Ilkka Mäkelä

Tupakoitsijoille tulossa uusi lentoyhtiö, Smokers International (Smintair)

31 viestiä aiheessa

En löytänyt haulla mainintaa, mutta juttua tästä on jo kuitenkin voinut olla täällä. Ellei, niin tässä tulee tietoa tai vanhan kertausta:

 

Saksalainen ukkeli on kehittelemässä 747-koneilla operoivaa lentoyhtiötä, jossa kaikki vanhan ajan hyveet ja paheet olisivat sallittuja, mukaanlukien tupakointi lennon aikana. Yhtiön nimi on siis Smokers International Airways, lyhennettynä Smintair.

 

Lentojen pitäisi alkaa maaliskuussa 2007, Dusseldorfista Tokioon mm. siksi, että japanilaiset liikemiehet ovat kovia tupakkamiehiä.

 

Aika vahvoja mielipiteitä ukolla näyttää olevan. Muunmuassa passiivisen tupakoinnin haitat ovat hänen mielestään vähintäänkin liioiteltuja, itse asiassa "maailman suurin valhe"  ::) . Ja ukko heittää kehiin väitteen, että Natsi-Saksakin pisti pystyyn tupakoinninvastaisen kampanjan.

 

Ja mies väittää, että tupakointi koneissa kiellettiin, jotta säästettiin ilmastointikuluissa ja sitämukaa myös polttoainekuluissa. Smintairin kone kuulemma ottaa ilmastointiin ulkoilmaa mukaan, mikä parantaa ilmanlaatua mutta on kalliimpaa, koska polttoainetta kuluu enemmän.

 

Siis sikarit vain palamaan, kuten ennenvanhaan LH:n firstissä  :D

 

Valitsin kotisivuesimerkiksi Englannin, jotta teksti on helpompi ymmärtää, mutta suunnitteilla oleva "luksusluokan yhtiö" on siis saksalaisen ideoima. Omasta mielestäni ukko on kuvassa jotenkin kieron näköinen...no, makuasia.

 

http://smintair.co.uk/ABOUT/about.html

 

http://smintair.co.uk/THOUGHTS/thoughts.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ohhoh! Eipä tollasta ikinä olis uskonu tulevan! Taitaapi olla miehistöllä aika inhottavat oltavat, jos ilmastointi ei pelaa kunnolla, että kaikki savut lähtis pois. Ja ilmailulaki kylläkin kieltää tupakoinnin koneen lavatory'ssa, joten siitä pitää varmaan sanoa paljon matkustajille, kun he kerran luulevat että koko koneessa saa tupakoida. Luinkin kerran yhen uutisen, että mies oli ollu longhaul lennolla, ja tupakanhimo oli iskeny. Lentoemännät olivat nähneet hänet näprimässä taka galleyn ovea, ja vipu olikin väännetty auki, mutta ilmanpaine-ero oli pitänyt oven kiinni (jos joku ei tienyt, niin koneen ovet aukeaa aluksi sisälle päin). Ilmeisesti Slide ei kuitenkaan ollut pamahtanut? Siitä muistaakseni seurasi sakkoja, vaikka mitään ei tapahtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Työpaikat"-osiossa muuten sanotaan, että tupakka-allergikot ja tupakkaa vastaan kampanjoivat henkilöt älkööt vaivautuko lähettämään hakemusta   ;D

 

Muuten näkyisi olevan 120 lentoemon hommaa tyrkyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä niin tajuttoman typerä idea, että huhhuh.  Jos ilmastointi oli kovilla jo ennen, kun jotkut matkustajat tupakoivat, niin miltäköhän koneen ilma vaikuttaa sellaisella yhtiöllä, jonka jokaikinen matkustaja on ketjupolttaja?

 

Siinä on lentoemännillä aika varmasti keuhkosyöpää jos toistakin 20 vuoden kuluttua.

 

Tai sitten ei, ottaen huomioon että tämäkin uusi yhtiö varmaan menee konkurssiin ennen kuin edes osaa kontata.

 

 

Edit: Ja lisäksi on huomioitava, että isoilla firmoilla on jo bulkkisopimukset suurien lentoyhtiöiden kanssa, ja tuskin haluavat käyttää yhdellä reitillä eri yhtiötä vain sen takia, että joku manageri ei osaa käyttää nikotiinilaastaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no siellähän sitä savussa ennen istuttiin.... ei siinä sinänsä mitään ihmeellistä ole...

 

aiheen ohi mutta... meillä työpaikalle rakennettiin tupakointitilat niitä tarvitseville mutta uks jamppa ei meinannut "ymmärtää" että vain ja ainoastaan siellä...

asiaa sitten kysyttiin että mikä tökkii? "no siellä haisee niin kamalalle"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttivät hakevan 24 lentäjää, mutta mitäs mahtaa ICAO sanoa tupakoinnissa flight deckillä? Olen nähnyt a.netissä yhten kuvan A346 ohjaamosta (muistaakseni South African), en-route molemmat tuolit tyhjillään ja siinä kuvassa on selvästi nähtävillä punainen Wi*s*on aski kapteenin puolella. Enpä usko että siihen on virallista lupaa saatu mutta lieneekö vanhan kapun ego ja tupakanhimo ajanut sääntöjen yli.

 

-tuomo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mies väittää, että tupakointi koneissa kiellettiin, jotta säästettiin ilmastointikuluissa ja sitämukaa myös polttoainekuluissa. Smintairin kone kuulemma ottaa ilmastointiin ulkoilmaa mukaan, mikä parantaa ilmanlaatua mutta on kalliimpaa, koska polttoainetta kuluu enemmän.

 

No voi hurja! Että oikein ulkoilmaa... Eiköhän jokaisen liikennekoneen ilmastointi sekoita mukaaan myös ulkoilmaa siitä huolimatta tupakoitiinko koneessa vai ei. Miksi koneissa muuten olisi ram-ilmanotot?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttivät hakevan 24 lentäjää, mutta mitäs mahtaa ICAO sanoa tupakoinnissa flight deckillä? Olen nähnyt a.netissä yhten kuvan A346 ohjaamosta (muistaakseni South African), en-route molemmat tuolit tyhjillään ja siinä kuvassa on selvästi nähtävillä punainen Wi*s*on aski kapteenin puolella. Enpä usko että siihen on virallista lupaa saatu mutta lieneekö vanhan kapun ego ja tupakanhimo ajanut sääntöjen yli.

 

-tuomo

Viime lennollani Pegasuksella kun menin piipahtamaan ohjaamossa niin pilotti poltti, mutta kun saavuin niin sammutti tupakkansa heti.

 

Mutta veikkaan että tuo yhtiö ei tule koskaan toimintaan. Jos tupakoisin niin valitsisin sen tunnetumman, luotettavamman jne. yhtiön, kun tuollaisen yhtiön mikä on kalliimpi, epäluotettavampi ja muutenkin hämärä. Uskon, että kaikki pystyvät olemaan sen 12h polttamatta, tai ainakin ennen on pystynyt ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa ihan joltain virtuaalilentoyhtiöltä  ;D

 

Uskotaan kun nähdään ensimmäinen Smintair kone ilmassa.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttivät hakevan 24 lentäjää, mutta mitäs mahtaa ICAO sanoa tupakoinnissa flight deckillä? Olen nähnyt a.netissä yhten kuvan A346 ohjaamosta (muistaakseni South African), en-route molemmat tuolit tyhjillään ja siinä kuvassa on selvästi nähtävillä punainen Wi*s*on aski kapteenin puolella. Enpä usko että siihen on virallista lupaa saatu mutta lieneekö vanhan kapun ego ja tupakanhimo ajanut sääntöjen yli.

 

-tuomo

 

 

Joo onhan noita. Viime lokakuussa Fuerteventuralla oman sinivalkoisen Bojongin ikkunasta näin kun vieressä seisoneessa Binterin ATR:ssä pöllysi paksu sauhu ohjaamon puolella. Kippari siis poltteli, tosin ikkuna oli muistaakseni auki, mutta tuskin sallittua siitäkään huolimatta :-\:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo onhan noita. Viime lokakuussa Fuerteventuralla oman sinivalkoisen Bojongin ikkunasta näin kun vieressä seisoneessa Binterin ATR:ssä pöllysi paksu sauhu ohjaamon puolella. Kippari siis poltteli, tosin ikkuna oli muistaakseni auki, mutta tuskin sallittua siitäkään huolimatta :-\:P

 

Niin, ajellaanhan me kaikki joskus ylinopeuttakin teiden päällä, mutta mitä tupakoinnista sanoo ICAO/CAA/FAA? Onko tietoa?

 

-tuomo

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnolla odottelen, kun näen koneen ohjaamossa roikkuvan wunderbaumin.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ajellaanhan me kaikki joskus ylinopeuttakin teiden päällä, mutta mitä tupakoinnista sanoo ICAO/CAA/FAA? Onko tietoa?

 

Ei ole varmaa tietoa, mutta lienee olemassa ICAO:n "resoluutio" eli päätös, jossa suositellaan jäsenmaille tupakoinnin kieltämistä niihin maihin rekisteröityjen yhtiöiden matkustajalennoilla sekä kotimaan että kansainvälisillä reiteillä.

 

Sellaista ICAO:n päätöstä, jossa kaikkia jäsenmaita vaadittaisiin kieltämään tupakointi kaikkien yhtiöiden koneissa, ei taida ainakaan vielä olla olemassa. Suositus sensijaan löytynee.

 

Kansallisella lainsäädännöllä tupakoinnin ko. maihin rekisteröityjen yhtiöiden lennoilla ovat kieltäneet ainakin USA (lopullisesti v. 2000), Australia v. 1996, Kanada samoihin aikoihin ja ilmeisesti myös Uusi Seelanti on liittynyt joukkoon.

 

Tupakointia kun säätelevät kansalliset lait, joiden ylitse ICAO:n suositukset eivät välttämättä mene, niin saattaa edelleen löytyä iso määrä maita, joissa tupakointi lennoilla on sallittu. Tietysti sitten on mahdollista, että näissäkin maissa lentoyhtiö vapaaehtoisesti kieltää tupakoinnin omilla lennoillaan.

 

Jos joku löytää enemmän tietoa ICAO:n määräyksistä, niin saa korjata. Jäin siihen käsitykseen, että toistaiseksi ICAO vain "suosittelee"jäsenmaita hoitamaan asian omalla lainsäädännöllään.

 

Oletan, että tuo saksalainen pankkiirimies, joka Smintairia pistää pystyyn, on asioista perillä, eli tupakointi ei ole kaikilla kansainvälisillä lennoilla kielletty. Samaa sanotaan tuossa aikaisemmassa flyana-linkissä.

 

PS: tuli vielä mieleen, että esim. USA:n federal law kieltää tupakoinnin AIKATAULUNMUKAISILLA matkustajalennoilla. Saattaa siis olla, että esim. joillain charterlennoilla tupakointi voisi olla sallittua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....ensilentonsa yhtiö aikoo tehdä lokakuussa 2007 Düsseldorfista Tokioon. Lennoille luvataan väljyyttä, sillä yhtiö ottaa Boeing 747-koneisiinsa vain reilut 100 matkustajaa kerrallan. Jumbon toinen kerros on varattu kokonaan pelkästään oleskeluun.

 

Düsseldorfin ja Tokion välinen lento maksaa ennakkokaavailuissa vajaat 10 000 euroa, kun vastaava matka Lufthansalla verottaa kukkaroa reilulla 6000 eurolla.

 

Toimintansa rahoittamiseksi yhtiö etsii myös sponsoreita.....  8)

 

Taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai sitä tupakointia millään lailla ole kielletty paitsi nimenomaan vessoissa etc. Eikä siitäkään ole kun muutama hassu vuosi, kun kotimaisenkin ohjaamossa vielä rööki kärysi. Siellä kielto taisi astua voimaan myöhemmin kuin kabiinin puolella. Se oli jotennii tunnelmallista istuksia Yssykän jumpparilla, kun kippari kärryytti malporoa ja ryysti toisella kädellä kahvia  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai sitä tupakointia millään lailla ole kielletty paitsi nimenomaan vessoissa etc. Eikä siitäkään ole kun muutama hassu vuosi, kun kotimaisenkin ohjaamossa vielä rööki kärysi. Siellä kielto taisi astua voimaan myöhemmin kuin kabiinin puolella. Se oli jotennii tunnelmallista istuksia Yssykän jumpparilla, kun kippari kärryytti malporoa ja ryysti toisella kädellä kahvia  8)

 

Ainakin Suomessa ns. tupakkalaki (virallisesti Laki toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi kieltää tupakoinnin yleisten kulkuneuvojen sisätiloissa.

 

(Selvittelin tästä asiaa taannoin itselleni, kun Finnairin englanninkielisessä turvademossa korvaani särähti "under aviation law". Voimassaolevasta Suomen ilmailulaista en löytänyt mainintaa tupakointikiellosta.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Smintair on saanut slotit Nagoyasta ja Düsseldorfista. Liikenteen pitäisi alkaa lokakuussa. Yhtiö lentää kahdella ex-SAA B747, joissa on vain ensimmäinen ja business-luokka (yhteensä 138 paikkaa).

 

abtn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Smintair on saanut slotit Nagoyasta ja Düsseldorfista. Liikenteen pitäisi alkaa lokakuussa. Yhtiö lentää kahdella ex-SAA B747, joissa on vain ensimmäinen ja business-luokka (yhteensä 138 paikkaa).

 

abtn

 

Jos tämän ns. lentoyrityksen ensilentoa koskaan tapahtuu, montakohan kuukautta ehtivät lentää ennen konkurssia.... :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos tämän ns. lentoyrityksen ensilentoa koskaan tapahtuu, montakohan kuukautta ehtivät lentää ennen konkurssia.... :o

Olen aistivinani hirveätä pessimismiä. Miksi tuo konsepti muka ei toimisi? Eivät varmaankaan ole lähteneet liikkeelle ihan hetken mielijohteesta, tutkimus - ja kartoitustyötä on tehty jo parin vuoden ajan. J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aistivinani hirveätä pessimismiä. Miksi tuo konsepti muka ei toimisi? Eivät varmaankaan ole lähteneet liikkeelle ihan hetken mielijohteesta, tutkimus - ja kartoitustyötä on tehty jo parin vuoden ajan. J

 

Noh, äkkiseltään tulee vaan mieleen kun kaikenmaailman v-birdit ja flyingfinnit kaatuvat alkumetreillä niin miksi tällainen sitten menestyisi...no, mene ja tiedä.

 

Mutta niinhän se on, että vain pessimisti kokee iloisia yllätyksiä  ;D !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun mietitään Aeron ensimmäisiä lentoja Junkkersilla.Nämä Junkkerssit nousivat vedestä. Monen kaputin jälkeen edelleen jatkettiin. Kuka olisi uskonut että siitä tulisi niinkin "suuri" yhtiö kun Finnair?

 

No joo oli vähän huono vertaus mutta oli pakko oma mielipide sanoa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja japanilaiset (myös liikemiehet) ovat hulluja vetämään tupakkaa, joten jos ajattelee, että sellaiset 11-12 tuntia istuu ilman nikotiinia (ja tähän ei lasketa edes laastareita / purkkia mukaan), niin se on varmastikin täyttä tuskaa (sanoo mies, joka ei ole koskaan edes maistanut...). Mutta itse uskon, että Smokersin asiakaskunnasta vinosilmiä on varmastikin 85-90 % uskoisin tuolla välillä !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään