Guest frazer

Laskeutuminen Maarianhaminaan kiellettiin

21 viestiä aiheessa

Minä ja ilmailutoverini Nisse oltiin nyt lauantaina, eli heinäkuun 1. päivänä, lentämässä Tukholmasta Maarianhaminaan WT-9 Dynamicilla. Kaikki valmistelutyöt oli hoidettu, mutta kun saavuttiin Maarianhaminaan kävi ilmi, ettei saatukaan lupaa laskeutua. Yksityiskohtaisempi kuvaus löytyy (ruotsiksi) tämän linkin takaa: http://www.g-kraft.com/forum/index.php?topic=10774.0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahvenanmaalle lentämisestähän oli täällä juttua joskus vuosi sitten enemmänkin ja siinä pohdittiin ainakin oikeaa menettelyä Kumlingeen lentämiseen. Lueskelin tässä juuri AIP:stä noita kohtia, joissa puhutaan Ahvenanmaan kohtelusta ja ymmärtääkseni koko homma perustuu siihen, että Ahvenanamaa ei kuulu EU:n veroalueeseen.

 

Vaikka nyt vähän selailin noita AIP:n kohtia, en vieläkään päässyt aivan perille siitä mikä on oikea menettely Ahvenanmaalle lentämiseen. Ilmeisestikin siinä on olemassa jonkinlainen ero lentääkö Maarianhaminaan Suomesta vai Ruotsista? Jos tuo on noinkin hankalaa niin miksiköhän Ahvenanmaalle lentämisestä ei ole olemassa sellaista selkeää ohjeistusta jonkinlaisena erillisenä dokumenttina?

 

Osaako joku nyt suoraan vastata saanko lentää Maarianhaminaan Suomesta ilman mitään ihmeellistä kikkailua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis mitä nyt pikaisesti vilkaisin tuota linkkiä niin minusta tämä näytti vain siltä että tulli oli kiinni tai siis tullissa ei oltu tällä hetkellä töissä. Pekan kertomista syistä "ulkomaanlennoille" pitää olla tullissa joku paikalla vaikkeivat he välttämättä mitää sen kummempaa katsokaan kun paikalle pörähtää.

 

No joo, enhän minä mitään tiedä, mutta minusta "Tampere" sanoi tämän erittäin selkeästi.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku, jolla on paperit esillä, tarkistaa Maarianhaminan tornin aukioloajan lauantaisin kesäaikaan?

 

Ainakin kenttäpalvelut sulkevat klo 10 ja alkavat uudelleen iltapäivällä....

 

Ruotsista katsottuna Maarianhamina kai on tullikenttä, joten jos torni ei ole auki, niin tullikaan ei ole paikalla?

 

Epäselvä tilanne kaiken kaikkiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku, jolla on paperit esillä, tarkistaa Maarianhaminan tornin aukioloajan lauantaisin kesäaikaan?

 

 

EFMA/MARIEHAMN

 

AGA

    AVGAS 100LL KORTTIAUTOMAATTI U/S.

    31MAY06 1550 - 31AUG06 1300 EST (EFHK/1/K3054/06)

 

RAC

    MAARIANHAMINA TWR OPR HR: MON-FRI 0345-0815 1130-1830,

    SAT 0415-0700 1400-1830, SUN 0415-0700 1545-1830.

    REF NOTAM K1454/06.

    26JUN06 0345 - 13AUG06 1830 (EFHK/1/K3489/06)

 

+  MAARIANHAMINA TWR OPR HR 02JUL 0415-1100 1545-2100.

    REF NOTAM K3489/06.

    02JUL06 0415 - 02JUL06 2100 (EFHK/1/K3793/06)

 

 

 

 

Tullikäytännöistä saanee lisätietoja myös soittamalla suoraan tulliin, puh. 020-391 110 ja (018) 21 564.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tässä suoraan AIP:stä luettuna ja toivottavasti oikein tulkittuna.

 

Ensinnäkin mainitaan, että Ahvenanmaa käsitetään tullikohtelun osalta EU:n ulkopuolisen alueena.

 

Sen jälkeen toisessa kohdassa puhutaan tullimenettelyistä seuraavasti:

 

5.1 Suomen ja EU:n ulkopuolisen maan (Ahvenanmaa käsitetään nyt tällaisena) välisessä kansainvälisessä liikenteessä olevan ilma-aluksen tulee ensimmäisenä saapumispaikkanaan ja viimeisenä lähtöpaikkanaan käyttää ensisijaista kansainvälistä lentoasemaa, mikäli erillistä tullipiirin lupaa ei ole saatu.

 

(Eli jos lupaa ei ole haettu tulee aina saapua ensisijaiselle kansainväliselle kentälle (Maarianhamina). Tämän perusteella Kumlingeen ei voi lentää suoraan ilman lupaa.)

 

5.2 Tullipiirin lupaa haetaan siltä tullipiiriltä, jonka toimialueeseen hakemuksessa mainittu saapumis- tai lähtöpaikka kuuluu.

 

5.2.1 Lupahakemus tulee esittää tulliviranomaiselle seuraavia minimiaikoja noudattaen:

a) Helsinki-Malmi, 1 h ennen lähtöä tai saapumista tai suullisesti

b) Mikkeli 24 h ennen lentoa

c) Halli, Kauhava, Utti, Hernesaari ja tietyt merivartioasemat, 48 h ennen lentoa

d) Muut laskeutumispaikat, 14 vrk ennen lentoa

 

 

Nyt kun määränpää oli Maarianhamina (ensisijainen kansainvälinen kenttä), lienee kyseessä ollut vain tilanne, että tullipalveluja ei tosiaan ole ollut saatavilla. Mistä tämä johtuu ja olisiko pilotti voinut vaikuttaa tähän tai tehdä jotakin toisin on vaikea mennä arvailemaan.

 

Jos tämän nyt itse oikein tulkitsen, voi mistä tahansa Suomesta tai EU:sta lentää suoraan Maarianhaminaan ilman mitään kommervenkkejä. Sen sijaan Kumlingeen lennettäessä tulee noudattaa tuota lupahakemusmenettelyä. Muistaakseni näin todettiin siinä vuoden takaisessakin keskustelussa. Entä mitäs sitten jos Kumlingeen tekee vain läpilaskun ja jatkaa Maarianhaminaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis noista aukioloajoista päätellen Daniel ja kumppaninsa olisivat olleet saapumassa Maarianhaminaan lauantaina Suomen aikaa klo 10 jälkeen (0700 UTC jälkeen), jolloin torni on ollut kiinni ja olisi auennut uudelleen vasta klo 17 Suomen aikaa?

 

Jos ovat lähteneet Ruotsista 09:45 eli Suomen aikaa 10:45, niin saapuminen on osunut juuri tuohon aikaan, jolloin torni on kiinni?

 

Ja kesäaukioloajat ovat siis tulleet voimaan 26.06?

 

Ja tänään eli sunnuntaina, päivää myöhemmin, torni olisi ollut auki poikkeuksellisesti aamusta klo 14 asti, jolloin laskeutuminen olisi onnistunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viittaan tässä säikeessä käytyyn keskusteluun: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,38768.msg554997.html#msg554997

 

Koska Maarianhamina (ja Kumlinge) on EU-veroalueen ulkopuolista aluetta, täytyy sinne tultaessa olla järjestettynä tullaus. Periaatteen toteuttamiseksi Maarianhaminan lentoaseman portit ovat lukittuina lennonjohdon aukioloaikojen ulkopuolella, eli nyt myös Maarianhaminan tulli on reagoinut asiaan. En ole ihan varma, voiko aluelennonjohto kieltää laskeutumisen Maarianhaminaan, mutta sen jälkeen tullilla ei jää muuta vaihtoehtoa kuin lähteä syyttämään ilma-aluksen päällikköä tullirikoksesta.

 

I Finska AIP det står kanska klart, at Åland behör inte till EUs skattområdet. När man vill flyga till Åland, enda möjlighet är at landa och starta när flygledninden är öppet eller när tullen har beställts in i platsen. Ref. AIP sidorna Gen 1.2-3 - 1.2-6.

So det är tyvärr omöjligt at krav ingenslag av ersättning.

(Jag beklagar att min svenska är så dålig, men det är ju inte min modersmål.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tämän nyt itse oikein tulkitsen, voi mistä tahansa Suomesta tai EU:sta lentää suoraan Maarianhaminaan ilman mitään kommervenkkejä. Sen sijaan Kumlingeen lennettäessä tulee noudattaa tuota lupahakemusmenettelyä. Muistaakseni näin todettiin siinä vuoden takaisessakin keskustelussa. Entä mitäs sitten jos Kumlingeen tekee vain läpilaskun ja jatkaa Maarianhaminaan?

 

Periaate on tämä kun lennetään EU:n verorajojen sisäpuolelta:

- Lähtiessä tullaus. Eräillä kentillä homma hoituu suoraan, koska tulli on paikalla, mutta esimerkiksi valvomattomille lentopaikoille täytyy hakemus tehdä 14 vrk ennen lentoa. Jos lennetään Kumlingeen, myös sinne täytyy tehdä lupahakemus, mainitut 14 vrk ennen.

- Ja samat hommat saapuessa.

 

Esimerkkinä lento EFNU-EFKG olisi syytä tehdä näin: Välilasku Turuus, jossa tullaus ja sieltä lento Maarianhaminaan (aukioloaikana) tullaus ja lento Kumlingeen. Paluumatka päinvastoin.

 

Perusperiaate on yksinkertaisesti se, että lennettäessä veroalueen sisäpuolelta ulkopuolelle tai päinvastoin, vaaditaan tullaus sekä lähtö- että määräkentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tycks vara verkligen synd, Daniel, att tornet i Mariehamn var stängt just när ni var klara med att landa dit  :(

 

Om ni hade diverterat till Åbo, som är öppet dygnet runt, och väntat ett par timmar, skulle Mariehamns torn ha varit öppet igen...

 

Det tycks finnas massor av byrokrati även här på den här sidan av viken, men Ålands speciella läge gör det svårt också för oss att förstå.

 

Personligen beklagar jag att saken gick på detta sätt. Det var inte alls så pinsamt när jag flög till Åland och Bromma och tillbaka till Malmi före EU-medlemskapet. Tyvärr är situationen nu litet annorlunda.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perusperiaate on yksinkertaisesti se, että lennettäessä veroalueen sisäpuolelta ulkopuolelle tai päinvastoin, vaaditaan tullaus sekä lähtö- että määräkentällä.

 

Nyt sitten ihan mielenkiinnosta, mihinkäs se sitten perustuu että isojen lentoyhtiöiden matkustajien ei tarvitse mennä tullin läpi lähtökentällä, riittää kun tullaa tavaransa tavalla tai toisella määränpäässä? Kaikille ei ole samat säännöt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No liittyisköhän siihen että Ahvenanmaa on tullialueen ulkopuolella (tavarat tullattava) ja Schengen-alueen sisäpuolella (ihmisten vapaa liikkuvuus).

Ahvenanmaa on nimenomaan omasta valinnastaan tullialueen ulkopuolella jotta heille niin tärkeä lauttaliikenne ei sivuuttaisi koko saaristoa... ja Tax-free ostokset ei vaarantuisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No liittyisköhän siihen että Ahvenanmaa on tullialueen ulkopuolella (tavarat tullattava) ja Schengen-alueen sisäpuolella (ihmisten vapaa liikkuvuus).

Ahvenanmaa on nimenomaan omasta valinnastaan tullialueen ulkopuolella jotta heille niin tärkeä lauttaliikenne ei sivuuttaisi koko saaristoa... ja Tax-free ostokset ei vaarantuisi.

 

Viittasit varmaan minun kysymykseen... olen huomenna tulossa täältä Islannista Suomeen, Islanti ei ole EU maa, mutta kuuluu Schengen-alueeseen. Tulli on aina ollut vain ja ainoastaan Helsingin päässä ja esim. viime vuonna kun minulla oli jatkolento Rovaniemelle niin laukku meni sinne ilman että minä olisin sitä vienyt tullin läpi Helsingissä. Olettaisin tämän tapahtuvan huomenna samaan tyyliin.

 

Niin ja tietysti takaisinpäin lennettäessä tulli on ainoastaan Keflavikissa.

 

Eli sitä en ymmärrä miksi yksityishenkilöt pikkukoneilla lentäessään tarvitsevat noita tullauksia tuplasti enemmän...

 

 

EDIT

 

Esimerkkini lento voisi olla ihan samoin myös Tukholmasta tai Helsingistä Maarianhaminaan, en minä usko että kukaan matkustaja menee tulliin lähtökentällä normaalilla vuorolennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viittasit varmaan minun kysymykseen... olen huomenna tulossa täältä Islannista Suomeen, Islanti ei ole EU maa, mutta kuuluu Schengen-alueeseen. Tulli on aina ollut vain ja ainoastaan Helsingin päässä ja esim. viime vuonna kun minulla oli jatkolento Rovaniemelle niin laukku meni sinne ilman että minä olisin sitä vienyt tullin läpi Helsingissä. Olettaisin tämän tapahtuvan huomenna samaan tyyliin.

 

Eiköhän tuo perustu siihen että tulli voisi halutessaan ottaa tarkastukseen kenen tahansa lähtevän matkustajan, vaikka matkustajien ei tarvitsekaan kulkea minkään fyysisen tarkastuspisteen kautta. Kiinnostus yksityishenkilöiden lähtevään tavaraan on muutoinkin tullilla huomattavasti pienempää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Kiinnostus yksityishenkilöiden lähtevään tavaraan on muutoinkin tullilla huomattavasti pienempää.

 

niin..niinkuin esimerkiksi juuri yksityislentäjän joka lentää yksityiskoneella Maarianhaminaan, ja tullaa mennen tullen ja palatessaan ???

 

Ei oikein selvittänyt eriarvoista tilannetta.

Sama toteamus mulla, eipä ole erikseen tullia ollut Maarianhaminaan mennessä tai tullessa vuorolennolla.

 

Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koska Maarianhamina (ja Kumlinge) on EU-veroalueen ulkopuolista aluetta, täytyy sinne tultaessa olla järjestettynä tullaus.

 

Jos näin todella on, mielenkiintoista tässä on se että tämä koskee eri lailla vene- ja lentoliikennettä. Veneellä Ahvenanmaalle ulkomailta (Schengen-maasta) tullessa riittää, kun aluevesirajalta seuraa virallista väylää sisäisille aluevesille (jolloin tulli/RVL voi haluttaessa pysäyttää veneen). Suomen suunnasta Ahvenanmaalle ei ole mitään kulkurajoituksia tai tullikäytäntöä. Toisaalta, veneilijä ei myöskään pääse sataman taxfree-myymälään, toisin kuin laivalla liikkuvat.

 

Olisi mielestäni vähintäänkin kohtuullista jos samat menettelyt olisivat voimassa myös yksityislentotoiminnassa. (Lentosuunnitelmahan vastaa varsin hyvin tuota väylänkäyttövelvoitetta). Kyllä ainakin minun mielestä pääsy Ahvenanmaalle lentäen samoin ehdoin kuin veneellä olisi täysin kohtuullinen vaatimus.

 

Selasin tullin sivuja ja siinä mainitaan että vesi- ja ilmaliikenteelle on tosiaan erilaiset käytännöt.  "Eroa perustellaan hallituksen esityksessä verovapauden laajentamisesta koituvien valvonnallisten ja muiden haittojen minimoinnilla". Linkki.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo perustu siihen että tulli voisi halutessaan ottaa tarkastukseen kenen tahansa lähtevän matkustajan, vaikka matkustajien ei tarvitsekaan kulkea minkään fyysisen tarkastuspisteen kautta.

 

Itse kuvittelen sen lähtökentän tullittomuuden johtuvan juuri tästä - lähtöpuolikin on tullialuetta ja esimerkiksi ostosten määrä on lentoaseman myymälöissä rajattu. Muutoin ei sitä käytäntöä voi oikein lähtevien matkustajien kohdalla selittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Svarar på svenska för er som är familjära med detta vackra språk :P

 

Har precis ringt till 3 instanser inom detta område i Finland: ATCC Tammerfors (Tampere), Tullen Mariehamn och Luftfartsverket Mariehamn. Alla dessa tre har givit mig 3 olika svar på vad som krävs för att flyga till Mariehamn.

 

Tammerfors: Färdplan och skriftligt tullgodkännande (skall vara tullen till hans 14 dagar innana ankomst).

Tullen: Färdplan och en muntlig ansökan om landning och försäkran att man inte medhar några gods som kräver tullning (senast 24 timmar innan landning)

Luftfartsverket: Endast färdplan krävs eftersom jag inte har något att tulla

 

Man blir ju inte förvirrad eller så  :-\

 

Dessutom berättade Luftfartsverket att man inte får landa på Mariehamn när tornet är stängt, men det brukar de göra ändå så han önskade mig en trevlig flygning med hoppning på fint väder.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Luftfartsverket: Endast färdplan krävs eftersom jag inte har något att tulla

 

 

Vem eller vilken instans i Luftfartsverket har svarat på detta sätt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vem eller vilken instans i Luftfartsverket har svarat på detta sätt?

 

Luftfartsverket Mariehamn. Ringde nummret som stod i AIP.

Jag provar igen den 22/7, och då gör jag som tullen säger och ringer 24 timmar innan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään