Guest TLinkku

GPS Garmin 196 - kokemuksia?

11 viestiä aiheessa

Moi ja hyvää keskikesää!

 

Onko teillä kokemuksia Garminin 196:n käytöstä? Hyvä / huono ja miksi niin?

 

Kallis se ainakin on (n.700e luokkaa) - saati sitten G296. Onko noiden ilmailu -GPS:ien hinnat todellakin noin pirun kovia? Onko jossain joku kauppa, jota suosittelette? Onko kyseinen värkki yleisilmailijalle liian hyvä?

 

Jonkin verran toki löysin tietoa googlaamalla, mutta ajattelin kysellä käyttäjien mielipiteitä ja vinkkejä.

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi ja hyvää keskikesää!

 

Onko teillä kokemuksia Garminin 196:n käytöstä? Hyvä / huono ja miksi niin?

 

Kallis se ainakin on (n.700e luokkaa) - saati sitten G296. Onko noiden ilmailu -GPS:ien hinnat todellakin noin pirun kovia? Onko jossain joku kauppa, jota suosittelette? Onko kyseinen värkki yleisilmailijalle liian hyvä?

 

Jonkin verran toki löysin tietoa googlaamalla, mutta ajattelin kysellä käyttäjien mielipiteitä ja vinkkejä.

 

TLi

Se on hyvä, suosittelen.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on tommonen kanssa, se on hyvä vehje. Toki mustavalkonäytöllä ja muuten, mutta noi muut isot maksaa aika julmasti.

 

Jos löydät jostain Pilot III:n, siitä saa aika hyvän laitteen kanssa edullisempaan hintaan, tosin niitä ei enää tehdä. Mutta dataa saa kuitenkin vielä. Ominaisuuksista tärkeimmät on ihan samat niissä.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ilmailu-GPS:ät 90-luvulla tulivat kauppoihin, hintataso oli suurin piirtein samaa luokkaa, siinä 4000-5000 markkaa.

 

Kymmenessä vuodessa systemit ovat kehittyneet niin, että saa värillisiä näyttöjä, liikkuvaa karttaa, Jeppesen databasea, PC interfacen, ground proximity tone alertin, 100 lentoreitin muistin, WAAS-vastaanoton ja kaikkea muuta mukavaa sälää. Niihin ensimmäisiin versioihin piti koordinaatit naputella itse sisään, mikä oli hankalaa ja joskus jopa vaarallista, kun pilotit naputtelivat koordinaatteja sisään lennon aikana ja unohtivat ilmatilan tarkkailun...

 

Eli, nyt saa suurinpiirtein samalla hinnalla paljon monipuolisemman ja valmiimman laitteen, mutta koska ilmailu-GPS-markkinat ovat kuitenkin suhteellisen rajalliset, niin hintataso on edelleen kohtuukorkea.

 

Värillinen karttanäyttö olisi tietysti havainnollisempi kuin harmaanäyttö, mutta kaikesta hyvästä joutuu maksamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

Itse käytän paljon gepsuja lennoilla ja voin sanoa, että VFR-pilotille 196 on oikein hyvä. Se on parempi kuin Garmin430 VFR:ssä eli kyse on pitkälti käyttötarkoituksesta. Millä koneilla lennän ja miten.

Kaiken ydin on mitä informaatiota sinne ladataan esim. G430:een  (kiinteä ja kallis laite) ei voi ladata VFR-ilmoittautumispaikkoja kuin manuaalisesti. Jeppesen ei tuota niitä ko.malliin.

Selvitä ensin itsellesi missä GPS:ää tarvitset ja katso sitten Jeppesenin tarjonta, millaisia tietokantoja haluttuun laitteeseen saa.

Joka tapauksessa paperikartta on oltava mukana eli minä ainakaan en kaipaa värejä näyttöön.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse investoin henkilökohtaiseksi laitteeksi tuon Garmin GPS 96:n. Hintaa oli miltein puolet vähemmän kuin 196:ssa, mutta itse en ole ainakaan katunut (vielä). Kerhon koneessa on tuo 196 joten jotenkin olen pystynyt vertailemaan laitteita. Toki 96:ssa on pienempi näyttö mikä on miinusta, mutta Jeppesen yms. on kutakuin samat. Kaikki toiminnot mitä 196:n kanssa olen käyttänyt (murto osa laitteen ominaisuuksista), löytyivät myös 96:sta. Virran kulutus vaikuttaisi olevan myös tuolla 96:lla on huomattavasti pienempi kuin 196:lla.

 

Helpottaa jos laitteita pääsee testaamaan ennen ostopäätöstä.

 

--

Sami

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä kannata unohtaa muidenkaan valmistajien Gepsejä (Lowrance, Magellan). Itselläni on käytössä Lowrance:n Airmap 500, josta rapakon takana nykyään pyydetään noin 350 USD (270 EUR). ( http://www.marvgolden.com/gps/lowrance-main.htm ).

 

Sitä ostaessani tein vertailua Garmin Pilot III:n ja Garmin jäi kyllä kirkkaasti toiseksi. Jeppesenin data on varmaankin ihan samaa, mutta Lowrancen hintaan kuului satsi lisävarusteita (tupakansytyttimen johto, pidikkeitä, karttasoftaa jne.) joista Garminissa olisi joutunut maksamaan lisähintaa. Jos jenkeistä ostaa kannattaa vain varmistaa että mukana tulevalla rompulla on edelleenkin International karttapohja, jonka voi vaihtaa Americas-karttapohjan tilalle.

 

Ainoa kiusa tuossa laitteessa on liittynyt Jeppesenin dataan, johon Suomessa kuuluu tolkuton määrä VFR-kartassa näkymättömiä harjoitusalueita. Täyttävät turhaan muuten selkeää näyttöä, mutta Garminissa lienee sama ilmiö koska kartta tulee samasta lähteestä.

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Joo, ja tuon Jeppeseenin ihme on tuo että VFR ilmoittautumispaikat ei ole vakiona mukana vaan pitää itse siirtää gepsiin.

 

Ihmetyttää kyllä miksi. Saman firman VFR-GPS kartoissa nuo ilmoittautumispisteet on kirjattu koordinaatteineen oikein mallikelpoisesti. Ei luulisi olevan suuri homma siirtää samasta tietokannasta koordinaatteja myöskin gepsin tiedostoiksi.

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meidän kerhon paipperissa tuo 196 on ja hyvä peli onkin. Itse kaipaisin hieman isompaa näyttöä ja väriä karttaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään