Jari Alanko

Pientä sählinkiä Air Francella HEL-CDG-MIA

7 viestiä aiheessa

Tein perheen kanssa lomamatkan Floridaan ja oli pientä säätöä lentojen kanssa…

 

Ostin liput Air Francelta heidän WEB sivujen myymälästä, homma sujuin mukavasti paitsi että kun katsoin amadeuksen check mytrip:llä varaustani huomasin että olin naputellut toisen tyttäreni nimen väärinpäin, eli suku ja etunimi olivat vaihtaneet paikkaansa… hitsin hitsi ja USA:n matka vielä… no kuitenkin soitettuani AF toimistoon, olivat sitä mieltä että ongelmia ei tule kun nimi on kuitenkin sama kuin passissa. Istuinpaikat lennolle sai varattua samasta AF numerosta ja varaamani istuimet näkyi myös molemmille pitkille lennoille (AF090/095) amadeuksessa. Lähtöpäivää edeltävänä päivänä käväisin paikallisessa Finnairin toimistossa kyselemässä istuinpaikkoja HEL-CDG välille ja siellähän oli järjestelmässä jo ennestään neljä vierekkäistä paikkaa joka oli toiveenakin kun lasten kanssa oltiin lähdössä.

 

Aamulla sitten kun saavuttiin lähtöselvitykseen niin AY virkailija sanoi että ei teillä ole kuin kolme vierekkäistä paikkaa, sillä neljännellä on jo joku?! kaiken lisäksi meille ei voinut kirjoittaa kuin kolme varsinaista ”boarding card”:a koska AF on ylittänyt kiintiönsä kyseiselle code share lennolle saa yksi meistä vain STAND BY boarding cardin… mutta ei huolta, koneeseen mahtuu kyllä, totesi ystävällinen virkailija… noh mitäs tuosta, riittää siinä lasten vieressä jompikumpi vanhemmista… (ja lopulta istuttiin vierekkäin kun olivat järjestelleet asian. kiitos) mutta ei meille voinut kirjoittaa myöskään boardaria AF090 lennolle kuin kolmelle koska yhdellä on ”standby” liityntälennolle… seuraavaksi selvisi että myöskään mitään paikkoja ei ko lennolle meille ennestään ole, vaan yksittäisiä paikkoja ympäri konetta, HÄH kysyin, mutta mehän matkustetaan lasten kanssa, liput on samalla varauksella ja penkit oli etukäteen varmistettu????

 

no sitten Air France:n tiskille jossa samat uutiset ”ei ooo”... taisin jo hiukan savuttaakkin kun lähdin turvatarkastuksen suuntaan vaan palasin pikkusen rauhoittuneena takaisin ja esitin asiani uudestaan että meinaatteko nyt ihan tosissaan että kielitaidottomat lapset pärjää ulkomaisen yhtiön koneessa melkein kymmenen tunnin lennon itekseen ja erikseen? seurannut keskustelu oli sen verran hedelmällinen että lopulta saimme kolme vierekkäistä paikkaa ja yhden näiden takaa…ja hyvät paikat olivatkin …(economy upper deckillä rivi 60 ja 61, F-GISC), kuitenkin se yksi meistä jolla ei ollut boarding cardia sai lippuunsa niitatun käsinkirjoitetun lapun jossa luki ihan selvästi ”Boarding Card” ja oli kaikki tiedot kuten printatussakin eli lento, aika, portti,istuin jne… Pariisissa CDG:llä sitten oli kova kiire koska AY oli myöhässä ja alkoi olla kyseenalaista ehdimmekö jatkolentoon ollenkaan, passitarkastajalle ja ”jonoportsarille”  kortimme kelpasivat mutta turvatarkastuksessa tuli stoppi ”ehei, täällä ei mitkään käsinkirjoitetut kelpaa” taisi olla 15-20min aikaa koneen lähtöön tässä vaiheessa… AF:n lähtöselvityksessä oli myös ”jonoportsari” jolle ko ongelma lippu/manuaali boarding cardin esitin, tyttö sanoi ”sorry, too late, contact information desk” ja alkoi saman tien palvella seuraavia…. mitä vit… ajattelin ja tovin odottelun jälkeen pääsin tytölle sanomaan etta me ollaan transfer paxeja, eikä tää nyt meidän moka ole… sitten haettiin jotain superviisoria joka otti meidän asian käsittelyyn ja lopulta kaikilla neljällä oli uudet kortit jotka kelpasivat jopa turvatarkastuksessa… portilla ei kuitenkaan nekään kelvannut vaan ne revittiin ja printattiin vielä uudestaan… koko ajan kuitenkin kaikissa kolmissa korteissa oli samat paikat…?! (tosin ekoissa paikat korjattu kynällä). eli koneeseen ehdittiin ja lento oli mukava kaikin puolin, mahtavat tilat upper deckillä ja kaikilla oma TFT näyttö…

 

Paluu matkan varatut paikat arvasin olevan menetetyt koska niistä ei virkailijan mukaan tulomatkallakaan ollut mitään hajuja edes amadeus historiassa (vaikka ne itse chek mytrip:llä näin) joten soitin AF:lle pari päivää ennen lentoa ja tosiaan sama laulu… vain irtopaikkoja ympäri konetta, taas selittämällä sain neljä vierekkäistä istuin paikkaa, tällä kertaa kuitenkin oikeasta economystä alakerrassa riviltä 52 (F-GITE). Lähtöpäivänä AF virkailija soitti Pariisista ja kertoi että on noin 90min viivästys, jonka voi ottaa huomioon kentälle saapuessa… kone lähti lopulta noin kaksi ja puoli tuntia myöhässä, lähtöselvityksessä saimme huvittavat ohjeet että ”ette tee sitä tai tätä, ette käy vessassa ettekä pysähdy juttelemaan, vaan menette SUORAAN AY872 portille Pariisissa niin voitte ehtiä jatkolennolle, selkee juttu tietysti…;) lennon aikana selvisi että aikaa säästyy 30min lisää kun matka sujui joutuisasti. Laskun jälkeen kone rullaa portille ja me ollaan lähtökuopissa, vaan mitään ei tapahdu… matkustaja silta oli epäkunnossa ja olimme jumissa koneessa, aikaa kului sen verran että monitoreista ei selvinnyt edes AY872 portti kun lopulta D terminaaliin saavuttiin… Transfer desk:lle saapui muitakin suomalaisia, 13kpl meitä oli kaiken kaikkiaan… seuraava kone AY880 oli kuitenkin täynnä ja sitä seuraava AY876 myös lähes täynnä…876:lla suomalaisista pääsi kuitenkin seitsemän bisnesluokassa Helsinkiin neljä ja puoli tuntia myöhässä, viisi jäi päiväksi Pariisiin ja yrittivät seuraavana päivänä uudestaan…(neljä jäi vapaaehtoisesti…) no matkalaukut ei tietenkään tullut koneessamme… tällä kerralla laukut tulikin bussilla kotiin  :)

 

tällainen tapaus , jälkikäteen ajateltuna olisi voinut tehdä monen asian toisin, esim ehdottanut jo Miamissa että jos vasta seuraavana päivänä yritettäisiin… kaikesta pikkuhämmingistä huolimatta Air France:sta jäi positiivinen vaikutelma vaikkakaan en jaksa olla ihmettelemättä miksei heillä huomioida lapsimatkustajia seat varauksissa ja miten ihmeessä saadaan 747 varaukset niin sekaisin että edes kahta vierekkäistä paikkaa ei muka löydy??? me ei kuitenkaan varmasti oltu viimeisten joukossa lähtöselvityksessä…

 

Foorumilla oli aiemmin juttua että täytyykö olla paluulippu ja kysytäänkö sitä USAan lähtiessä, no ainakin nyt kysyttiin…

 

matkatavaroista sen verran, että olen tehnyt kuusi reissua tänä vuonna ja neljällä niistä laukku on ollut ”hukassa” ja se on tullut vasta seuraavana päivänä?!  :)

 

edit:typoja korjattu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sut tuntien, niin, oot vaan viihtynyt kun on pientä säpinää.

 

Edit: Lähetitkö AF.n JASsiin :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sut tuntien, niin, oot vaan viihtynyt kun on pientä säpinää.

 

Edit: Lähetitkö AF.n JASsiin :laugh:

 

heh heh  ;D  jostain kummasta syystä vaikeudet on jälkikäteen aina mukavia... olispa ollut toi myöhästyminen menomatkalla niin olis käyty lastenkanssa siinä tornissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parhaat muistot jää niistä reissuista, joissa on joutunut säätämään, jännä homma. Paas kuvia kerrankin, jotain veretseisauttavaapaskahalvaus™ kamaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

kyseiselle codeshear lennolle saa yksi meistä vain STAND BY boarding cardin…

Windshearin tiedän, mutta mikäs tämä "koodileikkaus" oikein on? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään