lomalennon kulkuvälineeksi A320/321 B757:n sijaan ja noissa busseissa on kyllä ruhtinaalliset jalkatilat n. 178 senttiselle. Jalat saa suoraksi edessä olevan penkin alle, kun 757:ssa polvet ottavat edessä olevaan penkkiin kiinni. Pitää ilmeisesti jatkossakin yrittää etsiä sellaisia kohteita joihin lennetään A32S:llä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi vain kiva tietää, kenen idea Finnairilla oli järjestää lomalentojen istuinpaikkojen järjestäminen alihankintana Ruotsiin.

Sen jälkeen olen aina saanut ensin normaalipaikan - pyynnöistä huolimatta, ja sitten itse koneeseen tullessa paikaksi on järjestetty exit-paikka (203 cm kun on pituutta). Ja sitten exitissä istuu jotain 170 cm papparaisia, niin hieman ihmetyttää...

Ennen kun Finnair hoiti itse paikkansa myös lomalennoille, tuota ongelmaa ei ollut koskaan.

Onneksi Air Finlandilla on aina saanut exit-paikan etukäteen hommattua, kun on kertonut pituutensa  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Olisi vain kiva tietää, kenen idea Finnairilla oli järjestää lomalentojen istuinpaikkojen järjestäminen alihankintana Ruotsiin.

Varmaan se jolle joku iso pomo on käynyt sanomassa, että sinun osastosi on haettava säästöjä sen ja sen verran nyt jostain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ulkoistamisen tarkoitushan on luonnollisesti säästäminen. Ko. Ruotsalainen firma (Paxport) on seattaukseen erikoistunut firma, joka tekee sen halvemmalla.

Tiesitkö muuten, että Paxport seattaa myös kaikki BLX:n lennot ja ne Air Finlandin lennot, jotka ovat kokonaan Finnmatkojen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuka haluaa vapaaehtoisesti matkustaa Finnmatkoilla ?? Finnmatkathan on yleinen kirosana matkatoimistoissa.

Riitta Verman juuri mainosti, että ensi vuoden vaihteesta lähtien he myyvät vain itse omia matkojaan, ja tällä hetkellä heidän myynnistään menee 85 % omaa kautta. Ei ihme, koska matkatoimistot myyvät vain pakon edessä heitä.

Mutta Air Finlandiin ja aiheeseen vielä, on hieman ikävä, että loistava ja kilpailua markkinoille tuonut kotimainen lomalentoyhtiö "joutuu" niin paljon lentämään Finnmatkojen matkoja... Voittihan Air Finland TM/Matkalehden testinkin !! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, ahtaita ovat istuinvälit, muistaakseni samat tilat on Finnairin koneessa, eli 29" pitchillä.. lomakoneet ovat aina tätä luokkaa. Vaikka Finnairilla on useampi istuin, se tarkoittaa vain sitä että tarjoomoiden tai käymälöiden lukumäärä on eri tai ne on sijoitettu eri tavalla, koska kyseessä on erilaiset kabiini konfiguraatiot. Finskin B757 on 4 käymälää jos oikein muistan ja AFi:lla (mutu) 4-5 käymälää.

Reittikoneissa, riippuen tietysti lentokoneesta, mutta esim: MD-11:ssa on 31-34" istuinväli turistissa. Ja poikkeuksena turistissakin(MD-11) löytyvät nämä ensimmäiset penkkirivit, jossa on pelkkää jalkatilaa 23-24" eli istuinväli on periaatteessa ensimmäisessä turistiluokan istuinrivissä 55"(tosin näitä paikkoja löytyy noin 15kpl, riippuen koneen versiosta, kun niitäkin on MD-11:sta peräti 3 erilaista). Hieman off-topic, mutta kivaa tietoa..

Tuohon jaloitteluun vielä: Todellakin kannattaa jaloitella välillä, varsinkin pitkillä lennoilla, koska veritulpan riski tulla johonkin kohti kehoa on hyvin suuri. Monia ihmisiä on kuollut pitkän lennon jälkeen aivoveritulppaan, laskimoveritulppaan tms. Ja aspiriinia kannattaa ottaa ennen lentoa ohentamaan verta, ettei näin pääsisi käymään kovinkaan helposti(varsinkin ne joilla on paksu veri entuudestaan). Totta on myös se, että ei se istuintila kasva jaloitellessa.

Varsinkin lomalennoilla johonkin "lähelle", 3-4 tunnin lennon jaksaa jokainen istua hieman ahtaammassakin paikassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Reittikoneissa, riippuen tietysti lentokoneesta, mutta esim: MD-11:ssa on 31-34" istuinväli turistissa

Siis Finnairilla? Millä rivillä on 31 ja millä 34 turistissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lomalentoyhtiön jalkatilasta, tai sen olemattomuudesta, valittaminen on mielestäni samassa kastissa vaikkapa härmän korkean verotuksen moittimisen kanssa. Sitä saa, mitä tilaa.

Juuri näin, nuo pakettimatkat on sen verran tiukkaan hinnoiteltu että jossain se hinta näkyy, sanoohan sen järkikin.

Valittaminen ei muuta kyllä mitään, korkeintaan lisäävät jonkun economy-plus luokan (ellei jo ole?) johon pääsisi pientä LISÄMAKSUA vastaan.

Eikä reittikoneissakaan elämä juhlaa ole jos pituuslukema huitelee 185+ puolella, itselläni on toki vähän helpompaa 178cm "pätkänä" :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis Finnairilla? Millä rivillä on 31 ja millä 34 turistissa?

34" Näyttäis olevan rivillä 21 ja 54. Vaihtelee paljon koko turistissa 31-32 tuumaa, pääosin on 32" joka on mielestäni melko hyvin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, 21 on eka turistin rivi seinän takaa. Siinä muutenkin on mahdollisuus oikoa jalkoja seinille. Mutta 21C:llä on rajaton jalkatila ja samaten 22H sekä sitten A-D-malleissa rivi 41 mutta penkit on siellä perällä onnettomat.

Ja ilmeisesti vieläkin 28JL ja 29 JL ovat New Yorkin lennolla parjaat paikat muulipuolella jalkatilojen suhteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

34" Näyttäis olevan rivillä 21 ja 54. Vaihtelee paljon koko turistissa 31-32 tuumaa, pääosin on 32" joka on mielestäni melko hyvin...

Luultavasti jonkun syyn takia ovat juuri noissa kohdissa sen 34" kai se liittyy jotenkin koneen johonkin massa/painopiste juttuihin... Ei voi tietää.. Finnairin sivut kertovat kuitenkin, että pääsääntöinen istumaväli on 81cm eli se 32"..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään