Mika Mononen

A340 myöhästymiset

1 475 viestiä aiheessa

Tarmo saattaa olla jäljillä, no money, no planes (?)

 

OH-LGC lienee luovutettu uudelle omistajalleen, mutta vain OH-LGD on myymatta? Jos nyt yksi ylimaarainen kone seisoo platalla vahan aikaa, niin se ei meinaa mitaan.

 

LGD:n voisi jopa muuttaa alkuperaiseen tehtavaansa, ja sitten luopua valtaosasta 757-laivastoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli meinaat, että LGD korvaisi suuremmalla paikkamäärällä valtaosan eri kohteisiin yhtäaikaa lennettävistä lennoista?  :D

 

 

Just! Niin tehtiin viela kymmenen vuotta sitten ja voidaan tehda tulevaisuudessakin. Esimerkiksi Teneriffalle tai Las Palmasiin ei jokainen matkanjarjestaja tarvitse omaa konetta.

 

Muista Aurinkomatkojen Timo Heinosen aikanaan sanoneen 757-paatosta tehtaessa, etta hinta ratkaisee... Jos noin-360-paikkainen MD-11 lentaa Kanarialle halvemmalla kuin kaksi Boeing 757:aa, niin en usko yhteisessa koneessa matkanjarjestajille olevan ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin tällainen yhdistäminen saattaisi toimia joskus mutta ei aina. Finnair lentää Kanarialle viidelle eri kentälle eli Fuerteventura, Lanzarote, molemmat Teneriffan kentät ja Gran Canaria. Jos joudutaan yhdistelemään kahdelle eri saarelle meneviä matkustajia, sitten se ei tunnukaan enää niin järkevältä. Vaikka lentoja on Kanarialle paljon, aika harvoin kaksi 757:aa on ollut samalla kentällä Kanarialla yhtäaikaa. Toki niitäkin tilanteita on ollut, mutta silloinkin toinen kone on saattanut jatkaa Brasiliaan.   

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin tällainen yhdistäminen saattaisi toimia joskus mutta ei aina. Finnair lentää Kanarialle viidelle eri kentälle eli Fuerteventura, Lanzarote, molemmat Teneriffan kentät ja Gran Canaria. Jos joudutaan yhdistelemään kahdelle eri saarelle meneviä matkustajia, sitten se ei tunnukaan enää niin järkevältä. Vaikka lentoja on Kanarialle paljon, aika harvoin kaksi 757:aa on ollut samalla kentällä Kanarialla yhtäaikaa. Toki niitäkin tilanteita on ollut, mutta silloinkin toinen kone on saattanut jatkaa Brasiliaan.     

 

Seppo

 

Eihan kysymys ole mistaan muusta kuin aikataulutuksesta. Muistaakseni talvikaudella 1998/1999 OH-LGD lensi ainoastaan Kanarialle -- taisi olla jotain 8 kertaa viikossa.

 

Paluulennoilla Finnair pystyisi jalleen hyodyntamaan rahtikapasiteettia kuljettamalla tomaatteja.

 

Finnairin ei kuitenkaan ole pakko luopua kaikista Boeing 757 -koneistaan, mutta nykyisessa taloustilanteessa niista paasisi nopeiten ja helpoiten eroon.

 

Toisaalta, pienella konfiguraatiomuutoksella OH-LGD toimisi ehka paremmin Phuketin lomalennoilla kuin 271-paikkainen 333.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta olitkin ekassa kirjoituksessasi luopumassa valtaosasta 757:koja.

 

Miten tuo korvaus oikein toimisi varsinkin kesäkaudella, jolloin lähes jokainen 757 lentää eri aikaan eri kohteeseen? Jos isompi kone lentää Antalyaan ja sillä sitten heivataan valtaosa (esim. 4-5) viisseiskoista pois, niin milläs samaan aikaan lennetään sitten Chaniaan ja moneen moneen muuhun 757-kohteeseen?

 

Siksi tuo logiikkasi ei oikein pelaa  :)

 

Eiko Antalyaan voi lentaa, kuten vaikka Egyptin ja Tunisian kohteisiin talvikaudella A320:lla? Kysymyshan on kapasiteetin vahentamisesta -- talloin osa 320-lennoista voidaan operoida 319:lla ja osa niiden lennoista Empuilla...

 

Finnairilla on muutenkin liikaa 757-koneita kesakaudella, kun osa niista on ollut heittamassa keikkaa esimerkiksi Britanniassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LQE on ollut aktiivinen viimeksi maanantai 22.6. jolloin se hinattiin pois silmistä. :)

 

Jos lahnojen korjaus kestää näin kauan jatkossakin, niin tulee vielä punaisen leiman päiviä paljon.

 

vaihtu kuullema kolmeröörisen osakaksi.

 

Paras upgrade mitä Finnair voi tarjota. Sano mutsille sellaisia terveisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LQE on ollut aktiivinen viimeksi maananatai 22.6. jolloin se hinattiin pois silmistä. :)

 

Jos lahnojen korjaus kestää näin kauan jatkossakin, niin tulee vielä punaisen leiman päiviä paljon.

 

Paras upgrade mitä Finnair voi tarjota. Sano mutsille sellaisia terveisiä.

tarkotiin vain että huomisen honkkarilaiset emot siirtyy osakaan.

Ps. osasin arvata Ilkalta tota viestiä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huominen lento Hong Kongiin on peruttu.

 

 

Lauantain AY68:lla palaavia on reititetty ainakin Cathaylla Souliin, josta Finnairilla Helsinkiin. Kätevästi Helsingissä 50 min ennen kuin Hongkongin-lennon oli tarkoitus saapua, mutta viimeinen loma/työmatkayö meneekin sitten Cathayn koneessa klo 0.20-04.55 HKG-ICN eikä hotellissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole tänä kesänä 757 missään muualla heittämässä keikkaa...

 

Muistelisin Finnairin kommentoineen tätä jonkin tulosjulkaisunsa yhteydessä ja ilmoittaneen syyksi, ettei ole maailmalla kapasiteetille kysyntää.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, oho, näyttää ainakin vielä tällä hetkellä siltä, ettei yhtään 340 -reittiä tarvitse perua. Eli LQE pysyisi jo tolpillaan.

Heh, tämähän on ihan OT!

Edit: Siis uuden konetyypin kohdalla tämänhän EI pitäisi olla uutinen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Charterkonevaatimukset: Mahdollisimman pieni kone (operointikustannukset, navi- ja laskeutumismaksut ja joka saadaan myytyä aina täyteen), johon mahtuu paljon ihmisiä (suuret lipputulot), ylitehokkaat moottorit (pystyy toimimaan Malmin kokoisilta kiitoradoilta) ja suuret polttoainetankit (pystyy lentämään kauas ilman välilaskua). Siinä sitä on insinööreille ihmettelemistä. Toistaiseksi 757 lienee parhaiten nämä kriteerit täyttävä kone.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, tämähän on ihan OT!

Edit: Siis uuden konetyypin kohdalla tämänhän EI pitäisi olla uutinen...

 

Uudella ei kait mitään tekemistä peruutusten kanssa. Finnairin 340- laivasto on jo aika monta oharia tehnyt. Ja tulee tekemään, viimeistään kun niillä joskus alkaa samanlainen kierto ja käyttö kun parhaimmillaan M11 -kalusto veti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5.7.2009 klo 22:43 tehtiin vähän niinkun historiaa: OH-LQE saatiin lähtemään (AY51).

 

Juu, talla minuutilla lensi Keravan yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa tähän ketjuun, kun en parempaa ketjua keksinyt.

 

Aiheuttaako "liian tiukka" kääntöaika Tokiossa A340-koneelle paluulennon myöhästymistä?

 

4.8.2009 menolento AY071 saapuu Naritan kentälle normaaliaikataulun mukaan 8:55, mutta paluulennon AY072 lähtöaika onkin jo 9:55.

 

Japanilaisella järjestelmällisyydellä ja tehokkuudella voi tietysti tunnin kääntöaikakin riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa tähän ketjuun, kun en parempaa ketjua keksinyt.

 

Aiheuttaako "liian tiukka" kääntöaika Tokiossa A340-koneelle paluulennon myöhästymistä?

 

4.8.2009 menolento AY071 saapuu Naritan kentälle normaaliaikataulun mukaan 8:55, mutta paluulennon AY072 lähtöaika onkin jo 9:55.

 

Japanilaisella järjestelmällisyydellä ja tehokkuudella voi tietysti tunnin kääntöaikakin riittää.

 

ATR:ät saadaan kääntymään maakuntakentillä 20 minuutissa, ja joskus jopa alle jos on kova kiire. Joten siihen verrattuna tuo tunti ei ole mitenkään erityisen lyhyt aika, vaikka A340 onkin iso kone Atraimeen verrattuna  ;)   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR:ät saadaan kääntymään maakuntakentillä 20 minuutissa, ja joskus jopa alle jos on kova kiire. Joten siihen verrattuna tuo tunti ei ole mitenkään erityisen lyhyt aika, vaikka A340 onkin iso kone Atraimeen verrattuna  ;)   

Mistään mitään tietämättä kuitenkin väitän, että on hieman eri asia käännyttää kone, joka on lentänyt 0,5-1h, jossa on kourallinnen ihmisiä, kun lähemmäs kolmesataa kuljettanut kone, joka on lentänyt sen 10h. Varmasti ihmisten pois lähtöön kuluu jo lähemmäs 15min. Ja siivottavaakin enemmän. Mutta kun en tiedä, niin mutuilen  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Japanilaisella järjestelmällisyydellä ja tehokkuudella voi tietysti tunnin kääntöaikakin riittää.

 

Olet asian ytimessä, se on juuri näin. Jos on paljon rahtia, voi tehdä tiukkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistään mitään tietämättä kuitenkin väitän, että on hieman eri asia käännyttää kone, joka on lentänyt 0,5-1h, jossa on kourallinnen ihmisiä, kun lähemmäs kolmesataa kuljettanut kone, joka on lentänyt sen 10h. Varmasti ihmisten pois lähtöön kuluu jo lähemmäs 15min. Ja siivottavaakin enemmän. Mutta kun en tiedä, niin mutuilen  :laugh:

 

Näinhän se menee, kun tarkemmin ajattelee  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo tunti vaan on isolle bussille todella tiukka.

 

JAL kyllä kääntää kotimaanlennoillaan triplaseiksat kevyesti tunnissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään