Ilkka Portti

Ylibuukattu lento -> Vapaaehtoisena seuraavalle lennolle

34 viestiä aiheessa

Onkos foorumilaisille sattunut tuollaista? Itselleni MEINASI sattua tänään, kun lensin Ivalosta Helsinkiin.

Lähtöselvitykseen tultuani virkailija kysyi, että onko kauhea kiire Helsinkiin. Minä kysyin että miksi niin ja vastauksena tuli, että kone on ylibuukattu yhdellä ja tarvittaisiin yksi vapaaehtoinen korvausta vastaan. Korvaussumma olisi ollut 150€ ja opiskelijalle kuin lottovoitto. Sanoin kuitenkin, että onhan siellä ohjaamossa yksi paikka ja voisin mielelläni mennä sinne. Virkailija sanoi, että sinne pääsee vain henkilökuntaan kuuluva tahi sen sukulainen. Seuraava lento olisi lähtenyt illalla. Noh, mietin jatkoyhteyksiä Tampereelle ja lopulta päätin ilmoittautua vapaaehtoiseksi.

Menin kuitenkin norkoilemaan lähtöportille, josko sieltä koneesta paikka irtoaisikin. Kun muut matkustajat olivat menneet, portilla oli enää minä ja kaksi ID-matkustajaa. Naiselle löytyi paikka takajumpperilta ja mies pääsi (PRKL!) ohjaamoon, vaikka ei olisi halunnut! Mies sanoi virkailijalle, että haluaisi mieluummine takajumpperille, koska hän saattaisi olla häiriöksi ohjaamossa. ::)Virkailija kuitenkin sanoi, että näin on määrätty ja menet ohjaamoon... :P

Minä ja ne kaksi ID-matkustajaa lähdettiin virkailijan kanssa koneeseen katsomaan, että onko vapaita paikkoja. Äijä meni ohjaamoon ja nainen takajumpperille. No entäs minä sitten; pahaksi onnekseni jouduin VIIMEISEEN RIVIIN, MOOTTORIN VIEREEN JA HAISEVAN JAPANILAISEN VIEREEN! Eikä kohdalla ollut edes ikkunaa! >:( . Siinä sitten piti kököttää 1h 20min metelin ja hajun keskellä...

Että sinne meni se 150€... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sulla oli kyllä aika paska tuuri :(. Ei ole kyllä itselleni sattunut vastaavaa, mutta yksi kaveri kertoi isänsä päässeen kerran ohjaamoon, kun kone oli ollut täynnä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos aikaa vaan olisi niin tottakai jäisin vapaaehtoiseksi. Mutta mielummin Bangkokin päähän kuin Helsinkiin. :)

Viime kesänä Bangkokin lennoilla porukkaa maksettiin jäämään 300 euron hintaan. Mielenkiintoinen lisäpointti oli se, että Bangkokiiin pääsi viime kesänä 300 eurolla eli olisi ollut ilmainen matka. ;)

Eipä kukaan kysy halukkuutta kun on kahden lapsen ja vaimon kanssa liikkeellä... :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olinkin yksin liikenteessä ja pelkän käsimatkatavaran kanssa... Jos olisin saanut tuon 150€, niin olisin jäänyt reilusti voitolle lentolipun hintaan nähden!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elokuussa yritin mennä check-iniin mahdollisimman myöhään koska tiesin, että Bangkokin kone on tupaten täynnä.

Toivon että olisivat kysyneet, että voiko jäädä Helsinkiin, olisi tullut 300x4=1200e. :D ja liput maksoivat yhteensä hitusen yli 600e.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun yksi frendi joutui lentoemojen paikalle (ihan kiva sinänsä), mutta ne kirkon penkit. En ole kuullutkaan että ohjaamoonkin laitetaan väkeä, jos kone on täyttä. Toivottavasti juuri sitä "Ählämiä" ei päästeytä sinne ohjaamoon. Voi kaappaaminen olla liiankin helppoa :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnairilaiset pääsevät ohjaamoon.

Sitten norkoilevat matkan ajan emojen paikoilla tai käytävillä kuljeksien.

Aivan. Tässä minun tapauksessa nainen oli luultavasti lentoemäntä (ainakin niin tuttavallisesti jutteli yhden emon kanssa) ja silti ne määräsi? miehen ohjaamoon, vaikka se ei olisi halunnut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerran kävi kun olin lennolla Helsingistä Ouluun, oli ylibuukattu niin että yhden pitäisi jäädä pois, korvauksena oli muistaakseni 2000 mk ja pullakahvit kapteenin kanssa ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otan osaa. :(

Virkailija kuitenkin sanoi, että näin on määrätty ja menet ohjaamoon... :P

Kukahan siellä tällaisia määräyksiä jakaa, höh. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi voi, todella ikävää tuuria tällä kertaa. :-\

Itse olen saanut Air Francelta 150 EUR korvauksia ylibuukkauksesta ja kone vaihtui Lufthansaan, jossa oli vielä henkilökunta pistetty tarjoilemaan vähän extra safkoja hyvitykseksi. Ihan hyvät kaupat siis. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi voi, todella ikävää tuuria tällä kertaa. :-\

Todellakin ikävää tuuria. :-\ Kaveri naureskeli ennen lentoa, että taas sulla käy hyvä tuuri ja nettoat vähän ylimääräistä. Mutta kuinkas kävikään... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

pahaksi onnekseni jouduin VIIMEISEEN RIVIIN, MOOTTORIN VIEREEN JA HAISEVAN JAPANILAISEN VIEREEN! Eikä kohdalla ollut edes ikkunaa!

Ja vaikka ois ollutkin, niin et sä olis kuitenkaan saanut avata sitä ikkunaa tuulettaaksesi pahaa hajua veke! :P;D

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun yksi frendi joutui lentoemojen paikalle (ihan kiva sinänsä), mutta ne kirkon penkit. En ole kuullutkaan että ohjaamoonkin laitetaan väkeä, jos kone on täyttä. Toivottavasti juuri sitä "Ählämiä" ei päästeytä sinne ohjaamoon. Voi kaappaaminen olla liiankin helppoa :o

Itse olen kerran käynyt eestaas Bangorin kautta

Dominikaanisesssa Tasavallassa noilla emojen paikoilla.

Tosin nousut ja laskut olin emojen lepopaikoilla mutta ne

kun tuli torkuille niin menin niitten paikalle.

Minulla kun ei ollut koneessa paikkaa lainkaan ;-)

Ja kerran tarjottiin koneeseen seisomapaikkaa mutta

onnistuin lopulta saamaan istumapaikan ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko maksavien matkustajien kuljettaminen tässä threadissa mainituilla extra-istuinpaikoilla (jumpseateilla) lentoturvallisuusmääräysten mukaista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tolla Bangkokin lennolla on myös monelle työtoverilleni käynyt niin, että Thaimaan päässä heille on tarjottu Business- paikka turistin olessa ylibuukattu. Ikuunapaikkaa eivät saaneet, mutta parempi tarjoilu ja tila.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselleni tarjottiin lokakuussa Franfurtissa samanlaista korvausta, summa oli tuolloin 600€, jos olisin lentänyt Dallasiin Houstonin kautta 6h myöhemmin lähtevällä lennolla. Ei kiinnostanut, pari intialaista päätti ottaa rahat ja jäädä norkoilemaan terminaaliin. Eniten arvellutti se että missä matkatavarat olisivat olleet siinä vaiheessa kun itse tulisin 9h myöhässä alkuperäisestä aikataulusta Dallasiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko maksavien matkustajien kuljettaminen tässä threadissa mainituilla extra-istuinpaikoilla (jumpseateilla) lentoturvallisuusmääräysten mukaista?

Lentoturvallisuusmääräykset (= ILL:n / JAA:n antamat) eivät tuohon oikeastaan vaikuta, vaan jokaisen lentoyhtiön operations manual määrittelee tuon asian (tietysti noilta ylemmiltä tahoilta voi jonkuntasoisia ohjeita tulla). Periaate on ainakin täälläpäin, että maksavia matkustajia ei "crew seateilla" (sis. ohjaamon) kuljeteta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuka kertoo vastauksen, että millä perusteella joillekin ylibuukkaustilanteessa tarjotaan rahaa ja toisilta ei kysellä mitään? Laitetaanko kanta-asiakkaat ekaks koneeseen vai miten?

Ja jotkut laitetaan busineksen puolelle, olisi kiva tietää millä kriteereillä nämä henkilöt rankataan. Ainakaan ilmeisesti tuulipuvun housuissa on turha odottaa upgradea lentoyhtiön aloitteesta. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuka kertoo vastauksen, että millä perusteella joillekin ylibuukkaustilanteessa tarjotaan rahaa ja toisilta ei kysellä mitään? Laitetaanko kanta-asiakkaat ekaks koneeseen vai miten?

Ja jotkut laitetaan busineksen puolelle, olisi kiva tietää millä kriteereillä nämä henkilöt rankataan. Ainakaan ilmeisesti tuulipuvun housuissa on turha odottaa upgradea lentoyhtiön aloitteesta. :o

Luulisi ainakin, että yksin ja pelkän käsimatkatavaran kanssa matkustavilta kysytään ensin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikista pirullisin on DOWNGREIDAUS. Oltiin perheen kanssa menossa Zimbabween v. 1989 British Airwaysin lennolla ja paikat olivat Business luokkaan (nykyinen Club World).

Lontoossa sitten ilmoittivat että Business on yli-buukattu ja downgreidasivat Economyyn :P Ilmeisesti "ei" ollut förstissä tilaa ::)

Tosin kyllä maksoivat sitten kunnon korvauksen (muistaakseni oli busineksen ja turisti lipun hinnan erotus x4 :) ).

Lisäksi tarjosivat extra shamppanjat ja business sapuskat. Penkit tosin pienenivät huomattavasti :-\

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Matkatavarasi olisi siirretty samalle lennolle sinun kanssasi.

Mutta lievästä kiireestä ja groundin esimiehen kaffikupin läikkymisestä johtuen sinä pääset notkumaan sulettuun terminaaliin kuudeksi tunniksi, sillä välin kun matkatavarasi lähtevät kahden viikon maailmanympärysmatkalle.

Tämä se yleinen totuus on..

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos foorumilaisille sattunut tuollaista? Itselleni MEINASI sattua tänään, kun lensin Ivalosta Helsinkiin.

Ihan tällaisena knoppitietona että useimmat lentoyhtiöt ylibuukkaa koneet AINA kun mahdollista, jotta täyttöaste pysyisi mahdollisimman korkeana ja käyttöaste myös.

Suuremmilla lentokentillä noita ehdotuksia kuulutellaan vähän väliä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään